Nataliya Vaitkevich / pexels.com
Pozycjonowanie to element, bez którego naprawdę trudno jest sobie wyobrazić rozwój witryny w sieci i prowadzenie biznesu online. To w końcu proces, od którego zależy pozycja strony w wynikach wyszukiwania.
Pomimo, że jest to zadanie wyjątkowo złożone, nadal istnieją właściciele firm, którzy upierają się przy samodzielnym pozycjonowaniu swoich witryn. W dzisiejszym wpisie znajdziesz odpowiedź na pytanie, czy optymalizacja na własną rękę może się udać, jakie błędy SEO skutkują największymi konsekwencjami i jak wybrać dobrego profesjonalistę w tym zakresie.
Pozycjonowanie to szereg działań w obrębie strony (ale także poza nią), których celem jest podniesienie jej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. W procesie tym kluczowe jest zrozumienie i poznanie czynników rankingowych wyszukiwarki, a następnie dążenie do tego, by pozycjonowana strona spełniała jak najwięcej z nich.
Gdy dana witryna jest nowa, boty Google (lub innej wyszukiwarki) najpierw badają jej zawartość celem zaindeksowania, a następnie przypisują określoną wartość, która bezpośrednio wpływa na widoczność strony.
Pozycjonowanie może odbywać się zarówno w obrębie danej strony, jak i poza nią, stąd też podział na dwa podstawowe rodzaje pozycjonowania.
To optymalizacja, która odbywa się w obrębie strony. W tym przypadku działania mogą być skupione na kwestiach technicznych witryny (np. tempo ładowania czy odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa), elementach content marketingu (np. jakość publikowanych treści) bądź kwestiach UX-owych (od User Experience).
Pozycjonowanie off-site to poprawienie widoczności witryny za pomocą działań prowadzonych poza nią. Najistotniejszym elementem pozycjonowania off-site jest linkowanie zewnętrzne, jednak dużą rolę mogą też odgrywać np. treści w mediach społecznościowych bądź odpowiednio uzupełniona wizytówka Google Moja Firma (zwłaszcza w przypadku usług lokalnych).
Oczywiście, elementów, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jest mnóstwo. Poniżej omówimy jednak kilka podstawowych, o których warto pamiętać w działaniach SEO.
Są również takie elementy pozycjonowania, na które nie mamy żadnego wpływu (np. wiek domeny) lub posiadamy go w niewielkim stopniu. Przykładem tego drugiego jest chociażby zachowanie użytkowników na stronie. Możemy je, co prawda, modelować, dbając o jasne komunikaty tekstowe, przyjazny design czy intuicyjność witryny, jednak ostatecznie użytkownik i tak zrobi to, co mu się podoba.
Ponieważ wpływa na widoczność witryny, co w bezpośredni sposób przekłada się na ruch na stronie. Aby lepiej to sobie zobrazować, pomyśl o tym, jak sam korzystasz z wyszukiwarki jako użytkownik. Po wpisaniu w okienko danej frazy, np. fryzjer Gdynia, zwykle bierzesz pod uwagę tylko pierwszych kilka propozycji, a do drugiej strony wyników niemal nigdy nie docierasz, prawda?
Oto pytanie, które z nadzieją zadają właściciele sklepów online oraz innych stron firmowych. Zatem, czy można pozycjonować stronę samodzielnie? Można. Jednak czy można robić to w sposób skuteczny, nie będąc przy tym pozycjonerem z wiedzą i doświadczeniem? To raczej niemożliwe.
Źródło: Yan Krukov / pexels.com
Argumentów podważających taki pomysł można by podać znacznie więcej, jednak skupimy się tu na trzech podstawowych przeszkodach.
Pozycjonowanie to zadanie zbyt angażujące, by mogła wykonywać je jedna osoba, która na co dzień nie jest profesjonalistą w tej dziedzinie. Nie jest to bowiem zadanie do odhaczenia, a raczej ciągły proces, nad którym stale trzeba sprawować pieczę.
Choć sporo czynników rankingowych zachowało swoją ważność na przestrzeni lat, wiele z nich ulega zmianom. Wynika to przede wszystkim z aktualizacji algorytmów wyszukiwarki, które pojawiają się naprawdę często. To wymaga od pozycjonerów trzymania ręki na pulsie, wyłapywania zmian i natychmiastowego reagowania na nie.
Jak już wspomnieliśmy, pozycjonowanie to zadanie dla prawdziwego „człowieka orkiestry”. Osoba podejmująca się tego zadania musiałaby z jednej strony świetnie ogarniać zagadnienia techniczne, z drugiej być specjalistą User Experience, a z trzeciej umieć tworzyć i odpowiednio formatować content. Nie twierdzimy, że geniusze nie istnieją, jednak dużo łatwiej jest oddelegować pozycjonowanie np. całemu teamowi w agencjij.
Oczywiście, błędy w pozycjonowaniu stron, które często popełniają osoby niedoświadczone, to także ryzyko nałożenia kary na witrynę przez wyszukiwarkę.
Poniżej przedstawiamy listę, w której zawarliśmy 5 najczęstszych błędów, popełnianych podczas samodzielnego pozycjonowania.
To ogromny błąd samodzielnych pozycjonerów, którzy z doskoku próbują wypozycjonować stronę i w rezultacie działają po omacku. Tymczasem pozycjonowanie, podobnie jak działania marketingowe, wymaga przemyślanej strategii i jej konsekwentnej realizacji. Taki plan pozwoli nie tylko lepiej zoptymalizować budżet, ale też realnie ocenić efekty pozycjonowania.
Optymalizacja to coś, co powinno się pojawić jeszcze przed właściwym pozycjonowaniem. Czym dokładnie jest optymalizacja? To np. dbałość o poprawne linkowanie wewnętrzne bądź wprowadzenie opisów alternatywnych dla grafik na stronie.
Tych może być całkiem sporo, a do największych koszmarów pozycjonerskich możemy zaliczyć: zduplikowany content, przesadne nasycenie tekstu słowami kluczowymi, używanie zbyt popularnych fraz kluczowych, źle sformatowane teksty (tzw. ściana tekstu, bez nagłówków czy wypunktowań) lub użycie takich fraz kluczowych, które nie znajdują oddźwięku w treściach na stronie.
Pozycjonowanie to dziedzina, w której nie ma natychmiastowych efektów. Tymczasem samodzielni pozycjonerzy często łatwo się zniechęcają i porzucają rozpoczęte działania, nie dające błyskawicznych rezultatów.
Warto pamiętać, że liczy się przede wszystkim jakość pozyskanych linków, nie zaś ich ilość. Ogromnym błędem jest zatem ich masowe pozyskiwanie z mało wartościowych źródeł, automatyzowanie pozyskiwania, korzystanie z tzw. katalogów linków lub ich kupowanie.
Kary od Google są chyba najcięższą (a zdecydowanie najbardziej uciążliwą) konsekwencją nieprofesjonalnego pozycjonowania. Jakie kary stosuje wyszukiwarka?
Życzymy zatem przemyślanych działań i jak najmniej kar ze strony Google!