5 podstawowych błędów samodzielnego pozycjonowania

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
5 podstawowych błędów samodzielnego pozycjonowania

Nataliya Vaitkevich / pexels.com

Pozycjonowanie to element, bez którego naprawdę trudno jest sobie wyobrazić rozwój witryny w sieci i prowadzenie biznesu online. To w końcu proces, od którego zależy pozycja strony w wynikach wyszukiwania.

Pomimo, że jest to zadanie wyjątkowo złożone, nadal istnieją właściciele firm, którzy upierają się przy samodzielnym pozycjonowaniu swoich witryn. W dzisiejszym wpisie znajdziesz odpowiedź na pytanie, czy optymalizacja na własną rękę może się udać, jakie błędy SEO skutkują największymi konsekwencjami i jak wybrać dobrego profesjonalistę w tym zakresie.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to szereg działań w obrębie strony (ale także poza nią), których celem jest podniesienie jej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. W procesie tym kluczowe jest zrozumienie i poznanie czynników rankingowych wyszukiwarki, a następnie dążenie do tego, by pozycjonowana strona spełniała jak najwięcej z nich.

Gdy dana witryna jest nowa, boty Google (lub innej wyszukiwarki) najpierw badają jej zawartość celem zaindeksowania, a następnie przypisują określoną wartość, która bezpośrednio wpływa na widoczność strony.

Rodzaje pozycjonowania

Pozycjonowanie może odbywać się zarówno w obrębie danej strony, jak i poza nią, stąd też podział na dwa podstawowe rodzaje pozycjonowania.

Pozycjonowanie on-site

To optymalizacja, która odbywa się w obrębie strony. W tym przypadku działania mogą być skupione na kwestiach technicznych witryny (np. tempo ładowania czy odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa), elementach content marketingu (np. jakość publikowanych treści) bądź kwestiach UX-owych (od User Experience).

Pozycjonowanie off-site

Pozycjonowanie off-site to poprawienie widoczności witryny za pomocą działań prowadzonych poza nią. Najistotniejszym elementem pozycjonowania off-site jest linkowanie zewnętrzne, jednak dużą rolę mogą też odgrywać np. treści w mediach społecznościowych bądź odpowiednio uzupełniona wizytówka Google Moja Firma (zwłaszcza w przypadku usług lokalnych).

Elementy pozycjonowania

Oczywiście, elementów, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jest mnóstwo. Poniżej omówimy jednak kilka podstawowych, o których warto pamiętać w działaniach SEO.

  • Profil linkowy – to wszystkie linki, które prowadzą do Twojej strony (linki zewnętrzne) lub z Twojej strony do innych (linki wewnętrzne). Nie tylko ułatwiają one robotom Google namierzanie nowych stron, ale też podnoszą autorytet Twojej witryny. To proste: skoro dana strona jest linkowana przez inne, widocznie ma do zaoferowania wartościowe treści.
  • Tempo ładowania witryny – czynnik, który najlepiej charakteryzuje współczesnego użytkownika i jego niecierpliwość. Jednak nie tylko ludzi irytuje czekanie – boty Google również go nie lubią! Zbyt wolne ładowanie się witryny może być też przyczyną wysokiego współczynnika odrzuceń.
  • Certyfikat bezpieczeństwa SSL – to on zapewnia bezpieczeństwo nie tylko stronie, ale też korzystającym z niej użytkownikom. Witryny, które zadbały o certyfikat, postrzegane są również jako bardziej wiarygodne oraz godne zaufania.
  • Odpowiednie przekierowania – służą do przeniesienia robotów Google w inne miejsce ze stron, których zawartość została (na stałe lub tymczasowo) przeniesiona gdzie indziej. W ten sposób boty wyszukiwarki otrzymują informację, gdzie powinny się kierować. Warto zwrócić też uwagę, że odpowiednio sformułowane przekierowanie dotyczące słynnego błędu 404 może również odegrać dużą rolę marketingową.
  • Jakościowe treści – możesz zastanawiać się, na jakiej podstawie algorytm wyszukiwarki ocenia merytoryczną jakość tekstu, przecież powinny mu wystarczyć odpowiednie słowa kluczowe. Cóż, kiedyś rzeczywiście taka taktyka mogła się sprawdzić, ale dziś już nie. Boty Google czerpią wiedzę o jakości treści m.in. z zachowania użytkowników na stronie. Jeśli odbiorcy odwiedzający daną witrynę zostają na niej na dłużej lub eksplorują jej kolejne podstrony to wystarczający sygnał, że treści na niej są ciekawe i angażujące.
  • Słowa kluczowe – jak już wspomnieliśmy, same słowa kluczowe to dziś zdecydowanie za mało. Nikt jednak nie powiedział, że nie mają żadnego znaczenia. Jeśli dobrze znasz swoją grupę docelową i w odpowiedni sposób dobierzesz kluczowe frazy, skierujesz dodatkowy ruch na swoją witrynę, a algorytm w odpowiedni sposób odczyta jej treść.
  • Intuicyjna nawigacja – to jeden z podstawowych elementów UX-owych, który docenią także roboty wyszukiwarki. Poruszanie się po stronie, której menu jest czytelne, a podział na podstrony nieskomplikowany i przemyślany, będzie dużo łatwiejsze niż błądzenie wśród chaosu kategorii czy sekcji.

Są również takie elementy pozycjonowania, na które nie mamy żadnego wpływu (np. wiek domeny) lub posiadamy go w niewielkim stopniu. Przykładem tego drugiego jest chociażby zachowanie użytkowników na stronie. Możemy je, co prawda, modelować, dbając o jasne komunikaty tekstowe, przyjazny design czy intuicyjność witryny, jednak ostatecznie użytkownik i tak zrobi to, co mu się podoba.

Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?

Ponieważ wpływa na widoczność witryny, co w bezpośredni sposób przekłada się na ruch na stronie. Aby lepiej to sobie zobrazować, pomyśl o tym, jak sam korzystasz z wyszukiwarki jako użytkownik. Po wpisaniu w okienko danej frazy, np. fryzjer Gdynia, zwykle bierzesz pod uwagę tylko pierwszych kilka propozycji, a do drugiej strony wyników niemal nigdy nie docierasz, prawda?

Czy można pozycjonować stronę samodzielnie?

Oto pytanie, które z nadzieją zadają właściciele sklepów online oraz innych stron firmowych. Zatem, czy można pozycjonować stronę samodzielnie? Można. Jednak czy można robić to w sposób skuteczny, nie będąc przy tym pozycjonerem z wiedzą i doświadczeniem? To raczej niemożliwe.

Źródło: Yan Krukov / pexels.com

Samodzielne pozycjonowanie stron. Dlaczego nie?

Argumentów podważających taki pomysł można by podać znacznie więcej, jednak skupimy się tu na trzech podstawowych przeszkodach.

Brak czasu

Pozycjonowanie to zadanie zbyt angażujące, by mogła wykonywać je jedna osoba, która na co dzień nie jest profesjonalistą w tej dziedzinie. Nie jest to bowiem zadanie do odhaczenia, a raczej ciągły proces, nad którym stale trzeba sprawować pieczę.

Bycie na bieżąco

Choć sporo czynników rankingowych zachowało swoją ważność na przestrzeni lat, wiele z nich ulega zmianom. Wynika to przede wszystkim z aktualizacji algorytmów wyszukiwarki, które pojawiają się naprawdę często. To wymaga od pozycjonerów trzymania ręki na pulsie, wyłapywania zmian i natychmiastowego reagowania na nie.

Różnorodność zadań

Jak już wspomnieliśmy, pozycjonowanie to zadanie dla prawdziwego „człowieka orkiestry”. Osoba podejmująca się tego zadania musiałaby z jednej strony świetnie ogarniać zagadnienia techniczne, z drugiej być specjalistą User Experience, a z trzeciej umieć tworzyć i odpowiednio formatować content. Nie twierdzimy, że geniusze nie istnieją, jednak dużo łatwiej jest oddelegować pozycjonowanie np. całemu teamowi w agencjij.

Oczywiście, błędy w pozycjonowaniu stron, które często popełniają osoby niedoświadczone, to także ryzyko nałożenia kary na witrynę przez wyszukiwarkę.

5 podstawowych błędów samodzielnych pozycjonerów

Poniżej przedstawiamy listę, w której zawarliśmy 5 najczęstszych błędów, popełnianych podczas samodzielnego pozycjonowania.

Brak strategii

To ogromny błąd samodzielnych pozycjonerów, którzy z doskoku próbują wypozycjonować stronę i w rezultacie działają po omacku. Tymczasem pozycjonowanie, podobnie jak działania marketingowe, wymaga przemyślanej strategii i jej konsekwentnej realizacji. Taki plan pozwoli nie tylko lepiej zoptymalizować budżet, ale też realnie ocenić efekty pozycjonowania.

Brak optymalizacji

Optymalizacja to coś, co powinno się pojawić jeszcze przed właściwym pozycjonowaniem. Czym dokładnie jest optymalizacja? To np. dbałość o poprawne linkowanie wewnętrzne bądź wprowadzenie opisów alternatywnych dla grafik na stronie.

Problemy z contentem

Tych może być całkiem sporo, a do największych koszmarów pozycjonerskich możemy zaliczyć: zduplikowany content, przesadne nasycenie tekstu słowami kluczowymi, używanie zbyt popularnych fraz kluczowych, źle sformatowane teksty (tzw. ściana tekstu, bez nagłówków czy wypunktowań) lub użycie takich fraz kluczowych, które nie znajdują oddźwięku w treściach na stronie.

Niecierpliwość

Pozycjonowanie to dziedzina, w której nie ma natychmiastowych efektów. Tymczasem samodzielni pozycjonerzy często łatwo się zniechęcają i porzucają rozpoczęte działania, nie dające błyskawicznych rezultatów.

Źle zbudowany profil linkowy

Warto pamiętać, że liczy się przede wszystkim jakość pozyskanych linków, nie zaś ich ilość. Ogromnym błędem jest zatem ich masowe pozyskiwanie z mało wartościowych źródeł, automatyzowanie pozyskiwania, korzystanie z tzw. katalogów linków lub ich kupowanie.

Konsekwencje złego pozycjonowania, czyli o karach od Google

Kary od Google są chyba najcięższą (a zdecydowanie najbardziej uciążliwą) konsekwencją nieprofesjonalnego pozycjonowania. Jakie kary stosuje wyszukiwarka?

  • Filtr – to łagodniejszy wymiar kary. W wyniku nałożenia filtra na Twoją stronę, zostanie obniżona jej pozycja ogólna (w przypadku filtra całościowego) lub na określone słowa kluczowe (filtr częściowy). Skutek jest jednak jeden: mniej użytkowników odwiedzających Twoją witrynę.
  • Ban – z nim sprawy wyglądają jeszcze trudniej. W jaki sposób działa ban? Po prostu usuwa stronę z wyszukiwarki. Oczywiście, Twoja witryna nadal będzie istnieć w sieci, jednak dotrą do niej wyłącznie osoby, które znają jej adres i wpiszą go w pasek przeglądarki.

Życzymy zatem przemyślanych działań i jak najmniej kar ze strony Google!

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *