Peter Olexa / pexels.com
Stworzenie bloga internetowego nie musi być trudne – systemy takie jak WordPress pozwalają rozpocząć blogowanie nawet w kilku minutach. To oprogramowanie, na którym bazuje obecnie ponad 450 milionów stron w całej sieci, a jedną z jego największych zalet jest łatwość obsługi. Warto podkreślić również obecność wielu wbudowanych funkcji oraz dodatkowych pluginów, które mogą między innymi oferować wsparcie dla działań SEO. Załóż bloga WordPress i dowiedz się, jak zwiększyć jego popularność przez skuteczne pozycjonowanie.
Choć niektórzy twórcy decydują się na tworzenie bloga od podstaw, przygotowanie systemu do obsługi treści nawet z podstawową funkcjonalnością może być sporym wyzwaniem. Z tego względu zdecydowana większość blogów korzysta z różnego rodzaju platform zarządzania treścią – tego typu oprogramowanie określa się często jako „CMS”, czyli „Content Management System”. Na tym polu od lat bezwzględnie króluje właśnie WordPress: według statystyk W3Techs na początku 2022 WordPress „napędzał” już ponad 65% stron opartych na rozwiązaniach CMS. To wynik niemal 10-krotnie wyższy niż w przypadku drugiej pod względem użycia platformy tego typu.
Zanim dowiesz się, jak założyć blog na WordPress, warto przyjrzeć się zaletom, które stoją za tak wysoką popularnością tego systemu. Z perspektywy twórców, którzy dopiero zaczynają przygodę z blogowaniem online, z pewnością kluczową rolę będzie odgrywać intuicyjna obsługa – zarówno na etapie tworzenia strony, jak i przy publikowaniu treści. Wszystkie istotne funkcje są w przejrzysty sposób pogrupowane w panelu administracyjnym, który pozwala zarządzać różnymi elementami witryny nawet bez wiedzy technicznej. To zaleta również dla specjalistów w zakresie prowadzenia stron internetowych – wprowadzenie różnego rodzaju modyfikacji na stronie czy dodanie nowych funkcji jest niezwykle proste.
Do tego dochodzi ogromna liczba wtyczek, które rozszerzają funkcjonalność WordPressa – niektóre z nich mogą nawet całkowicie zmienić działanie systemu, przekształcając go z platformy blogowej na przykład w sklep online. WordPress może być wykorzystany do tworzenia stron różnego typu, jednak to właśnie blogowanie jest obszarem, na który autorzy systemu zwracają szczególną uwagę od samego początku.
Przed zainstalowaniem systemu i utworzeniem swojego bloga musimy przede wszystkim wyposażyć się w hosting i zarejestrować domenę. W kwestii hostingu mamy do dyspozycji dwie opcje:
Najprostszą opcją będzie darmowy hosting WordPress.com, jednak w tym przypadku musimy liczyć się z wieloma ograniczeniami. Jedną z nich jest nazwa domeny: nasz blog będzie dostępny jako subdomena WordPress.com. Dodatkowo dostęp do wtyczek jest ograniczony. Nie będziemy mogli także bezpośrednio zarządzać serwerem, a miejsce na dane wynosi zaledwie 3 GB. Co więcej, na stronie będą wyświetlane reklamy, z których nie będziemy mieć zysku. Istnieje również wielu innych dostawców darmowego hostingu WordPress, lecz większość z nich oferuje bardzo słabą wydajność i podobne ograniczenia.
Na stronie WordPress.com znajdziemy również kilka płatnych planów, które różnią się pod względem ceny, funkcjonalności, miejsca na dane i wielu innych czynników. Warto podkreślić, że wtyczki WordPress są dostępne dopiero w planie Business, który kosztuje obecnie od 96 złotych miesięcznie. Wielu twórców stawia na zewnętrzne rozwiązania w kwestii hostingu, które cechują się niewielkimi ograniczeniami dotyczącymi obsługi strony i szeroką funkcjonalnością.
Warto pamiętać o istotnej różnicy pomiędzy tymi dwoma stronami – na pierwszej z nich znajdziemy bezpłatną wersję platformy, przeznaczoną do hostowania we własnym zakresie. Druga z nich to z kolei usługa oferowana przez twórców systemu, która umożliwia prostszą instalację strony, jednak z pewnymi ograniczeniami w kwestii hostingu.
W przypadku zdecydowania się na zewnętrzny hosting konieczne będzie pobranie oprogramowania ze strony WordPress.org, a następnie instalacja systemu na serwerze.
Na rynku znajdziemy ogromną liczbę dostawców hostingu, których oferty mogą być bardzo różne. Przy wyborze należy zwrócić uwagę na kwestie takie jak ilość miejsca na dane, prędkość transferu i dostęp do dodatkowych usług – na przykład opcji stworzenia skrzynki mailowej na serwerze. Kluczowe jest także wsparcie dla technologii, które są wymagane do obsługi oprogramowania WordPress:
Domena to adres, pod którym dostępny będzie nasz blog – warto zadbać o to, by wybrać charakterystyczną nazwę, która będzie odpowiadać jego zawartości. Rejestracja domeny z końcówką „.pl” odbywa się poprzez firmy współpracujące z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową, czyli organizacją, która pełni funkcję rejestru polskich domen. Również w tym przypadku możemy skorzystać z ofert wielu dostawców – adresy są zazwyczaj rejestrowane na rok; po tym czasie będziemy musieli odnowić domenę.
Pod względem SEO najlepszym wyborem dla bloga w języku polskim będzie końcówka „.pl” lub „.com”. Należy pamiętać, że wyszukiwarki internetowe mogą nieco słabiej oceniać witryny zarejestrowane na niestandardowych domenach lub z rozszerzeniami niezgodnymi z językiem strony. W pierwszej kolejności będziemy musieli upewnić się, czy domena, z której chcemy skorzystać, jest dostępna – możemy to sprawdzić na stronach rejestratorów.
Jak założyć bloga w WordPress? Punktem wyjścia do dalszych działań jest instalacja samego systemu. Niektórzy dostawcy hostingu oferują wgranie różnych popularnych platform, w tym często właśnie WordPressa, za pośrednictwem panelu do obsługi serwera. W tym przypadku proces ten będzie wymagać zaledwie paru kliknięć. Samodzielna instalacja jest jednak również bardzo prosta. Oto krótka instrukcja, która opisuje, jak założyć bloga WordPress krok po kroku:
Po pomyślnej instalacji możemy już zacząć korzystać z systemu WordPress. Ekran logowania jest domyślnie dostępny pod adresem „/wp-admin/login.php”. Przy pierwszej wizycie powinniśmy wprowadzić dane administratora utworzonego podczas zakładania bazy danych; później będziemy mogli także dodać innych użytkowników.
Logowanie przenosi nas do panelu administracyjnego – to miejsce, w którym będzie odbywać się większość naszych działań związanych z blogiem: zarówno w kwestii konfiguracji strony, jak i publikowania treści. Warto poświęcić chwilę, by zapoznać się z dostępnymi opcjami i dostosować je pod kątem swoich potrzeb.
Źródło: Christina Morillo / pexels.com
W panelu administracyjnym znajdziemy między innymi zakładkę do zarządzania wyglądu strony. Stylistyka witryny jest oparta na motywach – w sieci znajdziemy je zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. Nic nie stoi także na przeszkodzie, by przygotować własny motyw lub zmodyfikować istniejący. Przydatną funkcją z pewnością będzie tutaj podgląd na żywo, który pozwala na bieżąco obserwować zmiany wprowadzane na stronie. Narzędzia do obsługi motywów WordPress są bardzo intuicyjne, dzięki czemu modyfikacja wyglądu bloga nie będzie stanowić żadnego problemu. Możemy także zmieniać wygląd strony z poziomu kodu – w tym przypadku potrzebna będzie znajomość języków takich jak CSS, HTML, PHP i JavaScript.
Jedną z najmocniejszych stron systemu WordPress jest dostęp do rozbudowanej bazy wtyczek, które pozwalają w prosty sposób dodać funkcjonalność do strony. Podobnie jak motywy, są one dostępne w wariantach darmowych i płatnych. Warto wyposażyć się przede wszystkim w rozszerzenia związane z SEO – dzięki nim będziemy mogli lepiej kontrolować efekt działań dotyczących pozycjonowania, które będą mieć spory wpływ na popularność bloga. Oto kilka wtyczek pomocnych w prowadzeniu strony:
Wiemy już, jak założyć bloga na WordPressie – po ustawieniu najważniejszych opcji, pobraniu szablonu i instalacji potrzebnych wtyczek możemy już zająć się publikowaniem zawartości. Również i ta funkcja cechuje się bardzo prostą obsługą: wystarczy przejść w panelu administracyjnym do zakładki „Wpisy” kliknąć przycisk „Dodaj nowy” obecny na górze ekranu.
Posty możemy przygotowywać za pomocą dość rozbudowanego edytora WordPress, który umożliwia proste formatowanie tekstu, dodawanie nagłówków czy wstawianie różnych plików multimedialnych. System dzieli tekst na tak zwane bloki – możemy je w wygodny sposób przenosić i zmieniać ich rodzaj. Warto przy tym zaznaczyć, że WordPress zazwyczaj zachowuje formatowanie z innych źródeł – jeśli wygodniejszą opcją jest dla nas pisanie w osobnym edytorze tekstu, nie musimy obawiać się o nieodpowiednią prezentację treści.
Po napisaniu posta wystarczy wybrać opcję „Opublikuj”. Możemy również zaplanować publikację na inny dzień lub godzinę czy zapisać wersję roboczą. WordPress co jakiś czas automatycznie zapisuje edytowany wpis.
Podobnie jak w przypadku innych rodzajów stron, spora część wizyt na naszym blogu będzie prawdopodobnie pochodzić z wyszukiwarek takich jak Google. Warto zatem zadbać, aby witryna wyświetlała się jak najwyżej po wpisaniu fraz związanych z tematyką bloga. Działania skupiające się na tym celu są określane jako „pozycjonowanie” lub „SEO” – „Search Engine Optimization”, czyli „optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych”. W ich zakres wchodzi przede wszystkim przygotowanie wartościowych treści nakierowanych na konkretne słowa kluczowe, jednak to nie wszystko – liczą się również kwestie takie jak szybkość strony, zabezpieczenia czy odpowiednia struktura witryny.
Część zadań związanych z SEO możemy wykonać samodzielnie lub wspomóc się licznymi wtyczkami dostępnymi do wykorzystania na platformie WordPress. Jest to jednak dość trudny proces, który wymaga pewnej wiedzy na temat marketingu online, a w szczególności działania algorytmów wyszukiwarek internetowych. Co więcej, efekty SEO mogą mieć spory wpływ na sukces naszego bloga – zarówno pod względem liczby odwiedzających, jak i zaufania do strony, a także potencjalnych zysków z reklam. Z tego względu blogerzy, którzy chcą osiągnąć realny sukces, często decydują się na wsparcie ze strony agencji SEO. Specjaliści pracujący w tego typu firmach potrafią dokładnie określić odpowiednią strategię i skutecznie ją wprowadzić, co przełoży się na znaczny wzrost liczby wizyt na blogu.