Pozycjonowanie WordPress

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Pozycjonowanie to coś, czym powinien zainteresować się każdy przedsiębiorca, niezależnie od tego, czy prowadzi swój biznes w sieci, czy stacjonarnie. Wirtualna wizytówka firmy w postaci serwisu internetowego, która wyświetla się na pierwszej liście wyników wyszukiwania na popularne słowa kluczowe, to klucz do rozwoju i zrealizowania celów biznesowych.

    Jak powinno wyglądać pozycjonowanie w WordPress, czyli najpopularniejszym oprogramowaniu do tworzenia serwisów internetowych, który zdominował rynek systemów zarządzania treścią? Przede wszystkim powinno obejmować optymalizację oraz budowanie profilu linków przychodzących. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie, a cały proces jest dość skomplikowany i czasochłonny. Jednak, jeśli zależy Ci na tym, aby nie tylko być w internecie, ale przede wszystkim docierać do potencjalnych klientów, warto poświęcić czas i zainwestować odpowiednie środki.

    Jak przeprowadzić pozycjonowanie WordPress? Jakie znaczenie dla SEO ma content marketing? Czy SEO w WordPress różni się od zwiększania widoczności w innych CMS-ach? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym tekście.

    Czym jest WordPress?

    Czym jest WordPress?

    Omawianie zagadnień związanych z pozycjonowaniem w WordPress warto zacząć od tego, czym tak właściwie jest WordPress. Dzięki temu łatwiej będzie zrozumieć, dlaczego warto z niego korzystać oraz dlaczego niektóre elementy zwiększania widoczności serwisu internetowego wyglądają tak, a nie inaczej.

    Rozwiń

    WordPress – lider na światowym rynku CMS-ów

    WordPress to najpopularniejszy na świecie CMS (z j.ang. Content Management System), czyli system zarządzania treścią, z którego aktualnie korzysta ok 40% wszystkich serwisów internetowych istniejących w sieci. Początkowo służył on wyłącznie do tworzenia i prowadzenia blogów, jednak aktualizacje, rozszerzenia i stale pojawiające się nowe moduły sprawiły, że dziś jego zastosowanie jest znacznie szersze – oprócz prowadzenia bloga, pozwala on również na stworzenie funkcjonalnej i atrakcyjnej dla użytkowników strony WWW czy sprawnego sklepu internetowego oraz oczywiście na ich pozycjonowanie. WordPress to zatem CMS uniwersalny, który sprawdzi się niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzisz oraz w jaki sposób chcesz docierać do klientów. Wiele znanych i cenionych marek korzysta właśnie z tego systemu zarządzania.

    Warto też wspomnieć, że WordPress to oprogramowanie darmowe, dlatego koszty utworzenia serwisu są praktycznie zerowe (oczywiście trzeba wziąć pod uwagę zakup domeny i hostingu). Jednak już rozszerzenie strony lub sklepu o dodatkowe funkcje w niektórych przypadkach wiąże się z pewnymi kosztami.

    WordPress, czyli CMS o otwartym kodzie źródłowym – co to znaczy?

    Systemy zarządzania treścią można podzielić na trzy główne grupy:

    • Open Source (otwarty kod źródłowy),
    • SaaS (zamknięty kod źródłowy),
    • oprogramowania dedykowane (tworzone na podstawie potrzeb klienta).

    CMS-em o otwartym kodzie źródłowym jest właśnie WordPress. Pozycjonowanie sklepu czy strony WWW utworzonych właśnie na takim oprogramowaniu przez niektórych uważane jest za najłatwiejsze i najbardziej skuteczne. Wynika to z faktu, że optymalizacja, która jest kluczowym elementem zwiększania widoczności w sieci, obejmuje czynności wykonywane poprzez ingerencję w kod źródłowy. W CMS-ach typu SaaS zazwyczaj do kodu mają dostęp jedynie twórcy oprogramowania, dlatego możliwości mogą być nieco ograniczone. Jednak dzięki wielu unowocześnieniom, pozycjonowanie w przypadku SaaS może być równie skuteczne.

    A co właściwie oznacza otwarty kod źródłowy? Oznacza to tyle, że dostęp do niego ma praktycznie każdy, dlatego możliwości rozszerzania, tworzenia nowych szablonów i modułów są nieograniczone. Każdy może go modyfikować i udoskonalać, co robi wielu programistów na całym świecie. Z tego też względu istnieje tak wiele różnych dodatków i funkcji, które ułatwiają prowadzenie strony, zarządzanie sklepem oraz optymalizację SEO w WordPress.

    Czy CMS ma znaczenie dla SEO?

    Tak naprawdę dla wyszukiwarki Google nie ma znaczenia, w jakim systemie zarządzania treścią powstał serwis internetowy. Czy będzie to oprogramowanie SaaS, czy Open Source tak jak bohater tekstu, czyli WordPress – pozycjonowanie może być tak samo skuteczne. Wyszukiwarka Google na pewno nie preferuje któregoś rodzaju systemów zarządzania treścią. Znaczenie mają jednak funkcje, możliwości i dodatki, które wspierają proces zwiększania widoczności w sieci, a trzeba przyznać, że WordPress oferuje ich bardzo dużo. Dlatego bez obaw możesz korzystać właśnie z tego CMS-a i skutecznie pozycjonować swój serwis internetowy.

    Największe zalety WordPressa – dlaczego tak często jest on wybierany przez webmasterów?

    Możliwość skutecznego pozycjonowania strony WordPress to niejedyny powód tak ogromnej popularności tego systemu zarządzania treścią. Ogromną zaletą WP są również niskie koszty wdrożenia, ponieważ samo oprogramowanie jest darmowe. Jedyne koszty, z jakimi trzeba się liczyć przy tworzeniu strony do wykupienie domeny oraz hostingu. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku oprogramowania SaaS – korzystając z takiego rozwiązania konieczne jest opłacanie comiesięcznego abonamentu, w co wliczone są koszty utrzymania serwisu (domena, hosting itp.).

    Inną dużą zaletą WordPressa jest to, że do stworzenia sprawnego technicznie i atrakcyjnego serwisu internetowego nie musisz posiadać wiedzy z zakresu programowania. Podstawy dotyczące tworzenia stron w zupełności wystarczą.

    Czy warto pozycjonować strony WordPress?

    Czy warto pozycjonować strony WordPress?

    Pozycjonowanie strony WordPress jest kosztowne, na efekty trzeba czekać od kilku do kilkunastu miesięcy, a do tego nie ma gwarancji, że duża widoczność serwisu przełoży się na większą sprzedaż i lepsze zyski. Zatem jak to możliwe, że tak wielu przedsiębiorców decyduje się na inwestycję w działania agencji SEO, a specjaliści od marketingu przekonują, że jest to najlepsze co może zrobić firma pod kątem promowania swojej działalności?

    Rozwiń

    Odpowiedź jest prosta. Mimo wszystko jest to najtańszy rodzaj reklamowania swojego biznesu. Jednak niskie koszty nie są jedynym powodem tak ogromnego zachwalania tej strategii.

    Pozycjonowanie stron WordPress a marketing

    Pozycjonowanie sklepu lub strony WordPress to strategia marketingowa, a nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Tego stwierdzenia pierwszy raz użyto kilkadziesiąt lat temu, ale wciąż jest ono aktualne. Nawet najlepszy produkt czy usługa nie będą się sprzedawały, jeśli firma nie zainwestuje w reklamę. Warto tutaj przytoczyć termin AIDA (z j.ang. Attension Interest Desire Action), który opisuje następujące po sobie akcje w procesie sprzedażowym. Pierwszym etapem jest Attension, czyli zwrócenie uwagi potencjalnego klienta i pokazanie się, czyli danie o sobie znać. Dopiero później można zainteresować go produktem czy usługą. W pozycjonowaniu w WordPress zwróceniem uwagi i pokazaniem się odbiorcom będzie właśnie zwiększenie widoczności w sieci. Strony, które nie wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania mają marne szanse na dotarcie do użytkowników. Jeśli Twoja strona nie będzie tam obecna, prawdopodobnie nikt nie dowie się o jej istnieniu – w takiej sytuacji trudno o to, aby ktoś skorzystał z Twoich usług lub kupił produkt.

    Największe korzyści pozycjonowania stron WordPress

    Pozycjonowanie WordPress to zwiększanie widoczności strony lub sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli uzyskanie jak najlepszej pozycji w rankingu Google. Do tego dąży każdy specjalista SEO, wykonując odpowiednie działania. Jednak pierwsze miejsce na liście wyników wyszukiwania nie jest korzyścią samo w sobie. Jest to główny cel, ale prawdziwe korzyści dla firmy, które wynikają z tego właśnie celu, są inne.

    Generowanie naturalnego ruchu na stronie

    Duża widoczność na odpowiednio dobrane frazy kluczowe przyczynia się do zwiększenia ruchu na stronie. Warto wspomnieć, że organiczne wyniki wyszukiwania to najbardziej wartościowe źródło ruchu. Im więcej użytkowników odwiedzi Twoją stronę czy sklep, tym większa szansa na pozyskanie nowych klientów. Pozycjonowanie sklepu WordPress z wykorzystaniem fraz long tail pozwala docierać do osób z samego końca lejka sprzedażowego, czyli już przekonanych do zakupu. W tym przypadku odwiedzenie serwisu internetowego zazwyczaj wiąże się z dokonaniem zakupu. Działania SEO mają zatem realny wpływ na zwiększenie sprzedaży.

    Budowanie bazy klientów poprzez zachęcanie do konwersji

    Odpowiednia optymalizacja SEO WordPress przystosowuje stronę nie tylko do wymagań wyszukiwarki, ale również do potrzeb użytkowników. Dzięki temu serwis staje się atrakcyjny i zachęca odwiedzających do dokonania konwersji, czyli akcji pożądanych przez firmę. W sklepie internetowym będzie to przede wszystkim dokonanie zakupu, jednak konwersją może być również wypełnienie formularza, zapisanie do newslettera, pobranie e-booka czy obejrzenie materiału video. Wszystkie te czynności to sposób na pozyskiwanie (za zgodą użytkownika) adresu e-mail oraz innych ważnych danych, które później można wykorzystać do kontaktu i przedstawienia swojej oferty.

    Budowanie zaufania wśród konsumentów i kreowanie pozytywnego wizerunku firmy

    Pozycjonowanie w WordPress pomaga budować zaufanie klientów i kreować profesjonalny wizerunek marki. Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania to dla użytkowników znak, że firma inwestuje w usługi profesjonalnej agencji SEO, a do tego jest na tyle wartościowa, że wyszukiwarka Google chce ja wyświetlać na samej górze rankingu i polecać internautom. W tej kwestii pozycjonowanie ma przewagę nad kampaniami Google Ads, ponieważ niektórzy nie ufają płatnym linkom i celowo je pomijają.

    Czy pozycjonowanie WordPress różni się od pozycjonowania w innych CMS-ach?

    Czy pozycjonowanie WordPress różni się od pozycjonowania w innych CMS-ach?

    Każdy system zarządzania treścią umożliwia tworzenie i prowadzenie serwisu internetowego na nieco innych zasadach. Różnice widoczne są oczywiście we wdrażaniu strony WWW czy sklepu internetowego, w płatnościach za utrzymywanie serwisu oraz w codziennym użytkowaniu. Czy to oznacza, że pozycjonowanie sklepu WordPress będzie różniło się od pozycjonowania sklepu zbudowanego na innym oprogramowaniu? I tak i nie.

    Rozwiń

    Algorytmy i wymagania wyszukiwarki Google – takie same w każdym CMS-ie?

    Dopasowywanie serwisu internetowego do algorytmów i wymagań Google opiera się przede wszystkim na działaniach wykonywanych w obrębie strony, i jest to tzw. optymalizacja. WordPress po tym względem niczym nie różni się od innych systemów zarządzania treścią. Niezależnie od tego, jakiego CMS-a używasz do utworzenia strony WWW czy sklepu internetowego, zawsze będziesz dopasowywał witrynę do tych samych wymagań i czynników rankingowych, których obecnie jest ok. 200. Niestety firma Google ściśle strzeże większości z nich. Osobom niezwiązanym z Google znana jest tylko część, a co więcej, nie wszystkie zostały oficjalnie potwierdzone przez firmę. Niektóre to tylko spekulacje, wynikające z wieloletnich obserwacji specjalistów od SEO.

    Pozycjonowanie WordPress – różnice we wdrażaniu działań

    Różnice w pozycjonowaniu serwisów internetowych na poszczególnych CMS-ach widoczne są jednak w sposobie wdrażania konkretnych działań. Inaczej mówiąc, algorytmy i wymagania wyszukiwarki Google się nie zmieniają, ale sposób dopasowania do nich strony może wyglądać inaczej w przypadku każdego oprogramowania, dlatego teoretycznie inaczej będzie wyglądało pozycjonowanie. WordPress to CMS o otwartym kodzie źródłowym, dlatego niektóre elementy optymalizacji będą wyglądały zupełnie inaczej niż w przypadku systemów typu SaaS, które nie pozwalają na modyfikowanie skryptu na własną rękę. Oprócz tego w sklepie internetowym utworzonym na WP wiele podstawowych działań SEO można wykonać automatycznie dzięki dostępnym wtyczkom, np. wygenerowanie przyjaznych adresów URL.

    Swoboda w tworzeniu nowych katalogów w obrębie strony

    Treści w obrębie witryny nadają stronie wartość i mają ogromne znaczenie dla pozycjonowania. WordPress umożliwia łatwe tworzenie nowych podstron w obrębie domeny, dzięki czemu możesz stworzyć miejsce na bloga, poradniki czy najczęściej zadawane pytania. W odróżnieniu od innych platform (np. tych o zamkniętym kodzie źródłowym) nie potrzebujesz pomocy programisty, a także sam nie musisz posiadać wiedzy i umiejętności z tego zakresu. Pamiętaj jednak, że stworzenie i opublikowanie treści to nie wszystko. Konieczna jest właściwa optymalizacja tekstów na stronie, bo tylko dzięki temu będą one wspierały pozycjonowanie SEO w WordPress. Ważne jest nie tylko nasycenie treści wcześniej dobranymi słowami kluczowymi, ale również odpowiednie formatowanie tekstów, dbanie o ich przejrzystość, wartość merytoryczną oraz o to, aby były oryginalne.

    Ogromna liczba wtyczek i dodatkowych modułów ułatwiających pozycjonowanie WordPress

    Jako że WordPress to oprogramowanie otwarte, każdy może rozszerzać skrypt oraz tworzyć nowe moduły, i to właśnie robią programiści zainteresowani tym CMS-em. Specjaliści z całego świata tworzą nowe dodatki, szablony i funkcje, które ułatwiają tworzenie serwisu internetowego, zarządzanie nim, dbanie o potrzeby użytkowników, a także pozycjonowanie. WordPress możesz zatem wzbogacić o wiele różnych funkcjonalności, co jest kolejnym aspektem, który odróżnia go od innych systemów zarządzania treścią. Oprócz tego sam również możesz modyfikować kod źródłowy, jeśli zajdzie taka potrzeba, i dopasowywać serwis internetowy do własnych potrzeb. WP daje niemal nieograniczone możliwości, dlatego sprawdzi się zarówno dla prostych stron WWW, jak i rozbudowanych sklepów internetowych.

    Pozycjonowanie WordPress – jak powinna wyglądać optymalizacja?

    Pozycjonowanie WordPress – jak powinna wyglądać optymalizacja?

    Optymalizacja SEO WordPress to działania w obrębie witryny, które mają dopasować stronę do wymagań wyszukiwarki, a także do wrażeń użytkownika. Pozycjonując stronę lub sklep WordPress należy zwrócić uwagę przede wszystkim na takie aspekty:

    Rozwiń

    Usuwanie zbędnych elementów

    WordPress oferuje wiele funkcji, szablonów i dodatkowych wtyczek, ale z pewnością nie wszystkie możliwe opcje będą Ci potrzebne do prowadzenia biznesu. Dlatego na samym początku optymalizacji powinieneś upewnić się, że korzystasz wyłącznie z tych wtyczek, które rzeczywiście są niezbędne. W przeciwnym wypadku mogłoby to skończyć się niepotrzebnym spowolnieniem działania strony czy sklepu, co źle wyglądałoby w oczach zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki. Warto jeszcze przed rozpoczęciem działań związanych z pozycjonowaniem w WordPress określić swoje potrzeby i zastanowić się, jakie dodatki będą niezbędne do prowadzenia serwisu internetu i odpowiadania na potrzeby odbiorców.

    Zgoda na indeksowanie

    Aby wyszukiwarka Google mogła wyświetlić daną stronę na konkretnej pozycji w wynikach wyszukiwania, najpierw musi dodać ją do swoich zasobów, czyli do indeksu. To odbywa się poprzez skanowanie i indeksowanie. Podczas tworzenia strony w WordPressie istnieje opcja zablokowania indeksowania witryny. Dzięki niej można zapobiec niepotrzebnemu sprawdzaniu serwisu, który jest dopiero w budowie i nie jest gotowy, aby pokazać się internautom. Po zakończeniu prac nad stroną trzeba pamiętać, aby tę opcję wyłączyć. W przeciwnym wypadku boty indeksujące nie będą miały możliwości sprawdzenia witryny, więc pozycjonowanie SEO WordPress nie będzie skuteczne.

    Plik robots.txt i mapa strony

    Zgoda na indeksowanie to jednak nie wszystko. Warto ułatwić wyszukiwarce indeksowanie swojego serwisu internetowego, dzięki czemu cały proces potrwa krócej, a do tego możliwe będzie zablokowanie dostępu do podstron, które nie mają znaczenia dla SEO i nie powinny być brane pod uwagę przez boty indeksujące. Do tego służy plik robots.txt, dzięki któremu możliwe jest komunikowanie się z robotami wyszukiwarki. To właśnie on daje im instrukcje, po jakich podstronach w obrębie domeny mają się poruszać i co sprawdzać. Plik robots.txt powinien znajdować się pod adresem NazwaTwojejDomeny.pl/robots.txt.

    Pozycjonowanie sklepu WordPress powinno uwzględniać również utworzenie mapy strony, czyli listy wszystkich adresów URL należących do danej domeny. To również ułatwia wyszukiwarce indeksowanie zawartości i jest konieczne zwłaszcza w przypadku tak rozbudowanych serwisów, jak sklepy internetowe.

    Meta tytuły i meta opisy

    Dla pozycjonowania w WordPress bezpośrednie znaczenie mają tylko meta tytuły, ale nie oznacza to, że można pomijać optymalizację meta opisów. Ich rola to krótkie przedstawienie tego, co użytkownik znajdzie na danej podstronie, dlatego powinny być napisane tak, aby zachęcały do odwiedzenia witryny. Dzięki temu będą generowały wartościowy ruch.

    Meta tytuły natomiast brane są pod uwagę w procesie wartościowania stron. Z tego względu powinny zawierać najważniejsze dla danej podstrony słowa kluczowe, mieć odpowiednią długość, a także opisywać to, co użytkownik rzeczywiście może znaleźć, klikając w link. Istnieje kilka wtyczek, które pomogą w łatwy sposób zoptymalizować meta dane, np. Yoast SEO.

    Przyjazne adresy URL

    Przyjazne adresy URL to coś, czego nie można pomijać w procesie pozycjonowania sklepu WordPress czy zwykłej strony WWW. Zoptymalizowanie adresów podstron to ważny czynnik rankingowy Google, ale ma to znaczenie również dla UX, czyli wrażeń użytkownika. Adres URL powinien informować internautów oraz boty indeksujące, co znajdą na poszczególnej podstronie. Z tego względu należy zadbać o to, aby był to logiczny ciąg znaków, a także zawierał ważne słowo kluczowe. WordPress bardzo ułatwia wygenerowanie przyjaznych adresów URL i można to zrobić praktycznie za pomocą jednego kliknięcia.

    Nagłówki H1, H2 oraz H3

    Odpowiednie stosowanie nagłówków również wpływa na pozycjonowanie strony WordPress, dlatego jest ważnym elementem optymalizacji. Absolutna podstawa to używanie nagłówków zgodnie z ich hierarchią. Nagłówek H1 jest najważniejszy i powinien opisywać tytuł strony; nazwę kategorii, produktu (w przypadku sklepu internetowego) lub tytuł wpisu na blogu. Nagłówki niższego rzędu, czyli H2 i H3 traktowane są jak podtytuły i śródtytuły. Używa się ich do dzielenia tekstu na części, dlatego na jednej podstronie może być ich wiele. W nagłówkach należy umieszczać słowa kluczowe.

    Optymalizacja grafik

    Nieodpowiednio zoptymalizowane grafiki w serwisie internetowym mogą spowolnić działanie strony, negatywnie wpłynąć na wrażenia użytkownika, a także sprawić, że serwis będzie źle postrzegany przez wyszukiwarkę Google. Dlatego optymalizacja SEO WordPress powinna obejmować również ten aspekt. Najważniejsze to zadbać o odpowiedni rozmiar, wagę i rozdzielczość plików graficznych oraz stworzyć unikalne opisy alternatywne, czyli atrybuty ALT. Ten ostatni aspekt będzie miał znaczenie, jeśli z jakiegoś powodu wystąpi problem z wczytanie obrazu. Wtedy użytkownikowi wyświetli się zrozumiały opis, a nie nielogiczny ciąg znaków.

    Linkowanie wewnętrzne

    Umieszczanie odnośników do podstron w obrębie domeny ułatwia robotom wyszukiwarki indeksowanie witryny, natomiast użytkownikom – poruszanie się po niej. Jednak linkowanie wewnętrzne ma również znaczenie dla pozycjonowania w WordPress. Umieszczanie linków w odpowiednich słowach kluczowych pomaga zwiększyć ich „moc”. Oprócz tego odnośniki do kolejnych podstron zatrzymują użytkownika dłużej na stronie i zmniejszają współczynnik odrzuceń.

    Zmiana wersji PHP

    Wersja PHP uruchomiona na serwerze ma znaczenie przede wszystkim dla prędkości działania strony. Sam WordPress również ma swoje wymagania instalacyjne; nowsze moduły i wtyczki mogą nie działać poprawnie na przestarzałej wersji PHP. Z tego względu należy używać jak najnowszej jego wersji.

    Szybkość ładowania strony

    Szybkość ładowania strony to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google, zwłaszcza teraz, po nowych aktualizacjach. Wyszukiwarka zwraca szczególną uwagę na to, czy stron odpowiada na potrzeby użytkowników i spełnia wymagania dotyczące UX. Podczas pozycjonowania w WordPress należy zwrócić uwagę na ten aspekt i zadbać o to, aby zawartość strony nie wczytywała się dłużej niż 3 sekundy. O szybkość ładowania witryny można zadbać m.in. poprzez uruchomienie najnowszej wersji PHP czy zoptymalizowanie plików graficznych.

    Wersja mobilna strony

    Jako że większość ruchu w internecie pochodzi z urządzeń mobilnych, niezadbanie o responwysność witryny to grzech ciężki. Serwis internetowy musi z łatwością dopasowywać się do urządzeń mobilnych, zwłaszcza smartfonów. Responsywność strony ma wpływ na UX, ale oprócz tego jest jeszcze jedna ważna kwestia. Firma Google wprowadziła algorytm mobile first, przez co roboty indeksujące w pierwszej kolejności biorą pod uwagę mobilną wersję serwisu internetowego. Oznacza to, że responsywność to jeden z najważniejszych aspektów związanych z pozycjonowaniem SEO w WordPress.

    Pozycjonowanie WordPress – linkowanie zewnętrzne

    Pozycjonowanie WordPress – linkowanie zewnętrzne

    Dla wyszukiwarki Google największe znaczenie ma wartość danej strony, czyli przede wszystkim treści. Nie oznacza to jednak, że można zapominać o innych czynnikach rankingowych. Jednym z najważniejszych działań pozycjonowania w WordPress offsite jest tzw. link building, czyli budowanie profilu linków zewnętrznych.

    Rozwiń

    Czym jest linkowanie zewnętrzne?

    Linkowanie zewnętrzne to, najprościej mówiąc, pozyskiwanie linków prowadzących do pozycjonowanej witryny. Linkiem zewnętrznym będzie zatem odnośnik umieszczony na zewnętrznym serwisie, który kieruje użytkowników lub boty indeksującej do Twojej strony czy sklepu internetowego. Dlaczego ma to znaczenie dla pozycjonowania sklepu WordPress lub strony WWW? Ponieważ linki zewnętrzne pomagają budować autorytet serwisu internetowego, a wyszukiwarka Google bardzo lubi wartościowe strony o dużym autorytecie i właśnie takie witryny chętniej promuje.

    Jak pozyskiwać linki zewnętrzne?

    Link building na pierwszy rzut oka wydaje się łatwą do przeprowadzenia strategią, jednak w rzeczywistości nie wygląda to tak kolorowo. Linki trzeba pozyskiwać umiejętnie, bo w przeciwnym wypadku działania nie będą miały sensu, a środki przeznaczone na linkowanie nigdy się nie zwrócą. Oprócz tego nieumiejętne pozyskiwanie linków mogłoby zostać uznane przez Google za działanie niezgodne z jej polityką i odpowiednio ukarane, np. filtrem algorytmicznym lub banem. To z kolei mogłoby utrudnić przeprowadzenie procesu pozycjonowania w WordPress, ponieważ odbudowanie zaufania wyszukiwarki trwa bardzo długo.

    Konieczne jest zaplanowanie strategii i wszystkich następujących po sobie kroków. Najlepiej będzie, jeśli linkowanie zewnętrznym zajmie się osoba doświadczona. Trzeba pamiętać, że ważne jest źródło odnośników – powinny one pochodzić ze znanych, cieszących się autorytetem i podobnych tematycznie serwisów. Oprócz tego pozyskiwanie linków powinno odbywać się stopniowo.

    A gdzie umieszczać linki zewnętrzne, aby wesprzeć pozycjonowanie strony WordPress? Sposobów na to jest mnóstwo, wystarczy myśleć kreatywnie. Najpopularniejsze sposoby na link building to:

    • katalogi firm,
    • artykuły sponsorowane,
    • social media,
    • wpisy gościnne,
    • fora branżowe,
    • grupy tematyczne.

    Linki dofollow i linki nofollow – czym się różnią i jakie mają znaczenie dla pozycjonowania w WordPress?

    Istnieją dwa główne rodzaje linków zewnętrznych: dofollow oraz nofollow. Te pierwsze informują roboty wyszukiwarki, że mają one podążać za umieszczonym odnośnikiem oraz przekazują moc strony, na której są umieszczone, witrynie, do której prowadzą. Za linkami nofollow roboty Google nie podążają, jednak nie oznacza to, że nie mają one znaczenia dla pozycjonowania SEO w WordPress. W ogólnym rozrachunku znaczenie mają wszystkie linki, jakie prowadzą do serwisu.

    Algorytm Pingwin a linki zewnętrze

    W 2012 roku firma Google zaktualizowała swoje wymagania względem serwisów internetowych i stworzyła algorytm o nazwie Pingwin. Najwięcej zamian wprowadził on właśnie w linkowaniu zewnętrznym. Dawniej liczyła się ilość odnośników prowadzących do pozycjonowanej strony, dlatego często dochodziło do spamu. Zadaniem algorytmu Pingwin jest przede wszystkim ograniczenie korzystania z systemów wymiany linków oraz tworzenia stron zapleczowych o niskiej jakości. Od czasu jego wprowadzenia największe znaczenie dla pozycjonowania w WordPress ma jakość linków, a nie ich ilość.

    Content marketing a WordPress

    Content marketing a WordPress

    Marketing to działania, których celem jest zaspokajanie potrzeb grupy docelowej i tym samym osiąganie zysków oraz realizowanie celów przedsiębiorstwa. W zależności od efektów, jakie chce uzyskać firma, stosuje się inne techniki i narzędzia.

    Rozwiń

    Nie w każdym przypadku skuteczne będą te same działania, jednak istnieje pewien wyjątek i jest to właśnie content marketing, który jest jednym z najskuteczniejszych i najbardziej uniwersalnych narzędzi do promowania firmy i zaspokajania potrzeb odbiorców. Z tego też względu warto uwzględnić go w procesie pozycjonowania w WordPress.

    Czym jest content marketing i jakie ma znaczenie w pozycjonowaniu w WordPress?

    Content marketing to rodzaj strategii marketingowej, która polega przede wszystkim na tworzeniu i dystrybucji wartościowej treści. Celem jest zainteresowanie jasno zdefiniowanej grupy odbiorców oraz zachęcenie jej do podjęcia zyskownej dla firmy akcji. W odróżnieniu od innych narzędzi i strategii marketingowych content marketing pozwala zarówno zwiększać sprzedaż, budować pozytywną relację z klientami, kreować pozytywny wizerunek marki, jak i angażować użytkowników. Jednak oprócz tego jest to również najważniejszy aspekt pozycjonowania strony WordPress. Bez wysokiej jakości treści trudno byłoby przekonać wyszukiwarkę Google, że serwis jest wartościowy i godny polecenia.

    Teksty to również miejsce na umieszczanie słów kluczowych, na których opiera się cały proces zwiększania widoczności w sieci. To dzięki nim użytkownicy mogą docierać do poszczególnych podstron. Oprócz tego content marketing to doskonały sposób na rozbudowywanie swojego serwisu internetowego, a to właśnie lubi wyszukiwarka Google. Promuje ona strony, na których stale coś się dzieje. Regularne tworzenie nowych treści pomaga spełniać wymagania Google, dzięki czemu strona ma znacznie większe szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

    Content na stronie WWW i w sklepie internetowym – jak tworzyć treści, które będą wspierały SEO?

    Content na stronie WWW, który może wspierać pozycjonowanie w WordPress to teksty na stronie głównej, opis oferty, najczęściej zadawane pytania, sekcja „o firmie” czy poradniki związane z branżą. Każdy z tych tekstów powinien być nasycony słowami kluczowymi oraz odpowiednio zoptymalizowany. Natomiast treści, które mają znaczenie dla pozycjonowania sklepu WordPress to przede wszystkim opisy produktów i kategorii, ale również wszystkie inne teksty w obrębie serwisu.

    Jak tworzyć treści, które będą wspierały działania SEO? Przede wszystkim zadbać o wysoką jakość i wartość merytoryczną tekstów. Jest to najważniejsza zasada, której trzeba przestrzegać bez względu na wszystko. Wyszukiwarka Google dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem niskiej jakości contentu, dlatego próby przemycenia na swoją stronę przesyconych słowami kluczowymi i niezawierających żadnej wartości dla użytkownika tekstów to duże ryzyko. W najgorszym wypadku może się to skończyć karą od Google, a w najlepszym – pozycjonowanie w WordPress będzie po prostu nieskuteczne.

    Optymalizacja treści kluczem do sukcesu

    Oprócz tego, że treść na stronie lub w sklepie internetowym musi być wartościowa, konieczna jest również odpowiednia optymalizacja pod kątem SEO oraz UX. W przypadku SEO najważniejsze czynności to nasycenie tekstów słowami kluczowymi. Powinny się one znaleźć zarówno w nagłówkach, jak i w samej treści. Dla UX, które jest istotnym elementem pozycjonowania strony WordPress, ważne jest formatowanie tekstów. Pamiętaj, że w obecnych czasach każdy się spieszy i nie ma na nic czasu. Dlatego warto ułatwić czytelnikom odnalezienie ważnych informacji w tekście. Unikaj bloków tekstu i długich akapitów. Zamiast tego dziel treść na krótkie sekcje i opisuj odpowiednimi nagłówkami. Dodawaj listy, wypunktowania, wytłuszczenia i inne wyróżniki w tekście, które przełamią nudę i sprawią, że tekst będzie przejrzysty i przystępny dla każdego. Pamiętaj też, że wrażenia użytkownika również mają znaczenie w procesie pozycjonowania w WordPress.

    Google Panda – czym jest i jakie ma znaczenie w tworzeniu treści?

    Google Panda to algorytm wprowadzony w 2011 roku przez firmę Google. Jego celem jest ogólna poprawa jakości wyników wyszukiwania, jednak największe znaczenie ma on właśnie dla treści. Dzięki niemu na wysokie miejsca na liście organicznych wyników wyszukiwania mogą trafić wyłącznie strony zawierające wartościowe i unikalne teksty. Algorytm Panda nie lubi duplikatów; krótkich tekstów, które nie zawierają wartości merytorycznej, a także treści przesyconych słowami kluczowymi. Wszystko to zatem negatywnie wpływa na pozycjonowanie SEO w WordPress, dlatego warto unikać takich błędów.

    User Generated Content – czym jest i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania stron WordPress?

    User Generated Content – czym jest i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania stron WordPress?

    Promowanie swojej firmy i pozyskiwanie klientów w dzisiejszy czasach wygląda inaczej niż kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Wcześniej schemat był prosty: mówić do ludzi i czekać na zyski. Obecnie planowanie dobrej strategii marketingowej opiera się głównie na potrzebach grupy docelowej, a do tego większość działań angażuje odbiorców i sprawia, że pomiędzy nimi a daną marką nawiązuje się dialog.

    Rozwiń

    Konsumenci również mogą przyczyniać się do kreowania wizerunku marki i budowania świadomości, właśnie poprzez User Generated Content. Co to jest i jaki ma związek z pozycjonowaniem w WordPress?

    Co to jest User Generated Content?

    User Generated Content (UGC) to inaczej content dobrowolnie tworzony przez użytkowników, a nie przez markę. Wszystko, co pojawi się w sieci na temat danej firmy, ale nie zostało stworzone przez markę to właśnie UGC. Termin ten w świecie marketingu internetowego pojawił się niedawno. Tak naprawdę treści tworzone przez użytkowników mają znaczenie, od kiedy strategia marketingowa zaczęła przybierać zupełnie inną, wspomnianą wyżej postać. Kiedy specjaliści od marketingu odkryli, że angażowanie odbiorców w kampanie reklamowe przynosi zaskakująco dobre rezultaty, zaczęli szukać coraz to nowszych rozwiązań, które mogłyby wspomóc promowanie marki, budowanie jej pozytywnego wizerunku oraz oczywiście pozycjonowanie. WordPress znów niczym nie różni się w tej kwestii od innych CMS-ów – UGC może okazać się doskonałym rozwiązaniem i w tym przypadku.

    Jakie formy może przybierać User Generated Content?

    User Generated Content to wszystkie treści, komentarze, opinie, zdjęcia, grafiki, materiały video czy wzmianki dotyczącej danej marki, pojawiające się w internecie – wszystkie one mogą wspierać pozycjonowanie w WordPress.

    Content stworzony przez użytkowników powstaje z przeróżnych powodów. Niektórzy chcą pochwalić się nowym produktem w sieci i publikują zdjęcia, posty czy materiały video w social mediach, wspominając o marce, a czasami nawet linkując do strony firmowej czy sklepu internetowego. Inni odczuwają chęć podzielenia się opinią o produkcie, dlatego publikują komentarze np. na podstronie produktu. Jeszcze inni komentują posty publikowane na blogu.

    Dlaczego User Generated Content może pomóc promować markę?

    User Generated Content może pomóc w promowaniu marki i pozycjonowaniu strony czy sklepu WordPress z kilku powodów. Przede wszystkim, jeśli o marce dużo mówi się w sieci, to naturalnie rośnie jej popularność, zatem zwiększa się świadomość wśród odbiorców. Im więcej osób wie o Twojej firmie, tym masz większe szanse na pozyskanie klientów. Oprócz tego dobrze wygląda to też w oczach wyszukiwarki Google – jeśli inni mówią o danej stronie/firmie, to znaczy, że warto ją promować. To jednak nie wszystko. Jak zostało wspomniane wcześniej, Google lubi strony z bogatym contentem i już sam fakt, że witryna jest rozbudowywana wspiera pozycjonowanie w WordPress.

    Każdy komentarz, opinia czy inny materiał utworzony i opublikowany przez użytkownika to dodatkowa naturalna i unikalna treść, która może zawierać słowa kluczowe, a przede wszystkim naturalnie utworzone frazy long tail. Użytkownicy mogą się również dzielić linkami do ulubionych produktów lub ciekawych artykułów na blogu, poprzez opublikowanie ich np. w social mediach. Dzięki temu strona pozyskuje naturalne linki zewnętrzne, które mocno wspierają cały proces pozycjonowania SEO w WordPress.

    Jak wykorzystać UGC w pozycjonowaniu w WordPress?

    Mimo że User Generated Content to z definicji treści, które tworzą użytkownicy, to jednak firma również musi mieć w tym swój udział. Przede wszystkim trzeba umożliwić użytkownikom dodawanie komentarzy i opinii. W sklepie internetowym taka możliwość powinna znajdować się pod każdym produktem. Dzięki temu UGC będzie nie tylko wpierał pozycjonowanie strony WordPress, ale również zachęcał innych do dokonania zakupu (pod warunkiem, że opinie będą pozytywne, o co również musi dbać firma oferują produkty wysokiej jakości i dbając o potrzeby klientów). Innym sposobem na budowanie UGC jest organizowanie konkursów w social mediach. W zamian za atrakcyjną nagrodę użytkownicy będą pisali ciekawe komentarze, publikowali zdjęcia lub krótkie filmy.

    Analiza aktualnego stanu strony, czyli audyt SEO i UX

    Analiza aktualnego stanu strony, czyli audyt SEO i UX

    Aby serwis internetowy miał szansę wyświetlać się na najlepszych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania, musi spełniać wymagania wyszukiwarki pod kątem SEO oraz UX. Oznacza to, że konieczna jest optymalizacja techniczna, a także wdrożenie rozwiązań, które będą atrakcyjne dla użytkowników. Wszystkim zajmuje się pozycjoner podczas pozycjonowania w WordPress, jednak aby mógł on zaplanować skuteczną strategię, idealnie dopasowaną do serwisu internetowego, konieczne jest przeprowadzenie jego szczegółowej analizy.

    Rozwiń

    Dlaczego sprawdzenie aktualnego stanu strony jest tak ważne?

    Sprawdzenie, w jakim stanie znajduje się strona to podstawa do dalszych działań związanych z pozycjonowaniem strony czy sklepu WordPress. Audyt SEO to szczegółowa analiza serwisu internetowego pod kątem dopasowania do wymagań wyszukiwarki, dzięki której możliwe jest wykrycie wszystkich istniejących błędów. Podczas audytu sprawdzane są wszystkie obszary, które mogą mieć mniejszy lub większy wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

    Audyt UX bada natomiast dopasowanie strony pod kątem wrażeń użytkownika. Podczas kilku etapów wykrywane są błędy, które mogą powodować wysoki współczynnik odrzuceń oraz zniechęcać do konwersji. Zarówno audyt SEO, jak i UX pozwalają sprawdzić aktualny stan strony i na tej podstawie zaplanować strategię pozycjonowania w WordPress. Bez wcześniejszego sprawdzenia, trudno byłoby wprowadzać zmiany, ponieważ pozycjoner nie wiedziałby, w czym tkwi największy problem. Oprócz tego kompleksowy audyt pozwala również ocenić potencjał serwisu internetowego do dalszego rozwoju.

    Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

    Audyt SEO powinien wykonywać specjalista, który wie, jakie obszary należy sprawdzić, jakich narzędzi używać, a także jak interpretować wyniki, aby analiza okazała się pomocna w procesie pozycjonowania SEO w WordPress. Samodzielne przeprowadzenie analizy serwisu internetowego jest możliwe, jednak prawdopodobnie nie byłoby tak skuteczne. Do tego osoba, która nie ma nic wspólnego ze stroną będzie bardziej obiektywna.

    Współpraca ze specjalistą powinna rozpocząć się od rozmowy, podczas której klient przedstawia swoje potrzeby i cele, jakie chce osiągnąć, a także omawia dotychczasowe działania wykonane w ramach pozycjonowania w WordPress. Następnie przeprowadzana jest analiza strony, a na końcu – sporządzany raport. Raport z audytu SEO to najważniejszy aspekt w całym procesie. Jest to dokument, który zawiera wyniki analizy, a także przedstawia mocne i słabe strony serwisu. Na jego podstawie należy planować strategię pozycjonowania.

    Jak sprawdzić stronę pod kątem UX?

    Audyt UX lub inaczej audyt użyteczności to również zadanie dla specjalisty. Tak naprawdę etapy tego procesu wyglądają podobnie, jak w przypadku audyt SEO:

    • Szczegółowy wywiad z klientem: zapytanie o potrzeby, cele przedsiębiorstwa, dotychczasowe działania, potrzeby grupy docelowej.
    • Analiza strony pod kątem wrażeń użytkownika (które elementy mogą powodować niezadowolenie; co sprawia, że użytkownicy porzucają stronę; które elementy powstrzymują konwersję).
    • Sporządzenie raportu przedstawiającego wykryte błędy, a także mocne strony serwisu internetowego (podczas audytu UX wyróżnia się trzy rodzaje błędów: krytyczne, średnie i podstawowe; na zadowolenie użytkowników, a także na pozycjonowanie w WrodPress największy wpływ mają błędy krytyczne, dlatego to ich należy pozbyć się w pierwszej kolejności).
    • Konsultacja z klientem.

    Pozycjonowanie w WordPress a analiza konkurencji

    Przed rozpoczęciem działań związanych z pozycjonowaniem SEO w WordPress należy wykonać również analizę konkurencji. Często jest to element audytu SEO, przeprowadzany przez agencję. Sprawdzenie tego, jak działają firmy, z którymi będziesz walczyć o wysokie pozycje pozwoli Ci zaplanować doskonałą strategię SEO. Analiza konkurencji powinna obejmować wszystkie obszary, które mają znaczenie dla SEO oraz dla UX.

    Pozycjonowanie sklepu WordPress

    Pozycjonowanie sklepu WordPress

    Strona WWW i sklep internetowy to dwa zupełnie różne serwisy. Różnią się przede wszystkim przeznaczeniem – zwykła strona WWW służy zazwyczaj jako wirtualna wizytówka firmy przedstawiająca ofertę, natomiast sklep internetowy to miejsce do prowadzenia sprzedaży online.

    Rozwiń

    Z tego względu serwisy te różnią się także wielkością. Nie trudno zauważyć, że sklep online to dużo bardziej wymagająca witryna. Ale czy to oznacza, że pozycjonowanie sklepu WordPress będzie wyglądało inaczej, niż pozycjonowanie zwykłej strony?

    Czym się różni pozycjonowanie sklepu WordPress od pozycjonowania strony WWW?

    Działania SEO w sklepie internetowym nie różnią się zbytnio od SEO na stronie WWW. Jednak z racji tego, że sklep to znacznie bardziej wymagający i rozbudowany serwis, a do tego służy do prowadzenia sprzedaży, optymalizacja w WordPress może być trudniejsza i bardziej czasochłonna. Duży e-sklep może zawierać tysiące produktów, a każdy z nich powinien mieć swoją podstronę. Oznacza to, że optymalizację trzeba będzie przeprowadzić na tysiącach podstron. Konieczne będzie zadbanie o przyjazne adresy URL, meta dane, treści i wszystkie inne elementy optymalizacji. W przypadku dużej ilości podstron mogą wystąpić problemy w szybkości ładowania strony, o co również trzeba będzie zadbać w procesie pozycjonowania sklepu WordPress.

    Czym jest WooCommerce?

    Jak już wiesz, początkowo WordPress służył wyłącznie do prowadzenia blogów, jednak szybko stał się narzędziem do tworzenia innego rodzaju serwisów internetowych. Za sprawą opublikowanej w 2011 roku wtyczki WooCommerce, z WordPressa mogą korzystać również przedsiębiorcy działający w branży e-commerce. Wtyczka do najpopularniejszego dziś CMS-a na świecie umożliwia utworzenie i zarządzenie sklepem internetowym. Zainstalowanie wtyczki i utworzenie własne e-sklepu jest darmowe i dostępne dla każdego. Ogromna ilość funkcji i dodatkowych modułów sprawia, że sklep utworzony na silniku WordPress może sprawnie funkcjonować, niezależnie od branży.

    Jak pozycjonować sklep WooCommerce?

    Pozycjonowanie sklepu WordPress, utworzonego za pomocą wtyczki WooCommerce to – tak jak w przypadku każdej innej platformy – niełatwe zadanie. Wprawdzie system już na starcie oferuje darmowe funkcje, które pomagają wdrożyć podstawowe działania SEO, jednak podstawy nie wystarczą, aby walczyć o najlepsze pozycje w rankingu Google. Aby kompleksowo przeprowadzić proces zwiększania widoczności sklepu utworzonego na WordPressie, konieczne są: specjalistyczna wiedza i profesjonalne narzędzia. Oprócz tego prowadzenie bardziej zaawansowanych działań będzie wymagało zainstalowania dodatkowych wtyczek. Warto wspomnieć, że niektóre wtyczki i moduły są dodatkowo płatne.

    Pozycjonowanie sklepu WordPress – największe błędy

    Istnieje wiele błędów, jakie może popełnić osoba niedoświadczona (a czasami nawet wykwalifikowany specjalista) podczas pozycjonowania sklepu WordPress. Niektóre z nich nie będą miały aż tak dużego znaczenia dla SEO, inne natomiast mogą uniemożliwić stronie zyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Największe i najczęściej popełniane błędy to:

    • duplikaty treści (kopiowanie opisów produktów od producentów, umieszczanie kilku takich samych opisów do produktów różniących się kolorem),
    • brak optymalizacji podstron z produktami,
    • brak optymalizacji plików graficznych,
    • brak przekierowań,
    • kanibalizacja słów kluczowych.

    Blog na WordPress – jak optymalizować treści?

    Blog na WordPress – jak optymalizować treści?

    Specjaliści do spraw marketingu są zgodni – prowadzenie bloga firmowego to najtańszy i najskuteczniejszy sposób na pozyskiwanie wartościowego ruchu na stronie. Wpisy na blogu mogą docierać do klientów na każdym etapie ścieżki zakupowej – wystarczy dobrać odpowiednie tematy i słowa kluczowe, które przyciągną odpowiednich odbiorców. Oprócz tego blog wspiera pozycjonowanie w WordPress, pod warunkiem, że jest odpowiednio zoptymalizowany.

    Rozwiń

    Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?

    Blog firmowy pomaga zwiększyć widoczność serwisu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania i pozyskuje wartościowy ruch. Regularne publikowanie wysokiej jakości wpisów to sposób zarówno na pozycjonowanie sklepu WordPress, jak i zwykłej strony WWW. W obu tych przypadkach blog może okazać skutecznym narzędziem wspierającym SEO, i to bez inwestowania dużych środków. W jaki sposób blog firmowy może pomóc w zwiększaniu widoczności? Przede wszystkim pozwala on dopasować witrynę do wymagań wyszukiwarki Google. Najważniejsze aspekty to:

    Miejsce na słowa kluczowe

    Im więcej treści znajduje się w obrębie witryny, tym więcej miejsca na umieszczenie słów kluczowych. Każdy artykuł może przyciągać odbiorców z innego etapu procesu zakupowego. Ogólne słowa kluczowe przeznaczone są dla konsumentów niezdecydowanych. W tym wypadku teksty powinny wzbudzać w nich chęć do zakupu. Frazy long tail, czyli długiego ogona, które są bardzo cenne w procesie pozycjonowania strony WordPress, warto wykorzystać, aby przyciągnąć odbiorców przekonanych do zakupu. Ruch pozyskany dzięki takim frazom najczęściej przekłada się na sprzedaż. Oczywiście pomiędzy niezdecydowaniem a przekonaniem do zakupu istnieje jeszcze kilka innych etapów ścieżki zakupowej i do takich odbiorców również należy kierować wpisy na blogu.

    Kreowanie profesjonalnego wizerunku marki

    Wysokiej jakości artykuły ekspercie, tłumaczące odbiorcom ważne kwestie zrozumiałym językiem, pomagają budować profesjonalny wizerunek oraz zaufanie od marki. Nie od dziś wiadomo, że konsumenci wolą kupować od firmy, której ufają. Blog to doskonałe miejsce na wykreowanie wizerunku eksperta.

    Sposób na linkowanie wewnętrzne

    Linkowanie wewnętrzne to bardzo ważny element optymalizacji SEO w WordPress. Odnośniki w obrębie domeny ułatwiają indeksowanie oraz poruszanie się po stronie. Oprócz tego zatrzymują użytkownika na dłużej, co jest dobrze postrzegane przez wyszukiwarkę Google. Regularne publikowanie wpisów na blogu daje ogromne możliwości w kwestii linków wewnętrznych. Odnośniki można umieszczać w artykułach blogowych (mogą one prowadzić do podstron z ofertą, produktami czy kategoriami produktów, ale także do innych wpisów na blogu) albo w innych miejscach na stronie i kierować do bloga.

    Sposób na pozyskiwanie linków zewnętrznych

    Linki zewnętrzne to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google i jednocześnie najważniejszy aspekt pozycjonowania w WordPress offsite. A co wspólnego z link buildingiem ma prowadzenie bloga firmowego? Okazuje się, że bardzo wiele. Jeśli będziesz tworzyć wartościowe treści na blogu, odbiorcy na pewno to zauważą i będą chcieli dzielić się nimi w sieci, np. w social mediach. W taki sposób Twoja witryna pozyska wartościowe i naturalne linki zewnętrzne, które wzmocnią pozycję strony.

    Nieograniczone możliwości rozbudowywania witryny

    Wyszukiwarka Google lubi strony, które są stale odświeżane i rozbudowywane, jednak trudno o to w przypadku zwykłej strony WWW – po pewnym czasie na pewno skończą się pomysły na publikowanie nowych treści. Blog firmowy daje nieograniczone możliwości i pozwala regularnie publikować nowe wpisy. Każdy nowy post to dodatkowa wartościowa treść, która na wiele różnych sposobów może wspierać pozycjonowanie SEO w WordPress.

    Jak dobierać słowa kluczowe do wpisów na blogu?

    Dobór słów kluczowych to czynnik, który będzie miał wpływ na efektywność działań. Dlatego powinien być poprzedzony szczegółową analizą zachowań internautów. Należy nie tylko sprawdzić za pomocą specjalistycznych narzędzi SEO, jakie frazy najczęściej wpisują oni w wyszukiwarkę, ale również zapoznać się z komentarzami w social mediach, na blogach konkurencji itp. Pamiętaj, że tematy muszą być dopasowane do odbiorców. Jeśli nie będą interesowały Twojej grupy docelowej, nie pomogą w pozycjonowaniu w WordPress i pozyskiwaniu ruchu. Teksty muszą przyciągać użytkowników, a to właśnie można osiągnąć dobierając odpowiednie tematy i frazy kluczowe.

    Blog na WordPress – optymalizacja treści pod kątem SEO

    Optymalizacja WordPress wpisów na blogu pod kątem SEO to podstawa do tego, aby treści mogły wpierać proces pozycjonowania strony WordPress. Na czym polega optymalizacja? Na początku musisz upewnić się, czy Twoje wpisy są unikalne. Kopiowanie tekstów od innych twórców jest zabronione i nie tylko negatywnie wpływa na SEO, ale jest to po prostu przestępstwo. Następnie należy nasycić (ale nie przesycić) treść i nagłówki wcześniej dobranymi słowa kluczowymi, umieścić linki wewnętrzne, urozmaicić tekst grafikami czy materiałami video oraz zoptymalizować meta tytuły i meta opisy.

    Formatowanie treści

    Tak jak w przypadku wszystkich innych tekstów, które mają wspierać pozycjonowanie SEO w WordPress oraz odpowiadać na potrzeby użytkowników, wpisy na blogu muszą być odpowiednio sformatowane. Najważniejsze aspekty to:

    • dzielenie tekstu na krótkie sekcje,
    • dodawanie nagłówków,
    • wyróżnianie najważniejszych informacji,
    • dodawanie list i wypunktowań.

    Pozycjonowanie WordPress – pomocne wtyczki

    Pozycjonowanie WordPress – pomocne wtyczki

    Stronę czy sklep internetowy utworzony w WordPress można dodatkowo rozszerzyć i uzupełnić kolejnymi funkcjami i modułami. Webmasterzy korzystający z tego CMS-a mają ogromny wybór, jeśli chodzi o pluginy, zarówno te darmowe, jak i płatne. Wśród dostępnych wtyczek znajdzie się oczywiście mnóstwo tych, które wspierają pozycjonowanie w WordPress. Najważniejsze to:

    Rozwiń

    Yoast SEO

    Yoast SEO, czyli najpopularniejsza wtyczka do WordPressa. Dostępna jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. Wspiera wdrażanie podstawowych i bardziej zaawansowanych działań SEO. Szczególnie pomocna do optymalizacji bloga, jednak warto zainstalować ją w każdym w przypadku. Umożliwia m.in. utworzenie mapy strony oraz optymalizację meta tytułów i meta opisów.

    Rank Math

    Rank Math to wtyczka, która w ostatnim czasie zyskała ogromną popularność, i jest na dobrej drodze, aby zdominować wcześniej wspomnianego lidera. Swoją popularność zawdzięcza wyjątkowo intuicyjnej obsłudze. Wtyczka umożliwia m.in. optymalizację nieograniczonej liczby słów kluczowych oraz integrację z Google Search Console, jednak lista jej funkcji jest znacznie dłuższa. Sprawdzi się zarówno do pozycjonowania sklepu WordPress, jak i strony WWW, dlatego warto ją zainstalować. Jest to doskonała opcja dla osób, które zdecydowały się na samodzielne pozycjonowanie, jednak nie mają dużej wiedzy i doświadczenia w tym zakresie.

    All in One SEO Pack

    Kolejna wszechstronna wtyczka, która usprawnia proces pozycjonowania w WordPress to All in One SEO Pack. W podstawowej (darmowej) wersji zawiera mnóstwo opcji i funkcji, które pozwalają przeprowadzić niemal kompletny proces SEO.

    Squirrly SEO

    Wtyczka Squirrly SEO również wspiera proces pozycjonowania, jednak nie warto zastępować nią wtyczki Yoast czy All in One SEO. Lepszym rozwiązaniem będzie zainstalowanie jej wraz z nimi. Dzięki temu można stworzyć sprawny system SEO, który pozwoli uzyskać wysokie miejsce w rankingu Google. Squirrly SEO to wtyczka przydatna przede wszystkim przy tworzeniu postów na bloga. Aby wykorzystać cały jej potencjał, warto wykupić wersję premium.

    Pozycjonowanie stron WordPress – czy można robić to samemu?

    Pozycjonowanie stron WordPress – czy można robić to samemu?

    Pozycjonowanie w WordPress to proces, który tak naprawdę powinien trwać w nieskończoność. Niektóre czynności, takie jak np. publikowanie wpisów na blogu, powinny odbywać się regularnie. Z tego względu firma zlecająca pozycjonowanie musi przygotować się na comiesięczne koszty, których wysokość będzie zależała od zakresu działań i oczekiwanych rezultatów.

    Rozwiń

    Dla niektórych przedsiębiorców skorzystanie z usług agencji SEO to zbyt duży wydatek. Niektórzy nie chcą, a inni nie mogą pozwolić sobie na taką inwestycję, dlatego decydują się na samodzielne pozycjonowanie sklepu WordPress czy strony firmowej utworzonej na tym CMS-ie. Czy takie rozwiązanie się sprawdzi?

    Samodzielne pozycjonowanie strony w WordPress – czy to jest możliwe?

    Samodzielne pozycjonowanie w WordPress jest jak najbardziej możliwe, jednak nigdy nie będzie tak skuteczne, jak działania wykwalifikowanego specjalisty SEO, który ma doświadczenie w zwiększaniu widoczności serwisów. Owszem, w sieci można znaleźć mnóstwo poradników, które krok po kroku omawiają, jakie działania należy wdrożyć, jednak musisz pamiętać, że proces pozycjonowania powinien być dopasowany do specyfiki biznesu, grupy docelowej oraz efektów, jakie chce osiągnąć przedsiębiorstwo. Dlatego też w każdym przypadku może on wyglądać zupełnie inaczej. Oprócz tego trzeba wziąć pod uwagę fakt, że poznanie teorii, a pozycjonowanie strony WordPress w praktyce to dwie różne rzeczy.

    Dlaczego agencja SEO to lepsze rozwiązanie?

    Współpraca z agencją SEO to lepsze rozwiązanie z kilku powodów. Przede wszystkim można uzyskać o wiele lepsze efekty i walczyć o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Oprócz tego przedsiębiorca nie musi martwić się o nieświadome popełnienie błędu. Niedoświadczone osoby, które próbują samodzielnie wprowadzać działania związane z optymalizacją w WordPress, często nieświadomie stosują techniki zakazane przez wyszukiwarkę. Niedozwolone działania SEO są niestety surowo karane przez wyszukiwarkę. Nieetycznie pozycjonowana strona może otrzymać karę, przez którą jej pozycja drastycznie spadnie i trudno będzie ją odbudować. Trzeba również pamiętać, że pozycjonowanie strony WordPress to praca na pełen etat. Rzadko się zdarza, aby właściciel firmy miał czas na regularne prowadzenie działań SEO. Nawiązując współpracę z agencją, można zyskasz czas na inne ważne działania związane z firmą.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *