Fabian Wiktor / pexels.com
Stworzenie strony internetowej nie jest trudnym zadaniem, ale stworzenie takiej, która spełni oczekiwania użytkowników i będzie widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania, to prawdziwa sztuka. Nie ma więc znaczenia, czy mowa o prywatnym blogu, stronie firmowej, czy witrynie e-commerce. Odbiorca w ciągu kilku sekund decyduje, czy pozostanie na niej dłużej, czy też skorzysta z innej. Z tego względu coraz bardziej do głosu dochodzi projektowanie w duchu UX.
UX, czyli doświadczenia i wrażenia użytkowników, to klucz do stworzenia intuicyjnej oraz interesującej witryny. Celem jest zmaksymalizowanie poziomu zadowolenia, co ma wpływ na:
Proces ten jest silnie powiązany z ludzkimi emocjami, zachowaniami, przyzwyczajeniami. W skład UX Design wchodzą: architektura informacji, interfejs użytkownika, projektowanie interakcji, komunikacja oraz strona techniczna. Każda zmiana struktury witryny wpływa na decyzje użytkowników, które możemy niejako podglądać za pomocą paneli Google Search Console oraz Google Analytics.
Jedną z części projektowania jest User Interface, są to w zasadzie dwa przeplatające się ze sobą elementy. Mowa tutaj przede wszystkim o: estetyce strony internetowej, stworzeniu dla niej przewodniego stylu, doborze grafik, elementów multimedialnych, zaproponowaniu układu wizualnego, brandingu. Wizualność ma wpływ na ocenę strony przez użytkownika. W tym przypadku projektant wykorzystuje wiedzę na temat przyzwyczajeń użytkowników, trendów, percepcji.
Pod pojęciem projektowania i tworzenia strony kryje się jej postać człowieka-orkiestry, który wykorzystuje zasoby informatyki, programowania, psychologii, promocji, marketingu oraz sztuki. Odpowiada tym samym za zwiększenie satysfakcji odbiorcy, funkcjonalność i użyteczność strony. Tworzy więc makietę, interfejs, a także ścieżkę poruszania się po witrynie, a dodatkowo wykonuje testy i badania w celu zweryfikowania przyjętych założeń pod kątem optymalizacji.
Wszystko zależy od Twojego budżetu oraz celu, jakiemu ma służyć strona internetowa. Witrynę w wersji podstawowej można stworzyć już od 500 zł, jednak średni koszt profesjonalnej usługi waha się między 4 000 a 8 000 zł. Z uwagi na wysokie koszty warto przygotować się do rozmowy z designerem przed przystąpieniem do pracy.
Źródło: picjumbo.com / pexels.com
Przede wszystkim postaw na transparentność i nie bój się zadawania pytań. Właśnie po to nawiązujesz współpracę, aby nie borykać się z pewnymi problemami oraz ograniczeniami. Stwórz więc listę pytań, które Cię interesują. My podpowiemy Ci, od czego zacząć.
Po pierwsze, poproś o wgląd we wcześniejsze projekty. W przypadku UX to strony internetowe są wizytówką projektanta, a każdy z nich posiada swoją własną estetykę. Ważnym jest więc nawiązanie współpracy z osobą, która reprezentuje podobne upodobania, inaczej może dochodzić do niepotrzebnych tarć. Dodatkowo zweryfikujesz w ten sposób jego kompetencje.
Po drugie, zapytaj o indywidualny projekt. Brzmi to banalnie, jednak wielu designerów korzysta z gotowych szablonów (wówczas koszt stworzenia takiej strony będzie niższy), jednak należy tutaj być bardzo ostrożnym. To, co sprawdziło się u kogoś innego, w naszym przypadku może nie zdać egzaminu. Personalizacja jest więc usługą kosztowną, jednak sprawiającą, że wyróżnisz się na tle konkurencji.
Po trzecie, zapytaj o system zarządzania treścią. Istnieje ogromny wybór CMS-ów, jedne są bardziej przyjazne administratorom, drugie mniej. Ważne jest więc, abyście razem wybrali taki, który będzie spełniać oczekiwania użytkowników. Pamiętaj, że koniec końców Ty również będziesz z niego korzystać w kontekście dalszej optymalizacji SEO.
Po czwarte, zapytaj o możliwość poprawek. Zanim podpiszesz umowę i nawiążesz współpracę z projektantem, zorientuj się, ile poprawek jest uwzględnionych w danej cenie. Jeśli wybrany designer nie oferuje takiej możliwości, lepiej przemyśleć jego wybór. W końcu wszystko wychodzi w praktyce.
Po piąte, dowiedz się, czy Twoja strona będzie responsywna. Dostosowanie witryny do różnych rozdzielczości ekranów jest jednym z czynników rankingowych dla Google. Z samych telefonów komórkowych korzysta 5 miliardów użytkowników, więc bagatelizowanie ich potrzeb byłoby dużym błędem. Design strony musi być więc na równie wysokiej jakości na stronach mobilnych i desktopowych.
Po szóste, ustal, co odbiorca ma robić na Twojej stronie. Ile czasu zajmuje odbiorcy dotarcie do wybranego miejsca na stronie? Jest to szczególnie ważne, aby zaprojektować ścieżkę nawigacji. Im prostsza i bardziej czytelna, tym lepiej. Tutaj wkraczasz już w strefę tworzenia modelowego użytkownika, a jest to właśnie rola designera UX i UI.
Podstawą współpracy jest dialog i komunikacja. Doświadczenia użytkowników, ich emocje związane z korzystaniem strony, a nawet humor wpływają na Twoją widoczność w sieci. Jeśli źle dobierzesz swoich odbiorców, nie będziesz mieć szansy na wysoką pozycję rankingową. UX designer jest więc mediatorem pomiędzy siecią, Tobą, a użytkownikami.