Jak zaindeksować stronę w Google?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Jak zaindeksować stronę w Google?

Andrea Piacquadio / pexels.com

Początki zawsze bywają trudne, zwłaszcza jeżeli jesteś “świeżakiem” w zarządzaniu stronami internetowymi. Nie wystarczy stworzyć witrynę i uzupełnić ją odpowiednim contentem. Aby zaistnieć w świadomości wyszukiwarek, należy zatroszczyć się o pozycję serwisu w indeksie. Co więcej, jest to proces realizowany wielokrotnie, ponieważ roboty Google systematycznie odwiedzają zasoby witryn internetowych w celu gromadzenia danych na ich temat. Pojawia się pytanie, jak indeksować stronę i odpowiednio wyeksponować ją na liście SERP? W naszym artykule przeczytasz o metodach indeksacji i dowiesz się, co powinieneś zweryfikować, aby zyskać sympatię robotów wyszukiwarki.

Indeksacja, czyli kompleksowa weryfikacja Twojej witryny

Wyszukiwarki pozyskują informacje na temat witryn dzięki danym zamieszczonym w bazie. Witryny podlegają skrupulatnym badaniom z uwzględnieniem obecnych na nich treści. Wówczas analizowane są wszelkie przekazy audiowizualne i zdjęcia, odnośniki wychodzące, kod strony WWW, pomiarom podlega też czas oczekiwania na odpowiedź. Te informacje są zapisywane w indeksie wyszukiwarek.

O czym pamiętać przed indeksacją strony?

Jesteś świadomy tego, jak indeksacja witryny wpływa na ekspozycję w wynikach SERP. Nie możesz bagatelizować jej znaczenia, jeżeli zależy Ci na skutecznej widoczności strony wśród potencjalnych klientów. W przypadku zaistnienia problemu możesz spodziewać się znacznych spadków ekspozycji platformy w Internecie. Przed indeksacją warto zweryfikować działanie kilku istotnych elementów.

Sprawdź plik robots.txt i tag strony kanonicznej

Ręcznej indeksacji witryny powinno towarzyszyć odpowiednie przygotowanie w postaci sprawdzenia pliku robots.txt. Jaką rolę odgrywa w całym procesie? Otóż jego zadaniem jest przekazywanie robotom Google informacji na temat tego, jakie czynności powinny wykonywać w obrębie witryny, a jakich unikać. Komunikują, które podstrony nie wymagają indeksacji (np. koszyk).

W serwisach e-commerce pojawiają się przypadki, kiedy określona podstrona jest automatycznie usuwana z indeksu za pośrednictwem tagu cannoncial. Przykład ilustrujący określoną sytuację dotyczy kategorii produktów. Jeżeli platforma sprzedażowa podlega efektywnemu pozycjonowaniu, w wynikach wyszukiwania pojawi się główna kategoria, jednak bez pozostałych podstron. Wykluczenie ich z indeksacji to działanie pożądane, o którym warto pamiętać.

TOP 5 patentów na dodanie witryny do Google

Celem zbudowania solidnej bazy konsumentów należy podjąć wszelkie działania w kontekście tego, jak zaindeksować stronę w Google. Wychodząc naprzeciw wszelkim wątpliwościom, przedstawiamy zbiór sprawdzonych praktyk. Jesteś gotowy na zastrzyk świeżej porcji wiedzy? Koniecznie czytaj dalej!

Sprawdź, czy witryna nie została zablokowana

Przed dodaniem witryny internetowej do indeksu Google sprawdź, czy w pliku robots.txt nie pojawiła się komenda uniemożliwiająca proces indeksacji przez roboty. Zweryfikuj także meta tag robots pod kątem posiadania bądź braku atrybutu noindeks.

Masz możliwość blokady niektórych elementów celem wykluczenia ich w wynikach wyszukiwania, a także po to, by nie przyczyniły się do powielania treści.

Dodaj witrynę do Google za pośrednictwem Submit URL

Przekieruj się na adres Webmasters Tools w sektorze Submit URL po zalogowaniu się na konto Google. Następnie zamieść adres URL witryny internetowej i kliknij przycisk potwierdzający żądanie. To wszystko, co musisz zrobić, aby wyszukiwarka wysłała boty do odwiedzin strony.

Źródło: Andrea Piacquadio / pexels.com

Skorzystaj z Google Search Console

Jednym z dostępnych patentów w kontekście prawidłowej indeksacji strony jest wariant: “Pobierz jako Google”, upowszechniony w Google Search Console. Jeżeli zależy Ci na skorzystaniu z tej opcji, rozpocznij od potwierdzenia posiadanej domeny (zaimplementuj tag weryfikacyjny). W momencie aktywacji usługi nastąpi przejście do kolejnej sekcji: “Indeksowanie”.

Twoim zadaniem będzie kliknięcie przycisku “Pobierz” bądź wpisanie konkretnego adresu URL. Jeżeli strona jest dopiero co utworzona, wystarczy, że naciśniesz czerwony prostokąt. Potem następuje analiza strony przez Google i potwierdzenie chęci dodania platformy do indeksu za pośrednictwem komendy “Poproś o zaindeksowanie”.

Po tym etapie wyświetli się okno prezentujące dwa warianty do wyboru (“Indeksuj tylko ten URL” bądź “Indeksuj ten URL i jego linki bezpośrednie”). Jeżeli zdecydujesz się na drugą z wyróżnionych opcji, roboty indeksujące zbadają stronę oraz pozostałe domeny, do których kierowane są odnośniki z domyślnej podstrony.

Ostateczne zgłoszenie trafia do Google, a czas oczekiwania skraca się do kilku minut. Wówczas domena znajduje się w indeksie wyszukiwarki.

Wykorzystaj potencjał map XML

Platformy internetowe wyposażone są w mapy strony w postaci XML, co jednocześnie wpływa na uproszczenie procesu indeksacji. Plik mieści w sobie listę podstron, które powinny zostać wyeksponowane w wynikach SERP. Robotom indeksującym mapa ułatwia przyswojenie wiedzy na temat struktury strony oraz pozwala dotrzeć do wszystkich adresów URL.

Opracowanie mapy witryny jest możliwe za pośrednictwem wtyczek bądź bezpłatnych kreatorów. Jeżeli będzie już gotowa za pośrednictwem GSC (Google Search Console), następuje zgłoszenie jej robotom Google. Aby to zrobić, wystarczy przejść do sekcji “Indeksowanie – Mapy witryn”, sprawdzić mapę i, jeżeli nie będzie z nią jakichkolwiek problemów, przesłać do indeksowania.

Zamieść link przekierowujący do nowej witryny

Pozyskanie backlinków do strony internetowej może mieć miejsce wyłącznie wtedy, jeżeli posiadasz inną domenę, prowadzisz bloga bądź podjąłeś współpracę, dzięki której uzyskasz rekomendację. Na zaindeksowanej stronie warto pokusić się wówczas o zamieszczenie linku przekierowującego do świeżo utworzonej witryny.

Bądź cierpliwy

Prędzej czy później roboty indeksujące natrafią na Twoją stronę internetową. Czas oczekiwania może sięgać nawet 30 dni, dlatego zaleca się skorzystanie z jednej z powyższych taktyk.

Zadbaj o widoczność w rankingu Google, zatroszcz się o wszystkie elementy na stronie i zyskaj sympatię robotów indeksujących!

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*