Czym jest marketing cyfrowy i jak wygląda współpraca z agencją digital?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Czym jest marketing cyfrowy i jak wygląda współpraca z agencją digital?

Ivan Samkov / pexels.com

Rozwój technologii cyfrowych, mobilność oraz mierzalność efektów – każdy z tych elementów wpływa na coraz większe zainteresowanie digital marketingiem. Pandemia uświadomiła nas jak duże znaczenie ma świat online. Handel internetowy stwarza obecnie niesamowite możliwości rozwoju, jeśli tylko potrafimy wykorzystać dostępne narzędzia.

Kampanie online docierają do milionów odbiorców, a ich stworzenie wiąże się z mniejszymi kosztami niż przy wykorzystaniu tradycyjnych kanałów dystrybucji treści. Wymaga to jednak wiedzy, ponieważ jeden błąd może przekreślić wszystkie starania. Z tego względu coraz więcej firm sięga po wsparcie, które oferują agencje marketingu cyfrowego. Warto więc dowiedzieć się nieco więcej na ten temat.

Wprowadzenie do marketingu cyfrowego

Mówiąc wprost, są to wszelkie techniki wykorzystujące kanały cyfrowe, pozwalające na dotarcie do klientów za pośrednictwem wyszukiwarek, witryn internetowych, poczty elektronicznej, aplikacji. Digital marketing w przeciwieństwie do marketingu internetowego obejmuje również kampanie prowadzone w radiu oraz telewizji.

Ogromna ilość kanałów komunikacyjnych pokazuje jak wielu specjalistów powinno zostać zaangażowanych w proces planowania oraz prowadzenia kampanii, od informatyków, programistów, projektantów UX i UI, po ekspertów zarządzania i PR.

Jakie obszary obejmuje digital marketing?

Słowo klucz to wielopłaszczyznowość i wielokanałowość. Posiadanie strony internetowej to zdecydowanie za mało, aby odnieść sukces. Aby mieć szansę na prześcignięcie konkurencji czy wzrost zysków, należy sięgnąć do innych obszarów, takich jak:

Optymalizacja i pozycjonowanie (SEO)

Search Engine Optimization to wszelkie techniki pozwalające zwiększyć widoczność strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania oraz uzyskać wysoką pozycję rankingową w SERP. Z jednej strony mowa o technicznej budowie strony internetowej, z drugiej zaś o działaniach zwiększających rozpoznawalność w całej sieci. Z tego względu należy podjąć się optymalizacji on-site, która obejmuje:

  • stworzenie przyjaznego adresu URL,
  • wykorzystanie protokołu HTTPS,
  • mapę witryny,
  • plik robots.txt,
  • meta tagi,
  • dane strukturalne,
  • słowa kluczowe,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • multimedia,
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • prędkość ładowania strony internetowej.

Dopiero wtedy możemy zadbać o działania off-site, czyli zewnętrzny link building, synergię z mediami społecznościowymi oraz blogosferą.

Projektowanie witryn internetowych (UX)

Świadoma strategia marketingu cyfrowego wykracza jednak znacznie dalej, a mianowicie do potrzeb użytkowników. Jest to również brane pod uwagę podczas oceny jakości strony przez algorytmy i roboty sieciowe. User Experience obejmuje doświadczenia odbiorców związane z korzystaniem ze strony internetowej. Uwzględnia się w tym przypadku interfejs, zakładki, przyciski, menu, linki, treści, przekaz, funkcjonalność i użyteczność strony oraz poziom interakcji.

Strona powinna być jak najprzyjemniejsza i łatwa w nawigacji. Należy więc znaleźć złoty środek pomiędzy stylem, typografią i kolorystyką. Estetyka strony wpływa na jej ocenę w oczach użytkownika, dlatego tak ważne jest zaprojektowanie motywu przewodniego, dobór elementów multimedialnych, branding. Dzięki temu mamy wpływ na wzrost ruchu, poprawę konwersji, wzrost sprzedaży, zmniejszenie współczynnika odrzuceń, a nawet wydłużenie czasu trwania sesji. Każda z tych korzyści ma niebagatelny wpływa na powodzenie strategii marketingu cyfrowego.

Źródło: Anastasia Shuraeva / pexels.com

Content marketing

Komunikacja z wyszukiwarką internetową to raz, budowa strony to dwa, jednak nie można zapomnieć również o treści. Rozwój internetu wpłynął na poszerzenie kategorii contentu, mowa więc nie tylko o artykułach, ale wideo, filmach, obrazach, webinarach, komiksach, e-bookach, raportach, podcastach, wywiadach, case study czy newsletterach. Słowem, jest to wszystko z czym ma kontakt odbiorca. Wysokiej jakości content pozwala na zbudowanie fundamentów autorytetu i zaufania w sieci, a także na stworzenie lojalnej grupy odbiorców oraz pozyskiwanie leadów (sprzedażowych).

E-mail marketing

Inną formą komunikacji z odbiorcami jest wykorzystanie potencjału poczty internetowej. Pozwala ona na spersonalizowanie treści (już nawet na poziomie dodania imienia odbiorcy), dzięki czemu mamy szansę na podtrzymywanie relacji z klientami. Niewątpliwymi zaletami e-mail marketingu są niskie koszty, szybkość oraz mierzalność efektów. Należy jednak wystrzegać się spamu, stąd tak ważny jest język, jakim się posługujemy oraz wizualny aspekt komunikatu.

Reklamy (PPC)

SEM, czyli Search Engine Marketing, to strategia wykorzystująca narzędzia SEO, jednak w kontekście nieorganicznych wyników wyszukiwania. Mowa przede wszystkim o reklamach i materiałach sponsorowanych. Ich zaletą jest szybkie uzyskanie efektów, jednak wiążą się one z wysokimi kosztami prowadzenia kampanii. Z tego względu tak ważne jest dokładne targetowanie. PPC (Pay Per Click) to najpopularniejszy model po który sięgają reklamodawcy z uwagi na wiele rodzajów reklamy oraz wygodne możliwości rozliczeniowe.

Media społecznościowe

Social media to obszar pozwalający zbudować zaangażowaną społeczność, która nie tylko wpływa na link building, konwersje czy sprzedaż, ale jest platformą określającą markę. Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube oraz LinkedIn – to największe platformy zrzeszające miliardy użytkowników. Do dyspozycji mamy posty, relacje, transmisje live, quizy oraz wiele więcej. Należy jednak wiedzieć, jak wyróżnić się na tle konkurencji, a to wymaga już odpowiednich narzędzi oraz wiedzy.

Dlaczego warto pracować z agencją?

Z powyższych opisów wynika jak wiele obszarów wpływa na naszą pozycję w sieci. Mnogość tych zagadnień może łatwo zniechęcić, dlatego naprawdę warto skorzystać z pomocy ekspertów. Współpracując z agencją, masz dostęp do szerokiego wachlarza kompetencji oraz programów, które nie są tak łatwo dostępne.

Firmy prześcigają się w pomysłach zwrócenia uwagi klientów, dlatego otrzymasz niezbędne wsparcie w kontekście identyfikacji celów oraz rodzaju odbiorców, określenia kanałów i taktyk oraz niezbędnych mierników. W długoterminowej perspektywie jest to znacznie mniejszy wydatek, niż nauka na własnych błędach.

Pamiętaj jednak, aby przed wyborem wykonać dokładny research. Dobra agencja to taka, która dopasuje się do Ciebie i Twoich potrzeb oraz zaoferuje dostęp do najnowszych rozwiązań.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*