Wszystko, co musisz wiedzieć o optymalizacji pod kątem wyszukiwania głosowego

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Wszystko, co musisz wiedzieć o optymalizacji pod kątem wyszukiwania głosowego

Andrea Piacquadio / pexels.com

Celem Google jest jak najlepsze zrozumienie wyszukiwania głosowego w celu stworzenia idealnego asystenta.

Technologia ta bardzo szybko się rozwija. Nic dziwnego, że wyszukiwanie głosowe jest tak popularne. Dzięki tej technice użytkownik jest w stanie wyszukiwać odpowiedzi na swoje pytania bez używania rąk, dzięki czemu może pozwolić sobie na wykonywanie kilku zadań jednocześnie.

Na rynku dostępnych jest wielu asystentów głosowych, od Siri i Cortany po nowy Amazon Echo. Wirtualni asystenci stają się obecnie częścią codziennego życia, niezależnie od tego, czy konsultujesz się z Siri, aby znaleźć najlepszą restaurację w Twojej okolicy, czy też prosisz Asystenta Google o podanie prognozy pogody na najbliższy czwartek.

Trudno znaleźć osobę, która nigdy nie skorzystała z usługi wyszukiwania głosowego. Szacuje się, że ponad 50% nastolatków i 40% dorosłych każdego dnia korzysta z wyszukiwania bezdotykowego. Dodatkowo, jedna trzecia wszystkich zapytań Cortany to wyszukiwanie głosowe, co sprawia, że technologia ta jest najszybciej rozwijającą się na internetowym rynku, mimo że wciąż jest we wczesnej fazie.

Jak wyszukiwanie głosowe dostosowuje się do użytkowników? Google pracuje nad zrozumieniem naturalnej mowy i schematów wyszukiwań bezdotykowych. Do tej pory:

  • Wirtualni asystenci są w stanie pomijać błędy w pisowni, aby wyświetlać prawidłowe wyniki.
  • Google wykorzystuje poprzednie wyszukiwania do interpretacji zaimków, takich jak „ten” w swoich zapytaniach, aby zrozumieć, czego szukają użytkownicy.
  • Google uwzględnia Twoją lokalizację i dane osobowe, aby wyświetlić najtrafniejsze wyniki.

Słowa kluczowe long tail

Wyszukiwanie głosowe to bez wątpienia przyszłość SEO. Jak zatem optymalizować swoje treści, aby były wynikami głosowych poleceń? Ogólne słowa kluczowe zawsze będą odgrywać znaczącą rolę w procesie pozycjonowania stron internetowych. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że frazy typu long tail są naturalnym elementem ludzkiej mowy, dlatego to właśnie one powinny być w centrum zainteresowania podczas optymalizacji pod kątem wyszukiwań głosowych.

Użytkownicy korzystający z wyszukiwania głosowego zazwyczaj szukają szybkich odpowiedzi na podstawowe pytania. Wyszukiwanie tekstowe koncentruje się zwykle na dwóch słowach, a te głosowe – na trzech. Wynikami wyszukiwania głosowego będą więc treści pisane w naturalnym języku i takie, które dostarczają prostej, jednoznacznej odpowiedzi na zadane pytanie. Musisz więc zrównoważyć te fakty i wyposażyć swoje teksty w proste informację z odpowiednią ilością szczegółów, aby były dopasowane do obu rodzajów wyszukiwań.

Język naturalny

Podczas wyszukiwania głosowego wykorzystywany jest naturalny język, którym posługujemy się na co dzień. Wyobraź sobie że planujesz zaprosić znajomego na obiad. W wyszukiwarce wpiszesz “restauracja Wrocław”. Szukając tych samych wyników za pomocą wyszukiwania głosowego z pewnością użyjesz sformułowania “jaka jest najlepsza restauracja we Wrocławiu?” Oznacza to, że treści muszą być jak najbardziej zbliżone do naturalnej ludzkiej mowy, aby mogły być wyświetlone jako odpowiedzi na pytania użytkowników.

Intencja wyszukiwania głosowego

Wyszukiwanie głosowe ma również silniejsze intencje niż wyszukiwanie tekstowe. Użytkownicy mogą wpisać w wyszukiwarkę “podróż Grecja”, ale osoba zajmująca się marketingiem nie będzie w stanie ustalić, czy wyświetlić wyniki dotyczące biletów lotniczych, ofert hoteli czy tamtejszych atrakcji turystycznych. Oczywiście możliwym jest uwzględnienie wszystkich tych elementów w jednej reklamie. Dzięki temu zwiększysz liczbę wyświetleń, ale za to zmniejszysz współczynnik konwersji.

Rozważ więc przeprowadzenie badania słów kluczowych dla popularnych w Twojej branży fraz. Uwzględnij też wykluczające słowa kluczowe, aby uniknąć niepożądanych wyświetleń. Silna intencja oznacza też określony schemat pytań, które zadają użytkownicy. Zidentyfikuj więc je i dołącz do swoich fraz słowa uzupełniające, które idealnie dopasują się do oczekiwań konsumentów.

Szczegółowe informacje

Użytkownicy często poszukują szczegółowych danych, takich jak numer telefonu, lokalizacja lub nazwa podczas lokalnego wyszukiwania głosowego. Wiele zyskasz, jeśli stworzysz kompleksową mapę swojej witryny, która pozwoli na szybsze uzyskanie konkretnych informacji. Zaktualizuj swoje meta tagi, dzięki czemu pozwolisz wyszukiwarkom lepiej zrozumieć kontekst swoich treści i odpowiednio dopasować je do pytań użytkowników. Takie działania są w obecnych czasach niezwykle skuteczne, gdyż Google coraz bardziej rozwija się w kierunku zrozumienia ludzkiej mowy i zachowań konsumentów.

Źródło: Pixabay / pexels.com

Strona FAQ

Podczas wyszukiwania głosowego często padają słowa, takie jak “kto”, “gdzie”, “kiedy”, “jak” itd. Stworzenie strony FAQ, której pytania rozpoczynają się od tych właśnie przysłówków, da Ci ogromną przewagę nad witrynami branżowych rywali. Odpowiedzi będą doskonale dopasowane do wyszukiwania głosowego, co z pewnością spodoba się nie tylko używkonwikom, ale też wyszukiwarkom, dzięki czemu uzyskasz wyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania.

Wyszukiwania lokalne

Większość wyszukiwań głosowych odbywa się z poziomu urządzeń mobilnych, z których korzystamy częściej, niż z komputerów stacjonarnych. Dlatego też wyszukiwanie głosowe zyskuje coraz większą popularność. Dla małych, lokalnych firm optymalizacja pod kątem wyszukiwania lokalnego jest warunkiem koniecznym na drodze do wypromowania swojej marki. SEO strony docelowej pod kątem opisu otoczenia i środowiska będzie więc kluczem do sukcesu Twojej firmy. Dzięki temu zwiększysz liczbę wyświetleń swojej strony podczas lokalnych wyszukiwań i zyskasz nowych klientów.

Podsumowanie

Wyszukiwanie głosowe nie oznacza, że optymalizacja pod kątem tradycyjnego wyszukiwania jest już nieważna. Odpowiednie dostosowanie tekstu reklamy, słów kluczowych i optymalizacja stron docelowych w obszarze naturalnej ludzkiej mowy nie tylko sprawi, że witryna będzie częstszym wynikiem wyszukiwań, ale też uczyni ją bardziej przyjazną dla użytkownika. Musisz więc nadążać za zachodzącymi zmianami i dostosowywać do nich swoje treści. Regularnie sprawdzaj zatem najnowsze informacje ze świata Internetu, a zyskasz uznanie zarówno klientów, jak i wyszukiwarek.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*