Fox / pexels.com
Prowadząc stronę internetową, musimy zadbać o jej strukturę. Google – jako najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie – podczas oceniania jakości witryny stawia wyjątkowy nacisk na user experience (UX). Z tego względu, zanim zaczniemy promocję naszych działań w sieci, należy zadbać o układ strony. Z pomocą przychodzi więc linkowanie wewnętrzne. Czym ono jest i jak je stworzyć, aby uzyskać wysoką pozycję rankingową?
Najpierw należy zrozumieć, czym tak naprawdę jest link, inaczej nazywany hiperłączem. Odnośnik ten przekierowuje do danej strony bądź podstrony. Może to być zwykły adres URL, jednak często użytkownicy stosują metodę powiązanego fragmentu tekstu, czyli anchor text. Jest to opis linku w kodzie HTML, który może – a nawet powinien – zawierać słowo kluczowe.
SEO, czyli Search Engine Optimization, to zestaw czynności polegających na poprawieniu widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Celem jest zdobycie jak najwyższej pozycji rankingowej oraz rozpoznawalności w internecie. W tym celu wykorzystuje się strategię link buildingu. Linkowanie dzieli się na dwa rodzaje: wewnętrzne i zewnętrzne.
Są to umieszczone w obrębie domeny linki, które wspierają nawigację użytkowników po stronie internetowej. Ustanawiają one hierarchię informacji i pomagają budować autorytet strony. Warto pamiętać, że nie zawsze są one zawarte w tekście. Dla lepszego pozycjonowania zaleca się umieszczać je w materiałach multimedialnych. Dużą pomocą w tym kontekście może okazać się menu okruszkowe (breadcrumbs).
Linki wewnętrzne są dodatkowym sygnałem dla robotów indeksujących, które otrzymują informację o czytelności strony. To również jeden z ponad 200 czynników rankingowych. Ponadto linkowanie pomaga w walce z kanibalizacją fraz wewnątrz strony, zmniejsza współczynnik odrzuceń, poprawia konwersję i przyczynia się do wydłużenia czasu korzystania z serwisu.
W tym przypadku chodzi o pozyskiwanie jak największej liczby wartościowych linków przychodzących do strony. Linki zewnętrzne pozyskuje się za pomocą wpisów gościnnych, za pośrednictwem mediów społecznościowych czy artykułów (sponsorowanych, z forów internetowych itp.).
Źródło: Pixabay / pexels.com
Optymalizując linki na stronie, warto wspomóc się narzędziami, które pozwolą wyeliminować ryzyko potencjalnych błędów, zaoszczędzić czas oraz zautomatyzować część działań. Screaming Frog umożliwia dokładne przeanalizowanie struktury strony, udostępnia informację o błędnych i niedziałających linkach. Sitebulb z kolei dostarcza dodatkowo podpowiedzi dotyczące linków. Nieco łatwiejszy w obsłudze jest Xenu’s Link Sleuth, który spełnia te same funkcje. Warto jednak pamiętać o Google Search Console i Google Analytics, gdzie na bieżąco możemy monitorować nasz zbiór linków.
Zanim zaczniemy, przypomnij sobie, jak wygląda piramida. Dokładnie tak samo będzie budowana struktura Twojej strony – od ogółu do szczegółu, uwzględniając hierarchię informacji. Dodatkowo musisz stworzyć listę tematów, które uporządkują całą nawigację na stronie.
W tym miejscu powinieneś zamieścić linki do wszystkich kluczowych podstron pod kątem kategorii lub tematyki. Zwróć szczególną uwagę na nazewnictwo, które wykorzystujesz – warto zawrzeć w nim słowa i frazy kluczowe. Do wyboru masz kilka rodzajów: menu pionowe, poziome, tzw. hamburger, hybrydowe czy sticky menu.
Głównym zadaniem menu okruszkowego jest uporządkowanie zawartości witryny, co jest szczególnie przydatne w przypadku szeroko rozbudowanych stron. Jest to więc specjalna ścieżka mapy witryny oddzielająca mniejsze elementy separatorami, aby użytkownik mógł zawęzić pole swoich poszukiwań, np.: strona główna / ubrania / sukienki / sukienki wieczorowe.
To plik zawierający listę podstron danej witryny wraz z jej aktualizacjami i modyfikacjami. Jest to spis wartościowych adresów, na których zależy nam podczas procesu indeksowania przez roboty wyszukiwarek. Mapa jest niewidoczna dla użytkownika, ale sięgają do niej roboty wyszukiwarek.
Jest to fragment linku, który pojawia się na stronie internetowej, często wyróżniając się na tyle pozostałego tekstu. Może to być podstrona w ramach jednej domeny bądź prowadząca do zupełnie innej. Kotwica znajduje się w kodzie strony, pomiędzy znacznikami <a> i </a>.
Prościej mówiąc, jest to stronicowanie, czyli podzielenie treści na stronie i umieszczenie jej w oddzielnych podstronach. Celem jest poprawienie prędkości ładowania strony, co również jest jednym z czynników rankingowych Google. Paginacja ma zachęcić do przeglądania kolejnych podstron, aby wydłużyć czas wizyty w witrynie. W tym celu wykorzystuje się wszystkie wcześniej omówione możliwości.
Wiesz już, jak ważne jest linkowanie wewnętrzne. Przypomnij sobie swoje własne doświadczenia podczas surfowania w sieci. Wybierz te, które uważasz za najbardziej przydatne dla siebie!