Techniczne SEO: link building wewnątrz strony – co warto wiedzieć?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Techniczne SEO: link building wewnątrz strony – co warto wiedzieć?

Fox / pexels.com

Prowadząc stronę internetową, musimy zadbać o jej strukturę. Google – jako najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie – podczas oceniania jakości witryny stawia wyjątkowy nacisk na user experience (UX). Z tego względu, zanim zaczniemy promocję naszych działań w sieci, należy zadbać o układ strony. Z pomocą przychodzi więc linkowanie wewnętrzne. Czym ono jest i jak je stworzyć, aby uzyskać wysoką pozycję rankingową?

Najpierw należy zrozumieć, czym tak naprawdę jest link, inaczej nazywany hiperłączem. Odnośnik ten przekierowuje do danej strony bądź podstrony. Może to być zwykły adres URL, jednak często użytkownicy stosują metodę powiązanego fragmentu tekstu, czyli anchor text. Jest to opis linku w kodzie HTML, który może – a nawet powinien – zawierać słowo kluczowe.

Linkowanie w kontekście optymalizacji SEO

SEO, czyli Search Engine Optimization, to zestaw czynności polegających na poprawieniu widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Celem jest zdobycie jak najwyższej pozycji rankingowej oraz rozpoznawalności w internecie. W tym celu wykorzystuje się strategię link buildingu. Linkowanie dzieli się na dwa rodzaje: wewnętrzne i zewnętrzne.

Linkowanie wewnętrzne

Są to umieszczone w obrębie domeny linki, które wspierają nawigację użytkowników po stronie internetowej. Ustanawiają one hierarchię informacji i pomagają budować autorytet strony. Warto pamiętać, że nie zawsze są one zawarte w tekście. Dla lepszego pozycjonowania zaleca się umieszczać je w materiałach multimedialnych. Dużą pomocą w tym kontekście może okazać się menu okruszkowe (breadcrumbs).

Linki wewnętrzne są dodatkowym sygnałem dla robotów indeksujących, które otrzymują informację o czytelności strony. To również jeden z ponad 200 czynników rankingowych. Ponadto linkowanie pomaga w walce z kanibalizacją fraz wewnątrz strony, zmniejsza współczynnik odrzuceń, poprawia konwersję i przyczynia się do wydłużenia czasu korzystania z serwisu.

Linkowanie zewnętrzne

W tym przypadku chodzi o pozyskiwanie jak największej liczby wartościowych linków przychodzących do strony. Linki zewnętrzne pozyskuje się za pomocą wpisów gościnnych, za pośrednictwem mediów społecznościowych czy artykułów (sponsorowanych, z forów internetowych itp.).

Co warto wiedzieć, zanim zaczniemy planować strategię linkowania wewnętrznego?

  1. Jedną z najważniejszych porad jest unikanie wielokrotnego linkowania do tej samej zakładki z jednej podstrony. Dlaczego? W świecie SEO króluje zasada „first link count”, co oznacza, że każdy kolejny odnośnik jest ignorowany przez wyszukiwarkę.
  2. Jeśli korzystasz z anchor textu, postaraj się, aby nie był on zbyt ogólny. Lepiej zawęzić nieco swój tekst zakotwiczony w celu lepszego pozycjonowania. Z pomocą przyjdą Ci frazy typu long tail. Jest to szczególnie ważne dla stron, które dopiero budują swoją markę w sieci.
  3. Tworząc linkowanie wewnętrzne, pamiętaj również, aby wykorzystać mapę witryny i dodać linki do zakładki w panelu Google Search Console. Te dwa kroki pozwolą Ci przyspieszyć proces indeksowania. Dodatkowo możesz samodzielnie wystąpić z prośbą o indeksację konkretnej podstrony.


Źródło: Pixabay / pexels.com

Optymalizacja linków wewnętrznych

Najczęściej popełniane błędy, których należy unikać

  • linkowanie do nieistniejących podstron,
  • zbyt wiele linków na jednej podstronie,
  • zastosowanie anchor textu w postaci „czytaj więcej”, „dowiedz się więcej”,
  • tworzenie silosów, czyli linkowanie podstron z różnych grup tematycznych,
  • powtarzające się linki,
  • „osierocone strony” (orphan pages), do których brakuje linków,
  • brak anchorów sprzedażowych.

Narzędzia przydatne do analizowania linków wewnętrznych

Optymalizując linki na stronie, warto wspomóc się narzędziami, które pozwolą wyeliminować ryzyko potencjalnych błędów, zaoszczędzić czas oraz zautomatyzować część działań. Screaming Frog umożliwia dokładne przeanalizowanie struktury strony, udostępnia informację o błędnych i niedziałających linkach. Sitebulb z kolei dostarcza dodatkowo podpowiedzi dotyczące linków. Nieco łatwiejszy w obsłudze jest Xenu’s Link Sleuth, który spełnia te same funkcje. Warto jednak pamiętać o Google Search Console i Google Analytics, gdzie na bieżąco możemy monitorować nasz zbiór linków.

Jak zbudować strukturę linków? Kilka przydatnych wskazówek

Zanim zaczniemy, przypomnij sobie, jak wygląda piramida. Dokładnie tak samo będzie budowana struktura Twojej strony – od ogółu do szczegółu, uwzględniając hierarchię informacji. Dodatkowo musisz stworzyć listę tematów, które uporządkują całą nawigację na stronie.

Menu główne

W tym miejscu powinieneś zamieścić linki do wszystkich kluczowych podstron pod kątem kategorii lub tematyki. Zwróć szczególną uwagę na nazewnictwo, które wykorzystujesz – warto zawrzeć w nim słowa i frazy kluczowe. Do wyboru masz kilka rodzajów: menu pionowe, poziome, tzw. hamburger, hybrydowe czy sticky menu.

Menu okruszkowe

Głównym zadaniem menu okruszkowego jest uporządkowanie zawartości witryny, co jest szczególnie przydatne w przypadku szeroko rozbudowanych stron. Jest to więc specjalna ścieżka mapy witryny oddzielająca mniejsze elementy separatorami, aby użytkownik mógł zawęzić pole swoich poszukiwań, np.: strona główna / ubrania / sukienki / sukienki wieczorowe.

Sitemap.xml

To plik zawierający listę podstron danej witryny wraz z jej aktualizacjami i modyfikacjami. Jest to spis wartościowych adresów, na których zależy nam podczas procesu indeksowania przez roboty wyszukiwarek. Mapa jest niewidoczna dla użytkownika, ale sięgają do niej roboty wyszukiwarek.

Anchor text

Jest to fragment linku, który pojawia się na stronie internetowej, często wyróżniając się na tyle pozostałego tekstu. Może to być podstrona w ramach jednej domeny bądź prowadząca do zupełnie innej. Kotwica znajduje się w kodzie strony, pomiędzy znacznikami <a> i </a>.

Paginacja

Prościej mówiąc, jest to stronicowanie, czyli podzielenie treści na stronie i umieszczenie jej w oddzielnych podstronach. Celem jest poprawienie prędkości ładowania strony, co również jest jednym z czynników rankingowych Google. Paginacja ma zachęcić do przeglądania kolejnych podstron, aby wydłużyć czas wizyty w witrynie. W tym celu wykorzystuje się wszystkie wcześniej omówione możliwości.

Wiesz już, jak ważne jest linkowanie wewnętrzne. Przypomnij sobie swoje własne doświadczenia podczas surfowania w sieci. Wybierz te, które uważasz za najbardziej przydatne dla siebie!

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*