Nie ma co ukrywać, że SEO to aktualnie jeden z najważniejszych aspektów promocji w internecie. Diametralnie wpływa na zwiększenie ruchu na stronie internetowej, rozpoznawalność marki oraz konwersję użytkowników, przekładając się np. na zwiększenie sprzedaży w sklepach internetowych. Działania SEO oparte są na wielu kwestiach, zarówno technicznych jak i tekstowych. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o SEO, sprawdzić jakie daje efekty i ile pieniędzy powinieneś na nie przeznaczyć, to wszystkiego dowiesz się poniżej. <
Jak podaje większość ośrodków badawczych, SEO to aktualnie ponad 40 procent wszystkich wydatków na reklamę w internecie. Świadomość przedsiębiorców względem optymalizacji pod wyniki w wyszukiwarkach stale rośnie, ale przy okazji zmieniają się wymagania dotyczące działań SEO. Z tego względu należy cały czas zmieniać swoje podejście do SEO i podążać za wyznaczanymi trendami. Tylko tego typu kroki zwiększą możliwości wynikające z działań optymalizacyjnych.
Co to jest SEO? Z angielskiego termin ten oznacza optymalizację dla wyszukiwarek internetowych (search engine optimization). Oględnie mówiąc, polega na wprowadzaniu takich zmian w strukturze witryny internetowej, które korzystnie wpłyną na jej pozycję w trakcie wyszukiwania odpowiednich fraz. Możemy to wytłumaczyć na konkretnym przykładzie.
Wpisując w wyszukiwarkę określoną frazę, np. „samochód” pojawi Ci się szereg określonych wyników, będących linkami do różnych stron internetowych. Pierwsze linki mogą wynikać z kampanii reklamowej prowadzonej przez Google. Oznacza to, że określony podmiot zapłacił za to, aby przez jakiś czas być na samym początku listy. To jednak działanie krótkotrwałe, bez efektów długofalowych i wzrostowych. Kolejne linki prowadzą do źródeł organicznie zoptymalizowanych pod kątem SEO właśnie.
Mówiąc o SEO nie możemy zapomnieć o słowach kluczowych (znanych też jako frazy, frazy kluczowe). To przewodnicy, prowadzący do wyników danego wyszukiwania. Od strony użytkownika wyszukiwarki, fraza kluczowa to wpisywane w Google zapytanie, które ma doprowadzić do odpowiednich rezultatów. Jeżeli wpiszesz w wyszukiwarkę „Najtańsze samochody w Warszawie”, to oczekujesz wyników opartych na tej frazie właśnie.
Z punktu widzenia SEO frazy kluczowe również mają ogromne znaczenie. Nasycenie ich na stronie (zarówno od strony technicznej, jak i w tekstach publikowanych na witrynie) wpływa na algorytmy wyszukiwarki. Odpowiedni dobór fraz kluczowych, ich gęstość, miejsca w których te się znajdują, a także wykorzystanie ich w tekstach prosprzedażowych sprawia, że pozytywnie oddziałują one na SEO i zmieniają wyniki wyszukiwarek.
SEO często mylone jest z pozycjonowaniem i używane w zamiennym znaczeniu. To błąd, bo SEO skupia się głównie na technicznych aspektach strony internetowej i jest częścią szeroko pojętego pozycjonowania. Doświadczeni specjaliści od SEO/SEM będą prowadzić działania, których celem jest dostosowanie strony internetowej do wymogów danej wyszukiwarki (niekoniecznie musi to być Google), usunięcie wszelkich błędów natury technicznej (wpływających np. na czas wczytywania się strony czy jej wyświetlanie, a także inne kwestie polegające na optymalizacji witryny pod kątem wyników dla danych fraz.
Pozycjonowanie to z kolei nie tylko działania stricte SEO, ale też UX, zewnętrzny marketing polegający na promowaniu treści i samej witryny na innych domenach. Do poprawnego prowadzenia pozycjonowania i wymiernych efektów, konieczne jest jednak prawidłowe wykonanie działań SEO.
Nie możemy zapomnieć o tzw. lokalnym SEO. Czym jest taki rodzaj optymalizacji? Zacznijmy od tego, że mniejsze przedsiębiorstwa nie zawsze będą w stanie wybić się przy dużej konkurencji. Jeżeli posiadasz niewielki sklep internetowy i chcesz się wyróżnić to powinieneś skupić się na lokalnym pozycjonowaniu. Jedną z jego części jest oczywiście SEO.
Co to jest SEO w formie lokalnej? Przede wszystkim skupia się na regionalnych frazach, dostosowanych do danej grupy odbiorców. Znów weźmiemy na tapetę przykład z motoryzacji. Wyobraź sobie, że masz komis samochodowy, który ogłasza się także w internecie. Ciężko będzie Ci wybić się na cały kraj, bazując na ogólnopolskich frazach. Konkurencja na słowach kluczowych typu „używane samochody”, „używane samochody komis” i podobnych jest ogromna. Istnieje jednak sposób na wyróżnienie się!
Wystarczy, że powyższe frazy zaczniesz przekształcać, bazując na regionie prowadzonej działalności gospodarczej. „Używane samochody Poznań” czy „samochody wielkopolska” daje dużo większe szanse na konwersję potencjalnych użytkowników. Lokalne pozycjonowanie zmniejsza zakres grupy docelowej, bardzo ją precyzując. Działania SEO na lokalnej płaszczyźnie dają wymierne efekty, które zaobserwujesz szybciej. Budując swoją markę i określoną grupę lokalnych użytkowników, możesz później rozpocząć działania dążące do poszerzania klienteli np. na cały kraj.
Optymalizacja dzieli się na poszczególne frazy i działania. SEO przygotowane zgodnie ze sztuką, efektywne i skuteczne powinno być oparte na wszystkich poniższych kwestiach. Na początku musimy skupić się na skontrolowaniu aktualnego stanu rzeczy (przeprowadzeniu kompleksowego audytu), a dopiero później rozpoczniemy pracę nad zmianami technicznymi na stronie oraz kwestiach zewnętrznego promowania naszej witryny. Co składa się na SEO? Na co powinniśmy zwrócić uwagę?
Audyt to pierwsza czynność, która powinna być wykonana w trakcie prac nad SEO. Na czym polega audyt SEO i dlaczego jest tak ważny? Jest to pełna kontrola aktualnego stanu technicznego strony, zgodności z wytycznymi wyszukiwarki, dostosowania do najważniejszych słów kluczowych itd. Osoby przeprowadzające audyt sprawdzą między innymi kod strony, jej działanie na różnych urządzeniach (smartfonach, tabletach, desktopach), prędkość otwierania się domeny i wczytywanie jej poszczególnych modułów oraz
To na podstawie audytu SEO będą prowadzone główne działania, zmierzające do poprawienia wyników domeny w wyszukiwarce. W czasie pracy nad audytem specjaliści skontrolują również historię domeny (w tym czas jej powstania i wprowadzane dotychczas zmiany), a także historię linkowania.
W podsumowaniu otrzymamy informacje jakie zmiany powinny być wprowadzone, aby zwiększyć wartości SEO domeny oraz w jaki sposób przebudować witrynę pod względem kodu. Specjaliści wskażą także kierunek działań linkowania.
Jedna z najbardziej kluczowych części SEO. Frazy kluczowe to podstawowa część każdej optymalizacji. Dobór słów kluczowych opieramy na kilku płaszczyznach.
Na ilu słowach kluczowych powinno być oparte skuteczne SEO? Najlepiej opierać się na kilku frazach. Optymalizowanie strony na jedną lub dwie frazy jest wprawdzie bardziej oszczędne i prostsze w realizacji, ale nie masz gwarancji, że Twoi klienci będą używać wybranych przez Ciebie słów kluczowych. Z tego względu polecamy przeprowadzać SEO na kilku, a niekiedy nawet kilkunastu dobrze określonych frazach.
Przechodzimy do modernizacji treści na stronie internetowej. Przeglądarki opierają swoje wyniki nie tylko na samym kodowaniu, ale także wartości tekstowej danej witryny. Optymalizując treść musimy nasycić ją odpowiednio frazami kluczowymi. Co ważne, wszystkie muszą być całkowicie unikalne. Kopiowanie tekstów z innych witryn znacznie wpływa na obniżenie ratingu danej domeny.
Ogólne wytyczne wskazują na to, że frazy nie powinny obejmować więcej niż 5 procent danego tekstu (dotyczy zarówno treści blogowych, kategorii czy opisów produktu). Przy tekstach na 5000 znaków ze spacjami fraza kluczowa może wystąpić więc maksymalnie 10 razy.
Tworząc treści pod SEO musimy także pamiętać o tym, aby były one wartościowe pod względem merytorycznym i ciekawe dla użytkownika. Ewolucja optymalizacji sprawiła, że odeszło się od tzw. precli – tekstów mających niewielki aspekt merytoryczny, mocno nasyconych frazami kluczowymi. Aktualnie najbardziej pożądane są teksty prosprzedażowe, oparte nie tylko na czystym SEO, ale także UX (user experience).
Ta część SEO polega na dostosowaniu struktury strony internetowej do wytycznych wyszukiwarki. W jaki sposób się je wykonuje? Głównym założeniem działań SEO przy kodzie strony jest poprawa każdego jej kodu tak, aby ten był zrozumiały dla robotów indeksujących działających w wyszukiwarce. Optymalizacja opiera się na zmodernizowaniu ram HTML domeny czy kodu CSS.
Specjaliści od technicznych aspektów SEO powinni opierać się na wytycznych W3C czyli międzynarodowej organizacji, której zadaniem jest wprowadzenie standardów dla wszystkich stron internetowych na całym globie. Konieczne jest również skontrolowanie prawidłowego ustawienia meta tagów, do których należą:
Poza tym konieczne jest, aby techniczna wartość SEO obejmowała również nagłówki (czyli H1, H2, H3 itd.). Pracując nad optymalizowaniem usuwane zostają także treści zduplikowane i zmieniona zostaje szybkość ładowania domeny. Konieczne jest także skontrolowanie czy strona jest responsywna (odpowiednio wyświetla się na różnych urządzeniach elektronicznych) i zmodernizowanie jej, jeżeli jest to konieczne.
Zwane inaczej linkowaniem wewnętrznym. To w pełni przygotowane łączenie kolejnych podstron na domenie, co wpływa na jej walory użytkowe i SEO. Wewnętrzne linkowanie poprawia indeksację strony internetowej. Dzięki działaniom linkującym „on-site”, możemy określić wartość danego linka. Pozwala to np. pozycjonować konkretne teksty dostępne na określonej podstronie, co przekłada się później na ogólny wynik odwiedzin.
Co ważne, już pierwszy link wewnętrzny wpływa korzystnie na SEO Twojej strony internetowej. Linkowanie wewnętrzne musi być jednak przemyślane, aby np. na jednej podstronie nie było zbyt dużej liczby linków.
Znane także jako linkowanie zewnętrzne. O ile w przypadku linków wewnętrznych samemu ustawisz sobie link do konkretnych podstron, tak w przypadku zewnętrznych linków, konieczna jest pomoc właścicieli innych domen internetowych. Link building Off-Site polega trochę na uwiarygodnieniu domeny. Algorytmy Google sprawdzają, czy do Twojej domeny prowadzą hiperłącza umiejscowiona na innych stronach. Uznają przez to, że treści przygotowane przez Ciebie są profesjonalne, prawdziwe i warte sprawdzenia, gdyż zewnętrzne strony Cię cytują.
Ważne jest to, żeby zewnętrzne linki miały atrybut dofollow. Tylko takie linki są indeksowane przez wyszukiwarkę. Linki nofollow nie są uwzględniane przez roboty indeksujące i nie wpływają na ostateczny rezultat SEO. Jeżeli masz możliwość zdobycia zewnętrznego linku, zwróć uwagę aby miał on właśnie atrybut dofollow.
Działania SEO to jedna z najważniejszych dziedzin promocji w internecie. Tak naprawdę nie ma skuteczniejszej formy reklamowania swojego biznesu w sieci. Jeżeli posiadasz budżet, który chcesz przeznaczyć na marketing internetowy, zainwestuj właśnie w SEO. Z czego wynika taka waga optymalizacji? Jakie mogą być konsekwencje zaprzestania działań w kierunku zwiększenia rankowania witryny w wyszukiwarce?
Domena, która nie jest w żadnym stopniu objęta SEO zaczyna spadać w wynikach wyszukiwarki. Wyobraźmy sobie, że zaczynasz w TOP 6 wirusowego wyniku wyszukań dla określonej frazy i przestajesz optymalizować swoją witrynę. Błyskawicznie zauważysz, że strona zacznie osuwać się w rankingach. Po jakimś czasie słabsza pozycja w Google wpłynie na niższą wartość unikalnych użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę.
Znikający unikalni użytkownicy to spadająca liczba klientów Twojej strony i dużo niższy zysk. Jeżeli zajmujesz się sprzedażą reklam w postaci banerów, tekstów sponsorowanych czy linków, to reklamodawcy od Ciebie odejdą. Powoli strona stanie się nierentowna, a prowadzenie działalności nieopłacalne.
Jak widzisz, działania SEO są niesamowicie ważne, a ich brak może mieć poważne konsekwencje w ostatecznym bilansie finansowym Twojej firmy. Nie warto jest więc rezygnować z SEO, nawet jeżeli Twoja strona jest wysoko w wynikach wyszukiwania użytkowników z Twojej grupy docelowej.
Konwersja użytkowników to określone działanie użytkownika, które jest pożądane przez właściciela domeny. Dla osób, które prowadzą sklep w internecie, konwersją możemy określić doprowadzenie do zakupu. Właściciele wizytówek firmowych w postaci stron chcą, aby potencjalny klient skorzystał z możliwości kontaktu mailowego lub telefonicznego i dokonał zamówienia produktu lub usługi. Z kolei dla serwisów z wiadomościami czy blogerów, konwersją jest czytanie kolejnych tekstów, będąc na danej stronie.
Czynnikiem, który znacznie zwiększa konwersję jest właśnie SEO. Zacznijmy od tego, że do konwersji dojdzie tylko w przypadku, gdy użytkownik odwiedzi Twoją witrynę. Im więcej masz unikalnych użytkowników, tym większa szansa na konwersję. Działania SEO znacznie zwiększają wynik odwiedzin. To jednak nie wszystko. Profesjonalna optymalizacja domeny polega na wprowadzeniu prosprzedażowych treści i poprawieniu takich parametrów jak szybkość wczytywania strony. To zachęci użytkownika do przebywania na stronie i np. dokonaniu tam zakupów. Jeżeli dodamy do tego działania linkujące (np. wyświetlanie linków dofollow na wartościowych portalach), to znacznie zwiększa się zaufanie użytkownika do Twojego produktu. Każdy taki atrybut zwiększa szansę tego, że dokona on konwersji.
Jednym z najważniejszych atrybutów związanych z prowadzeniem strony internetowej jest liczba unikalnych odsłon. To wartość, która odzwierciedla faktyczny stan domeny i wskazuje, czy cieszy się ona sporym zainteresowaniem. Co ciekawe, SEO wpływa na liczbę unikalnych użytkowników i odwrotnie. Jak to się dzieje?
Przede wszystkim najważniejszym celem optymalizacji jest doprowadzenie do zwiększenia unikalnych odwiedzin domeny. Im wyżej strona wyświetla się w wynikach wyszukiwarki, tym więcej osób uznaje ją za wiarygodną i godną odwiedzenia. Co więcej, badania pokazują, że rzadko kiedy przeszukujemy witryny z drugiej czy trzeciej strony w Google. Im więcej jest jednak tych odwiedzin i unikalnych użytkowników, tym wyszukiwarka uznaje domenę za bardziej atrakcyjną i jej SEO zaczyna się zmieniać na korzyść. Co więcej, zwiększona liczna UU sprawia, że stajemy się bardziej wiarygodnym partnerem np. w rozmowach zmierzających do pozyskania kolejnych linków na zewnętrznych stronach.
Oczywiście, aby do tego doszło konieczne są podstawowe działania SEO i rozpoczęcie pracy nad optymalizacją danej domeny. Później możesz korzystać z przeprowadzonych prac i rozszerzać zakres SEO.
Choć sam sposób prowadzenia prac nad SEO jest dostosowany do potrzeb klienta, oczekiwanych przez niego ostatecznych efektów oraz wytycznych związanych z branżą, to sam zakres czynności jest zwykle podobny. W jego skład wchodzą audyty, dobór słów kluczowych, określone linkowanie oraz zmiany w tekstach i technicznym aspekcie strony.
Pierwszy krok w przygotowaniu kompleksowego audytu SEO związany jest z zainstalowaniem odpowiednich narzędzi. Chodzi tu między innymi o Google Analytics służący do zbierania danych dotyczących ruchu na domenie, Google Search Console analizujące wartość indeksowania w wyszukiwarce oraz inne programy, które wskażą nam w jakich miejscach należy podjąć najważniejsze działania SEO.
Kolejnym zadaniem osób prowadzących audyt jest skontrolowanie indeksacji domeny. Po wpisaniu w wyszukiwarkę komendy site: x (gdzie x oznacza nazwę naszej strony internetowej). Wynik porównuje się następnie z danymi z Google Analytics. Po sprawdzeniu stanu indeksacji przyjdzie czas na skontrolowaniu wewnętrznych aspektów strony – jej kodu, meta tagów, responsywności i innych kwestii związanych z SEO onsite.
Dopiero po przeprowadzeniu tej analizy autorzy audytu SEO mogą zweryfikować treści na domenie. Sprawdzą w jaki sposób te są nasycone słowami kluczowymi i wskażą w jakich miejscach te powinny się pojawić. Konieczna jest weryfikacja kanibalizacji fraz (nakładania się na siebie wielu podobnych fraz, które wzajemnie się zwalczają, obniżając rating w wyszukiwarce). Przy okazji specjaliści skontrolują również odpowiednie formatowanie tekstu oraz sprawdzą czy nie ma na niej duplikatów.
Po wszystkim przyjdzie czas na skontrolowanie prędkości ładowania się witryny, odnalezienia ewentualnych błędów (np. 303) czy prawidłowy dobór słów kluczowych. Po wszystkim można uznać, że audyt SEO został zakończony i wziąć się do pracy przy poprawie błędnie funkcjonujących aspektów.
Pierwszym krokiem po audycie powinno być stworzenie odpowiedniego linkowania wewnętrznego. Praca ta polega na stworzeniu mapy strony i połączeniu ze sobą kluczowych podstron na danej domenie. W przypadku wstawiania nowych tekstów, warto spojrzeć na linkowanie do innych podstron – np. tekstów blogowych czy wewnętrznych produktów podlinkowanych we wpisach. Pamiętajmy, że wszystkie linki powinny mieć atrybuty dofollow, aby Google mogło je w pełni indeksować.
Po zakończonym linkowaniu wewnętrznym możemy przejść do prowadzenia działań w celu pozyskania linków zewnętrznych. Istnieje na to kilka sposobów. Najprostszy ale jednocześnie najdroższy polega na wykupieniu określonego pakietu linków dofollow, które będą prowadzić do naszej strony. Zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że w miarę szybko możemy pojawić się na wartościowych dla Google serwisach (np. dużych portalach internetowych). Wada to oczywiście cena, bo koszt wstawienia jednego linka dofollow może osiągać nawet kilkaset złotych. Jeżeli nie chcesz wydawać pieniędzy na linkowanie, zostaje droga dłuższa, ale także skuteczna.
Po pierwsze, przygotuj unikalne, merytoryczne i wartościowe treści. Istnieje szansa, że zewnętrzni odbiorcy będą na tę treść się powoływać i sami zaczną wstawiać link do Twojej domeny. Wirusowo pozyskany link jest najbardziej wartościowy. Możesz także tworzyć różnego rodzaju rankingi produktów czy wskazywać ich zastosowanie – takie teksty na pewno znajdą odbiorców, którzy będą chcieli się nimi podzielić. Drugi sposób polega na wzajemnej wymianie linków z partnerskimi stronami. Jeden podmiot podlinkuje Twoją stronę, a Ty zrobisz to samo. To szybki i bezkosztowny sposób, ale ma swoje wady. Zbyt duża liczba linków dofollow na Twojej witrynie obniża jej ocenę w oczach algorytmów Google.
Linki możesz pozyskiwać także poprzez działania charytatywne (wspierając różnego rodzaju organizacje pozarządowe), wspierając określone grupy i stowarzyszenia, będąc sponsorem wydarzeń sportowych i kulturalnych czy sponsorując inne rzeczy, posiadające stronę internetową. Jeżeli jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, to masz możliwość poszukania partnera, który będzie publikować za darmo Twoje teksty eksperckie, a Ty zyskasz link dofollow do swojej domeny.
Możliwości pozyskiwania linków są bardzo szerokie i warto skorzystać z każdego. Im więcej posiadamy linków zewnętrznych o atrybucie dofollow, który prowadzi do naszej domeny – tym lepiej.
Przejdźmy teraz do kwestii technicznych prac nad optymalizacją technicznej części domeny. Czym jest SEO w tym aspekcie i jak się je przeprowadza? Ze względu na bardzo szeroki zakres prac, sposobów poprawy optymalizacji technicznej jest wiele.
Na samym początku specjaliści skupiają się na wyeliminowaniu wszelkich błędów związanych ze stroną. Konieczne jest usunięcie pustych podstron, błędów 303, niewczytujących się obrazków. Następnie należy poprawić czas wczytywania się strony. Można to zrobić z pomocą hostingodawcy (np. zwiększając parametry wybranego serwera), ale też wyrzucając duże pliki ze strony, ograniczając liczbę obrazków czy poprawiając kod poszczególnych podstron.
Po zakończeniu tego procesu, możemy przejść do dalszych działań. Tu analityk sprawdzi dokładnie kod domeny i zacznie poprawiać nieprawidłowo skomponowane linijki, dostosuje go do wytycznych W3C. Wstawi także określone słowa kluczowe w meta tagi i zobaczy czy są one napisane zgodnie ze sztuką. Na koniec zostanie jeszcze stworzenie przyjaznej dla użytkownika wersji mobilnej i takiej, która prezentuje się dobrze w każdej rozdzielczości. Webdeveloperzy wstawią także odpowiednio skonfigurowany plik robots.txt do indeksacji domeny i usuną zduplikowane treści czy pliki.
Zwróćmy uwagę na to, że techniczna optymalizacja domeny polega także na jej zabezpieczeniu. SEO to podniesienie wiarygodności serwisu w różnych aspektach. I tak niektóre domeny powinny mieć specjalny protokół https, a standardem dla wszystkich jest certyfikat SSL.
Ostatnim, ale bardzo ważnym aspektem SEO jest kontrola jakości treści i ich modyfikacja pod kątem optymalizacji. To ważna, ale trudna praca, gdyż z jednej strony musimy pamiętać o algorytmach Google i robotach indeksujących, a z drugiej treściach prosprzedażowych, przyjaznych klientom.
Istnieje kilka najważniejszych cech tekstów przyjaznych SEO. To przede wszystkim:
Teksty SEO mają wprowadzane słowa kluczowe, ale ich liczba nie jest dokładnie określona. Najlepiej wybrać jedną frazę główną, na której oparta będzie treść i kilka fraz dodatkowych (np. pochodnych od frazy głównej, odmiany, frazy long tail). W ten sposób tekst można dobrze nasycić słowami kluczowymi, bez utraty jakości pisanej treści.
Pamiętaj, że frazy powinny pojawiać się w najważniejszych miejscach tekstu takich jak nagłówki, lidy, tytuł. To konieczne, aby Google je szybko wyłapał i uznał, że są ważne dla indeksacji. Zwracaj także uwagę na odmianę fraz. Nienaturalne wstawianie słów kluczowych, bez formy odmienionej znacznie obniża jego wiarygodność dla czytelnika, a jednocześnie nie jest skuteczniejsze pod względem SEO. Słowo „samochód” możesz więc odmieniać przez przypadki bez żadnych konsekwencji dla optymalizacji.
Przede wszystkim pamiętaj, że frazy powinny być umieszczone w tekście naturalnie. Koniecznie odmieniaj je przez przypadki i nie kanibalizuj ich. Najlepsze są takie teksty, w których niezorientowany czytelnik nie będzie w stanie wychwycić słów kluczowych i ich wpływ na treść. Zwróć uwagę na to, aby frazy były dobrze dobrane i nie odbiegały od meritum.
Co oznacza właściwie kanibalizacja? To sytuacja wewnętrznej konkurencji. Jeżeli kilka podstron z Twojej strony zaczyna rankować na tę samą frazę, to zaczynają się one wzajemnie zwalczać. W ten sposób – zamiast w górę – wyniki strony w Google spadają. Specjaliści SEO zrobią wszystko, aby do wspomnianej kanibalizacji nie doszło.
Choć zaawansowane prace nad SEO prowadzą doświadczeni specjaliści, to jako właściciel strony internetowej wiele z nich możesz przeprowadzić samodzielnie. Niektóre prace zostaną Ci nawet zlecone, bo żadna agencja nie przeprowadzi optymalizacji bez pomocy osoby, do której należy dana witryna. Pamiętaj, aby wszystko robić zgodnie z wytycznymi, a w przypadku wątpliwości, skonsultować się z doświadczonym specjalistą od SEO.
Przede wszystkim możesz skupić się na merytorycznej wartości swoich tekstów. Opracuj również przyjazny dla użytkownika proces sprzedaży. Zorientuj się w jakich miejscach możesz pozyskać linki zewnętrzne i działaj w kierunku ich publikacji. Postaraj się tworzyć content na stronę oparty o frazy kluczowe wytyczone przez pozycjonera, ale jednocześnie dbaj o ich wysoką jakość. Zwracaj uwagę na unikalność wprowadzanych treści i unikaj duplikatów.
Na SEO wpływa także szeroka oferta Twoich produktów i ich odpowiednie opisanie. Przeanalizuj więc gdzie mógłbyś poprawić i poszerzyć katalog dla klientów i opracuj plan ich sprzedaży. Wprowadzaj również co jakiś czas określone promocje. Koniecznie analizuj także wyniki odwiedzin swojej strony internetowej, aby być na bieżąco z wynikami i statystykami dotyczącymi Twojej domeny.
Choć podstawowy audyt SEO możesz przeprowadzić samodzielnie, to ten aspekt dużo lepiej zostawić specjalistom. To oni dokładnie przeanalizują aktualny stan rzeczy i wskażą jakie działania trzeba podjąć, aby skutecznie podnieść wszystkie parametry SEO. Podczas audytu specjaliści znajdą także duplikaty tekstów na stronie oraz przeanalizują ją pod względem ewentualnej kanibalizacji.
Specjalista od SEO zacznie wdrażać również techniczne zmiany na stronie. Krok po kroku przeanalizuje jej kod i pozmienia jego linijki, aby dostosować go do wymogów algorytmów Google. To właśnie profesjonalni „seowcy” skontrolują meta tagi. Poprawią również indeksację tekstów, dobiorą frazy kluczowe i zaczną zmieniać stronę w ich kierunku.
Profesjonalistom powinieneś zostawić również tworzenie tekstu. Wysokiej klasy copywriterzy przygotują prosprzedażowe, przyjazne użytkownikom i wyszukiwarce treści, które zapewnią Ci większą liczbę unikalnych użytkowników i doprowadzą do konwersji. Ty masz zająć się w tym czasie prowadzeniem swojego biznesu.
Praca nad SEO to proces. Efekty prowadzonych działań są różne i zależą od nakładów, podjętych aktualnie kroków oraz zaangażowania w optymalizację. Możemy jednak zaznaczyć, że odpowiednio prowadzone SEO przynosi korzyści praktycznie od momentu rozpoczęcia optymalizacji.
Podstawowym efektem, który zauważysz natychmiast będzie bardziej przyjazna strona. Zacznie się szybciej ładować, jej wygląd na każdym urządzeniu stanie się czytelny i schludny. Samemu zobaczysz, że dużo przyjemniej korzysta się z Twojej witryny, nie ma już na niej błędów, a wprowadzane teksty są ciekawe, adresowane dla klienta i zachęcają do zakupu.
Na kolejne efekty będziesz musiał oczywiście poczekać. Zaobserwujesz je w postaci zwiększonej liczby unikalnych odsłon. Najpierw Google zacznie indeksować serwis i wrzuci go do swojej bazy danych. Następnie strona zacznie piąć się w górę w wynikach wyszukiwarki Google. Krok po kroku dojdziesz do momentu, w którym domena pojawi się w na pierwszej stronie wyszukań na konkretne frazy.
Pamiętaj, że najpierw może to dotyczyć kolejnych podstron (konkretnych tekstów), a dopiero po jakimś czasie całej witryny. SEO to jednak długofalowy proces, wymagający cierpliwości, a nie szybkie działanie oparte na krótkotrwałych czynnościach.
Przede wszystkim nie ma możliwości, aby efekty prowadzonych prac optymalizacyjnych były natychmiastowe. Od momentu rozpoczęcia pracy nad audytem, musi minąć od trzech do sześciu miesięcy, żebyś zauważył efekty. Nie wynika to z samej kwestii pracy specjalistów od SEO. Chociaż wdrożone kroki optymalizacyjne mogą być efektywne i szybkie, to jednak Google pracuje na określonych schematach i za pomocą narzędzi. Co to znaczy?
Najpierw roboty indeksujące muszą wyłapać Twoją domenę. Następnie rozpoczną jej analizę pod różnym kątem i dopiero po tym będą sukcesywnie podnosić rangę domeny w wynikach wyszukiwania na konkretnych frazach. Pamiętaj, że na czas pojawienia się pierwszych efektów SEO wpływa również przeszłość danej strony (np. jeżeli miała ona wcześniej duplikaty treści, to zbudowanie jej pozytywnej historii będzie trwało dłużej), konkurencyjność fraz (im więcej stron pozycjonuje się na dany temat, tym trudniej jest się przebić), system na którym stworzona została strona (np. bardzo popularny WordPress korzystniej wpływa na SEO niż autorskie szablony).
Może się także okazać, że Twoje frazy przynoszą więcej wyników w wyszukiwarce w konkretnym terminie. Tematyka ogrodnictwa czy motocykli jest najpopularniejsza w czasie sezonu wiosenno-letniego, a narciarska oczywiście zimą. Dopiero w tym okresie możesz spodziewać się więc pierwszych efektów pozycjonowania.
Kontrolę SEO możesz odbyć za pomocą narzędzi. Co należy do najpopularniejszych?
Zacznijmy od Google Analytics. Jak za pomocą tego narzędzia sprawdzisz jaki jest aktualny stan Twojej domeny i efekty pozycjonowania? Wejdź w zakładkę Pozyskiwanie, wybierz opcję Cały ruch, a następnie Źródło/medium. Następnie wybierz odpowiedni okres (np. miesiąc przed pracą nad SEO, aż do momentu analizy). Ruch organiczny (Google/organic) to efekty pracy nad pozycjonowaniem właśnie. Pamiętaj, żeby porównywać analogiczne terminy (np. bieżący listopad i ten z ubiegłego roku), kontrolując za pomocą Google Trends aktualny stan danej frazy. W ten sposób otrzymasz wyniki, które są rzeczywiście miarodajne.
Drugim narzędziem o którym wspomnieliśmy jest Google Search Controle. To także darmowy system. Wszystkie dane dotyczące SEO będą w zakładce Skuteczność. Znajdziesz tam między innymi średnią pozycję Twojej domeny w Google. Pamiętaj, żeby podobnie jak w przypadku Analytics, porównywać podobne okresy, aby wyniki naprawdę przedstawiały rzeczywistość. Może się bowiem okazać, że w październiku Twój serwis z częściami motocyklowymi będzie o wiele niżej niż np. w czerwcu. Z tego powodu porównuj dwa te same miesiące z roku bieżącego i poprzedniego.
Z kolei zewnętrzne narzędzia do kontroli SEO pozwolą Ci sprawdzić jak strona reaguje na zmiany optymalizacyjne na konkretne frazy. To odpowiedni sposób na sam początek, bo już pierwsze prace mogą przynieść wymierne efekty. Po sześciu miesiącach skutecznego SEO, Twoja strona na pewno zacznie mocno piąć się w górę i zmieni swoją pozycję na wyższą pod względem konkretnej frazy.
Jeżeli działania SEO będą prowadzone zgodnie z wytycznymi, na bieżąco, sukcesywnie i kompleksowo, to nie ma możliwości, żeby nie przyniosły efektów. Jeżeli chcesz mieć zagwarantowane efekty działań nad optymalizacją, powinieneś wybrać skuteczną i doświadczoną agencję, która ma duże pole manewru i może pochwalić się wieloma sukcesami na poziomie pozycjonowania właśnie.
Cierpliwość, konsekwencja i profesjonalizm są głównym źródłem sukcesów przy SEO. Niekiedy efekty przyjdą po dłuższym okresie, innym razem pojawią się szybciej, ale z pewnością je zauważysz. Zwróć uwagę również na ciągłość działań. Nie powinieneś zaprzestać pracy nad SEO, jeżeli osiągniesz zadowalające efekty. Konkurencja również będzie pracować nad optymalizacją, a praca pozycjonerów polega na bezustannym wyścigu. Całość polega na tym, aby nie dać się wyprzedzić.
SEO nie jest prostym zadaniem. Niekiedy mało doświadczeni przedsiębiorcy popełniają podstawowe błędy, które obniżają rating danej domeny. Te polegają głównie na kwestiach technicznych, ale też tekstowych. Im więcej jest takich sytuacji, tym gorzej strona wypada w wynikach wyszukiwania w Google.
Jest wiele błędów, które pojawiają się przy stronach internetowych w czasie technicznych prac nad SEO. Najczęściej zapomina się o meta tagach – bardzo kluczowych dla optymalizacji. Niekiedy pojawiają się także niezidentyfikowane i nienaprawione błędy, których nikt nie usuwa. Te nie wpływają bowiem na wygodę korzystania z serwisu, ale znacznie obniżają efekty SEO danej witryny.
Kolejne błędy techniczne polegają na pomijaniu optymalizacji pod względem adresów URL. Te muszą być opisane zgodnie z normami W3C. Duża liczba duplikatów treści, brak mapy strony i wewnętrznego linkowania również wpływa na jakość SEO. Niekiedy mniej doświadczone osoby skupiają się wręcz na samych aspektach wdrożenia poprawnego wczytywania się domeny, zapominając o niewidocznych kwestiach. Te natomiast mocno obniżają jej rangę w oczach algorytmów serwisu Google. Początkujący zapominają także o zdjęciu atrybutów nofollow w linkach wewnętrznych i zewnętrznych, zapominając, że wyłącznie dofollow wpływają na indeksowanie domeny.
Do bardzo kosztownych i trudnych do odwrócenia niekorzystnych aspektów SEO możemy dodać nieprawidłowo przeprowadzony audyt i analizę słów kluczowych. Jeżeli zaczniemy optymalizować domenę pod złym kierunkiem, albo na nieprawidłowych, niedostosowanych o grupy odbiorców frazach, to później trzeba będzie najpierw ten kierunek odwrócić, a dopiero później działać na tych właściwych słowach kluczowych. Będzie to jednak kosztowne i długotrwałe.
Na techniczne błędy SEO składają się także puste podstrony, nieprawidłowo wprowadzone tagi, zbyt duże nasycenie frazami kluczowymi w kodzie strony. Wszystkich tych kwestii musimy unikać, jeżeli chcemy osiągnąć sukces przy optymalizacji.
Tutaj najgorzej na SEO oddziałują oczywiście duplikaty. Wprowadzanie wszelkiego rodzaju cytatów jest niezbyt dobrze widziane przez algorytmy Google. Pod żadnym pozorem nie kopiuj również treści z innych Twoich stron. Chociaż teksty należą do Ciebie, to na każdej podstronie powinien znaleźć się unikalny, w pełni przystosowany do wymogów SEO tekst.
Poza duplikowaniem negatywnie na SEO wpływają również teksty zbyt mocno nasycone frazami kluczowymi. Wielu początkujących właścicieli serwisów internetowych słyszało coś o SEO i starają się samodzielnie poprawić indeksację w wyszukiwarkach. Zaczynają bardzo mocno wdrażać kolejne frazy, co osłabia jakość tekstów. Zdarza się np. że na tekst 3000 znaków fraza pojawia się nawet 30 razy. W ten sposób obniżamy tylko jakość contentu i negatywnie wpływamy na ranking domeny.
Kolejnym błędem przy tworzeniu tekstów SEO jest brak uwzględnienia treści prosprzedażowych i pisanie pod roboty. Wysokiej jakości teksty optymalizujące nie powinny zawierać literówek, błedów ortograficznych czy gramatycznych. W ten sposób, przy dobrze dobranej technicznej warstwie być może poprawisz swój ranking, ale w żadnym wypadku nie wpłyniesz na konwersję. Optymalizacja będzie więc pusta, bez ostatecznego, pożądanego efektu.
Oczywiście, często na początku zdarza się także kanibalizacja fraz, a niekiedy także duplikacja treści na danej witrynie. Wszystkich powyższych kwestii musimy unikać, jeżeli chcemy skutecznie przygotować SEO od strony tekstowej.
Jeżeli chcesz uniknąć błędów przy optymalizacji tekstów, to koniecznie powinieneś postawić na współpracę z doświadczoną i skuteczną agencją SEO. Działanie na własną rękę może przynieść więcej szkód niż korzyści. Profesjonaliści przeprowadzą kompleksowy i bazujący na faktach audyt, który realnie odzwierciedli aktualny stan Twojej domeny. Wspólnie ze specjalistami od SEO dobierzesz także pasujące do branży w której działasz słowa kluczowe. Jeżeli będziesz chciał wprowadzać określone aspekty na własną rękę, to pracownicy wskażą Ci kierunek działań i zweryfikują ich poprawność.
Unikanie błędów polega także na rozważnym prowadzeniu prac nad SEO i braku pośpiechu. Poświęć czas na przygotowanie tematów do wpisów blogowych, opierając się na swojej wiedzy i możliwościach. Nie staraj się obcinać kosztów optymalizacji na siłę, rezygnując z najważniejszych jej części. To wyłącznie pozorna oszczędność.
SEO oczywiście nie jest usługą darmową i ma swój koszt. Ze względu na mnogość działań, jej rozpiętość, zakres wewnętrznych i zewnętrznych prac nie można go szybko oszacować. Niektóre domeny można skutecznie optymalizować za kilkaset złotych, a inne wymagają bardzo zaawansowanej przebudowy, która może kosztować nawet kilka tysięcy. Pamiętaj jednak, że nikt nie powie Ci na samym początku ile będzie kosztować SEO. Dopiero po przeprowadzeniu audytu dowiesz się, ile będą kosztować.
Głównym czynnikiem, który pozwala nam na przedstawienie kosztów prowadzenia prac optymalizacyjnych jest przede wszystkim audyt SEO. To on odpowie nam na wiele pytań dotyczących kierunku prowadzonych działań i oczywiście ostatecznych ich kosztów. Istnieje kilka czynników, które zawsze mają wpływ na ostateczną stawkę optymalizacji:
Oczywiście, nawet jeżeli wszystkie powyższe czynniki będą dokładnie takie same, to i tak stawka za prowadzone działania może być różna. Cena zależy bowiem jeszcze od stanu technicznego Twojej domeny, jej historii i dotychczas prowadzonych prac. Jeżeli podmiot A zapłacił za skuteczne pozycjonowanie określoną kwotę, to nie masz gwarancji, że zapłacisz dokładnie tyle samo – mimo tego, że optymalizujesz się na te same słowa kluczowe, region, branżę i zaczynasz od tego samego momentu.
Nie musisz się jednak obawiać tego, że SEO pochłonie więcej niż na to przewidziałeś. Określając konkretny budżet dajesz nam jasny sygnał na co możemy sobie pozwolić. W ten sposób dobierzemy najbardziej efektywne kroki, bazując na pieniądzach, które przeznaczyłeś na optymalizację.
Żadna szanująca się agencja działająca w branży SEO nie będzie w stanie określić kosztów jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Oczywiście, możesz otrzymać szacunkowe widełki, ale z ostatecznym kosztem jest trochę jak z naprawą samochodu w warsztacie. Mechanik przedstawi Ci koszt prowadzonych prac i wymiany części dopiero, gdy będzie mógł zajrzeć do środka popsutego elementu. Podobnie jest z branżą SEO. Specjaliści mogą podać Ci zbliżony koszt prowadzenia prac, ale najpierw muszą sprawdzić w jakim stanie jest dana domena. Dopiero wtedy poznasz cenę działań, zmierzających do poprawienia optymalizacji.
Pamiętaj, że koszt optymalizacji może się również zmieniać w stosunku do trudności, jakie napotkamy na naszej drodze. Jeżeli dopiero zaczynasz, to nie musisz obawiać się takich kosztów, jak przy zaawansowanych, trudnych do wykonania działaniach. Warto pamiętać, że możesz zabezpieczyć się na wypadek braku konwersji, przygotowując sobie furtkę na wypadek gdy działania SEO nie odzwierciedlają rzeczywistego zysku firmy. My prowadząc pracę nad SEO uwzględniamy zawsze UX, dzięki czemu prace optymalizacyjne przekładają się na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym.
Istnieje kilka sposobów rozliczenia pracy nad SEO. Pierwszy model to ustalanie ceny za efekty działań. W tym modelu zapłacisz za optymalizację tylko, gdy prowadzone prace dadzą ostateczny i zamierzony efekt, czyli np. zwiększenie konwersji na Twojej stronie internetowej. W przypadku modelu abonamentowego, kwota rozliczana jest co miesiąc i regulujesz ją niezależnie od określonych wyników. Istnieje jeszcze hybrydowe rozwiązanie, które zakłada miesięczny abonament i premie za osiągane przez agencję sukcesy.
Który z tych modeli będzie dla Ciebie najbardziej korzystny? Aktualnie najczęściej polecaną opcją jest abonament albo hybrydowy system z motywacyjnymi dodatkami. Dlaczego? Otóż model oparty wyłącznie na wyniku może być krótkotrwały w efektach. Postępując zgodnie z pewnymi regułami, Twoja domena szybko wzniesie się na wyżyny pozycji w Google, ale szybko z niej spadnie (np. przez zmiany w wytycznych wyszukiwarki, które są wdrażane dość często). W przypadku abonamentu możesz mieć pewność, że prace nad Twoim serwisem będą prowadzone ciągle, bez względu na to czy jesteś na określonym miejscu czy nie. Taki model zapewni Ci więc ciągłość prac, utrzymanie się na określonej pozycji i da większe pole manewru. Jeżeli chcesz zmotywować do sukcesów, zaproponuj dodatkowy model z premiami.
Choć wariant abonamentowy jest trochę droższy od tego za efekty, to po pierwsze płatności rozbijesz na korzystne dla Ciebie raty, a po drugie – da Ci większe i dłuższe rezultaty.
Nie ma określonej kwoty, którą powinieneś przeznaczyć na prowadzenie działań SEO. Wszystko zależne jest od Twoich możliwości finansowych i branży w jakiej działasz. Statystyki prowadzone przez ekspertów w branży wskazują, że najbardziej efektywne wskaźniki zaczynają się od kwoty 2000 złotych rocznie w górę. Oczywiście, im więcej jest środków tym większa szansa na to, że uda Ci się skutecznie zoptymalizować swoją stronę.
Istnieje możliwość optymalizowania strony nawet za kwotę 500 złotych. Pamiętaj jednak, że wiąże się to z brakiem wielu czynności. Możesz na przykład otrzymać okrojony audyt SEO, ograniczający się wyłącznie do najważniejszych czynników wpływających na optymalizację. Zdarza się, że działanie na rzecz optymalizacji będzie polegać wyłącznie na zmianach technicznych strony, albo z drugiej strony – samej warstwie tekstowej.
Przygotowując działania SEO możesz pomyśleć także o poszukaniu różnego rodzaju ofert promocyjnych. Niekiedy znajdziesz np. audyt przeprowadzony gratis, albo pakiet linków w cenie pozycjonowania.
Nie ma określonej kwoty, którą maksymalnie zapłacisz za pozycjonowanie w ostatecznym rozrachunku. Wynika to z faktu, że Google cały czas zmienia wytyczne dotyczące SEO i domenę trzeba po prostu do nich dostosować. SEO to określony proces, który trwa – nie powinno się go kończyć. W praktyce najlepiej dopisać optymalizację do stałych wydatków firmowych, przeznaczonych po prostu na marketing.
Oczywiście, raz wydatki na SEO będą wyższe, a raz niższe. Pamiętaj jednak, że wszystkie prowadzone prace będą miały dla Ciebie wymierne korzyści i z pewnością się zwrócą. Jeżeli potraktujesz SEO jak inwestycję wartą wydatku, to na pewno będziesz cieszył się z jej wyników.
Najlepiej wprowadzając SEO natychmiast, aby konkurencja nie zaczęła działać przed Tobą. Im szybciej rozpoczniesz prace, tym taniej będzie Ci się optymalizować. To podstawa taniego i skutecznego SEO.
Istnieją sposoby, które pomogą Ci obniżyć stawkę za prowadzone działania SEO. Te wymagają jednak nakładów z Twojej strony. Przede wszystkim powinieneś opracować plan tekstów i wpisów dla swojej domeny. Jeżeli czujesz się w tym dobrze, to na początku samodzielnie możesz tworzyć odpowiednie treści. Pomyśl także, w jaki sposób przygotować i znaleźć linki dla swojej domeny i zacznij samodzielnie je zdobywać. W ten sposób szybciej znajdziesz się na odpowiedniej pozycji w wyszukiwarce i zmniejszysz koszt pracy agencji.
Możesz również samemu poszukać na stronie błędów, znaleźć duplikaty treści czy nieprawidłowo funkcjonujące podstrony. Zaangażowanie właściciela w SEO jest bardzo ważne i znacząco potrafi zmniejszyć ostateczny kosz optymalizacji.
W opinii niektórych przedsiębiorców, SEO jest wyłącznie niepotrzebnym wydatkiem, który w żadnym stopniu nie wpływa na wymierny efekt prosprzedażowy. Korzyści z działań optymalizacyjnych są jednak realne i potrafią wpłynąć na wiele aspektów prowadzenia firmy, nie tylko na zwiększenie ruchu na stronie i poprawienie wyników sprzedaży.
Oczywiście, największą korzyścią SEO są zwiększone zyski. Firma, która jest wyżej w wynikach wyszukiwarki staje się bardziej atrakcyjna dla klienta i zaczyna sprzedawać więcej produktów lub usług. Taka konwersja jest naturalna, jeżeli działania optymalizacyjne prowadzone są zgodnie z wszelkimi wytycznymi.
Zaznaczmy jednak, że nie tylko sprzedaż jest wartością dla SEO. Otóż dobrze wypozycjonowane firmy, mające strony przyjazne klientom i dbające o SEO stają się bardziej rozpoznawalne. Żadna konwencjonalna reklama (telewizyjna, radiowa, outdoorowa czy nawet w formie internetowej) nie przyniesie takich skutków jak budowanie zaufania do marki za pomocą Google. Porządna wizytówka w wyszukiwarce, ładna strona, eksperckie treści – dzięki temu zaczynasz budować o klientów wizerunek najlepszego w branży. Co więcej, po pewnym czasie zaczynają zgłaszać się zewnętrzne strony, proszące Cię np. o opinię w danym temacie. W ten sposób otrzymasz dodatkowy link dofollow i poszerzysz swoją reklamę o inny serwis.
Budując zaufanie do marki, zwiększając sprzedaż, a także docierając do potencjalnych klientów zaczynasz dynamicznie odskakiwać konkurencji. Stawiając na skuteczne SEO z pewnością szybko staniesz się liderem w danej branży i przejmiesz klientów innych firm.
Może się wydawać, że SEO to działania odpowiednie wyłącznie dla branż, które stawiają na detaliczny handel dla szerokiej grupy odbiorców. Tak naprawdę nie ma jednak przedsiębiorstwa, które nie powinno działać przy optymalizacji – niezależnie od profilu prowadzonej działalności. Na SEO stawiają dziś firmy, organizacje pozarządowe, a nawet jednostki samorządu terytorialnego!
Tak naprawdę jeżeli nie istniejesz w sieci, to nie ma Cię w ogóle. Świadcząc określone usługi musisz mieć dobrze wykonaną stronę, która będzie Twoją największą reklamą. Aktualnie wszystkie branże opierają się na wynikach wyszukiwania w Google. Frazy dotyczą wszystkich tematów i nie bez przyczyny mówi się, że „wujek Google wie wszystko”. Z tego względu możemy z całą pewnością stwierdzić, że optymalizacja to czynność odpowiednia dla każdego rodzaju działalności i branży, a także dla mikro, małych, średnich, dużych i wielkich przedsiębiorstw.
Założyłeś firmę, budujesz stronę internetową i zastanawiasz się w jakim momencie jest czas na rozpoczęcie działań ku optymalizacji domeny? Odpowiadamy – już teraz! Im szybciej rozpoczniesz profesjonalne działania SEO, tym większe będą z tego korzyści.
Nie zastanawiaj się więc! Już teraz podejmij pierwsze kroki i zacznij angażować się w prace nad optymalizacją swojej witryny. Skontaktuj się z naszymi ekspertami, którzy wskażą Ci kolejne kroki i pomogą wdrożyć skuteczne SEO.