SEO – co to jest i ile kosztuje?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Nie ma co ukrywać, że SEO to aktualnie jeden z najważniejszych aspektów promocji w Internecie. Diametralnie wpływa na zwiększenie ruchu na stronie internetowej, rozpoznawalność marki oraz konwersję użytkowników, przekładając się np. na zwiększenie sprzedaży w sklepach internetowych. Działania SEO oparte są na wielu kwestiach, zarówno technicznych jak i tekstowych. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o SEO, sprawdzić jakie daje efekty i ile pieniędzy powinieneś na nie przeznaczyć, to wszystkiego dowiesz się poniżej.

    Jak podaje większość ośrodków badawczych, SEO to aktualnie ponad 40 procent wszystkich wydatków na reklamę w Internecie. Świadomość przedsiębiorców względem optymalizacji strony pod wyniki w wyszukiwarkach stale rośnie, ale przy okazji zmieniają się wymagania dotyczące działań SEO. Z tego względu należy cały czas zmieniać swoje podejście do SEO i podążać za wyznaczonymi trendami. Tylko tego typu kroki zwiększą możliwości wynikające z działań optymalizacyjnych.

    SEO – co to znaczy?

    Co to jest SEO? Z angielskiego termin ten oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych (Search Engine Optimization). Polega na wprowadzaniu takich zmian w strukturze witryny internetowej, które korzystnie wpłyną na jej pozycję w trakcie wyszukiwania odpowiednich fraz. Możemy to wytłumaczyć na konkretnym przykładzie.

    Wpisując w wyszukiwarce Google określoną frazę, np. „samochód”, pojawi Ci się szereg określonych wyników – to linki tekstowe do różnych stron internetowych. Pierwsze linki mogą wynikać z kampanii reklamowej prowadzonej przez Google. Oznacza to, że określony podmiot zapłacił za to, aby przez jakiś czas być na samym początku listy. To jednak działanie krótkotrwałe, bez efektów długofalowych i wzrostowych. Kolejne linki prowadzą do źródeł organicznie zoptymalizowanych pod kątem SEO właśnie.

    SEO – czym są słowa kluczowe?

    Mówiąc o SEO (Search Engine Optimization), nie możemy zapomnieć o aspekcie, jakim są słowa kluczowe (znane też jako frazy, frazy kluczowe). To przewodnicy prowadzący do wyników danego wyszukiwania. Od strony użytkownika wyszukiwarki, fraza kluczowa to wpisywane w Google zapytanie, które ma doprowadzić do odpowiednich rezultatów. Jeżeli wpiszesz w wyszukiwarkę „Najtańsze samochody w Warszawie”, to oczekujesz wyników opartych na tej frazie właśnie.

    Z punktu widzenia SEO frazy kluczowe również mają ogromne znaczenie. Nasycenie ich na stronie (zarówno od strony technicznej, jak i w tekstach publikowanych na witrynie) wpływa na algorytmy wyszukiwarki Google. Odpowiedni dobór fraz kluczowych, ich gęstość, miejsca, w których te się znajdują, a także wykorzystanie ich w tekstach prosprzedażowych sprawia, że pozytywnie oddziałują one na SEO i zmieniają wyniki wyszukiwarek internetowych.

    Na co zwrócić uwagę przy wyborze słów kluczowych?

    • Częstotliwość wyszukiwania – nawet niewielka korekta frazy kluczowej może wpłynąć na SEO. Zwróć uwagę jednak na odpowiedni dobór częstotliwości. W zbyt mocno nasyconej frazie konkurencyjność jest bardzo wysoka. Z kolei mało „pożądana” fraza nie wpłynie korzystnie na Twoje wyniki w wyszukiwaniach.
    • Sezonowość wyszukiwania – niektóre słowa kluczowe są bardziej poczytne w danym okresie. Dotyczy to np. słów kluczowych opartych na wydarzeniach bieżących, ale też tych związanych z warunkami pogodowymi. Frazy motocyklowe będą wyszukiwane częściej latem niż zimą.
    • Długość frazy – bardzo ważna kwestia. Frazy Long Tail (składające się z wielu słów kluczowych) są wprawdzie mniej popularne, ale dają szansę na większą konwersję. Krótkie frazy rozszerzają za to grupę odbiorców, ale z drugiej strony są zdecydowanie bardziej konkurencyjne i nie jest łatwo się za ich pomocą optymalizować. Frazą krótką dla przykładu są wspomniane „samochody”, a długą „Najtańsze samochody w Warszawie”

    Pozycjonowanie stron, a SEO – czy to to samo?

    SEO (Search Engine Optimization) często mylone jest z pojęciem, jakim jest pozycjonowanie stron, i używane w zamiennym znaczeniu. To błąd, bo SEO skupia się głównie na technicznych aspektach strony internetowej i jest częścią szeroko pojętego pozycjonowania. Doświadczeni specjaliści od SEO oraz SEM (Search Engine Marketing) będą prowadzić działania, których celem jest dostosowanie strony internetowej do wymogów danej wyszukiwarki (niekoniecznie musi to być Google), usunięcie wszelkich błędów natury technicznej (wpływających np. na czas wczytywania się strony czy jej wyświetlanie, a także inne kwestie polegające na optymalizacji witryny pod kątem wyników dla danych fraz.

    Pozycjonowanie stron to z kolei nie tylko działania stricte SEO, ale też UX, zewnętrzny content marketing polegający na promowaniu treści i samej witryny na innych domenach. Do poprawnego prowadzenia pozycjonowania i wymiernych efektów, konieczne jest jednak prawidłowe wykonanie działań SEO.

    Na czym polega lokalne SEO?

    Nie możemy zapomnieć o tzw. lokalnym SEO. Czym jest taki rodzaj optymalizacji? Zacznijmy od tego, że mniejsze przedsiębiorstwa nie zawsze będą w stanie wybić się przy dużej konkurencji. Jeżeli posiadasz niewielki sklep internetowy i chcesz się wyróżnić to powinieneś skupić się na lokalnym pozycjonowaniu. Jedną z jego części jest oczywiście SEO.

    Co to jest SEO (Search Engine Optimization) w formie lokalnej? Przede wszystkim skupia się na regionalnych frazach, dostosowanych do danej grupy odbiorców. Znów weźmiemy na tapetę przykład z motoryzacji. Wyobraź sobie, że masz komis samochodowy, który ogłasza się także w Internecie. Ciężko będzie Ci wybić się na cały kraj, bazując na ogólnopolskich frazach. Konkurencja na ogólne słowa kluczowe typu „używane samochody”, „używane samochody komis” i podobne jest ogromna. Istnieje jednak sposób na wyróżnienie się!

    Wystarczy, że powyższe frazy zaczniesz przekształcać, bazując na regionie prowadzonej działalności gospodarczej. „Używane samochody Poznań” czy „samochody wielkopolska” daje dużo większe szanse na konwersję potencjalnych użytkowników. Lokalne pozycjonowanie zmniejsza zakres grupy docelowej, bardzo ją precyzując. Działania SEO na lokalnej płaszczyźnie dają wymierne efekty, które zaobserwujesz szybciej. Budując swoją markę i określoną grupę lokalnych użytkowników, możesz później rozpocząć działania dążące do poszerzania klienteli np. na cały kraj.

    Co składa się na SEO?

    Optymalizacja strony dzieli się na poszczególne frazy i działania. SEO przygotowane zgodnie ze sztuką, efektywne i skuteczne powinno być oparte na wszystkich poniższych kwestiach. Na początku musimy skupić się na skontrolowaniu aktualnego stanu rzeczy (przeprowadzeniu kompleksowego audytu), a dopiero później rozpoczniemy pracę nad zmianami technicznymi na stronie oraz kwestiach zewnętrznego promowania naszej witryny. Co składa się na SEO? Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

    Audyt SEO

    Audyt to pierwsza czynność, która powinna być wykonana w trakcie prac nad SEO. Na czym polega audyt SEO i dlaczego jest tak ważny? Jest to pełna kontrola aktualnego stanu technicznego strony, zgodności z wytycznymi, jakie narzucają wyszukiwarki internetowe, dostosowania do najważniejszych słów kluczowych itd. Osoby przeprowadzające audyt sprawdzą między innymi kod strony, jej działanie na różnych urządzeniach (smartfonach, tabletach, desktopach), prędkość otwierania się domeny i wczytywanie jej poszczególnych modułów oraz

    To na podstawie audytu SEO będą prowadzone główne działania, zmierzające do poprawy domeny w wynikach wyszukiwania. W czasie pracy nad audytem specjaliści skontrolują również historię domeny (w tym czas jej powstania i wprowadzane dotychczas zmiany), a także historię profilu linków.

    W podsumowaniu otrzymamy informacje, jakie zmiany powinny być wprowadzone, aby zwiększyć wartości SEO domeny oraz w jaki sposób przebudować witrynę pod względem kodu. Specjaliści wskażą także kierunek działań linkowania.

    Dobór i analiza słów kluczowych

    Jedna z najbardziej kluczowych części SEO. Frazy kluczowe to podstawowa część każdej optymalizacji. Dobór słów kluczowych opieramy na kilku płaszczyznach.

    • Badając nasycenie frazy za pomocą specjalnych narzędzi – na rynku dostępne są specjalne systemy, które analizują popularność fraz kluczowych i podpowiadają na które należy zwrócić szczególną uwagę.
    • Dostosowanie fraz kluczowych do odbiorców – frazy powinny być opracowane tak, aby cieszyły się zainteresowaniem Twojej grupy odbiorców. To konieczna rzecz, bo słowa kluczowe poprowadzą użytkownika na stronę internetową, którą będziemy optymalizować.
    • Wybór pomiędzy frazami lokalnymi i ogólnymi – na etapie, jakim jest dobór, analiza słów kluczowych, musimy określić w jakim kierunku będziemy prowadzić nasze działania. Lokalne SEO opiera się na frazach wyszukiwanych w danym regionie.
    • Długość fraz kluczowych – ważne jest to, czy nasze SEO będzie oparte na frazach long tail czy zestawieniu krótkich słów kluczowych. Tu wybór zależy oczywiście od grupy docelowej, wyników, które chcesz osiągnąć i tego jak dużej precyzji wymaga Twoja branża.

    Na użyciu ilu słów kluczowych powinno być oparte skuteczne SEO? Najlepiej opierać się na kilku frazach. Optymalizowanie treści strony na jedną lub dwie frazy jest wprawdzie bardziej oszczędne i prostsze w realizacji, ale nie masz gwarancji, że Twoi klienci będą używać wybranych przez Ciebie słów kluczowych. Z tego względu polecamy przeprowadzać SEO na kilku, a niekiedy nawet kilkunastu dobrze określonych frazach. Cenne okazują się nierzadko m.in. frazy brandowe.

    Optymalizacja treści

    Przechodzimy do zagadnienia, jakim jest optymalizacja treści strony internetowej. Przeglądarki opierają swoje wyniki nie tylko na samym kodowaniu, ale także wartości tekstowej danej witryny. Optymalizując treść, musimy nasycić ją odpowiednio frazami kluczowymi. Co ważne, wszystkie muszą być całkowicie unikalne. Kopiowanie tekstów z innych witryn znacznie wpływa na obniżenie ratingu danej domeny.

    Ogólne wytyczne wskazują na to, że frazy nie powinny obejmować więcej niż 5 procent danego tekstu (dotyczy zarówno treści blogowych, kategorii czy opisów produktu). Przy tekstach na 5000 znaków ze spacjami fraza kluczowa może wystąpić więc maksymalnie 10 razy.

    Tworząc content marketing, czyli m.in. treści pod SEO, musimy także pamiętać o tym, aby były one wartościowe pod względem merytorycznym i ciekawe dla użytkownika. Ewolucja optymalizacji sprawiła, że odeszło się od tzw. precli – tekstów mających niewielki aspekt merytoryczny, mocno nasyconych frazami kluczowymi. Aktualnie najbardziej pożądane są teksty prosprzedażowe, oparte nie tylko na SEO i SEM (Search Engine Marketing), ale także UX (User Experience).

    Optymalizacja kodu strony

    Ta część SEO polega na dostosowaniu struktury strony internetowej do wytycznych, które podaje wyszukiwarka Google. W jaki sposób się je wykonuje? Głównym założeniem działań SEO przy kodzie strony jest poprawa każdego jej kodu tak, aby ten był zrozumiały przez indeksujące roboty wyszukiwarki. Optymalizacja opiera się na zmodernizowaniu ram HTML domeny czy kodu CSS.

    Specjaliści od technicznych aspektów SEO powinni opierać się na wytycznych W3C, czyli międzynarodowej organizacji, której zadaniem jest wprowadzenie standardów na wszystkie strony internetowe na całym globie. Konieczne jest również kontrolowanie prawidłowego ustawienia meta tagów, do których należą:

    • Meta title – tytuł strony wyświetlany w wyszukiwarce
    • Meta description – opis zawartości strony, również wyświetlany w wyszukiwarce
    • Meta tag robots – meta tag kontrolujący indeksowanie domeny w wyszukiwarce.

    Poza tym konieczne jest, aby techniczna wartość SEO obejmowała również nagłówki (czyli H1, H2, H3 itd.). Pracując nad optymalizowaniem, usuwane zostają także treści zduplikowane i zmieniona zostaje szybkość ładowania domeny. Konieczne jest także skontrolowanie czy strony internetowe są responsywne (odpowiednio wyświetlają się na różnych urządzeniach elektronicznych) i zmodernizowanie ich, jeżeli jest to konieczne.

    Link building On-Site

    Zwane inaczej jako linkowanie wewnętrzne. To w pełni przygotowane łączenie kolejnych podstron na domenie, co wpływa na jej walory użytkowe i SEO. Linkowanie wewnętrzne poprawia indeksację strony internetowej. Dzięki działaniom linkującym „on-site”, możemy określić wartość danego linka i tzw. profil linków. Pozwala to np. pozycjonować konkretne teksty dostępne na określonej podstronie, co przekłada się później na ogólny wynik odwiedzin.

    Co ważne, już pierwszy link wewnętrzny wpływa korzystnie na SEO Twojej strony internetowej. Linkowanie wewnętrzne musi być jednak przemyślane, aby np. konkretne podstrony nie zawierały zbyt dużej liczby linków.

    Link building Off-Site, czyli Off-page SEO

    Znane także jako linkowanie zewnętrzne. O ile w przypadku kwestii takiej jak linki wewnętrzne samemu ustawisz sobie link do konkretnych stron (podstron), tak w przypadku zewnętrznych linków, konieczna jest pomoc właścicieli innych domen internetowych. Off-page SEO polega na uwiarygodnieniu domeny. Algorytm wyszukiwarki Google sprawdza, czy do Twojej domeny (np. do strony głównej) prowadzą hiperłącza umiejscowione na innych stronach. Uznają przez to, że treści przygotowane przez Ciebie są profesjonalne, prawdziwe i warte sprawdzenia, gdyż zewnętrzne strony internetowe Cię cytują.

    Ważne jest to, żeby zewnętrzne linki miały atrybut dofollow. Tylko takie linki są indeksowane przez wyszukiwarkę. Linki nofollow nie są uwzględniane przez roboty Google indeksujące i nie wpływają na ostateczny rezultat SEO. Jeżeli masz możliwość zdobycia zewnętrznego linku, zwróć uwagę aby miał on właśnie atrybut dofollow.

    Dlaczego SEO jest tak ważne?

    Działania SEO, w tym Off-page SEO, to jedna z najważniejszych dziedzin promocji w Internecie. Tak naprawdę nie ma skuteczniejszej formy reklamowania swojego biznesu w sieci. Jeżeli posiadasz budżet, który chcesz przeznaczyć na marketing internetowy, zainwestuj właśnie w SEO. Z czego wynika taka waga optymalizacji? Jakie mogą być konsekwencje zaprzestania działań w kierunku zwiększenia rankowania witryny w wyszukiwarce?

    Co się stanie, gdy nie będziesz prowadził działań SEO?

    Domena, która nie jest w żadnym stopniu objęta SEO, zaczyna spadać w wynikach wyszukiwania. Wyobraźmy sobie, że zaczynasz w TOP 6 wirusowego wyniku wyszukań dla określonej frazy i przestajesz optymalizować swoją witrynę. Błyskawicznie zauważysz, że strona zacznie osuwać się w rankingach. Po jakimś czasie słabsza pozycja w Google wpłynie na niższą wartość unikalnych użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę.

    Znikający unikalni użytkownicy to spadająca liczba potencjalnych klientów Twojej strony i dużo niższy zysk. Jeżeli zajmujesz się sprzedażą reklam w postaci banerów, tekstów sponsorowanych czy linków, to reklamodawcy od Ciebie odejdą. Powoli strona stanie się nierentowna, a prowadzenie działalności nieopłacalne.

    Jak widzisz, działania SEO są niesamowicie ważne, a ich brak może mieć poważne konsekwencje w ostatecznym bilansie finansowym Twojej firmy. Nie warto jest więc rezygnować z SEO, nawet jeżeli Twoja strona jest wysoko w wynikach wyszukiwania użytkowników z Twojej grupy docelowej.

    Jak SEO wpływa na konwersję?

    Konwersja użytkowników to określone działanie użytkownika, które jest pożądane przez właściciela domeny. Dla osób, które prowadzą sklep w internecie, konwersją możemy określić doprowadzenie do zakupu. Właściciele wizytówek firmowych w postaci stron chcą, aby potencjalny klient skorzystał z możliwości kontaktu mailowego lub telefonicznego i dokonał zamówienia produktu lub usługi. Z kolei dla serwisu internetowego z wiadomościami czy blogerów, konwersją jest czytanie kolejnych tekstów, będąc na danej stronie.

    Czynnikiem, który znacznie zwiększa konwersję jest właśnie SEO. Zacznijmy od tego, że do konwersji dojdzie tylko w przypadku, gdy użytkownik odwiedzi Twoją witrynę. Im więcej masz unikalnych użytkowników, tym większa szansa na konwersję. Działania SEO znacznie zwiększają wynik odwiedzin. To jednak nie wszystko. Profesjonalna optymalizacja strony polega na wprowadzeniu prosprzedażowych treści i poprawieniu takich parametrów jak szybkość wczytywania strony. To zachęci użytkownika do przebywania na stronie i np. dokonaniu tam zakupów. Jeżeli dodamy do tego działania linkujące (np. wyświetlanie linków dofollow na wartościowych portalach), to znacznie zwiększa się zaufanie użytkownika do Twojego produktu. Każdy taki atrybut zwiększa szansę tego, że dokona on konwersji.

    Liczba unikalnych użytkowników i SEO – jak na siebie oddziałują?

    Jednym z najważniejszych atrybutów związanych z prowadzeniem strony internetowej jest liczba unikalnych odsłon. To wartość, która odzwierciedla faktyczny stan domeny i wskazuje, czy cieszy się ona sporym zainteresowaniem. Co ciekawe, SEO wpływa na liczbę unikalnych użytkowników i odwrotnie. Jak to się dzieje?

    Przede wszystkim najważniejszym celem optymalizacji jest doprowadzenie do zwiększenia unikalnych odwiedzin domeny. Im wyżej strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania, tym więcej osób uznaje ją za wiarygodną i godną odwiedzenia. Co więcej, badania pokazują, że rzadko kiedy przeszukujemy witryny z drugiej czy trzeciej strony. Im więcej jest jednak tych odwiedzin i unikalnych użytkowników, tym wyszukiwarka Google uznaje domenę za bardziej atrakcyjną i jej SEO zaczyna się zmieniać na korzyść. Co więcej, zwiększona liczna UU sprawia, że stajemy się bardziej wiarygodnym partnerem np. w rozmowach zmierzających do pozyskania kolejnych linków na zewnętrznych stronach.

    Oczywiście, aby do tego doszło, koniecznie należy przeprowadzić działania SEO i rozpocząć prace nastawione na optymalizację stron i danej domeny. Później możesz korzystać z przeprowadzonych prac i rozszerzać zakres SEO.

    Jak prowadzone są działania SEO?

    Choć sam sposób prowadzenia prac nad SEO jest dostosowany do potrzeb klienta, oczekiwanych przez niego ostatecznych efektów oraz wytycznych związanych z branżą, to sam zakres czynności jest zwykle podobny. W jego skład wchodzą audyty, analiza słów kluczowych, określone linkowanie oraz zmiany w tekstach i technicznym aspekcie strony. Ważne są tylko te dobre działania, a nie z zakresu Black Hat SEO.

    Jak robi się audyt SEO?

    Pierwszy krok w przygotowaniu kompleksowego audytu SEO związany jest z zainstalowaniem odpowiednich narzędzi. Chodzi tu między innymi o Google Analytics służący do zbierania danych dotyczących ruchu na domenie, Google Search Console analizujące wartość indeksowania w wyszukiwarce oraz inne programy, które wskażą nam w jakich miejscach należy podjąć najważniejsze działania SEO.

    Kolejnym zadaniem osób prowadzących audyt jest skontrolowanie indeksacji domeny. Po wpisaniu w wyszukiwarkę komendy site: x (gdzie x oznacza nazwę naszej strony internetowej). Wynik porównuje się następnie z danymi z Google Analytics. Po sprawdzeniu stanu indeksacji przyjdzie czas na skontrolowaniu wewnętrznych aspektów strony – jej kodu, meta tagów, responsywności i innych kwestii związanych z SEO on-site.

    Dopiero po przeprowadzeniu tej analizy autorzy audytu SEO mogą zweryfikować treści na domenie. Sprawdzą, w jaki sposób te są nasycone poprzez słowa kluczowe i wskażą, w jakich miejscach te powinny się pojawić. Konieczna jest weryfikacja kanibalizacji fraz kluczowych (nakładania się na siebie wielu podobnych fraz, które wzajemnie się zwalczają, obniżając rating w wyszukiwarce). Przy okazji specjaliści skontrolują również odpowiednie formatowanie tekstu oraz sprawdzą, czy nie ma na niej duplikatów.

    Po wszystkim przyjdzie czas na skontrolowanie prędkości ładowania się witryny, odnalezienia ewentualnych błędów (np. 303) czy prawidłowy dobór słów kluczowych. Po wszystkim można uznać, że audyt SEO został zakończony i wziąć się do pracy przy poprawie błędnie funkcjonujących aspektów.

    Link building SEO – krok po kroku

    Pierwszym krokiem po audycie powinno być odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Praca ta polega na tym, aby stworzyć mapę witryny i połączyć ze sobą kluczowe podstrony na danej domenie. W przypadku wstawiania nowych tekstów, warto spojrzeć na linkowanie do innych podstron – np. tekstów blogowych czy wewnętrznych produktów podlinkowanych we wpisach. Pamiętajmy, że wszystkie linki powinny mieć atrybuty dofollow, aby Google mogło je w pełni indeksować.

    Linkowanie wewnętrzne – o czym należy wiedzieć?

    • Każdy wpis powinien być podlinkowany z innego wpisu.
    • Wszystkie wpisy na pozycjonowanej stronie internetowej powinny posiadać linki do innych podstron.
    • Dobrze jest w opisach kategorii oraz opisach produktu naturalnie linkować na inne strony kategorii czy towaru, to pomaga nie tylko w SEO, ale też w uzyskaniu konwersji.

    Jeśli linkowanie wewnętrzne zostanie zakończone, możemy przejść do prowadzenia działań w celu pozyskania linków zewnętrznych. Istnieje na to kilka sposobów. Najprostszy, ale jednocześnie najdroższy, polega na wykupieniu określonego pakietu linków dofollow, które będą prowadzić do naszej strony. Zaletą takiego rozwiązania SEO jest fakt, że w miarę szybko możemy pojawić się na wartościowych dla Google serwisach (np. dużych portalach internetowych). Wada to oczywiście cena, bo koszt wstawienia jednego linka dofollow może osiągać nawet kilkaset złotych. Jeżeli nie chcesz wydawać pieniędzy na linkowanie, zostaje droga dłuższa, ale także skuteczna.

    Po pierwsze, przygotuj unikalne, merytoryczne i wartościowe treści. Istnieje szansa, że zewnętrzni odbiorcy będą na tę treść się powoływać i sami zaczną wstawiać link do Twojej domeny. Wirusowo pozyskany link jest najbardziej wartościowy. Możesz także tworzyć różnego rodzaju rankingi produktów czy wskazywać ich zastosowanie – takie teksty na pewno znajdą odbiorców, którzy będą chcieli się nimi podzielić. Drugi sposób polega na wzajemnej wymianie linków z partnerskimi stronami. Jeden podmiot podlinkuje Twoją stronę, a Ty zrobisz to samo. To szybki i bezkosztowny sposób, ale ma swoje wady. Zbyt duża liczba linków dofollow na Twojej witrynie obniża jej ocenę w oczach algorytmów Google.

    Linki możesz pozyskiwać także poprzez działania charytatywne (wspierając różnego rodzaju organizacje pozarządowe), wspierając określone grupy i stowarzyszenia, będąc sponsorem wydarzeń sportowych i kulturalnych, czy sponsorując inne rzeczy posiadające stronę internetową. Jeżeli jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, to masz możliwość poszukania partnera, który będzie publikować za darmo Twoje teksty eksperckie, a Ty zyskasz link dofollow do swojej domeny.

    Możliwości pozyskiwania linków są bardzo szerokie i warto skorzystać z każdego. Im więcej posiadamy linków zewnętrznych o atrybucie dofollow, który prowadzi do naszej domeny – tym lepiej.

    Optymalizacja techniczna strony – o czym warto pamiętać?

    Przejdźmy teraz do kwestii technicznych optymalizacji strony. Czym jest SEO w tym aspekcie i jak się je przeprowadza? Ze względu na bardzo szeroki zakres prac, sposobów poprawy optymalizacji technicznej jest wiele.

    Na samym początku specjaliści SEO skupiają się na wyeliminowaniu wszelkich błędów związanych ze stroną. Konieczne jest usunięcie pustych podstron, błędów 303, niewczytujących się obrazków. Następnie należy poprawić czas wczytywania się strony. Można to zrobić z pomocą hostingodawcy (np. zwiększając parametry wybranego serwera), ale też wyrzucając duże pliki ze strony, ograniczając liczbę obrazków czy poprawiając kod poszczególnych podstron.

    Po zakończeniu tego procesu, możemy przejść do dalszych działań SEO. Tu analityk sprawdzi dokładnie kod domeny i zacznie poprawiać nieprawidłowo skomponowane linijki, dostosuje go do wytycznych W3C. Wstawi także określone słowa kluczowe w meta tagi i zobaczy, czy są one napisane zgodnie ze sztuką. Na koniec zostanie jeszcze stworzenie przyjaznej dla użytkownika wersji mobilnej i takiej, która prezentuje się dobrze w każdej rozdzielczości. Webdeveloperzy wstawią także odpowiednio skonfigurowany plik robots.txt do indeksacji domeny i usuną zduplikowane treści czy pliki.

    Zwróćmy uwagę na to, że optymalizacja techniczna domeny polega także na jej zabezpieczeniu. SEO to podniesienie wiarygodności serwisu w różnych aspektach. I tak niektóre domeny powinny mieć specjalny protokół https, a standardem dla wszystkich jest certyfikat SSL.

    Teksty SEO – co to jest i jak powinny wyglądać?

    Ostatnim, ale bardzo ważnym aspektem SEO, jest kontrola jakości treści i ich modyfikacja pod kątem optymalizacji. To ważna, ale trudna praca, gdyż z jednej strony musimy pamiętać o algorytmach Google i robotach indeksujących, a z drugiej o treściach prosprzedażowych, przyjaznych klientom.

    Jakie cechy powinny mieć teksty SEO?

    Istnieje kilka najważniejszych cech tekstów przyjaznych SEO. To przede wszystkim:

    • Odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi – aby teksty z domeny były dobrze indeksowane przez roboty Google, konieczne jest połączenie ich z wynikami wyszukiwania użytkowników. Dokonuje się tego poprzez konkretne frazy kluczowe wstawione w newralgicznych punktach tekstu (np. w tytule, nagłówkach, lidzie itd.).
    • Przygotowanie tekstów z nagłówkami – nagłówki H1, H2 i tak dalej to ważny element dobrego tekstu SEO. Po pierwsze, użytkownikowi dużo wygodniej się takowe czyta. Po drugie, nagłówki są przechwytywane przez roboty Google indeksujące i pozytywnie wpływają na ostateczny wynik strony. Przyjęło się, że nagłówek H1 powinien być użyty w tekście tylko raz (jako tytuł opisujący treść), natomiast wyszukiwarka Google nie przedstawia tego jako twardy warunek indeksacji i dopuszcza kilka H1 jeżeli to konieczne.
    • Dobrze dobrana długość tekstu – w zależności od zapotrzebowania tekst powinien mieć określoną długość. Np. teksty blogowe nie powinny być zwykle krótsze niż 2000 znaków ze spacjami. Pamiętaj także, że zbyt długie teksty też nie są mile widziane przez Google oraz czytelników. Warto dokonać analizy potrzeb i przyjąć określoną długość tekstów w zależności od strony kategorii – inną dla tekstów blogowych, a inną np. do opisu produktów.
    • Treść bez błędów, literówek, podwójnych spacji – brak błędów i literówek to podstawa dobrych tekstów SEO. Są one bardziej cenione przez użytkowników i wzbudzają większe zaufanie. UX takich tekstów powinno być jak najwyższe, a to z kolei przekłada się również na wartości optymalizacyjne takich treści.
    • Wysoka wartość merytoryczna tekstów – ten aspekt wpływa między innymi na możliwość zdobycia linków dofollow dla domeny, ale również sprawia, że strona efektywniej indeksuje się w wyszukiwarce. Teksty eksperckie są bardzo cenione także przez użytkowników, wzbudzają ich zainteresowanie, zaufanie i prowadzą do konwersji.
    • Wprowadzenie aspektu marketingowego do treści – teksty na stronach internetowych działalności gospodarczych powinny zachęcać odwiedzających do konwersji. Powinny mieć więc aspekt marketingowy, prosprzedażowy. Cenione są tu takie kwestie jak CTA (call to action – zwroty zachęcające do podjęcia określonych czynności).
    • Unikalność i brak cytowania z innych domen – ostatnia, ale jedna z najważniejszych cech odpowiednich tekstów SEO. Nie wspominamy o tym, że plagiat jest karalny. Ma jednak zgubne skutki dla SEO. Otóż teksty, które są duplikatami i pochodzą z innych stron, są szybko wyłapywane przez algorytmy wyszukiwarek internetowych i ich wartość jest obniżana do zera. Strona oparta na kopiowanych treściach spada w pozycjach wyszukiwarki i ciężko jej odbudować renomę. Uwaga! Pamiętaj, że dotyczy to także cytowania, stąd warto ograniczyć wprowadzanie cytatów do treści w tekstach.

    Ile słów kluczowych warto wprowadzać do tekstów SEO?

    Teksty SEO mają wprowadzane słowa kluczowe, ale ich liczba nie jest dokładnie określona. Najlepiej wybrać jedną frazę główną, na której oparta będzie treść i kilka fraz dodatkowych (np. pochodnych od frazy głównej, odmiany, frazy long tail). W ten sposób tekst można dobrze nasycić poprzez słowa kluczowe, bez utraty jakości pisanej treści.

    Pamiętaj, że frazy powinny pojawiać się w najważniejszych miejscach tekstu, takich jak nagłówki, leady, tytuł. To konieczne, aby Google je szybko wyłapał i uznał, że są ważne dla indeksacji. Zwracaj także uwagę na odmianę fraz. Nienaturalne wstawianie słów kluczowych, bez formy odmienionej znacznie obniża jego wiarygodność dla czytelnika, a jednocześnie nie jest skuteczniejsze pod względem SEO. Ogólne słowa kluczowe, jak „samochód”, możesz więc odmieniać przez przypadki bez żadnych konsekwencji dla optymalizacji.

    Co jeszcze warto wiedzieć o tekstach SEO i czym jest kanibalizacja?

    Przede wszystkim pamiętaj, że frazy powinny być umieszczone w tekście naturalnie. Koniecznie odmieniaj je przez przypadki i nie kanibalizuj ich. Najlepsze są takie teksty, w których niezorientowany czytelnik nie będzie w stanie wychwycić słów kluczowych i ich wpływ na treść. Zwróć uwagę na to, aby frazy były dobrze dobrane i nie odbiegały od meritum.

    Co oznacza właściwie kanibalizacja? To sytuacja wewnętrznej konkurencji. Jeżeli kilka podstron z Twojej strony zaczyna rankować na tę samą frazę, to zaczynają się one wzajemnie zwalczać. W ten sposób – zamiast w górę – strony spadają w wynikach wyszukiwania. Specjaliści SEO zrobią wszystko, aby do wspomnianej kanibalizacji nie doszło.

    Czy działania SEO można prowadzić samodzielnie?

    Choć zaawansowane prace nad SEO prowadzą doświadczeni specjaliści, to jako właściciel strony internetowej wiele z nich możesz przeprowadzić samodzielnie. Niektóre prace SEO zostaną Ci nawet zlecone, bo żadna agencja nie przeprowadzi optymalizacji bez pomocy osoby, do której należy dana witryna. Pamiętaj, aby wszystko robić zgodnie z wytycznymi, a w przypadku wątpliwości, skonsultować się z doświadczonym specjalistą od SEO.

    Jakie działania SEO możesz przeprowadzać samodzielnie?

    Przede wszystkim możesz skupić się na merytorycznej wartości swoich tekstów. Opracuj również przyjazny dla użytkownika proces sprzedaży. Zorientuj się, w jakich miejscach możesz pozyskać linki zewnętrzne i działaj w kierunku ich publikacji. Postaraj się tworzyć content na stronę oparty o frazy kluczowe wytyczone przez pozycjonera, ale jednocześnie dbaj o ich wysoką jakość. Zwracaj uwagę na unikalność wprowadzanych treści i unikaj duplikatów.

    Na SEO wpływa także szeroka oferta Twoich produktów i ich odpowiednie opisanie. Przeanalizuj więc, gdzie mógłbyś poprawić i poszerzyć katalog dla potencjalnych klientów i opracuj plan ich sprzedaży. Wprowadzaj również co jakiś czas określone promocje. Koniecznie analizuj także wyniki odwiedzin na swojej stronie internetowej, aby być na bieżąco ze statystykami dotyczącymi Twojej domeny.

    Co lepiej zostawić specjalistom SEO?

    Choć podstawowy audyt SEO możesz przeprowadzić samodzielnie, to ten aspekt dużo lepiej zostawić specjalistom. To oni dokładnie przeanalizują aktualny stan rzeczy i wskażą jakie działania trzeba podjąć, aby skutecznie podnieść wszystkie parametry SEO. Podczas audytu specjaliści znajdą także duplikaty tekstów na stronie oraz przeanalizują ją pod względem ewentualnej kanibalizacji.

    Specjalista od SEO zacznie wdrażać również techniczne zmiany na stronie. Krok po kroku przeanalizuje jej kod i pozmienia jego linijki, aby dostosować go do wymogów algorytmów Google. To właśnie profesjonalni „seowcy” skontrolują meta tagi. Poprawią również indeksację tekstów, dobiorą frazy kluczowe i zaczną zmieniać stronę w ich kierunku.

    Profesjonalistom od SEO powinieneś zostawić również zmianę adresów URL oraz tworzenie tekstu. Wysokiej klasy copywriterzy przygotują prosprzedażowe, przyjazne użytkownikom i wyszukiwarce treści, które zapewnią Ci większą liczbę unikalnych użytkowników i doprowadzą do konwersji. Ty masz zająć się w tym czasie prowadzeniem swojego biznesu.

    Kiedy możesz oczekiwać efektów pracy nad SEO?

    Praca nad SEO to proces. Efekty prowadzonych działań są różne i zależą od nakładów, podjętych aktualnie kroków oraz zaangażowania w optymalizację. Możemy jednak zaznaczyć, że odpowiednio prowadzone SEO przynosi korzyści praktycznie od momentu rozpoczęcia optymalizacji.

    Jakie będą pierwsze efekty SEO?

    Podstawowym efektem SEO, który zauważysz natychmiast, będzie bardziej przyjazna strona. Zacznie się szybciej ładować, jej wygląd na urządzeniach mobilnych stanie się czytelny i schludny. Samemu zobaczysz, że dużo przyjemniej korzysta się z Twojej witryny, nie ma już na niej błędów, a wprowadzane teksty są ciekawe, adresowane dla klienta i zachęcają do zakupu.

    Na kolejne efekty SEO będziesz musiał oczywiście poczekać. Zaobserwujesz je w postaci zwiększonej liczby unikalnych odsłon. Najpierw Google zacznie indeksować serwis i wrzuci go do swojej bazy danych. Następnie strona zacznie piąć się w górę w wynikach wyszukiwania Google. Krok po kroku dojdziesz do momentu, w którym domena pojawi się w na pierwszej stronie wyszukań na konkretne frazy.

    Pamiętaj, że najpierw może to dotyczyć kolejnych podstron (konkretnych tekstów), a dopiero po jakimś czasie całej witryny. SEO to jednak długofalowy proces, wymagający cierpliwości, a nie szybkie działanie oparte na krótkotrwałych czynnościach.

    Jak długo trzeba czekać na pojawienie się efektów SEO?

    Przede wszystkim nie ma możliwości, aby efekty prowadzonych prac optymalizacyjnych były natychmiastowe. Od momentu rozpoczęcia pracy nad audytem, musi minąć od trzech do sześciu miesięcy, żebyś zauważył efekty. Nie wynika to z samej kwestii pracy specjalistów od SEO. Chociaż wdrożone kroki optymalizacyjne mogą być efektywne i szybkie, to jednak Google pracuje na określonych schematach i za pomocą narzędzi. Co to znaczy?

    Najpierw roboty Google indeksujące muszą wyłapać Twoją domenę. Następnie rozpoczną jej analizę pod różnym kątem i dopiero po tym będą sukcesywnie podnosić rangę domeny w wynikach wyszukiwania na konkretnych frazach. Pamiętaj, że na czas pojawienia się pierwszych efektów SEO wpływa również przeszłość danej strony (np. jeżeli miała ona wcześniej duplikaty treści, to zbudowanie jej pozytywnej historii będzie trwało dłużej), konkurencyjność fraz kluczowych (im więcej stron pozycjonuje się na dany temat, tym trudniej jest się przebić), system na którym stworzona została strona (np. bardzo popularny WordPress korzystniej wpływa na SEO niż autorskie szablony).

    Może się także okazać, że Twoje frazy przynoszą więcej wyników w wyszukiwarce w konkretnym terminie. Tematyka ogrodnictwa czy motocykli jest najpopularniejsza w czasie sezonu wiosenno-letniego, a narciarska oczywiście zimą. Dopiero w tym okresie możesz spodziewać się więc pierwszych efektów pozycjonowania stron internetowych.

    W jaki sposób sprawdzisz czy praca nad SEO przynosi efekty?

    Kontrolę SEO możesz odbyć za pomocą narzędzi. Co należy do najpopularniejszych?

    • Google Analytics – to system, który umożliwia analizowanie ruchu na stronie internetowej, wskaże Ci liczbę unikalnych użytkowników, czas przebywania na stronie, a także źródło ruchu.
    • Google Trends – pomocnicze narzędzie do sprawdzania aktualnego popytu na daną frazę.
    • Google Search Console – drugie narzędzie od Google. Służy do sprawdzenia stanu indeksowania danej strony internetowej.
    • Narzędzia do prowadzenia analiz SEO – na rynku dostępne są różne systemy, które pozwolą Ci sprawdzić widoczność Twojej strony internetowej na konkretną frazę.

    Zacznijmy od Google Analytics. Jak za pomocą tego narzędzia sprawdzisz jaki jest aktualny stan Twojej domeny i efekty pozycjonowania? Wejdź w zakładkę Pozyskiwanie, wybierz opcję Cały ruch, a następnie Źródło/medium. Następnie wybierz odpowiedni okres (np. miesiąc przed pracą nad SEO, aż do momentu analizy). Ruch organiczny (Google/organic) to efekty pracy nad pozycjonowaniem właśnie. Pamiętaj, żeby porównywać analogiczne terminy (np. bieżący listopad i ten z ubiegłego roku), kontrolując za pomocą Google Trends aktualny stan danej frazy. W ten sposób otrzymasz wyniki, które są rzeczywiście miarodajne.

    Drugim narzędziem, o którym wspomnieliśmy, jest Google Search Console. To także darmowy system. Wszystkie dane dotyczące SEO będą w zakładce Skuteczność. Znajdziesz tam między innymi średnią pozycję Twojej domeny w Google. Pamiętaj, żeby podobnie jak w przypadku Analytics, porównywać podobne okresy, aby wyniki wyszukiwania naprawdę przedstawiały rzeczywistość. Może się bowiem okazać, że w październiku Twój serwis z częściami motocyklowymi będzie o wiele niżej niż np. w czerwcu. Z tego powodu porównuj dwa te same miesiące z roku bieżącego i poprzedniego. Google Search Console to naprawdę pomocne rozwiązanie.

    Z kolei zewnętrzne narzędzia do kontroli SEO pozwolą Ci sprawdzić, jak strona reaguje na zmiany optymalizacyjne na konkretne frazy. To odpowiedni sposób na sam początek, bo już pierwsze prace SEO mogą przynieść wymierne efekty. Po sześciu miesiącach skutecznego SEO Twoja strona na pewno zacznie mocno piąć się w górę i zmieni swoją pozycję na wyższą pod względem konkretnej frazy.

    Czy SEO na pewno przyniesie efekty?

    Jeżeli działania SEO będą prowadzone zgodnie z wytycznymi, na bieżąco, sukcesywnie i kompleksowo, to nie ma możliwości, żeby nie przyniosły efektów. Jeżeli chcesz mieć zagwarantowane efekty działań podczas optymalizacji strony, powinieneś wybrać skuteczną i doświadczoną agencję, która ma duże pole manewru i może pochwalić się wieloma sukcesami na poziomie pozycjonowania właśnie.

    Cierpliwość, konsekwencja i profesjonalizm są głównym źródłem sukcesów przy SEO. Niekiedy efekty przyjdą po dłuższym okresie, innym razem pojawią się szybciej, ale z pewnością je zauważysz. Zwróć uwagę również na ciągłość działań. Nie powinieneś zaprzestać pracy nad SEO, jeżeli osiągniesz zadowalające efekty. Konkurencja również będzie podejmować się takich działań, jak optymalizacja treści, a praca pozycjonerów polega na bezustannym wyścigu. Całość polega na tym, aby nie dać się wyprzedzić.

    Jakie są najczęściej popełniane błędy w czasie SEO?

    SEO nie jest prostym zadaniem. Niekiedy mało doświadczeni przedsiębiorcy popełniają podstawowe błędy, które obniżają rating danej domeny. Te polegają głównie na kwestiach technicznych, ale też tekstowych. Im więcej jest takich sytuacji, tym gorzej strona wypada w wynikach wyszukiwania w Google.

    Błędy techniczne przy SEO

    Jest wiele błędów, które pojawiają się przy stronach internetowych w czasie technicznych prac nad SEO. Najczęściej zapomina się o meta tagach – bardzo kluczowych dla optymalizacji. Niekiedy pojawiają się także niezidentyfikowane i nienaprawione błędy, których nikt nie usuwa. Te nie wpływają bowiem na wygodę korzystania z serwisu, ale znacznie obniżają efekty SEO danej witryny.

    Kolejne błędy techniczne polegają na pomijaniu optymalizacji pod względem adresów URL. Te muszą być opisane zgodnie z normami W3C. Duża liczba duplikatów treści, brak mapy strony i wewnętrznego linkowania również wpływa na jakość SEO. Niekiedy mniej doświadczone osoby skupiają się wręcz na samych aspektach wdrożenia poprawnego wczytywania się domeny, zapominając o niewidocznych kwestiach. Te natomiast mocno obniżają jej rangę poprzez algorytm wyszukiwarki Google. Początkujący zapominają także o zdjęciu atrybutów nofollow w linkach wewnętrznych i zewnętrznych, zapominając, że wyłącznie dofollow wpływają na indeksowanie domeny.

    Do bardzo kosztownych i trudnych do odwrócenia niekorzystnych aspektów SEO możemy dodać takie działania, jak nieprawidłowo przeprowadzony audyt i analiza słów kluczowych. Jeżeli zaczniemy optymalizować domenę pod złym kierunkiem albo na nieprawidłowych, niedostosowanych o grupy odbiorców frazach, to później trzeba będzie najpierw ten kierunek odwrócić, a dopiero później działać pod kątem określonych słów kluczowych. Będzie to jednak kosztowne i długotrwałe.

    Na techniczne błędy SEO składają się także puste podstrony, nieprawidłowo wprowadzone tagi, zbyt duże nasycenie frazami kluczowymi w kodzie strony. Wszystkich tych kwestii musimy unikać, jeżeli chcemy osiągnąć sukces przy optymalizacji.

    Treści, które negatywnie wpływają na SEO

    Tutaj najgorzej na SEO oddziałują oczywiście duplikaty. Wprowadzanie wszelkiego rodzaju cytatów jest niezbyt dobrze widziane przez algorytmy Google. Pod żadnym pozorem nie kopiuj również treści z innych Twoich stron. Chociaż teksty należą do Ciebie, to na każdej podstronie powinien znaleźć się unikalny, w pełni przystosowany do wymogów SEO tekst.

    Poza duplikowaniem negatywnie na SEO wpływają również teksty zbyt mocno nasycone frazami kluczowymi. Wielu początkujących właścicieli serwisów internetowych słyszało coś o SEO i starają się samodzielnie poprawić indeksację w wynikach wyszukiwania. Zaczynają bardzo mocno wdrażać kolejne frazy, co osłabia jakość tekstów. Zdarza się np. że na tekst 3000 znaków fraza pojawia się nawet 30 razy. W ten sposób obniżamy tylko jakość contentu i negatywnie wpływamy na ranking domeny.

    Kolejnym błędem przy tworzeniu tekstów SEO jest brak uwzględnienia treści prosprzedażowych i pisanie pod roboty. Wysokiej jakości teksty optymalizujące nie powinny zawierać literówek, błędów ortograficznych czy gramatycznych. W ten sposób, przy dobrze dobranej technicznej warstwie być może poprawisz swój ranking, ale w żadnym wypadku nie wpłyniesz na konwersję. Optymalizacja treści będzie więc pusta, bez ostatecznego, pożądanego efektu.

    Oczywiście, często na początku zdarza się także kanibalizacja fraz, a niekiedy także duplikacja treści na danej witrynie. Wszystkich powyższych kwestii musimy unikać, jeżeli chcemy skutecznie przygotować SEO od strony tekstowej.

    W jaki sposób uniknąć błędów przy optymalizacji?

    Jeżeli chcesz uniknąć błędów przy optymalizacji tekstów, to koniecznie powinieneś postawić na współpracę z doświadczoną i skuteczną agencją SEO. Działanie na własną rękę może przynieść więcej szkód niż korzyści. Profesjonaliści przeprowadzą kompleksowy i bazujący na faktach audyt, który realnie odzwierciedli aktualny stan Twojej domeny. Wspólnie ze specjalistami od SEO dobierzesz także pasujące do branży w której działasz słowa kluczowe. Jeżeli będziesz chciał wprowadzać określone aspekty na własną rękę, to pracownicy wskażą Ci kierunek działań i zweryfikują ich poprawność.

    Unikanie błędów polega także na rozważnym prowadzeniu prac nad SEO i braku pośpiechu. Poświęć czas na przygotowanie tematów do wpisów blogowych, opierając się na swojej wiedzy i możliwościach. Nie staraj się obcinać kosztów optymalizacji na siłę, rezygnując z najważniejszych jej części. To wyłącznie pozorna oszczędność.

    Czy da się ustalić cenę SEO?

    Usługi SEO nie są darmowe – mają swój koszt. Ze względu na mnogość działań, jej rozpiętość, zakres wewnętrznych i zewnętrznych prac nie można go szybko oszacować. Niektóre domeny można skutecznie optymalizować za kilkaset złotych, a inne wymagają bardzo zaawansowanej przebudowy, która może kosztować nawet kilka tysięcy. Pamiętaj jednak, że nikt nie powie Ci na samym początku, jaki będziesz koszy usług SEO. Dopiero po przeprowadzeniu audytu dowiesz się, ile będą kosztować.

    Jak ustala się cenę pozycjonowania?

    Głównym czynnikiem, który pozwala nam na przedstawienie kosztów prowadzenia prac optymalizacyjnych, jest przede wszystkim audyt SEO. To on odpowie nam na wiele pytań dotyczących kierunku prowadzonych działań i oczywiście ostatecznych ich kosztów. Istnieje kilka czynników, które zawsze mają wpływ na ostateczną stawkę optymalizacji:

    • Pozycja i nasycenie fraz kluczowych – im trudniej jest się przebić przez określoną frazę, tym bardziej angażujące (a co za tym droższe) jest pozycjonowanie. Pamiętaj, że koszt SEO wzrasta także z kolejną pozycją zdobywaną przez Twoją stronę. Wejście na sam szczyt organicznych wyników wyszukiwania może być dość kosztowne, szczególnie na bardzo popularnych frazach.
    • SEO lokalne, regionalne, ogólnokrajowe, międzynarodowe – im większy jest zakres prowadzonych działań, tym są one trudniejsze do zrealizowania i wymagają dużo bardziej rozbudowanego nakładu działań i pracy. Z tego powodu międzynarodowe pozycjonowanie (np. na rynek europejski czy amerykański) jest droższe od rynku lokalnego.
    • Działania na frazach krótkich i długich – najczęściej optymalizacja strony pod względem fraz kluczowych Long Tail jest mniej kosztowna niż na ogólnych frazach krótkich. To dlatego, że długie słowa kluczowe są bardziej precyzyjne i zawierają mniejsze nasycenie (niższą konkurencję) od tych krótkich, bardzo popularnych.
    • Aktywność konkurencji i wybrana branża – to też wpływa na koszt optymalizacji. Jeżeli w danej branży jest większa konkurencja (np. motoryzacja, finanse, dom i ogród) to trudniej się w niej wybić. Podobnie dzieje się jeżeli Twoja konkurencja również zrozumiała, jakie efekty może przynieść SEO i zaczyna działać w kierunku jego wdrożenia. W takim przypadku cena za prowadzone działania zawsze jest wyższa. W tym miejscu ważne są frazy brandowe.

    Czy cena SEO jest zawsze taka sama?

    Oczywiście, nawet jeżeli wszystkie powyższe czynniki będą dokładnie takie same, to i tak stawka za prowadzone działania może być różna. Cena zależy bowiem jeszcze od stanu technicznego Twojej domeny, jej historii i dotychczas prowadzonych prac. Jeżeli podmiot A zapłacił za skuteczne pozycjonowanie określoną kwotę, to nie masz gwarancji, że zapłacisz dokładnie tyle samo – mimo tego, że optymalizujesz się na te same słowa kluczowe, region, branżę i zaczynasz od tego samego momentu.

    Nie musisz się jednak obawiać tego, że SEO pochłonie więcej niż na to przewidziałeś. Określając konkretny budżet, dajesz nam jasny sygnał, na co możemy sobie pozwolić. W ten sposób dobierzemy najbardziej efektywne kroki, bazując na pieniądzach, które przeznaczyłeś na optymalizację.

    Czy na samym początku można określić konkretną stawkę za SEO?

    Żadna szanująca się agencja działająca w branży SEO nie będzie w stanie określić kosztów jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Oczywiście, możesz otrzymać szacunkowe widełki, ale z ostatecznym kosztem jest trochę jak z naprawą samochodu w warsztacie. Mechanik przedstawi Ci koszt prowadzonych prac i wymiany części dopiero, gdy będzie mógł zajrzeć do środka popsutego elementu. Podobnie jest z branżą SEO. Specjaliści mogą podać Ci zbliżony koszt prowadzenia prac, ale najpierw muszą sprawdzić w jakim stanie jest dana domena. Dopiero wtedy poznasz cenę działań, zmierzających do poprawienia optymalizacji.

    Pamiętaj, że koszt optymalizacji może się również zmieniać w stosunku do trudności, jakie napotkamy na naszej drodze. Jeżeli dopiero zaczynasz, to nie musisz obawiać się takich kosztów, jak przy zaawansowanych, trudnych do wykonania działaniach. Warto pamiętać, że możesz zabezpieczyć się na wypadek braku konwersji, przygotowując sobie furtkę na wypadek, gdy działania SEO nie odzwierciedlają rzeczywistego zysku firmy. My, prowadząc pracę nad SEO, uwzględniamy zawsze UX, dzięki czemu prace optymalizacyjne przekładają się na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym. Opieramy się oczywiście na zasadach White Hat SEO, a nie Black Hat SEO.

    Jakie są modele rozliczeń za SEO i jak wybrać najkorzystniejszy dla siebie?

    Istnieje kilka sposobów rozliczenia pracy nad SEO. Pierwszy model to ustalanie ceny za efekty działań. W tym modelu zapłacisz za optymalizację tylko, gdy prowadzone prace dadzą ostateczny i zamierzony efekt, czyli np. zwiększenie konwersji na Twojej stronie internetowej. W przypadku modelu abonamentowego, kwota rozliczana jest co miesiąc i regulujesz ją niezależnie od określonych wyników. Istnieje jeszcze hybrydowe rozwiązanie, które zakłada miesięczny abonament i premie za osiągane przez agencję sukcesy.

    Który z tych modeli będzie dla Ciebie najbardziej korzystny? Aktualnie najczęściej polecaną opcją jest abonament albo hybrydowy system z motywacyjnymi dodatkami. Dlaczego? Otóż model oparty wyłącznie na wyniku może być krótkotrwały w efektach. Postępując zgodnie z pewnymi regułami, Twoja domena szybko wzniesie się na wyżyny pozycji w Google, ale szybko z niej spadnie (np. przez zmiany w wytycznych wyszukiwarki, które są wdrażane dość często). W przypadku abonamentu możesz mieć pewność, że prace SEO na Twojej stronie będą prowadzone ciągle, bez względu na to, czy jesteś na określonym miejscu, czy nie. Taki model zapewni Ci więc ciągłość prac, utrzymanie się na określonej pozycji i da większe pole manewru. Jeżeli chcesz zmotywować do sukcesów, zaproponuj dodatkowy model z premiami.

    Choć wariant abonamentowy jest trochę droższy od tego za efekty, to po pierwsze płatności rozbijesz na korzystne dla Ciebie raty, a po drugie – da Ci większe i dłuższe rezultaty.

    Ile środków powinieneś przeznaczyć na działania SEO?

    Nie ma określonej kwoty, którą powinieneś przeznaczyć na prowadzenie działań SEO na Twojej stronie. Wszystko zależne jest od Twoich możliwości finansowych i branży, w jakiej działasz. Statystyki prowadzone przez ekspertów w branży wskazują, że najbardziej efektywne wskaźniki zaczynają się od kwoty 2000 złotych rocznie w górę. Oczywiście, im więcej jest środków, tym większa szansa na to, że uda Ci się skutecznie zoptymalizować swoją stronę.

    Czy można optymalizować stronę przy niskim budżecie?

    Istnieje możliwość optymalizowania strony nawet za kwotę 500 złotych. Pamiętaj jednak, że wiąże się to z brakiem wielu czynności. Możesz na przykład otrzymać okrojony audyt SEO, ograniczający się wyłącznie do najważniejszych czynników wpływających na optymalizację. Zdarza się, że działanie na rzecz SEO będzie polegać wyłącznie na zmianach technicznych strony, albo z drugiej strony – samej warstwie tekstowej.

    Przygotowując działania SEO, możesz pomyśleć także o poszukaniu różnego rodzaju ofert promocyjnych. Niekiedy znajdziesz np. audyt przeprowadzony gratis albo pakiet linków w cenie pozycjonowania.

    Czy istnieje maksymalny koszt SEO dla jednej witryny?

    Nie ma określonej kwoty, którą maksymalnie zapłacisz za pozycjonowanie w ostatecznym rozrachunku. Wynika to z faktu, że Google cały czas zmienia wytyczne dotyczące SEO i domenę trzeba po prostu do nich dostosować. SEO to określony proces na Twojej stronie, który trwa – nie powinno się go kończyć. W praktyce najlepiej dopisać optymalizację do stałych wydatków firmowych, przeznaczonych po prostu na marketing.

    Oczywiście, raz wydatki na SEO będą wyższe, a raz niższe. Pamiętaj jednak, że wszystkie prowadzone prace SEO będą miały dla Ciebie wymierne korzyści i z pewnością się zwrócą. Jeżeli potraktujesz SEO jak inwestycję wartą wydatku, to na pewno będziesz cieszył się z jej wyników.

    W jaki sposób obniżyć koszt optymalizacji?

    Najlepiej wprowadzając SEO natychmiast, aby konkurencja nie zaczęła działać przed Tobą. Im szybciej rozpoczniesz prace na Twojej stronie, tym taniej będzie Ci się optymalizować. To podstawy SEO taniego i skutecznego.

    Istnieją sposoby, które pomogą Ci obniżyć stawkę za prowadzone działania SEO. Te wymagają jednak nakładów z Twojej strony. Przede wszystkim powinieneś pomyśleć o strategii SEO – opracować plan tekstów i wpisów dla swojej domeny. Jeżeli czujesz się w tym dobrze, to na początku samodzielnie możesz tworzyć odpowiednie treści. Pomyśl także, w jaki sposób przygotować i znaleźć linki dla swojej domeny i zacznij samodzielnie je zdobywać. W ten sposób szybciej znajdziesz się na odpowiedniej pozycji w wyszukiwarce i zmniejszysz koszt pracy firmy tj. agencja SEO.

    Możesz również samemu poszukać na stronie błędów, znaleźć duplikaty treści czy nieprawidłowo funkcjonujące podstrony. Zaangażowanie właściciela w SEO jest bardzo ważne i znacząco potrafi zmniejszyć ostateczny kosz optymalizacji.

    Co wpływa na koszt SEO pod względem pracy?

    Pamiętaj, że koszt SEO zmienia się wraz z kierunkiem prowadzenia prac. Istnieją dynamiczne czynniki, które mogą zmienić określony budżet. Przygotowując środki na SEO, powinieneś mieć to na uwadze i zarezerwować górkę na wszelki wypadek.

    Jakie są podstawowe koszty prowadzenia działań SEO?

    Wśród podstawowych kosztów prowadzenia prac nad SEO możemy wymienić między innymi:

    • Zmianę kodu strony i jej struktury – im większe zaangażowanie w techniczne poprawki, tym koszt SEO będzie większy. Błędny kod, który trzeba gruntownie przebudować, będący diametralnie różny od wymogów W3C, będzie kosztował Cię więcej, niż np. strona oparta na WordPressie wymagająca kosmetycznych poprawek.
    • Opłaty za napisanie i wdrożenie tekstów – im więcej tekstów będzie potrzebnych i im bardziej są one eksperckie, tym ich koszt stanie się wyższy. Budżet na teksty zawiera w sobie opłaty dla copywriterów za przygotowanie treści oraz pozycjonerów za opracowanie tematów i wytyczne dotyczące np. słów kluczowych.
    • Koszt ewentualnej zmiany serwerów – może się zdarzyć, że do SEO niezbędny będzie lepszy serwer, który szybciej przetworzy kolejne pliki i pozwoli obsługiwać większą liczbę użytkowników na raz.
    • Wdrożenie responsywnych szablonów – dobrze wykonana strona internetowa powinna odpowiednio pracować na każdym urządzeniu, w tym sprzętach mobilnych. Konieczne jest więc wdrożenie takiej struktury strony, aby pracowała ona na każdym smartfonie, tablecie czy desktopie.

    Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na koszt SEO

    Czynniki wpływające na koszt SEO dzielą się na wewnętrzne i zewnętrzne. Jeżeli chodzi o kwestie wewnętrzne, to wymienimy tu zmiany w kodzie strony, zbudowanie mapy i wewnętrznego linkowania, wdrożenie odpowiednich szablonów oraz przygotowanie prosprzedażowych, przyjaznych dla SEO tekstów. Istnieją również koszty, które należą do zewnętrznych. To między innymi koszt zewnętrznego linkowania (wykupowanie artykułów sponsorowanych z linkami, albo samych linków na różnych stronach internetowych), przygotowania serwerów itd.

    Jeżeli chcesz mieć wymierne efekty SEO, to z pewnością konieczne będzie wdrożenie wszystkich czynników – zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych.

    Czy SEO to dobra inwestycja dla firmy?

    W opinii niektórych przedsiębiorców, SEO jest wyłącznie niepotrzebnym wydatkiem, który w żadnym stopniu nie wpływa na wymierny efekt prosprzedażowy. Korzyści z działań optymalizacyjnych są jednak realne i potrafią wpłynąć na wiele aspektów prowadzenia firmy, nie tylko na zwiększenie ruchu na stronie i poprawienie wyników sprzedaży.

    Jakie są korzyści z SEO?

    Oczywiście, największą korzyścią SEO są zwiększone zyski. Firma, która jest wyżej w wynikach wyszukiwania staje się bardziej atrakcyjna dla klienta i zaczyna sprzedawać więcej produktów lub usług. Taka konwersja jest naturalna, jeżeli działania optymalizacyjne prowadzone są zgodnie z wszelkimi wytycznymi.

    Zaznaczmy jednak, że nie tylko sprzedaż jest wartością dla SEO. Otóż dobrze wypozycjonowane firmy, mające strony przyjazne klientom i dbające o SEO stają się bardziej rozpoznawalne. Żadna konwencjonalna reklama (telewizyjna, radiowa, outdoorowa czy nawet w formie internetowej) nie przyniesie takich skutków, jak budowanie zaufania do marki za pomocą Google. Porządna wizytówka w wyszukiwarce Google, ładna strona, eksperckie treści – dzięki temu zaczynasz budować u potencjalnych klientów wizerunek najlepszego w branży. Co więcej, po pewnym czasie zaczynają zgłaszać się zewnętrzne strony, proszące Cię np. o opinię w danym temacie. W ten sposób otrzymasz dodatkowy link dofollow i poszerzysz swoją reklamę o inny serwis.

    Budując zaufanie do marki, zwiększając sprzedaż, a także docierając do potencjalnych klientów zaczynasz dynamicznie odskakiwać konkurencji. Stawiając na skuteczne SEO z pewnością szybko staniesz się liderem w danej branży i przejmiesz klientów innych firm.

    Czy SEO jest odpowiednie dla każdej branży?

    Może się wydawać, że SEO (Search Engine Optimization) to działania odpowiednie wyłącznie dla branż, które stawiają na detaliczny handel dla szerokiej grupy odbiorców. Tak naprawdę nie ma jednak przedsiębiorstwa, które nie powinno działać przy optymalizacji – niezależnie od profilu prowadzonej działalności. Na SEO stawiają dziś firmy, organizacje pozarządowe, a nawet jednostki samorządu terytorialnego!

    Tak naprawdę jeżeli nie istniejesz w sieci, to nie ma Cię w ogóle. Świadcząc określone usługi, musisz mieć dobrze wykonaną stronę, która będzie Twoją największą reklamą. Aktualnie wszystkie branże opierają się na organicznych wynikach wyszukiwania Google. Frazy kluczowe dotyczą wszystkich tematów i nie bez przyczyny mówi się, że „wujek Google wie wszystko”. Z tego względu możemy z całą pewnością stwierdzić, że proces optymalizacji strony internetowej jest odpowiedni dla każdego rodzaju działalności i branży, a także dla mikro, małych, średnich, dużych lub wielkich przedsiębiorstw.

    W jakim kierunku będzie rozwijać się SEO i kiedy jest najlepszy moment na optymalizację strony?

    Założyłeś firmę, budujesz stronę internetową i zastanawiasz się w jakim momencie jest czas na rozpoczęcie działań ku optymalizacji domeny? Odpowiadamy – już teraz! Im szybciej rozpoczniesz profesjonalne działania SEO, tym większe będą z tego korzyści.

    • Ograniczysz liczbę błędów – już na etapie stawiania witryny nie będziesz musiał martwić się o ewentualne duplikaty, problemy z kodem czy długim wczytywaniem się domeny. Warto rozważyć SEO jeszcze przed rozpoczęciem budowania struktury strony.
    • Dostosujesz stronę od początku do fraz kluczowych i wymogów Google – natychmiastowe rozpoczęcie prac nad SEO sprawi, że już po wystartowaniu strony będzie ona indeksowana w wynikach wyszukiwania Google. To diametralnie wpłynie na wymierne efekty prac nad SEO.
    • Zaczniesz szybciej rywalizować z konkurencją – być może działasz w branży, gdzie konkurencja dopiero się rozwija, albo nie do końca poznała jeszcze korzyści z pracy nad SEO. Jeżeli zaczniesz inwestować w optymalizowanie już na początku prowadzenia działalności, to na tym polu natychmiast wyprzedzisz konkurencję, albo będziesz z nią rywalizować jak równy z równym.
    • Efekty prac nad SEO zauważysz już po kilku miesiącach – dzięki temu, że specjaliści od SEO nie będą musieli usuwać duplikatów treści czy zmieniać kodu strony, szybciej zaczną wdrażać procedury związane z link buildingiem. W ten sposób efekty SEO staną się dla Ciebie widoczne już po kilku miesiącach, a nie np. po pół roku.
    • Koszt prowadzenia prac będzie niższy – oczywiście, brak błędów na stronie internetowej wpływa również na fakt ceny jaką zapłacisz za SEO. Pozycjonerzy i webdeveloperzy będą mieli do wykonania mniej pracy, audyt nie będzie zawierał listy błędów, a to znacznie obniży koszt podstawowych prac.
    • Twoja firma będzie uznana za nowoczesną i wartą polecenia – jeżeli wiesz czym jest pozycjonowanie i jakie korzyści przyniesie, to znaczy, że podążasz za trendem również w swojej branży. Optymalizowane przedsiębiorstwa postrzegane są jako bardziej innowacyjne, znające się na nowoczesnych technologiach, a co za tym idzie – są godne polecenia.

    Nie zastanawiaj się więc! Już teraz podejmij pierwsze kroki i zacznij angażować się w proces optymalizacji strony internetowej. Skontaktuj się z naszymi ekspertami, którzy wskażą Ci kolejne kroki i pomogą wdrożyć skuteczne SEO.

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 47