Александар Цветановић / pexels.com
Od jakiegoś czasu Google zapowiedział, że jednym z czynników wpływających na ocenę jakości strony są doznania jej użytkowników. Powinni otrzymywać wyniki powiązane z indywidualnymi oczekiwaniami. Jak jednak mierzyć zadowolenie w sieci? Otóż z pomocą przychodzą podstawowe wskaźniki internetowe – Core Web Vitals. Zostały one stworzone w celu „lepszej jakości Internetu”. Sprawdź, co powinieneś o nich wiedzieć.
Są to wszystkie doświadczenia użytkownika, na które składają się jego wrażenia i emocje, w momencie korzystania z danej strony internetowej. UX stanowi jeden z największych celów Google. Z tego powodu wprowadzane są aktualizacje oraz algorytmy w obrębie sieci. Im lepiej zbudowana strona, tym mniejszy współczynnik odrzuceń, co wpływa na pozytywną konwersję.
Strona dostarczająca doznań odbiorcy powinna składać się z:
Dodatkowo powinna być wolna od zbędnych reklam i nie zawierać błędów. Do tego szczypta estetyki i voilà! Z tego względu Google opracował trzy podstawowe wskaźniki internetowe w oparciu o potrzeby internautów. Poznaj je!
Podstawowe wskaźniki internetowe opisują wygodę korzystania z danej strony. Dodatkowo oceniają one kondycję całej witryny. Pamiętaj jednak, że są jednym z elementów Twojej checklisty. Poznaj więc:
Wskaźnik ten określa czas załadowania się największego elementu na stronie. Może to być zdjęcie, ilustracja, wideo, animacja, a nawet masywny blok tekstu. Badania mówią jasno: jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy, to 1/3 odbiorców z niej zrezygnuje na rzecz konkurencji. Jak łatwo policzyć, w przypadku branży e-commerce jest to utrata 33% klientów.
Ocena:
Jak poprawić swój wynik?
Rada 1: zmień hosting na szybszy
Rada 2: zaimplementuj krytyczny CSS
Rada 3: zoptymalizuj i skonwertuj obrazy
Ta wielkość informuje nas o szybkości interaktywności oraz responsywności strony. Jest to czas ładowania się witryny do momentu, kiedy będzie ona w pełni klikalna dla użytkowników. Opóźnienie to może stanowić niemały problem w przypadkach przycisków, które generują komendy. Płynnie działająca strona wpływa pozytywnie na UX.
Ocena:
Jak poprawić swój wynik?
Rada 1: przerwij długie zadania, rozbij je na mniejsze
Rada 2: skompresuj plik kodu
Rada 3: zoptymalizuj CSS
Ostatni z podstawowych wskaźników określa stabilność elementów witryny podczas jej ładowania. Mierzy ilość kolejnych przesunięć w wyglądzie strony, które wynikają z różnego czasu wczytywania elementów. Użytkownik skacze wówczas po stronie i nie może po niej swobodnie nawigować.
Ocena:
Jak poprawić swój wynik?
Rada 1: unikaj reklam bądź zarezerwuj dla nich specjalne miejsce
Rada 2: dodaj atrybut o szerokości i wysokości multimediów
Rada 3: zoptymalizuj dostarczanie czcionek
Jak mierzyć podstawowe wskaźniki? Otóż w tym celu zostały stworzone specjalne narzędzia ułatwiające naszą pracę. Wybierz to, które sprosta Twoim wymaganiom.
Źródło: cottonbro /pexels.com
Google poza podstawowymi wskaźnikami sprawdza je pod kątem:
Wskaźniki te pozwalają oszacować, jakich wrażeń doznają nasi użytkownicy. Google również zapowiedziało, że są one elementami wpływającymi na pozycjonowanie. Jeśli poprawisz swoje wyniki na dobre, pozwolisz sobie na zmniejszenie współczynnika odrzuceń, zwiększenie konwersji oraz lepszą pozycję na liście wyników wyszukiwania.
Artykuł powstał we współpracy ze stroną: slowerful.com.