Migracja witryny – kompleksowy przewodnik

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Migracja witryny – kompleksowy przewodnik

olia danilevich / pexels.com

Przeprowadzenie migracji witryny jest bardzo wymagające i często może zniechęcać wielu ich właścicieli. Jednym z najważniejszych zadań jest upewnienie się, że organiczne rankingi wyszukiwania nie spadną po tym procesie.

Poniżej poznasz elementy, na które musisz zwrócić uwagę przed przejściem z jednej strony internetowej lub platformy na drugą. Pamiętaj jednak, że każda migracja jest inna i będzie wymagała zastosowania innych metod.

Przekierowania 301

To jeden z najczęściej omawianych sposobów migracji witryn. Powodem, dla którego wykonuje się przekierowanie 301 jest to, że możesz skierować strony z linkami zwrotnymi wskazującymi na Twoje witryny, na ich nowe domeny.

Oto sytuacje, kiedy musisz wykonać przekierowania 301 podczas procesu migracji witryny:

  • jeśli zmieniasz strukturę adresów URL;
  • jeśli przenosisz, usuwasz lub zmieniasz kategorie. Wszystkie stare kategorie lub adresy URL, które się zmieniają, muszą być przekierowywane na nowe strony 301;
  • jeśli usuwasz produkty. Wszystkie stare adresy URL muszą być przekierowywane do kategorii lub przynajmniej strony głównej 301.

Narzędzie Screaming Frog Tool lub SEO Powersuite świetnie poradzi sobie z wykonywaniem map przekierowań 301, które są dużym arkuszem kalkulacyjnym starych stron przechodzących w nowe. Jedną z rzadko wykorzystywanych taktyk, jest upewnienie się, że wszystkie linki są przekierowywane do nowych miejsc 301. Jest to niezwykle ważne, ponieważ posiadają łącza do stron atrybutów, ale gdy tylko 301 przekierowuje adres URL kategorii, link znika.

Jak więc wykonać bardziej kompletną i dokładną mapę przekierowań 301? Oto trzy szybkie kroki:

  • użyj specjalnych narzędzi, aby uzyskać wszystkie posiadane linki zwrotne, takie jak Ahrefs, Google Webmaster Tools i Majestic SEO,
  • połącz w arkuszu kalkulacyjnym wszystkie “strony odsyłające” w jedną pełną kolumnę. Jeśli masz ogromne ilości linków, możesz po prostu wybrać te najbardziej wartościowe,
  • umieść nową stronę, do której będzie zmierzać stara wersja, a następnie połącz to w ogólnej mapie przekierowań 301

Przenoszenie treści

Często zdarza się, że uruchomienie nowej witryny powoduje jej spadek w rankingach wyszukiwarek.

Faktem jest, że Google niezwykle docenia długie treści. Badania pokazały, że większość witryn ma wyższą pozycję w wyszukiwarce, gdy posiada dłuższe bloki tekstu na swojej stronie. Czy to oznacza, że wszystkie kategorie stron wymagają obszernych treści? Nie, ale podczas przechodzenia z jednej wersji witryny na inną, jeśli masz zawartość na stronach kategorii, musisz przenieść ją do nowej wersji strony. W przeciwnym razie możesz stracić swoją zawartość.

Wiele stron internetowych spada w rankingach w wyniku tego, że niektóre treści nie są przenoszone z kategorii i najlepiej sprzedających się produktów. Przy każdej migracji upewnij się więc, że cała zawartość przechodząca z jednej wersji witryny do drugiej została uwzględniona.

Audyt techniczny

Przeprowadzenie technicznego audytu SEO na obu stronach jest bardzo ważne, aby porównać ich specyfikacje po całym procesie migracji. Zadbaj więc o dokładne sprawdzenie funkcjonalności strony, aby mieć pewność, że Twoje zmiany przyniosły pożądane efekty.

Mapa strony

Pamiętaj, aby przesłać mapę witryny po uruchomieniu jej nowej wersji. Najlepszym rozwiązaniem jest ponowne przesłanie mapy w Google w dniu uruchomienia nowej strony. Możesz to zrobić za pomocą Narzędzi Google.

Źródło: Liza Summer / pexels.com

Zadbaj o optymalizację treści

Często zdarza się, że osoby, które już wcześniej zajmowały się optymalizacją treści pod kątem wyszukiwarek, po migracji witryny już nie dbają o ten aspekt. Jest to ogromny błąd, który może przynieść fatalne konsekwencje. Oto kilka przykładów nieścisłości, które towarzyszą przenoszeniu witryny:

  • nieuwzględnianie tego, które strony mają być indeksowane przez Google;
  • nieprzenoszenie fragmentów rozszerzonych i znaczników schematu do nowej wersji;
  • zapominanie o starych mapach przekierowań 301;
  • niezwracanie uwagi na stare pliki Robots.txt w poszukiwaniu tego, co powinno zostać przeniesione.

Twoje wcześniejsze wysiłki związane z optymalizacją treści nie mogą pójść na marne. Po migracji witryny upewnij się więc, że wznowiłeś wszystkie swoje działania SEO, aby mieć pewność, że nowa wersja witryny dorównuje starej, a nawet przewyższa ją swoimi technicznymi wartościami.

Rankingi historyczne

Pamiętaj, że nie ma procesu migracji, który może w 100% zagwarantować, że utrzymasz swoją pozycję w rankingach wyszukiwania Google. Wyszukiwarka stale zmienia bowiem swoje algorytmy, za którymi trudno jest nadążyć.

Musisz zrozumieć, że jeśli stosujesz przestarzałe metody optymalizacji, w końcu spadniesz ze swojej pozycji. Google prędzej czy później doceni strony internetowe, które mają zaktualizowany, nowoczesny wygląd lub posiadają więcej linków zwrotnych. Jak jednak określić, czy Twoja strona jest przestarzała?

Oto kilka przydatnych kroków:

  • spójrz na strony internetowe, które mają niższą pozycję w wyszukiwarce niż Ty i określ, czy mają więcej linków zwrotnych? Czy uważane są przez użytkowników za bardziej wartościowe?
  • spójrz na strony internetowe znajdujące się poniżej Twojej pozycji i sprawdź ich szybkości i mobilność. Jeśli okaże się, że w tych kategoriach są lepsze, prędzej czy później Cię wyprzedzą;
  • czy strony internetowe znajdujące się pod Tobą są lepsze? Jeśli tak, konsumenci będą częściej z nich korzystać, chyba że masz przewagę konkurencyjną w zakresie jakości produktów czy ich ceny.

Myśl o utracie wysokich pozycji w rankingu jest naprawdę męcząca. Zadbaj więc o nowy projekt strony, który odświeży Twoją działalność i zachęci klientów do wchodzenia w interakcje z marką.

Podsumowanie

Wiesz już na pewno, jak wygląda migracja witryny. Powyższe metody z pewnością ułatwią Ci przechodzenie na nową wersję strony, dzięki której będziesz mógł zdobyć nowych odbiorców i zaistnieć w świecie internetowego biznesu. Nie czekaj więc i zacznij działać już dziś!

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *