Podstawowe wskaźniki internetowe Google – zadbaj o fundamenty swojej strony

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Podstawowe wskaźniki internetowe Google – zadbaj o fundamenty swojej strony

Александар Цветановић / pexels.com

Od jakiegoś czasu Google zapowiedział, że jednym z czynników wpływających na ocenę jakości strony są doznania jej użytkowników. Powinni otrzymywać wyniki powiązane z indywidualnymi oczekiwaniami. Jak jednak mierzyć zadowolenie w sieci? Otóż z pomocą przychodzą podstawowe wskaźniki internetowe – Core Web Vitals. Zostały one stworzone w celu „lepszej jakości Internetu”. Sprawdź, co powinieneś o nich wiedzieć.

User Experience (UX)

Są to wszystkie doświadczenia użytkownika, na które składają się jego wrażenia i emocje, w momencie korzystania z danej strony internetowej. UX stanowi jeden z największych celów Google. Z tego powodu wprowadzane są aktualizacje oraz algorytmy w obrębie sieci. Im lepiej zbudowana strona, tym mniejszy współczynnik odrzuceń, co wpływa na pozytywną konwersję.

Strona dostarczająca doznań odbiorcy powinna składać się z:

  • zakładek, przycisków, menu,
  • architektury informacji,
  • czytelnych informacji,
  • interakcji.

Dodatkowo powinna być wolna od zbędnych reklam i nie zawierać błędów. Do tego szczypta estetyki i voilà! Z tego względu Google opracował trzy podstawowe wskaźniki internetowe w oparciu o potrzeby internautów. Poznaj je!

Core Web Vitals – wprowadzenie

Podstawowe wskaźniki internetowe opisują wygodę korzystania z danej strony. Dodatkowo oceniają one kondycję całej witryny. Pamiętaj jednak, że są jednym z elementów Twojej checklisty. Poznaj więc:

  • LCP (Largest Contentful Paint) – Największe Wyrenderowanie Treści,
  • FID (First Input Delay) – Pierwsze Opóźnienie Interakcji
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – Przesunięcia Układu

LCP

Wskaźnik ten określa czas załadowania się największego elementu na stronie. Może to być zdjęcie, ilustracja, wideo, animacja, a nawet masywny blok tekstu. Badania mówią jasno: jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy, to 1/3 odbiorców z niej zrezygnuje na rzecz konkurencji. Jak łatwo policzyć, w przypadku branży e-commerce jest to utrata 33% klientów.

Ocena:

  • czas ładowania do 2,5 sekundy – dobry,
  • pomiędzy 2,5 a 4 sekundy – wymagający poprawy,
  • powyżej 4 sekund – negatywny.

Jak poprawić swój wynik?

Rada 1: zmień hosting na szybszy

Rada 2: zaimplementuj krytyczny CSS

Rada 3: zoptymalizuj i skonwertuj obrazy

FID

Ta wielkość informuje nas o szybkości interaktywności oraz responsywności strony. Jest to czas ładowania się witryny do momentu, kiedy będzie ona w pełni klikalna dla użytkowników. Opóźnienie to może stanowić niemały problem w przypadkach przycisków, które generują komendy. Płynnie działająca strona wpływa pozytywnie na UX.

Ocena:

  • do 100 milisekund – dobry,
  • pomiędzy 100 a 300 milisekund – wymagający poprawy,
  • powyżej 300 milisekund – negatywny.

Jak poprawić swój wynik?

Rada 1: przerwij długie zadania, rozbij je na mniejsze

Rada 2: skompresuj plik kodu

Rada 3: zoptymalizuj CSS

CLS

Ostatni z podstawowych wskaźników określa stabilność elementów witryny podczas jej ładowania. Mierzy ilość kolejnych przesunięć w wyglądzie strony, które wynikają z różnego czasu wczytywania elementów. Użytkownik skacze wówczas po stronie i nie może po niej swobodnie nawigować.

Ocena:

  • do 0,1 – dobry,
  • pomiędzy 0,1 a 0,25 – wymagający poprawy,
  • powyżej 0,25 – negatywny.

Jak poprawić swój wynik?

Rada 1: unikaj reklam bądź zarezerwuj dla nich specjalne miejsce

Rada 2: dodaj atrybut o szerokości i wysokości multimediów

Rada 3: zoptymalizuj dostarczanie czcionek

Analiza Core Web Vitals

Jak mierzyć podstawowe wskaźniki? Otóż w tym celu zostały stworzone specjalne narzędzia ułatwiające naszą pracę. Wybierz to, które sprosta Twoim wymaganiom.

  • Google Search Console – wszystkie informacje o Core Web Vitals znajdziesz w panelu administratora w zakładce „Podstawowe wskaźniki internetowe” lub „Wygląd i działanie strony”,
  • PageSpeed Insights – ten raport pokazuje field data I lab data, a także dostarcza wskazówek, w jaki sposób poprawić działanie własnych wskaźników,
  • Lighthouse – również dostarcza raportów wydajności oraz rekomenduje możliwe działania, a ponadto narzędzie jest dostępne jako wtyczka do sieci,
  • WebPage Test – darmowe narzędzie do pomiaru ładowania czasu strony, dostarcza wielu złożonych danych,
  • GTMetrix – raport określa wydajność witryny, a wszystkie jego szeroko rozbudowane funkcje są dostępne za darmo,
  • Chrome DevTools – dostarcza zestaw narzędzi wbudowanych w przeglądarkę, które pozwalają na szybką analizę i edycję strony

Źródło: cottonbro /pexels.com

Wskazówki

Google poza podstawowymi wskaźnikami sprawdza je pod kątem:

  • certyfikatu SSL (https) – dotyczącego szyfrowania danych użytkowników,
  • urządzeń mobilnych – dostosowanie do mniejszych ekranów zwiększa Twoje szanse na szybsze ładowanie się strony w każdym miejscu na ziemi.

Podsumowanie

Wskaźniki te pozwalają oszacować, jakich wrażeń doznają nasi użytkownicy. Google również zapowiedziało, że są one elementami wpływającymi na pozycjonowanie. Jeśli poprawisz swoje wyniki na dobre, pozwolisz sobie na zmniejszenie współczynnika odrzuceń, zwiększenie konwersji oraz lepszą pozycję na liście wyników wyszukiwania.

Artykuł powstał we współpracy ze stroną: slowerful.com.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy
Czym jest ROI?
Czym jest ROI?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *