Menu okruszkowe – dlaczego warto do niego sięgnąć?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Menu okruszkowe – dlaczego warto do niego sięgnąć?

Ivan Samkov / pexels.com

Dla niewtajemniczonych breadcrumbs to zwyczajne okruszki chleba bądź wspomnienie bajki o Jasiu i Małgosi. Jednak kryje się za tym coś więcej, zwłaszcza jeśli mowa o nawigacji po stronie internetowej. Niezależnie od tego czy prowadzisz prywatny blog, sklep internetowy, czy stronę firmową, zastosowanie menu okruszkowego ułatwi wszystkim użytkownikom oraz robotom wyszukiwarek poruszanie się po jej platformie.

Jest to szczególny rodzaj menu nawigacyjnego wyświetlanego na stronach internetowych, które rządzi się zasadą „od ogółu do szczegółu”. Głównym zadaniem menu okruszkowego jest uporządkowanie zawartości witryny, co jest szczególnie przydatne dla szeroko rozbudowanych stron. Wbrew powszechnej opinii nie są one dedykowane dla stron e-commerce, choć w tych miejscach można znaleźć ich najwięcej. Jest to więc specjalna ścieżka mapy witryny oddzielająca mniejsze elementy separatorami, aby użytkownik mógł zawęzić pole swoich poszukiwań, np. Strona główna / AGD / Lodówki i zamrażarki / Mini lodówki.

Typy menu okruszkowego

Wyróżnia się kilka najczęściej wykorzystywanych rodzajów breadcrumbs:

Menu lokalizacyjne

Jest to najlepsze i najczęściej stosowane rozwiązanie. Pozwala w szybki sposób wskazać użytkownikowi miejsce, w którym się znajduje. Polega na stworzeniu hierarchii strony.

Strona główna / Kategoria / Podkategoria / Produkt

Menu atrybutowe

Szczególnie przydatne na stronach e-commerce, ponieważ ścieżka nawigacji po witrynie jest generowana na podstawie atrybutów. W tym przypadku wykorzystywane są filtry, pozwalające zawężać kolejne podkategorie.

Strona główna / Kategoria / Podkategoria / Atrybut 1 (np. rozmiar) / Atrybut 2 (np. kolor) / Produkt docelowy

Menu historyczne

Jest to najrzadziej stosowany rodzaj menu okruszkowego. Zawiera ono w sobie wszystkie elementy, które odwiedził na naszej stronie użytkownik w trakcie wizyty. Nie zaleca się jego stosowania ze względu na nielogiczność drogi użytkownika, prowadzącą do chaosu informacyjnego.

Strona główna / Poprzednia strona / Aktualna strona

Indeksowanie

W kontekście pozycjonowania jest to wyjątkowo przydatne narzędzie. Algorytmy wyszukiwarek mają ułatwione zadanie podczas procesu przeszukiwania tematyki naszej witryny, dzięki czemu łatwiej dopasowuje się zapytania użytkowników.

Analizowanie działań użytkownika

Jest to również informacja dla właściciela strony o tym, jaką drogę przebył użytkownik. Odbiorca nie czuje się zagubiony, szybko otrzymuje informacje o swoim położeniu. W przypadku sklepów internetowych jest to wyjątkowo ważne, ponieważ ułatwia dokonanie finalizacji zakupu, a tym samym generuje zyski. Potencjalny klient pragnie znaleźć idealny produkt bez przedzierania się przez stronę. Wzrasta wówczas współczynnik konwersji oraz ruch na stronie, co wpływa na jej pozycję w rankingach wyszukiwarek.

Linkowanie wewnętrzne

Stworzenie menu okruszkowego wzmacnia również linkowanie wewnętrzne strony. Każda kategoria bądź podkategoria ma dobrane słowa klucze jako anchor. Linki zamieszone w strukturze naszej strony są domyślnie oznaczone jako „dofollow”, dzięki czemu wysyłają informację robotom wyszukiwarek, aby podążać za kolejnymi podstronami.

Źródło: MART PRODUCTION / pexels.com

Na co zwracać uwagę, tworząc menu okruszkowe?

Wskazówka 1: Wybierz odpowiedni separator. Najczęściej administratorzy korzystają z „/” bądź „>”, chociaż zdarza się, że wykorzystywane są w tym celu specjalne wtyczki wykorzystujące separatory na bazie HTML. Najważniejsza jest jednak konsekwencja, w końcu zależy nam na utrzymaniu porządku.

Wskazówka 2: Ustal hierarchię. Chodzi dosłownie o ustalenie struktury witryny, aby poruszanie się po niej było jak najbardziej przyjazne użytkownikowi, np. Strona główna / kategoria / podkategoria / zawężona podkategoria / strona docelowa.

Wskazówka 3: Unikaj błędów w danych strukturalnych. Jedna literówka i roboty wyszukiwarek będą mieć problem w analizowaniu zawartości strony. Warto więc sięgnąć do narzędzi sprawdzających.

Wskazówka 4: Bądź mobilny. Menu okruszkowe nie jest dedykowane wyłącznie dla urządzeń desktopowych. Ekran smartfona jest dużo mniejszy, więc zastosowanie nawigacji okruszkowej jest dużo wygodniejsze dla użytkownika.

Wskazówka 5: Nie duplikuj okruszków z menu głównego.

Pamiętaj jednak, że jeśli Twoja strona jest niewielka w swojej strukturze stosowanie breadcrumbs nie jest potrzebne. Odpowiednio zaprojektowane menu główne powinno wystarczyć dla użytkownika oraz dla robotów wyszukiwarek. Jeśli jednak zdecydujesz się na ten pomysł, pamiętaj że menu okruszkowe nie jest zastępstwem dla menu głównego.

Wnioski

Breadcrumbs to skuteczne rozwiązanie dla administratorów stron operujących dużą ilością różnorodnej treści. Jest dodatkiem pozwalającym na uporządkowanie struktury strony, a tym samym sprawienie, iż będzie ona user experience. Jest to niezwykle ważne pod kątem oceny jakości i pozycjonowania przez wyszukiwarki internetowe. Menu okruszkowe jest więc podstawowym elementem SEO pod kątem użytkowników i robotów indeksujących. Spraw, by Twoja strona stała się autorytatywna!

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*