Pixabay / pexels.com
Internet daje niesamowite możliwości rozwoju dla firm. Pozwala na dotarcie do klientów na całym świecie, niezależnie od tego czy jesteś małą, średnią, czy dużą firmą. Komunikacja ta jednak nie jest prosta, ponieważ dzieje się za pośrednictwem ekranu. Z uwagi na ogromną liczbę stron internetowych, wyróżnienie się na ich tle, to naprawdę trudne zadanie. Z tego względu tak ważne jest wykorzystanie zasobów marketingu cyfrowego. Czym on jest, jakie korzyści przynosi oraz za pośrednictwem jakich kanałów pozwala nam na komunikację z klientem?
Digital marketing to nic innego jak tworzenie oraz dystrybucja treści za pośrednictwem mediów cyfrowych, czyli strony internetowej, serwisów społecznościowych, poczty elektronicznej czy aplikacji. W tym celu wykorzystuje się zasoby SEO oraz SEM, a celem jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców za pomocą wielu kanałów jednocześnie (omnichannel). Jakie kanały mamy do dyspozycji?
Jest to podejmowanie wszelkich czynności mających na celu poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania oraz uzyskanie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej. Jest to długotrwały proces wykorzystujący zasoby z dziedziny informatyki, programowania, marketingu oraz promocji. SEO dzieli się niejako na dwa etapy: pierwszym jest poprawienie struktury samej strony internetowej (on-site), drugim zaś jej wyróżnienie na tle konkurencji (off-site).
W tym przypadku mowa o działaniach skoncentrowanych na płatnych wynikach wyszukiwania. Są to przede wszystkim reklamy PPC (Pay Per Click), materiały sponsorowane oraz strony docelowe (landing pages). Ich widoczność nie jest uzależniona od algorytmów czy czynników rankingowych. Kampania płatna ma natychmiastowe działanie, jednak jej zasoby kończą się wraz z zaprzestaniem finansowania. Jest to więc w zasadzie wsparcie dla SEO.
Mówiąc prościej, jest to marketing treści, czyli tworzenie publikacji i promocja wartościowych materiałów dla określonej grupy odbiorców. Celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, ich zaangażowanie oraz zatrzymanie na jak najdłuższy czas. Wszystko to ma swoje odbicie w słynnym haśle Billa Gatesa “Content is King!”. Należy jednak pamiętać, że treść w sieci ma znacznie szersze pojęcie. Są to nie tylko artykuły, ale także obrazy, wideo, grafy, infografiki, newslettery, etc. Marketing treści nie może istnieć bez odpowiedniej dystrybucji. W połączeniu z optymalizacją SEO pozwala na zwiększenie ruchu na stronie, poprawienie widoczności, pozyskiwanie leadów oraz zbudowanie fundamentów zaufania.
Czy wiesz, że użytkowników maili jest dwa razy więcej niż osób na Facebooku? Nic więc dziwnego, że ten przykład marketingu bezpośredniego pomaga budować długofalową relację. Najważniejsze jest jednak dostosowanie komunikatu do odbiorcy, inaczej szybko wylądujesz w koszu. Tym, co jest ważne w przypadku mailingu jest jego mierzalność. Możesz dokładnie sprawdzić, kto otworzył Twoją wiadomość. Dzięki temu jesteś w stanie targetować swoje komunikaty.
Facebook, Instagram, Twitter, TikTok to jedne z największych potęg współczesnych social mediów. Miliardy użytkowników, których liczba rośnie każdego dnia. Z jednej strony jest to wspaniała możliwość na pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych (link building), z drugiej zaś pozwala na ekspansję marki w sieci. Pozwala to więc na zaplanowanie strategii SEO, ale także umożliwia podjęcie działań w ramach SEM. Płatna reklama, materiały sponsorowane, strona docelowa, sklep internetowy? Wszystko to masz w zasięgu kilku kliknięć.
Sprzedaż produktów bądź usług, pozyskanie danych kontaktowych, zwiększenie ruchu na stronie, zapisanie się do newslettera, komunikacja z klientem, zwiększenie zaangażowania i lojalności, wizyta w sklepie stacjonarnym, instalacja aplikacji lub pobranie pliku. Celów jest wiele, dlatego musisz bardzo dokładnie się zastanowić na czym Ci zależy.
Każdy komunikat musi mieć swojego odbiorcę. Po określeniu celów musisz stworzyć modelowego klienta. Postaraj się więc ustalić płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania i potrzeby użytkowników. Wykorzystaj w tym celu możliwości Google Search Console oraz Google Analytics. Im dokładniej określisz postać klienta, tym bardziej spersonalizowany komunikat uda Ci się stworzyć.
W zależności od profilu klienta musisz wybrać odpowiednie platformy komunikacji. Do wyboru masz media społecznościowe, blogi, reklamę, strony docelowe, maile, etc. Pamiętaj tym samym o języku, którego używasz. Każda grupa docelowa posiada inne potrzeby, a Ty musisz je poznać.
Podstawa optymalizacji i pozycjonowania. Słowa kluczowe to wszystkie hasła i frazy wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki, a także elementy, które pojawiają się w strukturze Twojej witryny oraz treści. Im lepsze dopasowanie, tym wyższa pozycja rankingowa. Wykorzystaj słowa ogóle, hasła brandowe, sformułowania branżowe, frazy typu long tail. Pamiętaj, aby stworzyć bank słów, do którego będziesz powracać w przypadku strategii marketingowej i/lub remarketingowej.
Źródło: Christina Morillo / pexels.com
Nie ma jednego uniwersalnego zestawu wskaźników KPI. Musisz je stworzyć samodzielnie w zależności od celu kampanii. Zastanów się, co będzie dla Ciebie najbardziej miarodajne: źródła ruchu, liczba użytkowników, długość trwania sesji, kliknięcia, zwrot z inwestycji, etc. Każdy kanał dystrybucji będzie potrzebować czegoś innego. Ważne jednak, abyś połączył je tak, aby się uzupełniały. Tylko tak będziesz mieć najszerszy odbiór.
Wiesz już, czym jest digital marketing i jak się za niego zabrać. Jest to jednak oczywiście wiedza w pigułce, dlatego ważne jest zaplanowanie indywidualnej strategii. Warto w tym celu skorzystać z pomocy specjalistów, którzy na co dzień zajmują się promocją i marketingiem cyfrowym. Dzięki temu będziesz lepiej zarządzać swoim czasem, a przede wszystkim budżetem.