Szukanie igły w stogu siana. Jak wybrać odpowiednią agencję SEO i czego od niej oczekiwać?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Szukanie igły w stogu siana. Jak wybrać odpowiednią agencję SEO i czego od niej oczekiwać?

Canva Studio / pexels.com

Na rynku jest bardzo duża konkurencja. Nie tylko Ty rywalizujesz o wysoką pozycję rankingową w wynikach wyszukiwania. To samo dotyczy agencji SEO, które oferują swoje usługi. Wielu właścicieli stron decyduje się na ten rodzaj współpracy z uwagi na zalety w postaci wysokiej jakości usług, bezpieczeństwa, efektywności oraz oszczędności czasu. Chociaż jest to kusząca perspektywa, to jej doścignięcie nie jest proste. Podpowiemy Ci jednak na co zwracać uwagę, szukając ekspertów, abyś nie nadszarpnął zbytnio swojego budżetu.

Zacznijmy od podstaw. Czym jest optymalizacja?

SEO, czyli Search Engine Optimization, to działania polegające na poprawieniu widoczności strony internetowej w organicznych, darmowych, wynikach wyszukiwania oraz zdobycie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej. Składa się z dwóch filarów: technicznego SEO on-site (czyli w obrębie struktury witryny) oraz rozpoznawalności off-site (czyli działania skupione na sieci, nie samej stronie internetowej). Podczas pozycjonowania wykorzystuje się wiele dziedzin, m.in. informatykę, programowanie, psychologię, marketing oraz promocję. Agencja SEO jest więc niczym orkiestra.

SEO i SEM – dlaczego są często mylone?

Wiele osób posługuje się tymi pojęciami synonimiczne, a jest to błąd. SEO to przede wszystkim wyniki organiczne (darmowe). SEM, czyli Search Engine Marketing, to z kolei działania skoncentrowane na wynikach nieorganicznych (płatnych, sponsorowanych). Mowa wówczas o reklamach PPC (Pay Per Click), stronach docelowych (landing pages) oraz artykułach sponsorowanych. SEO jest procesem, SEM zaś natychmiastowym działaniem. Kolejna różnica polega na czasie działania, który w przypadku optymalizacji jest znacznie dłuższy. Efektywność płatnych działań kończy się wraz z zaprzestaniem finansowania.

Strategia optymalizacji i pozycjonowania, aby była jak najbardziej efektywna, powinna wykorzystywać obie te strategie.

Czym dokładnie zajmuje się agencja SEO?

Wszystko zależy od Twoich potrzeb. Każda z agencji może specjalizować się w innym obszarze. Mimo wszystko do podstawowych elementów można zaliczyć:

  • audyt SEO,
  • analizę konkurencji i odbiorców,
  • optymalizację strony,
  • pozycjonowanie e-commerce,
  • pozycjonowanie lokalne,
  • link building,
  • content marketing,
  • media społecznościowe.

Jak wybrać odpowiednią?

Słowo klucz to research. Przejrzyj oferty agencji, które reklamują się w sieci i dobierz odpowiednią do własnych celów. To właśnie Twoje potrzeby determinują wybór agencji. Zwróć uwagę na pakiet usług, cennik, warunki współpracy, okres wypowiedzenia, a także komentarze, oceny oraz rekomendacje poprzednich klientów. Najważniejsza jest transparentność. Pamiętaj, że SEO to długoterminowe działanie, dlatego musisz wziąć pod uwagę czas trwania umowy. Zwróć uwagę na częstotliwość raportowania – tylko w ten sposób możesz weryfikować jakość działań agencji.

Uważaj na agencje z brakiem referencji, które oferują szybkie efekty stosunkowo niskim kosztem. Obietnica łatwego sukcesu może być kusząca, nie daj się jednak zwieść. Oceń również stronę wybranej firmy – to ona jest jej wizytówką. Jeśli jest mało interesująca, to nie możemy raczej liczyć na spektakularne efekty.

Jak sprawdzać efektywność działań ekspertów SEO?

Wielu z nas lubi trzymać rękę na pulsie. Współpracując z agencją, powinieneś wiedzieć, jak weryfikować jej działania. Nie zawsze jest to proste, jednak należy zwracać uwagę przede wszystkim na:

Słowa i frazy kluczowe

Pracując z agencją SEO, wybiera się priorytetowe frazy i hasła drogą współpracy. Możesz sprawdzać je później ręcznie, wpisując zapytanie do wyszukiwarki bądź skorzystać z narzędzi do monitorowania pozycji fraz takich jak Semstorm, Keyword Surfer czy Screaming Frog.

Linki wewnętrzne

W tym przypadku zależy nam na sprawdzeniu działań off-site. Upewnij się więc, że wybrane linki posiadają przyjazny URL oraz pochodzą ze stron o wysokiej jakości. Zajrzyj do narzędzi Google bądź Ahrefs czy Majestic, aby monitorować backlinki.

Źródło: Anastasia Shuraeva / pexels.com

Konwersję

Czy Twoja strona spełnia potrzeby użytkowników? Kliknięcia są szczególnie ważne dla sklepów internetowych, ponieważ świadczą o przemianie potencjalnego odbiorcy w rzeczywistego konsumenta. Zaglądaj więc do Google Analytics do zakładki „Administracja” i „Cele”.

Kiedy możemy liczyć na efekty?

Jak już wiesz, SEO to proces, który zwykle zajmuje dużo czasu, zwłaszcza w przypadku działań off-site. Jeśli nie widzisz efektów po kilku tygodniach, nie masz jeszcze powodów do obaw. Niestety z uwagi na złożoność działań na pierwsze efekty czasami trzeba poczekać nawet 3–4 miesiące. Koniecznie więc musisz uzbroić się w cierpliwość.

Koszty

To chyba najbardziej interesujący temat. Wysokość usługi agencji uzależniona jest od jakości i obecnego stanu strony internetowej, a także celów, które wcześniej wybrałeś. Mała firma będzie też inaczej wyceniona niż duże przedsiębiorstwo. Mimo wszystko ceny najbardziej rzetelnych agencji SEO zaczynają się od tysiąca złotych wzwyż. Chociaż może wydawać się to duży wydatek, to w perspektywie czasu z pewnością zaoszczędzisz. Unikniesz kosztownych błędów oraz potencjalnych kar od Google, a te mogą Cię naprawdę słono kosztować.

Podsumowanie

Wybranie odpowiedniej agencji może przyprawić o ból głowy, jednak nie jest to zadanie niemożliwe. Wiesz już na co zwracać uwagę. Najważniejsze, abyś wiedział czego oczekujesz. Wybierając agencję, musisz skupić się na wzajemnej komunikacji – to absolutna podstawa. Ważne jest również, abyś starał się pogłębiać swoją wiedzę na temat SEO i SEM, aby posługiwać się tym samym językiem. W ten sposób będziesz mieć ogromną szansę na wysoką pozycję w Google.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*