Głównym celem agencji jest zwiększenie widoczności strony internetowej klienta i doprowadzenie jej na jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednak droga do sukcesu jest długa i składa się z wielu etapów, dlatego do zadań agencji należy ogrom różnych czynności.
SEO, czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki internetowej (z j. ang. Search Engine Optimization), to szereg działań on-page i off-page, których celem jest zyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Podstawą tych czynności jest dopasowanie witryny do algorytmów i wymagań wyszukiwarki, jednak istotną rolę odgrywa również dbałość o wrażenia użytkowników.
Zwiększenie widoczności strony poprzez działania SEO to w obecnych realiach podstawa do tego, aby cieszyć się popularnością w sieci i pozyskiwać klientów właśnie tym kanałem.
Agencja SEO swoimi działaniami stara się doprowadzić stronę do TOP10 wyników, ponieważ linki na pierwszych dziesięciu miejscach mają największą szansę na to, że zostaną zauważone przez użytkowników i będą pozyskiwały wartościowy ruch.
Profesjonalna firma SEO planuje działania na podstawie wyszukiwarki, do jakiej chce się dopasować klient, biorąc pod uwagę swoją grupę docelową.
W Polsce największą popularnością cieszy się Google. W przypadku zagranicznego SEO konieczne jest wcześniejsze zbadanie preferencji i zachowań docelowych odbiorców.
Na pozycję strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania, wpływ mają przede wszystkim:
To nic innego, jak doprowadzenie jej na jak najlepszą pozycję, aby potencjalni klienci w łatwy sposób mogli do niej dotrzeć, wykorzystując konkretne słowa kluczowe.
Istotne są wszystkie czynności on-page i off-page. Liczą się również działania firmy SEO; ważna jest komunikacja z botami indeksującymi i szczegółowe określenie, jakie podstrony mają być brane pod uwagę.
Za duży ruch w ogromnym stopniu odpowiedzialna jest wysoka pozycja w naturalnych wynikach, jednak zdarzają się sytuacje, że to nie wystarcza i aby zwiększyć ilość odwiedzin, konieczne jest przeprowadzenie wielu innych czynności.
Czasami zdarza się, że pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania nie przynosi firmie żadnych korzyści, ponieważ nikt nie korzysta ze słów, pod kątem których optymalizowana jest strona.
Inną przyczyną mogą być błędy dotyczące optymalizacji meta tytułów i meta opisów. Jeśli nie będą one dobrze skonstruowane i dopasowane do potencjalnych odbiorców, strona może być celowo pomijana przez użytkowników.
Konieczne jest zadbanie o wrażenia użytkownika i wdrożenie rozwiązań, które zachęcą go do interakcji z witryną. Współczynnik konwersji, czyli ilość akcji wykonywanych na stronie (np. wysłanie wiadomości, pobranie poradnika, wypełnienie ankiety, zapisanie się do newslettera) to najważniejszy aspekt w marketingu internetowym.
Korzyści ze współpracy z profesjonalną agencją SEO można podzielić na:
Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania to środek do osiągnięcia innych celów i doprowadzenia do sukcesu firmy. Korzyści ze zwiększenia widoczności witryny to:
Im lepsza widoczność na poszczególne frazy kluczowe, tym większa szansa na pozyskanie nowych klientów. Dlatego tak ważne jest dążenie do najlepszych miejsc w rankingu Google.
Więcej klientów to zaś większe zyski, czyli coś, do czego dąży każdy przedsiębiorca.
Miejsce na samym szczycie wyników wyszukiwania pozwala zwiększyć rozpoznawalność marki w sieci i świadomość w umysłach konsumentów.
Można wyróżnić dwie kwestie, które sprawiają, że działania agencji SEO i wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania przyczyniają się do zwiększenia zaufania klientów oraz kreowania profesjonalnego wizerunku marki:
Działania profesjonalnej agencji sprawiają, że promocja dociera wyłącznie do osób w pewnym stopniu zainteresowanych daną branżą czy danym tematem. Wszystko dzięki mechanizmowi działania wyszukiwarek internetowych – użytkownicy otrzymują wyniki związane ze wpisywanymi przez nich frazami kluczowymi.
Aby walczyć o zwiększenie widoczności strony i wypracować wysoką, stabilną pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, konieczne są obszerna wiedza z zakresu algorytmów wyszukiwarki, duże doświadczenie, profesjonalne narzędzia, a także odpowiednie umiejętności.
Istotnym elementem całej strategii jest również mierzenie efektów i analizowanie zmian, np. za pomocą profesjonalnych narzędzi.
Powierzenie tego zadania specjalistom nie tylko gwarantuje lepsze efekty, ale pozwala przedsiębiorcy skupić się na innych aspektach prowadzenia własnej działalności.
Doświadczeni specjaliści wiedzą, co należy robić, a czego nie, aby uniknąć kar od wyszukiwarki i gwałtownego spadku pozycji. W przypadku osoby niedoświadczonej ryzyko popełnienia błędu jest znacznie większe.
Dobra agencja SEO zaplanuje strategię zwiększania widoczności w taki sposób, aby wykorzystać wszystkie możliwości serwisu internetowego, a co więcej – zrobić to możliwie najniższym kosztem.
Praca każdej dobrej agencji nad konkretnym projektem powinna rozpoczynać się od obszernego wywiadu z klientem.
Podstawowe zadania agencji SEO, które powinien obejmować zakres każdej usługi, to:
To kompleksowa ocena serwisu internetowego pod kątem jego dopasowania do wymagań wyszukiwarki. Za pomocą specjalistycznych narzędzi, programów oraz na podstawie własnego doświadczenia specjaliści sprawdzają i analizują każdy obszar strony, a także czynności off-page, które mogą mieć wpływ na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania.
Celem takiego działania jest wykrycie wszelkich błędów i nieprawidłowości, które szkodzą i nie pozwalają na zwiększenie widoczności witryny w rankingu wyszukiwarki. Cały proces kończy się sporządzeniem szczegółowego raportu z audytu.
Bez tego elementu niemożliwe byłoby zaplanowanie skutecznego planu na pozycjonowanie stron.
Podstawowe aspekty, jakimi zajmuje się agencja SEO, to:
Niektóre aspekty sprawdzane są na podstawie obserwacji, a do przeanalizowania innych wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia SEO.
To sprawdzenie, co robią rywale w kwestii SEO.
Podpatrując rozwiązania na stronach, które cieszą się wysokimi pozycjami, można dowiedzieć się, co jest skuteczne i co warto wprowadzić w obrębie własnego serwisu, aby zwiększenie widoczności strony było łatwiejsze.
Większość sprawdzanych elementów pokrywa się z elementami analizowanymi podczas audytu strony klienta. Specjaliści sprawdzają m.in.:
Mała, lokalna firma nie powinna przeznaczać środków na walkę z dużym przedsiębiorstwem, które dociera do całego kraju, a nawet za granicę.
Kluczowe jest zadbanie o potrzeby użytkownika. Trzeba więc określić, kto jest docelowym odbiorcą promocji, a następnie szczegółowo przeanalizować jego potrzeby i zachowania.
Kierowanie reklamy do wszystkich z pewnością nie poprawi wyników sprzedażowych, a jedynie zaszkodzi firmie i narazi ją na niepotrzebne przepalanie budżetu. Najważniejszą zasadą w marketingu jest określenie grupy docelowej i planowanie rozwiązań na podstawie potrzeb oraz zachowań osób do niej należących.
Google zwraca ogromną uwagę na to, czy strona jest wartościowa dla użytkownika – czy odpowiada na jego jasno sprecyzowane potrzeby.
Sprawdza m.in.:
Pierwszym krokiem w optymalizacji powinno być wyeliminowanie wszystkich błędów wykrytych w trakcie analizy.
Jeśli strona zbyt wolno się ładuje, prawdopodobnie ma też wysoki współczynnik odrzuceń. Użytkownicy nie chcą czekać na załadowanie zawartości dłużej niż 3 sekundy.
Responsywność to zdolność strony do dopasowania się do ekranu urządzeń mobilnych. Większość internautów korzysta obecnie ze smartfonów, a liczba mobilnych użytkowników stale rośnie, responsywny design to zatem absolutna konieczność.
W 2021 roku został wprowadzony algorytm Google Mobile First, który oznacza, że boty indeksujące w pierwszej kolejności biorą pod uwagę właśnie mobilną wersję serwisu internetowego.
Powinny informować użytkowników i boty indeksujące, co znajduje się pod linkiem; zawierać najważniejsze dla podstrony słowa kluczowe oraz mieć odpowiednią długość.
Mapa strony to plik, który zawiera wszystkie adresy URL w obrębie serwisu. Jego obecność jest konieczna zwłaszcza w przypadku mocno rozbudowanych stron. Plik robots.txt to natomiast narzędzie do porozumiewania się z botami indeksującymi. Dzięki niemu można zablokować im dostęp do niektórych podstron, a także wskazać, które podstrony powinny zostać prześledzone.
Kluczem do sukcesu jest znalezienie złotego środka pomiędzy wyraźnymi i w miarę dużymi zdjęciami, a dobrą wydajnością strony.
To inaczej linki umieszczane w obrębie jednego serwisu internetowego. Odnośniki muszą kierować do podstron w logiczny sposób powiązanych ze stroną, na której aktualnie znajduje się użytkownik. Oprócz tego ważny jest atrybut linków oraz anchor, czyli treść, pod którą znajduje się odnośnik.
Meta tytuły mają duży wpływ na pozycję strony w rankingu Google. Powinny zawierać słowa kluczowe i składać się z odpowiedniej liczby znaków (60-70 zzs).
Certyfikat SSL to protokół sieciowy, który zapewnia bezpieczeństwo w przesyłaniu danych pomiędzy przeglądarką użytkownika a serwerem, na którym umieszczona została strona. Do zadań agencji SEO należy odpowiednie jego wdrożenie, aby zapewnić odwiedzającym pełne bezpieczeństwo.
Podczas optymalizacji należy pozbyć się niedziałających podstron i ustawić odpowiednie przekierowania, aby odwiedzający trafiali od razu na sprawną podstronę.
Są one łącznikiem pomiędzy tym, czego szuka internauta, a tym, co zaproponuje mu wyszukiwarka Google. Nieodpowiednio dobrane frazy mogą być przyczyną tego, że mimo wysokiej pozycji w rankingu strona nie generuje ruchu.
Można wyróżnić trzy główne grupy słów kluczowych:
Do zadań agencji należy znalezienie kompromisu pomiędzy wysoką średnią liczbą wyszukiwań w miesiącu, a zadowalającą skutecznością słów kluczowych.
Frazy kluczowe powinny znaleźć się w treści, w nagłówkach (zwłaszcza H1), meta opisach i meta tytułach, adresach URL oraz w opisach plików graficznych. Ważne jest odpowiednie ich nasycenie.
Google pilnuje, aby na pierwsze miejsca w rankingu nie dostały się serwisy, które nie oferują użytkownikom wartościowego contentu. Od 2011 roku odpowiedzialny za to jest algorytm Panda, który obniża pozycje stron zawierających niskiej jakości treści czy duplikaty.
Regularne rozszerzanie serwisu o nowy content to sposób na to, aby przypodobać się wyszukiwarce. Google lubi strony, na których ciągle coś się dzieje. Content marketing wspierający SEO może przybierać formę treści na stronie, poradników, opisów kategorii i produktów czy wpisów na blogu firmowym.
Firma SEO zajmuje się doborem odpowiednich tematów, przygotowaniem wartościowej treści, a następnie optymalizacją tekstów, czyli utworzeniem odpowiedniej struktury nagłówków, umieszczeniem słów kluczowych oraz formatowaniem treści.
To pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów – najważniejszy czynnik rankingowy nastawiony na pozycjonowanie stron off-page, czyli działania wykonywane poza stroną.
Ważna jest przede wszystkim jakość linków, czyli źródło pochodzenia, ale również kwestie takie jak atrybut, rodzaj oraz anchor.
Jedną z najpopularniejszych metod pozyskiwania linków są artykuły sponsorowane, czyli tworzenie wartościowych tekstów zawierających link do pozycjonowanej strony.
Bez tego trudno byłoby określić, czy prowadzona strategia ma sens.
Czasami wydaje się, że efektów nie widać, bo strona nie znajduje się na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to jednak, że nie zaszły żadne zmiany. Aby wyciągnąć prawidłowe wnioski, trzeba sprawdzić ruch na stronie oraz współczynnik konwersji.
Niektóre agencje SEO zajmują się dodatkowo innymi kanałami promocji, np. kampaniami Google Ads, a także reklamowaniem firmy w social mediach.
Najskuteczniejsza strategia zwiększania widoczności w sieci to taka, która uwzględnia wiele różnych aspektów. Działanie kompleksowe zawsze przynosi lepsze efekty. Dlatego oprócz SEO warto postawić na dodatkowe działania marketingowe.
Google Ads to system reklamowy oferowany przez firmę Google, który umożliwia tworzenie tzw. kampanii PPC. Są to reklamy, za które płaci się dopiero, gdy użytkownik kliknie wyświetlany link. Pojawiają się one na samej górze lub na samym dole strony SERP i są oznaczone napisem „Reklama”. Za kolejność wyświetlania linków sponsorowanych odpowiada stawka kosztu kliknięcia oraz trafność.
Teoretycznie tworzenie płatnych kampanii nie mieści się w zakresie usług firmy SEO, jednak w praktyce takie agencje bardzo często zajmują się tym obszarem. Jeśli istnieje taka możliwość, warto połączyć obie strategie.
Prowadzenie profili w social mediach, podobnie jak kampanie Google Ads, to raczej zadanie dla takiej firmy, jak agencja SEO SEM lub firmy zajmującej się ogółem działań digital marketingu. Niekiedy prowadzone są również przez specjalistów od pozycjonowania.
Social media to obecnie jedno z najlepszych miejsc do promowania marki. Reklamy na tym portalu mogą okazać się skuteczne niezależnie od rodzaju oferowanych produktów.
Przy wyborze należy zwrócić uwagę przede wszystkim na takie aspekty:
Pierwszym krokiem powinno być szukanie opinii w sieci lub wśród znajomych.
Plan strategii zwiększenia widoczności witryny to indywidualna kwestia każdej firmy i zawsze będzie on wyglądał nieco inaczej.
Jeśli agencja SEO nie przeprowadza z klientem obszernego wywiadu, najlepiej od razu zrezygnować ze współpracy.
Działania zwiększające widoczność można podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Każda profesjonalna agencja SEO korzysta wyłącznie z tej pierwszej grupy, czyli działań, które nie naruszają polityki wyszukiwarki Google. Black Hat SEO to natomiast niedozwolone techniki, za których stosowanie grozi kara.
Jeśli agencja SEO obiecuje, że doprowadzi stronę na pierwsze miejsce w ciągu tygodnia czy nawet miesiąca, to jest to wyraźny sygnał, że zamierza oszukać klienta lub stosować niedozwolone działania.
Warunki powinny być elastyczne i zabezpieczać obie strony. Klient powinien mieć możliwość rezygnacji, jeśli efekty nie będą go zadowalały lub po prostu nie będzie podobała mu się forma współpracy.
Podczas rozmowy z przedstawicielem firmy zadać kilka ważnych pytań:
Warto jeszcze przed rozmową zastanowić się nad swoimi potrzebami i oczekiwanymi efektami, a następnie zanotować je i przedstawić przedstawicielowi firmy.
Współpraca z agencją SEO może potrwać nawet kilkanaście miesięcy, a nawet nigdy się nie kończyć. Z tego względu należy jeszcze przed podpisaniem umowy upewnić się, czy proponowany przez firmę rodzaj komunikacji będzie Ci odpowiadał.
Warto poprosić o Case Study klientów, czyli prezentacje przedstawiające wykonany projekt i jego efekty.
Kierowanie się wyłącznie ceną podczas poszukiwania agencji nie jest dobrym rozwiązaniem, jednak warto ten aspekt uwzględnić i szczegółowo zapoznać się z wysokością comiesięcznych kosztów.
Warto upewnić się, czy monitorowanie efektów leży po stronie agencji i jak będzie wyglądało przedstawianie wyników klientowi. To pozwolić Ci trzymać rękę na pulsie i czuwać nad całym procesem.