Czym zajmuje się agencja SEO?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Zwiększenie widoczności witryny w dobie tak ogromnej konkurencji, ciągłych zmian w algorytmach wyszukiwarki, a także przy rosnących oczekiwania użytkowników nie jest łatwym zadaniem. Aby osiągnąć sukces, konieczne jest zaplanowanie kompleksowego procesu, który będzie uwzględniał absolutnie wszystkie czynniki mające wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Projektowanie takiej strategii może okazać się sporym wyzwaniem, zwłaszcza dla osób, które na co dzień nie mają styczności z pozycjonowaniem. Z tego względu wiele przedsiębiorców reklamujących swój biznes w internecie, decyduje się na współpracę z odpowiednią agencją.

    Czym zajmuje się agencja SEO? Jej głównym celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej klienta i doprowadzenie jej na jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednak droga do sukcesu jest długa i składa się z wielu etapów, dlatego do zadań agencji należy ogrom różnych czynności – tych bardziej skomplikowanych i tych nieco prostszych.

    Sprawdź, jakie są zadania agencji SEO i na co możesz liczyć, decydując się na współpracę z taką firmą.

    Co to jest SEO?

    Co to jest SEO?

    Aby dokładnie zrozumieć, na czym polegają usługi firmy SEO, trzeba najpierw wiedzieć, czym SEO właściwie jest, a także czym nie jest. To pojęcie bardzo często używane jest w kontekście marketingu internetowego i każdy, kto promuje swój biznes w sieci z pewnością nie raz się z nim spotkał.

    Rozwiń

    Definicja SEO

    SEO, czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki internetowej (z j.ang. Search Engine Optimization) to szereg działań on-page i off-page, których celem jest zyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Podstawą tych czynności jest dopasowanie witryny do algorytmów i wymagań wyszukiwarki, jednak istotną rolę odgrywa również dbałość o wrażenia użytkowników.

    Według definicji SEO to optymalizacja serwisu internetowego, jednak wiele osób używa tego pojęcia do opisywania ogółu czynności związanych z pozycjonowaniem. Teoretycznie jest to błąd, jednak specjaliści od marketingu internetowego traktują to po prostu jak skrót myślowy i każdy z pewnością rozumie, o co chodzi; umownie pojęć tych można używać zamiennie.

    Dlaczego SEO jest tak istotne?

    Zwiększenie widoczności strony poprzez działania SEO to w obecnych realiach podstawa do tego, aby cieszyć się popularnością w sieci i pozyskiwać klientów właśnie tym kanałem. Kiedyś specjaliści do spraw marketingu przekonywali, że stworzenie firmowego serwisu internetowego jest konieczne, jeśli firma nie chce być anonimowa (bez strony firma nie istniała) – dziś to nie wystarczy, sama obecność w sieci to za mało. Każdego roku w każdej branży pojawia się mnóstwo nowych firm, które tworzą swoje wirtualne wizytówki w postaci witryny internetowej. Niestety pierwsza strona wyników wyszukiwania ma tylko 10 miejsc, a pojawienie się tam jest niemożliwe bez mądrze zaplanowanej strategii SEO.

    Agencja SEO swoimi działaniami stara się doprowadzić stronę właśnie do TOP10 wyników, ponieważ linki na pierwszych dziesięciu miejscach mają największą szansę na to, że zostaną zauważone przez użytkowników i będą pozyskiwały wartościowy ruch. Taki wniosek można wysnuć na podstawie wielu badań, które jasno mówią, że internauci raczej nie są zainteresowani wynikami z drugiej i każdej kolejnej strony.

    Czy SEO zawsze dotyczy wyszukiwarki Google?

    Najprostszą odpowiedzią na pytanie „Czym zajmuje się firma SEO?” jest zatem: dopasowywaniem strony do wymagań wyszukiwarki i wykonywaniem innych działań wpływających na jej widoczność. Trzeba jednak pamiętać, że na świecie istnieje więcej wyszukiwarek niż słynne Google. Profesjonalna firma SEO planuje swoje działania na podstawie wyszukiwarki, do jakiej chce się dopasować klient, biorąc pod uwagę swoją grupę docelową – strona powinna być dopasowana do wymagań wyszukiwarki, z której najczęściej korzystają potencjalni klienci, czyli odbiorcy promocji.

    W Polsce największą popularnością cieszy się Google, dlatego zwiększenie widoczności witryny w kraju będzie polegało na dopasowaniu się do algorytmów właśnie tej wyszukiwarki. W innych państwach może to wyglądać zupełnie inaczej, dlaczego w przypadku zagranicznego SEO konieczne jest wcześniejsze zbadanie preferencji i zachowań docelowych odbiorców.

    Od czego zależy pozycja strony w Google?

    Wyszukiwarka Google bardzo starannie selekcjonuje wyniki i proponuje użytkownikom wyłącznie te serwisy, które ściśle trzymają się wyznaczonych reguł dotyczących SEO i są wartościowe dla internautów. Optymalizacja strony to zatem tylko niewielka część całego procesu zwiększania widoczności i jedno z wielu zadań agencji SEO. Wszystkie czynniki rankingowe nie są do końca znane, ponieważ firma Google nie mówi o nich publicznie; oprócz tego wiele ze znanych czynników również nie zostało oficjalnie potwierdzonych, a są to jedynie wnioski wyciągnięte na podstawie wieloletnich obserwacji specjalistów od pozycjonowania.

    Biorąc pod uwagę wszystkie rzetelne źródła, można stwierdzić (a jednocześnie określić, czym zajmuje się agencja SEO), że na pozycję strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania, wpływ mają przede wszystkim takie aspekty jak:

    • wyeliminowanie błędów technicznych na stronie,
    • optymalizacja strony,
    • wartościowy content,
    • linki pochodzące z zewnętrznych serwisów,
    • dbałość o wrażenia użytkownika.

    Czym zajmuje się agencja SEO? Jaki jest cel działań specjalistów?

    Czym zajmuje się agencja SEO? Jaki jest cel działań specjalistów?

    Znając podstawy dotyczące SEO, łatwiej jest zrozumieć, czym zajmuje się firma SEO, a przede wszystkim, do czego dążą specjaliści, planując i przeprowadzając cały proces. Najważniejsze cele, na jakie nastawiona jest strategia pozycjonowania to:

    Rozwiń

    Zwiększanie widoczności strony

    Główny cel każdego specjalisty SEO to zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli doprowadzenie jej na jak najlepszą pozycję. Wszystkie czynności i wprowadzane przez agencję strategię mają zatem pomóc stronie znaleźć się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, tak aby potencjalni klienci w łatwy sposób mogli do niej dotrzeć, wykorzystując konkretne słowa kluczowe.

    W tym przypadku – w przeciwieństwie do innych celów działań agencji SEO – istotne są wszystkie czynności on-page i off-page. Samo zwiększanie widoczności związane jest z trzema etapami, jakie przeprowadza wyszukiwarka Google, aby wyświetlać użytkownikom odpowiednie wyniki. Wszystko zaczyna się od skanowania sieci, w poszukiwaniu nowych serwisów internetowych. Aby ułatwić Googlebot’owi odnalezienie danej witryny, konieczne jest przeprowadzenie kilku czynności (np. dodanie strony do Google Search Console), które oczywiście należą do zadań agencji SEO. Gdy wyszukiwarka odnajdzie daną stronę, dodaje ją do swoich zasobów, a następnie rozpoczyna proces indeksowania, czyli sprawdzania zawartości. W tym przypadku również liczą się działania firmy SEO; ważna jest komunikacja z botami indeksującymi i szczegółowe określenie, jakie podstrony mają być brane pod uwagę. Trzeci etap to wyświetlanie wyników.

    Ułatwienie botom Google przeprowadzenia pierwszych dwóch etapów oraz dopasowanie strony do wymagań wyszukiwarki to kluczowe aspekty zwiększania widoczności. Wszystkie czynności, które mają znaczenie dla poszczególnych procesów to zatem spora część tego, czym zajmuje się firma SEO.

    Zwiększanie ruchu

    Zadania agencji SEO nie ograniczają się wyłącznie do zwiększania widoczności; istotne jest również zwiększanie ruchu na stronie. Oczywiście w ogromnym stopniu za duży ruch odpowiedzialna jest wysoka pozycja w naturalnych wynikach, jednak zdarzają się sytuacje, że to nie wystarcza i aby zwiększyć ilość odwiedzin, konieczne jest przeprowadzenie wielu innych czynności. Agencja powinna przede wszystkim sprawdzić, czy słowa kluczowe wykorzystane w procesie optymalizacji strony są zgodne z zachowaniami internautów. Czasami zdarza się tak, że pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania nie przynosi firmie żadnych korzyści, ponieważ nikt nie korzysta ze słów, pod których kątem optymalizowana jest strona.

    Inną przyczyną tego, że widoczność nie przekłada się na ruch mogą być błędy dotyczące optymalizacji meta tytułów i meta opisów, czyli treści, które wyświetlają się na stronie SERP (z j.ang. Search Engine Results Page). Ich zadaniem jest przedstawienie użytkownikowi tego, co znajduje się na danej podstronie i zachęcenie go do kliknięcia linku (meta tytuły mają też bezpośredni wpływ na pozycjonowanie). Czym zajmuje się agencja SEO w tym przypadku? Sprawdzeniem, a następnie odpowiednią optymalizacją meta tagów. Jeśli nie będą one dobrze skonstruowane i dopasowane do potencjalnych odbiorców, może zdarzyć się tak, że mimo wysokiej pozycji, strona będzie celowo pomijana przez użytkowników.

    Niezależnie od tego, jaka jest przyczyna małego ruchu na stronie, profesjonalna agencja SEO powinna wyeliminować problem i poprawić statystyki dotyczące odwiedzin. Wszystkie czynności przyczyniające się do zwiększenia ruchu to zadania dla firmy SEO.

    Zwiększanie współczynnika konwersji

    Niestety zwiększenie widoczności strony i poprawa statystyk dotyczących odwiedzin to nadal nie wszystko. To, że użytkownik znajdzie stronę w wyszukiwarce i kliknie link nie oznacza jeszcze sukcesu. Jeśli nie wykona on oczekiwanej akcji, właściciel serwisu nie zyska żadnych korzyści z takiej wizyty. Każdy serwis internetowy – czy to strona firmowa, czy sklep online – spełnia jakieś zadanie i ma określony cel. W przypadku e-commerce oczywiście najbardziej oczekiwaną akcją, jaką może wykonać użytkownik, jest kupienie produktu. Natomiast strona firmowa, która nie służy do prowadzenia sprzedaży najczęściej ma za zadanie pozyskiwać leady sprzedażowe czy generować zapytania od potencjalnych klientów.

    Sama optymalizacja strony pod kątem SEO i inne działania zwiększające widoczność nie wystarczą, aby zachęcić odbiorców do konwersji. Konieczne jest również zadbanie o wrażenia użytkownika i wdrożenie rozwiązań, które zachęcą go do interakcji z witryną. Współczynnik konwersji, czyli ilość akcji wykonywanych na stronie to najważniejszy aspekt w marketingu internetowym – o sukcesie przedsiębiorstwa świadczy ilość akcji wykonanych przez użytkowników. Dlatego do zadań agencji SEO zalicza się wszystkie czynności, które pomagają zachęcić odwiedzających do kupienia produktu, wysłania wiadomości, pobrania poradnika, wypełnienia ankiety, zapisania się do newslettera itp.

    Temu służy przeprowadzenie audytu SEO. Ma on formę bezpłatnej, niezobowiązującej konsultacji, podczas której analityk SEO przekazuje klientowi informacje na temat obecnych na jego stronie błędów i możliwości ich naprawy.

    W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że agencja SEO zajmuje się podwyższaniem konwersji sklepów i stron internetowych. Skorzystanie z usług agencji SEO to inwestycja, która – dzięki doprowadzeniu do wzrostu widoczności witryny – przełoży się na więcej wizyt klientów na stronie i większy zysk ze sprzedaży oferowanych na niej produktów i usług.

    Korzyści ze współpracy z profesjonalną agencją SEO

    Korzyści ze współpracy z profesjonalną agencją SEO

    Opisując, czym zajmuje się firma SEO nie sposób nie wspomnieć o korzyściach, jakie niesie ze sobą korzystanie z jej usług. Niektórzy przedsiębiorcy promujący swoją działalność w internecie decydują się samodzielnie zwiększać widoczność serwisu. Jest to możliwe, ale nie w każdym przypadku będzie skuteczne. Korzystanie z usług profesjonalistów ma wiele zalet i czasami jest najlepszą opcją.

    Rozwiń

    Korzyści ze współpracy z profesjonalną agencją SEO można podzielić na:

    Korzyści wynikające z lepszej widoczności w sieci

    Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania to główny cel każdego pozycjonera i właśnie do takiego stanu rzeczy mają doprowadzić wdrażane działania. Tak naprawdę jednak duża widoczność w internecie nie jest korzyścią dla przedsiębiorcy, choćby ze względu na aspekty opisane wcześniej (nie zawsze wysoka pozycja prowadzi do konwersji). Jest to środek to osiągnięcia innych celów i doprowadzenia do sukcesu firmy. Korzyści ze zwiększenia widoczności witryny to:

    Więcej klientów, czyli większe zyski

    Im lepsza widoczność na poszczególne frazy kluczowe, tym większa szansa na pozyskanie nowych klientów. O sukcesie przedsiębiorstwa nie decyduje wyłącznie atrakcyjny produkt. Kluczową rolę odgrywa marketing, a przede wszystkim pokazanie się potencjalnym klientom i wyróżnienie na tle innych. Jeśli nikt nie będzie wiedział o istnieniu firmy, to nawet dobry produkt nie pomoże. Dlatego tak ważne jest dążenie do najlepszych miejsc w rankingu Google.

    Współpraca z agencją SEO pozwala poprawić pozycję strony, czyli zwiększyć szansę na pozyskanie nowych klientów. Natomiast więcej klientów to większe zyski, czyli coś, do czego dąży każdy przedsiębiorca.

    Rozpoznawalność marki w sieci

    Miejsce na samym szczycie wyników wyszukiwania pozwala zwiększyć rozpoznawalność marki w sieci i świadomość w umysłach konsumentów. Nawet jeśli za pierwszym razem nie skorzystają oni z proponowanego przez Google linku, istnieje wielka szansa, że nazwa firmy lub adres strony zapiszą im się w pamięci i będą kojarzyć je z daną branżą.

    Warto wiedzieć, że terminu „pozycjonowanie” używano w środowisku marketingowym jeszcze długo przed pojawieniem się wyszukiwarki Google. Na początku odnosił się on do pozycjonowania marki ogólnie na rynku, a nie do zwiększenia widoczności strony w sieci. Chodziło przede wszystkim o zwiększanie rozpoznawalności i wyróżnianie się na tle konkurencji. Obecnie terminu tego używa się w kontekście marketingu internetowego, jednak idea jest taka sama. Dzięki kompleksowemu procesowi SEO przeprowadzonemu przez profesjonalną agencję możliwe jest ukształtowanie silnej pozycji nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale też ogólnie w branży.

    Większe zaufanie klientów i profesjonalny wizerunek

    Serwisy internetowe, które zajmują wysokie miejsca w rankingu wyszukiwarki, uznawane są za godne zaufania, natomiast firmy promowane przez te strony cieszą się profesjonalnym wizerunkiem.

    Związane jest to przede wszystkim z powszechnie znanym faktem, że wyszukiwarka Google za cel obrała sobie proponowanie użytkownikom wyłącznie wartościowych i bezpiecznych serwisów. A żeby uznała ona stronę za wartościową, jej właściciel musi spełnić wiele warunków, które często wiążą się z dużymi kosztami. Można zatem wyróżnić tu dwie kwestie, które sprawiają, że działania agencji SEO i wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania przyczyniają się do zwiększenia zaufania klientów i kreowania profesjonalnego wizerunku marki:

    1. Internauci wiedzą, że wyszukiwarka Google nie promuje stron, które na to nie zasługują, a na pierwsze miejsca mają szanse wyłącznie wartościowe i zoptymalizowane strony.
    2. Internauci uważają, że firma, która inwestuje środki w działania agencji SEO jest wiarygodna oraz profesjonalna, i przekładają to na jakość świadczonych przez nią usług czy oferowanych produktów.

    Docieranie wprost do grupy docelowej

    Optymalizacja techniczna oraz wszystkie inne działania, które przyczyniają się do zwiększenia widoczności witryny, to wyjątkowy sposób reklamowania swojej działalności. Dlaczego? Dlatego, że niemal żadna inna strategia marketingowa nie pozwala w tak precyzyjny sposób docierać wprost do grupy docelowej. Działania profesjonalnej agencji sprawiają, że promocja dociera wyłącznie do osób w jakimś stopniu (mniejszym lub większym) zainteresowanych daną branżą czy danym tematem. Wszystko dzięki mechanizmowi działania wyszukiwarek internetowych – użytkownicy otrzymują wyniki związane ze wpisywanymi przez nich frazami kluczowymi. Jeśli internauta wpisuje w wyszukiwarce frazę „srebrny zegarek męski”, to znaczy, że jest zainteresowany srebrnym zegarkiem męskim. Być może jest on już przekonany do zakupu lub chce porównać kilka produktów. Niezależnie jednak od jego intencji, zawsze będzie miało to związek z serwisem, który pozycjonowany jest właśnie na taką frazę.

    Dzięki temu można mieć pewność, że wszystkie środki inwestowane w tę strategię marketingową, czyli poprawę pozycji i zwiększenie ruchu, zostaną wykorzystane, a nie niepotrzebnie przepalone przez docieranie do wszystkich, nawet niezainteresowanych osób. Jednak aby docierać do zainteresowanych osób, należy dobrze zaprojektować strategię pozycjonowania, przede wszystkim dobór słów kluczowych, czym oczywiście zajmują się specjaliści od pozycjonowania. Dlatego na pytanie „Czym zajmuje się firma SEO?” można odpowiedzieć, że precyzyjnym docieraniem do potencjalnych klientów, poprzez wdrażanie odpowiednich czynności.

    Korzyści ogólne wynikające ze współpracy z agencją

    Druga grupa to ogólne korzyści wynikające ze współpracy z profesjonalną agencją, czyli powierzenie zadania specjalistom, a nie samodzielne zwiększanie widoczności. Pozycjonowanie na własną rękę jest możliwe, zwłaszcza w obecnych czasach, gdy materiały edukacyjne są łatwo dostępne, jednak w niektórych przypadkach inwestowanie w profesjonalną usługę to konieczność. Największe korzyści ze współpracy z firmą SEO to:

    Lepsze efekty

    Podstaw SEO można się nauczyć, ale trzeba pamiętać, że teoria to jedno, a praktyka to drugie. O ile niemal każdy z łatwością opanuje proste aspekty optymalizacji i będzie mógł wprowadzić je w życie, o tyle kompleksowy proces pozycjonowania, uwzględniający wszystkie ważne elementy, jest już zupełnie czymś innym, czymś trudniejszym. Aby walczyć o zwiększenie widoczności strony i wypracować wysoką oraz stabilną pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, konieczne są obszerna wiedza z zakresu algorytmów wyszukiwarki, duże doświadczenie, profesjonalne narzędzia, a także odpowiednie umiejętności.

    Tym wszystkim dysponują specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem na co dzień. Dlatego nie ma wątpliwości, że proces zaprojektowany i przeprowadzony przez agencję przyniesie lepsze efekty. Warto wspomnieć, że istotnym elementem całej strategii, jest również mierzenie efektów i analizowanie zmian, czym też zajmuje się firma SEO, wykorzystując profesjonalne narzędzia, które pozwalają sprawdzić skuteczność wdrażanych działań. Współpraca z agencją będzie skuteczniejsza i efektywniejsza, ponieważ specjaliści dopasują działania do indywidualnych potrzeb klienta, specyfiki jego biznesu oraz stanu serwisu.

    Oszczędność czasu

    Pozycjonowanie to praca na pełen etat. Nie wystarczy wprowadzić kilku zmian i liczyć na to, że pojawią się spektakularne efekty. Niektóre działania muszą być przeprowadzane regularnie, dlatego można powiedzieć, że SEO to niekończąca się historia. Jeśli zdecydujesz się na samodzielne zwiększanie widoczności witryny, zastanów się, czy na pewno będziesz w stanie poświęcić na to odpowiednią ilość czasu.

    Współpraca z agencją pozwala zaoszczędzić czas, który jak wiadomo, obecnie jest na wagę złota, zwłaszcza dla przedsiębiorców prowadzących własne biznesy. Rzadko zdarza się tak, że właściciel firmy może pozwolić sobie na zostawienie innych obowiązków, po to, aby samodzielnie prowadzić i czuwać nad procesem pozycjonowana. Powierzenie tego zadania specjalistom nie tylko gwarantuje lepsze efekty, ale pozwala przedsiębiorcy skupić się na innych aspektach prowadzenia własnej działalności. Zaoszczędzony czas może on przeznaczyć na inne działania marketingowe, rozwój czy realizowanie celów biznesowych.

    Brak ryzyka popełnienia błędu

    Do zadań agencji SEO należy również dbanie o to, aby cały proces zwiększania widoczności i ruchu został przeprowadzony bez większych błędów i komplikacji. Doświadczeni specjaliści wiedzą, co należy robić, a czego nie, aby uniknąć kar od wyszukiwarki i gwałtownego spadku pozycji. W przypadku osoby niedoświadczonej ryzyko popełnienia błędu jest znacznie większe. Nieświadomie może ona zrobić coś, co nie jest dozwolone przez wyszukiwarkę, i na długi czas pozbawić się szansy na dobrą widoczność. Zaufanie Google bardzo trudno jest odbudować i może to zająć sporo czasu.

    Warto wspomnieć, że firma Google często aktualizuje swoje algorytmy i wprowadza modyfikacje, które niekiedy przyczyniają się do gwałtownego spadku pozycji w rankingu. Dlatego istotne jest śledzenie aktualności, czym zajmuje się agencja SEO, i szybkie reagowanie poprzez wprowadzanie odpowiednich modyfikacji.

    Redukcja kosztów i wykorzystanie pełnego potencjału strony

    Im lepiej przeprowadzony proces pozycjonowania, tym na lepsze efekty można liczyć. Samodzielne pozycjonowanej strony internetowej przez osobę niedoświadczoną czasami bywa chaotyczne, przez co dochodzi do niepotrzebnego przeznaczania środków na działania, które nie przynoszą korzyści. Do tego potencjał strony nie jest w pełni wykorzystywany. Profesjonalna agencja SEO zaplanuje strategię zwiększania widoczności w taki sposób, aby wykorzystać wszystkie możliwości serwisu internetowego, a co więcej – zrobić to możliwie najniższym kosztem.

    Podstawowe zadania agencji SEO

    Podstawowe zadania agencji SEO

    Praca każdej dobrej agencji nad konkretnym projektem powinna rozpoczynać się od obszernego wywiadu z klientem, czyli właścicielem serwisu internetowego. W każdym przypadku proces zwiększania widoczności wygląda nieco inaczej; strategia powinna być projektowana na podstawie informacji uzyskanych od klienta, na temat jego potrzeb, aktualnego stanu strony i dotychczas wprowadzonych działań oraz opisu grupy docelowej. A czym zajmuje się firma SEO? Szczegółowa lista czynności, jakie wchodzą w skład usługi pozycjonowania to kwestia indywidualna każdej agencji. Niektóre firmy oferują klientom mniej, a inne więcej. Jednak istnieją pewne aspekty, bez których przeprowadzenie skutecznego procesu zwiększania widoczności byłoby niemożliwe. Podstawowe zadania agencji SEO, które powinien obejmować zakres każdej usługi to:

    Rozwiń

    Audyt strony

    Audyt SEO to kompleksowa ocena serwisu internetowego, pod kątem jego dopasowania do wymagań wyszukiwarki. Za pomocą specjalistycznych narzędzi i programów oraz na podstawie własnego doświadczenia, specjaliści sprawdzają i analizują każdy obszar strony, a także czynności off-page, które mogą mieć wpływ na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania.

    Po co się go przeprowadza?

    Celem takiego działania jest wykrycie wszelkich błędów i nieprawidłowości, które szkodzą i nie pozwalają na zwiększenie widoczności witryny w rankingu wyszukiwarki. Cały proces kończy się sporządzeniem szczegółowego raportu z audytu, czyli dokumentu, który zawiera opis wykrytych błędów, proponowane metody ich wyeliminowania, ale także mocne strony serwisu oraz wskazówki dotyczące lepszego dopasowania do algorytmów wartościujących wyszukiwarki.

    Szczegółowa analiza strony to jedno z pierwszych zadań agencji SEO. Bez tego elementu niemożliwe byłoby zaplanowanie skutecznego planu pozycjonowania, dlatego jest to podstawowa czynność w pracy nad serwisem internetowym.

    Czym zajmuje się agencja SEO podczas analizy strony?

    Podczas sprawdzania strony, specjaliści analizują wszystkie obszary na stronie, a także działania należące do pozycjonowania off-page. Podstawowe aspekty, jakimi zajmuje się agencja SEO to:

    • szybkość ładowania strony,
    • dopasowanie do urządzeń mobilnych,
    • optymalizacja adresów URL i meta danych,
    • jakość i optymalizację treści,
    • słowa kluczowe,
    • jakość i ilość linków zewnętrznych,
    • optymalizacja obrazów.

    Niektóre aspekty sprawdzane są na podstawie obserwacji, a do przeanalizowania innych wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia SEO. Prawidłowe przeprowadzenie procesu wymaga obszernej wiedzy z zakresu algorytmów wyszukiwarki Google i jej czynników rankingowych.

    Analiza konkurencji

    Kolejne ważne zadanie agencji SEO, które należy wykonać jeszcze przed rozpoczęciem prac nad serwisem, to analiza stron konkurencji, czyli sprawdzenie, co robią rywale w kwestii SEO.

    Po co przeprowadza się analizę konkurencji?

    Analiza stron konkurencji jest równie istotna, jak analiza własnej strony. To, co robią branżowi rywale w kwestii SEO nie jest bez znaczenia. Przede wszystkim podpatrując rozwiązania na stronach, które cieszą się wysokimi pozycjami, można dowiedzieć się, co jest skuteczne i co warto wprowadzić w obrębie własnego serwisu, aby zwiększenie widoczności strony było łatwiejsze. Trzeba pamiętać, że wyszukiwarka Google podczas wartościowania stron zwraca uwagę na każdy element. Oznacza to, że witryny zajmujące dobre pozycje w rankingu zawierają rozwiązania, które podobają się Google – w przeciwnym wypadku nie zyskałyby tak dużej widoczności.

    Oprócz tego działania konkurencji są jednym z czynników, decydujących o pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Im solidniej rywale podchodzą to kwestii pozycjonowania, tym trudniej będzie z nimi walczyć o pierwsze miejsce w rankingu. Bez odpowiedniej strategii SEO, zaprojektowanej na podstawie działań podpatrzonych u konkurencji, jest to praktycznie niemożliwe. Profesjonalna agencja nie rozpocznie działań związanych z pozycjonowaniem bez przeanalizowania serwisów konkurencji.

    Czym zajmuje się agencja SEO podczas analizy konkurencji?

    Sprawdzenie ważnych czynników rankingowych Google na stronach z najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania jest właśnie tym, czym zajmuje się firma SEO podczas analizy konkurencji. Tak naprawdę większość sprawdzanych elementów pokrywa się z elementami analizowanymi podczas audytu strony klienta. Specjaliści sprawdzają m.in.:

    • wykorzystane słowa kluczowe,
    • content marketing,
    • linkowanie zewnętrzne,
    • kwestie techniczne na stronie.

    Warto dodać, że nie każda strona znajdująca się na wysokiej pozycji w rankingu Google musi być konkurencją, z którą należy walczyć. Przykładowo mała, lokalna firma nie powinna przeznaczać środków na walkę z dużym przedsiębiorstwem, które dociera do całego kraju, a nawet za granicę.

    Analiza grupy docelowej

    Skuteczna optymalizacja strony nie powinna ograniczać się wyłącznie do dopasowania pod względem czynników rankingowych wyszukiwarki. Aby cieszyć się nie tylko wysoką pozycją, ale też dużym ruchem, który będzie przekładał się na konwersje, kluczowe jest zadbanie o potrzeby użytkownika. A żeby było to możliwe, trzeba określić kto jest docelowym odbiorcą promocji, a następnie szczegółowo przeanalizować jego potrzeby i zachowania. Jest to kolejny aspekt należący do zadań agencji SEO.

    Dlaczego analiza docelowych odbiorców jest tak ważna?

    Każda strategia marketingowa, zarówno internetowa, jak i prowadzona kanałami tradycyjnymi, powinna skupiać się na konkretnej grupie odbiorców. Kierowanie reklamy do wszystkich z pewnością nie poprawi wyników sprzedażowych, a jedynie zaszkodzi firmie i narazi ją na niepotrzebne przepalanie budżetu. Trzeba pamiętać, że nie istnieje produkt, który spodoba się każdemu. Dla jednych coś jest atrakcyjne, a dla innych zupełnie bezużyteczne. Dlatego najważniejszą zasadą w marketingu jest określenie grupy docelowej i planowanie rozwiązań na podstawie potrzeb i zachowań osób do niej należących. Zwiększenie widoczność strony to również strategia marketingowa, dlatego w tym przypadku zasada ta również się sprawdza.

    Google zwraca ogromną uwagę na to, czy strona jest wartościowa dla użytkownika. A żeby taka była, musi odpowiadać na jasno sprecyzowane potrzeby konkretnych odbiorców. Dlatego jest to tak istotne. Specjaliści pracujący nad serwisem muszą wiedzieć, kto będzie go odwiedzał i co spodoba się odwiedzającym, a co nie. Tylko w takim wypadku można liczyć na to, że strona będzie skutecznie przekuwała ruch w konwersję.

    Czym zajmuje się agencja SEO podczas analizy grupy docelowej?

    Analiza grupy docelowej, przeprowadzana przez agencję SEO obejmuje wszystkie aspekty związane z zachowaniami potencjalnych odbiorców w sieci. Trzeba sprawdzić m.in.:

    • w jaki sposób szukają oni informacji w internecie;
    • jakich słów kluczowych używają;
    • które rozwiązania są dla nich atrakcyjne, a które przyczyniają się wzrostu współczynnika odrzuceń;
    • jakie są ich najważniejsze potrzeby, przyzwyczajenia i preferencje.

    Optymalizacja strony

    Optymalizacja serwisu internetowego to najobszerniejszy i najważniejszy etap tego, czym zajmuje się agencja SEO. Pierwszym krokiem w optymalizacji powinno być wyeliminowanie wszystkich błędów wykrytych w trakcie analizy. To, jak będzie wyglądał szczegółowy plan działań on-page, zależy od wielu różnych czynników, jednak większość czynności powinna być wykonywana zawsze, niezależnie od nich. Do takich czynności należą przede wszystkim:

    Szybkość ładowania strony

    Jest to obecnie jeden z najważniejszych aspektów optymalizacji strony, który wpływa nie tylko na SEO, ale również – albo i przede wszystkim – na wrażenia użytkownika i jednocześnie na jego kolejne decyzje związane z korzystaniem z serwisu. Jeśli strona zbyt wolno się ładuje, prawdopodobnie ma też wysoki współczynnik odrzuceń. Użytkownicy nie chcą czekać na załadowanie zawartości dłużej niż 3 sekundy.

    Przyczyn niskie wydajności strony może być wiele, jednak niezależnie od czynnika wywołującego problem, do zadań agencji SEO należy poprawa szybkości strony.

    Responsywność

    Responsywność to zdolność strony do dopasowania się do ekranu urządzeń mobilnych. Ze względu na statystyki mówiące o tym, że większość internautów korzysta obecnie ze smartfonów, a liczba mobilnych użytkowników stale rośnie, responsywny design to absolutna konieczność. Ten aspekt – podobnie jak wydajność strony – wpływa zarówno na zwiększenie widoczności witryny, jak i na wrażenia użytkownika.

    Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na stworzony przez Google w 2021 roku algorytm Mobile First, którego wprowadzenie oznacza, że boty indeksujące w pierwszej kolejności biorą pod uwagę właśnie mobilną wersję serwisu internetowego. Dużo mówi nam to o tym, jak ważny dla wyszukiwarki jest ten aspekt.

    Przyjazne adresy URL

    Przyjazne adresy URL to kolejny ważny element optymalizacji, który wpływa nie tylko na pozycję strony i wrażenia użytkownika, ale również ułatwia botom indeksującym zrozumienie zawartości poszczególnych podstron. Czym zajmuje się firma SEO w tym przypadku? Co to znaczy „przyjazne” w kontekście adresów URL? Oznacza to, że muszą się one podobać zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarce. Brak optymalizacji automatycznie wygenerowanych adresów to ogromny błąd. Często zawierają one przypadkowy ciąg znaków i w żadnym stopniu nie opisują tego, co zawiera podstrona – powinno być zupełnie inaczej. Przyjazny adres URL to taki, który informuje użytkowników i boty indeksujące, co znajduje się pod linkiem; zawiera najważniejsze dla podstrony słowo kluczowe oraz ma odpowiednią długość.

    Mapa strony i robots.txt

    Mapa strony i plik robots.txt to czynniki, które ułatwiają botom wyszukiwarki zindeksowanie strony, o czym była mowa wcześniej. Utworzenie poprawnej mapy strony oraz pliku robots.txt to oczywiście zadania agencji SEO. Mapa strony to plik, który zawiera wszystkie adresy URL w obrębie serwisu. Jego obecność jest konieczna zwłaszcza w przypadku mocno rozbudowanych stron. Plik robots.txt to natomiast narzędzie do porozumiewania się z botami indeksującymi. Dzięki niemu można zablokować im dostęp do niektórych podstron (które nie mają znaczenia dla SEO), a także wskazać, które podstrony powinny zostać prześledzone.

    Optymalizacja plików graficznych

    Czym jeszcze zajmuje się agencja SEO na etapie optymalizacji? Plikami graficznymi, a dokładniej ich rozmiarem, rozdzielczością, wagą oraz alternatywnymi opisami, czyli atrybutami ALT. Trzy pierwsze aspekty w ogromnym stopniu wpływają na wspomnianą wcześniej wydajność strony. Jeśli zdjęcia będą za duże, obciążą serwis, przez co jego zawartość będzie ładowała się znacznie wolniej. Kluczem do sukcesu jest znalezienie złotego środka pomiędzy wyraźnymi i w miarę dużymi zdjęciami a dobrą wydajnością strony.

    Odnośniki wewnętrzne

    Odnośniki wewnętrzne to inaczej linki umieszczane w obrębie jednego serwisu internetowego. Do zadań agencji SEO należy zaprojektowanie odpowiedniej sieci linków, które poprawią nawigację na stronie, zatrzymają użytkownika na dłużej, ułatwią botom indeksowanie witryny, a także poprawią pozycję poszczególnych podstron. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. Odnośniki muszą kierować do podstron, które w logiczny sposób powiązane są ze stroną, na której użytkownik znajduje się aktualnie. Oprócz tego ważny jest atrybut linków oraz anchor, czyli treść, pod którą znajduje się odnośnik.

    Optymalizacja meta tytułów i meta opisów

    O optymalizacji meta tagów mowa była już wcześniej, w kontekście zwiększenia ruchu na stronie, ale warto wspomnieć o tym ponownej przy omawianiu elementów optymalizacji, ponieważ meta tytuły mają duży wpływ również na pozycję strony w rankingu Google. Powinny zatem zawierać słowa kluczowe i składać się z odpowiedniej liczby znaków (60-70 zzs). Dzięki temu boty wyszukiwarki w łatwy sposób będą mogły ocenić, co znajduje się na stronie i zaproponować użytkownikom wyniki zgodne z wykorzystywanymi przez nich słowami kluczowymi, a także w skrócie przedstawić, co znajduje się pod danym linkiem.

    Certyfikat SSL

    Jak już wiesz, to, czym zajmuje się firma SEO zależy w pewnym stopniu od indywidualnej oferty, jednak bezpieczeństwo to kwestia, której nigdy nie należy pomijać podczas pracy nad serwisem internetowym. Na ten aspekt zwracają uwagę zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarka Google, która nie dopuści na pierwsze miejsca serwisów bez certyfikatu SSL. Certyfikat SSL to protokół sieciowy, który zapewnia bezpieczeństwo w przesyłaniu danych pomiędzy przeglądarką użytkownika a serwerem, na którym umieszczona została strona. Do zadań agencji SEO należy odpowiednie jego wdrożenie, tak aby zapewnić odwiedzającym pełne bezpieczeństwo.

    Przekierowania

    Niedziałające podstrony z komunikatami dotyczącymi błędów nie wpływają dobrze na pozycję strony, a tym bardziej na wrażenia użytkownika. Dlatego podczas optymalizacji należy się ich pozbyć i ustawić odpowiednie przekierowania, tak aby odwiedzający trafiali od razu na sprawną podstronę.

    Dobór słów kluczowych

    Do listy tego, czym zajmuje się agencja SEO trzeba oczywiście dopisać słowa kluczowe, bo tak naprawdę to na nich opiera się cały proces pozycjonowania. Zwiększanie widoczności w sieci polega przede wszystkim na optymalizacji serwisu pod kątem fraz, jakich może używać potencjalny klient. To one są łącznikiem pomiędzy tym, czego szuka internauta, a tym, co zaproponuje mu wyszukiwarka Google. Nieodpowiednio dobrane frazy mogą być przyczyną tego, że mimo wysokiej pozycji w rankingu, strona nie generuje ruchu. Optymalizacja strony pod kątem odpowiednich fraz to zatem kluczowy element zwiększania widoczności i ruchu.

    Jakie są rodzaje słów kluczowych?

    Można wyróżnić trzy główne grupy słów kluczowych: ogólne, długoogonowe oraz brandowe. Profesjonalna agencja powinna uwzględnić w procesie każdy rodzaj słów.

    Frazy ogólne charakteryzują się największą liczby wyszukiwań i pozwalają docierać do najszersze grupy odbiorców. Użytkownik wykorzystujący frazy ogólne, takie jak np. „sukienka damska” zazwyczaj nie jest jeszcze przekonany do zakupu, a jego intencje mogą być różne.

    Frazy długoogonowe składają się z kilku słów i mają znacznie mniejszą częstotliwość wyszukiwań. To dlatego, że dokładnie opisują one intencje użytkownika. Z tego też względu za ich pośrednictwem można docierać do zdecydowanych klientów. Frazy długoogonowe w największym stopniu przyczyniają się do wzrostu współczynnika konwersji. Bardzo dobrze sprawdzają się do zwiększenia ruchu w sklepach internetowych.

    Frazy brandowe zawierają nazwę marki. Sprawdzają się tylko wtedy, gdy firma cieszy się popularnością na rynku.

    Jak powinien wyglądać dobór fraz do pozycjonowania?

    Najważniejszą kwestią przy wyborze fraz kluczowych są zachowania użytkowników, czyli to, w jaki sposób szukają oni informacji w sieci. Wcześniej wspomniana analiza grupy docelowej będzie tutaj bardzo pomocna. Warto wykorzystać narzędzia SEO, które pozwalają sprawdzić popularność poszczególnych fraz. Nie ma sensu wykorzystywać słów, których nikt nie szuka, ale trzeba też pamiętać, że im większa częstotliwość wyszukiwań, tym trudniej będzie pozycjonować stronę na daną frazę. Dlatego do zadań agencji SEO należy znalezienie kompromisu pomiędzy wysoką średnią liczbą wyszukiwań w miesiącu a zadowalającą skutecznością słów kluczowych.

    Gdzie należy umieszczać słowa kluczowe?

    Frazy kluczowe powinny się znaleźć oczywiście w treści, ale również w nagłówkach (zwłaszcza H1), meta opisach i meta tytułach, adresach URL oraz w opisach plików graficznych. Ważne jest odpowiednie nasycenie – słów kluczowych nie może być zbyt mało ani zbyt dużo. W pierwszym przypadku pozycjonowanie będzie nieskuteczne, a w drugim – wyszukiwarka Google może to uznać za naruszenie jej polityki i nałożyć na serwis karę. Zadania agencji SEO w tym aspekcie to zatem nie tylko dóbr skutecznych fraz, ale również umieszczenie ich w ważnych elementach strony, w odpowiednim nasyceniu.

    Content marketing

    Jedną z najważniejszych kwestii dla wyszukiwarki Google są treści. To głównie one nadają stronie wartość. Google pilnuje, aby na pierwsze miejsca w rankingu nie dostały się serwisy, które nie oferują użytkownikom wartościowego contentu. Od 2011 roku odpowiedzialny za to jest algorytm Panda, który obniża pozycje stron zawierających niskiej jakości treści czy duplikaty. Dlatego content marketing to jeden z najważniejszych elementów wszystkiego, czym zajmuje się firma SEO.

    Jak można wykorzystać content marketing do pozycjonowania strony?

    Wspieranie pozycjonowania poprzez content może odbywać się na różne sposoby. Przede wszystkim treści na stronie to miejsce, w którym umieszcza się frazy kluczowe. Im więcej tekstu, tym więcej możliwości. Oprócz tego regularne rozszerzanie serwisu o nowy content to sposób na to, aby przypodobać się wyszukiwarce. Google lubi strony, na których ciągle coś się dzieje. Jeśli regularnie publikowane są nowe treści, to znaczy, że serwis żyje. Content marketing wspierający SEO może przybierać formę treści na stronie, poradników, opisów kategorii i produktów czy wpisów na blogu firmowym.

    W zespole agencji SEO zazwyczaj znajdują się specjaliści od copywritingu, którzy przygotowują profesjonalne i skuteczne treści na strony klientów. Czasami jednak firmy SEO współpracują z zewnętrznymi agencjami copywriterskimi, którym zlecają wykonanie treści, a resztą zajmują się samodzielnie.

    Czym zajmuje się agencja SEO w zakresie content marketingu?

    Do zadań agencji SEO w zakresie contentu należy oczywiście przygotowywanie wartościowych treści, jednak proces ich tworzenia powinien być poprzedzony dokładną analizą preferencji odbiorców oraz tematów, jakie ich interesują (zwłaszcza w przypadku artykułów na blogu). Firma SEO zajmuje się zatem doborem odpowiednich tematów, przygotowaniem wartościowej treści, a następnie optymalizacją tekstów. Optymalizacja natomiast polega na utworzeniu odpowiedniej struktury nagłówków, umieszczeniu słów kluczowych oraz formatowaniu treści.

    Link building

    Czym zajmuje się agencja SEO poza optymalizacją i content marketingiem? Przede wszystkim link buildingiem, czyli pozyskiwaniem linków z zewnętrznych serwisów. Jest to najważniejsze czynnik rankingowy należący do pozycjonowania off-page, czyli działań wykonywanych poza stroną. Linki zewnętrzne traktowane są przez Google jak głosy na pozycjonowaną witrynę. Wyszukiwarka uznaje, że jeśli inne serwisy mówią o danej stronie, to znaczy, że jest ona wartościowa i można polecać ją użytkownikom.

    Niestety nie wszystkie linki będą wspierały SEO. Ważna jest przede wszystkim ich jakość, czyli źródło pochodzenia, ale również kwestie takie jak atrybut, rodzaj oraz anchor. Dlatego zbudowanie skutecznej sieci linków nie jest łatwe, zwłaszcza dla osoby, która nie zajmuje się tym na co dzień. Na szczęście ten aspekt należy do zadań agencji SEO.

    Specjaliści od link buildingu pozyskują odnośniki zewnętrzne na różne sposoby. Jedną z najpopularniejszych metod są artykuły sponsorowane, czyli tworzenie wartościowych tekstów zawierających link do pozycjonowanej strony.

    Analizowanie zmian i mierzenie efektów

    Jak sprawdzić, czy działania SEO są skuteczne? Mierzyć efekty i analizować zmiany. Bez tego trudno byłoby określić, że prowadzona strategia ma w ogóle sens. Profesjonalna agencja nie zapomina o tej kwestii. Tak naprawdę analizowanie zmian to stały element procesu pozycjonowania. Szczegółowe sprawdzenie wszystkich efektów pozwoli na spojrzenie na całą sprawę z szerszej perspektywy. Czasami wydaje się, że efektów nie widać, bo strona nie znajduje się na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to jednak, że nie zaszły żadne zmiany. Aby wyciągnąć prawidłowe wnioski, trzeba sprawdzić ruch na stronie oraz współczynnik konwersji.

    Może zdarzyć się również zupełnie odwrotnie. Strona zyskała pierwsze miejsce, co z pozoru wygląda na sukces, ale – jak już wiesz – nie zawsze dobra pozycja w rankingu idzie w parze z dużą konwersją. Aby dobrze ocenić sytuacje, konieczne jest sprawdzenie najważniejszych wskaźników za pomocą profesjonalnych narzędzi, czym zajmuje się agencja SEO.

    Czym jeszcze zajmuje się agencja SEO?

    Czym jeszcze zajmuje się agencja SEO?

    Wymienionej wyżej zadania to podstawowe kwestie, jakimi powinna zajmować się każda dobra agencja SEO. Jednak szczegółowa oferta i zakres usług może wyglądać inaczej w każdym przypadku. Niektóre agencje zajmują się dodatkowo innymi kanałami promocji, np. kampaniami Google Ads, a także reklamowaniem firmy w social mediach. Warto wspomnieć, że najskuteczniejsza strategia zwiększania widoczności w sieci to taka, która uwzględnia wiele różnych aspektów. Działanie kompleksowe zawsze przynosi lepsze efekty. Dlatego oprócz SEO warto postawić na dodatkowe działania marketingowe.

    Rozwiń

    Kampanie reklamowe Google Ads

    Google Ads to system reklamowy oferowany przez firmę Google, który umożliwia tworzenie tzw. kampanii PPC. Są to reklamy, za które płaci się dopiero, gdy użytkownik kliknie wyświetlany link. Pojawiają się one na samej górze lub na samym dole strony SERP i są oznaczone napisem „Reklama”. Zwiększenie widoczności witryny nie odbywa się jednak poprzez działania SEO. W tym przypadku liczą się przede wszystkim odpowiednie ustawienia kampanii i dobór słów kluczowych. Za kolejność wyświetlania linków sponsorowanych odpowiada stawka kosztu kliknięcia oraz trafność. Dlatego efekty takiej strategii można zauważyć niemal automatycznie po utworzeniu kampanii. Warto wspomnieć, że na efekty działań SEO, czyli poprawę pozycji i zwiększenie ruchu poprzez działania pozycjonera, właściciel strony musi czekać przynajmniej kilka miesięcy.

    Dlaczego zatem SEO wciąż uważane jest za najważniejszą strategię i nie zostało zastąpione reklamami PPC? Dlatego, że działania profesjonalnej agencji SEO – mimo że nie dają natychmiastowych efektów – pozwalają wypracować stabilną pozycję na długi czas. Oprócz tego znaczenie mają tutaj również preferencje i przyzwyczajenia użytkowników internetu. Niektórzy celowo pomijają płatne linki wyświetlane dzięki kampaniom, ponieważ po prostu im nie ufają. Oczywiście nie ma ku temu żadnych realnych powodów, ponieważ strony, do których kierują płatne linki również muszą być wartościowe. Jednak skuteczny marketing polega na dopasowywaniu działań do odbiorcy, nawet jeśli jego zachowania są nielogiczne.

    Czy tworzenie kampanii reklamowych Google Ads to coś, czym zajmuje się agencja SEO? Jak zostało wspomniane, płatne linki nie mają za wiele wspólnego z SEO, czyli optymalizacją pod kątem wyszukiwarek. Z tego względu teoretycznie tworzenie płatnych kampanii nie mieści się w zakresie usług firmy SEO, jednak w praktyce takie agencje bardzo często zajmują się tym obszarem. Jeśli istnieje taka możliwość, warto połączyć obie strategie. Będą się one wzajemnie uzupełniały, co zwiększy skuteczność działań.

    Promowanie firmy w social mediach

    Prowadzenie profili w social mediach, podobnie jak kampanie Google Ads, to raczej zadanie dla agencji SEM lub firmy zajmującej się ogółem działań digital marketingu. Nie jest to zatem coś, czym zajmuje się firma SEO standardowo, jednak często takie usługi również oferowane są przez specjalistów od pozycjonowania.

    Social media to obecnie jedno z najlepszych miejsc do promowania marki. Z Facebooka i innych aplikacji, które do niego należą, korzysta obecnie 3,5 miliarda użytkowników. Dodatkowym atutem jest to, że do grupy zarejestrowanych i zalogowanych na Facebooku użytkowników nie należą wyłącznie młodzi ludzie – przedział wiekowy jest naprawdę szeroki. Dlatego reklamy na tym portalu mogą okazać się skuteczne niezależnie od rodzaju oferowanych produktów.

    Niektóre agencje SEO, poza zwiększeniem widoczności strony za pomocą działań SEO, oferują klientom również promocje w social mediach.

    Czym powinna charakteryzować się profesjonalna agencja SEO?

    Czym powinna charakteryzować się profesjonalna agencja SEO?

    Dobra agencja SEO oferuje klientom wiele różnych usług i może pomóc w zwiększeniu widoczności, a tym samym w poprawieniu wyników sprzedażowych. Jednak najpierw trzeba taką agencję znaleźć, a to, niestety, nie jest takie proste, zwłaszcza w obecnych czasach, kiedy w sieci krąży mnóstwo ofert. Wiesz już, czym zajmuje się firma SEO, ale warto wiedzieć również, co charakteryzuje profesjonalną i wiarygodną firmę. Przy wyborze należy zwrócić uwagę przede wszystkim na takie aspekty:

    Rozwiń

    Dobre opinie

    Dobra agencja z pewnością zostanie doceniona i będzie mogła pochwalić się pozytywnymi opiniami w sieci. Tak samo działa to w drugą stronę – niewiarygodna firma, której działania są nieskuteczne lub która narusza politykę wyszukiwarki, również zostanie odpowiednio opisana. Dlatego pierwszym krokiem powinno być poszukanie opinii w sieci lub, jeśli istnieje taka możliwość, wśród znajomych.

    Obszerny wywiad z klientem

    Plan strategii zwiększenia widoczności witryny to indywidualna kwestia każdej firmy i zawsze będzie on wyglądał nieco inaczej. Wybór rozwiązań powinien być uzależniony od tego, jaki efekt chce osiągnąć przedsiębiorca, jakie zadanie ma spełniać jego serwis, a także jak wyglądają potrzeby docelowych odbiorców.

    Jeśli agencja nie przeprowadza z klientem obszernego wywiadu i nie wypytuje o wspomniane wyżej kwestie, to można mieć pewność, że jej działania nie będą skuteczne. W takiej sytuacji najlepiej od razu zrezygnować ze współpracy.

    Tylko White Hat SEO

    Działania zwiększające widoczność można podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Każda profesjonalna agencja korzysta wyłącznie z tej pierwszej grupy, czyli działań, które nie naruszają polityki wyszukiwarki Google. Black Hat SEO to natomiast niedozwolone techniki, za których stosowanie grozi kara. Wprawdzie niektóre metody czarnego SEO pozwalają na szybkie efekty (dlatego niektórzy wciąż decydują się z nich korzystać), jednak gdy tylko Google zorientuje się, że strona zyskała wysoką pozycję dzięki niedozwolonym działaniom, wymierza odpowiednią karę. Warto pamiętać, że ukarana przez wyszukiwarkę witryna przez długi czas będzie miała problem z odbudowaniem swojej pozycji oraz zaufania Google. Serwisy z taką historią mają małe szanse na pierwsze miejsce w rankingu.

    Realne obietnice

    Wiarygodna agencja SEO nie obiecuje niemożliwego. Trzeba pamiętać, że pierwsze miejsce w rankingu Google na popularne słowa kluczowe, to duże wyzwanie. Osiągnięcie tego celu może potrwać nawet kilkanaście miesięcy, co więcej – żaden pozycjoner nie może zagwarantować, że taki cel da się w ogóle zrealizować. Zbyt wiele czynników wpływa na pozycję strony, aby ktokolwiek mógł zagwarantować konkretne miejsce. Dlatego, jeśli agencja obiecuje, że doprowadzi stronę na pierwsze miejsce w ciągu tygodnia czy nawet miesiąca, to jest to wyraźny sygnał, że zamierza oszukać klienta lub stosować niedozwolone działania. Z taką agencją SEO oczywiście nie warto nawiązywać współpracy.

    Elastyczne warunki współpracy

    Profesjonalną agencję poznasz również po tym, jakie warunki proponuje klientom. Powinny być one elastyczne i zabezpieczać obie strony. Jeśli firma wymaga, aby klient podpisał umowę na długi czas, bez możliwości wcześniejszej rezygnacji, to znaczy, że nie jest pewna swojej skuteczności i boi się stracić klienta. Podpisywanie długoterminowej umowy z taką agencją to nie najlepszy pomysł. Klient powinien mieć możliwość rezygnacji, jeśli efekty nie będą go zadowalały lub po prostu nie będzie podobała mu się forma współpracy.

    Jak wybrać agencję SEO?

    Jak wybrać agencję SEO?

    Wybór agencji to długotrwały proces. Warto najpierw skontaktować się z kilkoma firmami, które cieszą się dobrą reputacją, a następnie wśród nich wybrać najlepszą – kierując się oczywiście kwestiami opisanym powyżej. Pamiętaj, że od tego będzie zależał sukces Twojego serwisu internetowego. Agencja SEO może Ci pomóc lub zaszkodzić. Dlatego warto dobrze zastanowić się nad wyborem, a podczas rozmowy z przedstawicielem firmy zadać kilka ważnych pytań:

    Rozwiń

    Czym zajmuje się agencja SEO, czyli jakie usługi oferuje?

    Na początek warto zapytać, czym zajmuje się firma SEO, z którą masz do czynienia. Chodzi o to, aby upewnić się, czy zakres jej usług będzie dla Ciebie wystarczający. Jak zostało wspomniane wcześniej, lista usług dwóch agencji może wyglądać zupełnie inaczej. Warto jeszcze przed rozmową zastanowić się nad swoimi potrzebami i oczekiwanymi efektami, a następnie zanotować je i przedstawić przedstawicielowi firmy. Współpraca z jedną agencją, która zajmie się wszystkimi działaniami SEO, a także kampaniami PPC, to zdecydowanie wygodniejsza opcja.

    Jak będzie wyglądał kontakt z firmą?

    Współpraca z agencją SEO może potrwać nawet kilkanaście miesięcy, a nawet nigdy się nie kończyć. Dlatego ważna jest jakość komunikacji, a także ogólne zasady związane z kontaktem. Z tego względu należy jeszcze przed podpisaniem umowy upewnić się, czy proponowany przez firmę rodzaj komunikacji będzie Ci odpowiadał.

    Oprócz tego warto już na etapie wstępnej rozmowy ocenić podejście agencji do klienta. Czy osoba, z którą rozmawiasz zwraca uwagę na Twoje potrzeby? Czy odpowiada na wszystkie pytania i rozwiewa wątpliwości? Jeśli nie, lepiej nie korzystać z usług takiej firmy.

    Czy agencja może pochwalić się poprzednimi projektami?

    Jak najlepiej zweryfikować, czy to, czym zajmuje się agencja SEO będzie skuteczne? Zapoznać się z poprzednimi jej projektami. Jeśli istnieje taka możliwość, warto poprosić o Case Study klientów, czyli prezentacje przedstawiające wykonany projekt i jego efekty. Dzięki temu można sprawdzić, czy działania, jakie wdraża agencja rzeczywiście poprawią statystyki odwiedzin i wyniki sprzedażowe.

    Ile kosztuje usługa pozycjonowania?

    Kierowanie się wyłącznie ceną, podczas poszukiwania agencji SEO nie jest dobrym rozwiązaniem, jednak warto ten aspekt uwzględnić i szczegółowo zapoznać się z wysokością comiesięcznych kosztów. Należy pamiętać, że pozycjonowanie to rzecz niezbędna dla niemal każdego biznesu, jednak nie można doprowadzić do sytuacji, że firma będzie ponosiła koszty, które nadwyrężą budżet, zwłaszcza że inwestycja nie zwróci się od razu.

    Czy agencja będzie na bieżąco monitorować efekty?

    Jak zostało już wspomniane, monitorowanie efektów i analizowanie zmian to nieodłączne elementy procesu pozycjonowania. Bez tego nie można ocenić, czy wprowadzane działania są skutecznie i czy warto inwestować w nie środki. Dlatego dobrze jest upewnić się, czy te czynności są po stronie agencji SEO i jak będzie wyglądało ich wykonywanie oraz przedstawianie wyników klientowi. To pozwolić Ci trzymać rękę na pulsie i czuwać nad całym procesem. Jeśli osiągnięte efekty nie będą dla Ciebie zadowalające, zawsze możesz zrezygnować ze współpracy.