Przechwytywanie domen – jak przejąć domenę?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
Przechwytywanie domen – jak przejąć domenę?

Vlada Karpovich/pexels.com

Wybór nazwy domeny to jedna z najważniejszych decyzji dotyczących tworzenia strony internetowej. W przypadku przedsiębiorstw nazwa powinna być przede wszystkim związana z nazwą samego przedsiębiorstwa, a także łatwa do zapamiętania dla potencjalnych klientów. Niestety nie zawsze odpowiednia domena jest dostępna – co zrobić w takim przypadku? Na czym polega przechwytywanie domen?

Co to jest domena?

Zanim przejdziemy do informacji na temat tego, jak przechwytywać domeny, warto przede wszystkim opisać działanie systemu domen. Każdy komputer w sieci ma przypisany unikatowy adres IP, dzięki któremu użytkownicy i serwery wiedzą, jak trafić do jego zasobów i skąd przychodzą dane żądania. Zapis takiego adresu składa się z liczb oddzielonych kropkami (dla IPv4; w przypadku IPv6 są to wartości systemu szesnastkowego rozdzielane dwukropkami). Możliwe jest także stosowanie więcej niż jednego adresu IP dla danego komputera lub interfejsu sieciowego (IP aliasing). Dla przykładu jednym z IP, które prowadzą na stronę google.pl, jest 142.250.186.99, a typowym adresem routera w obrębie domowej sieci jest 192.168.0.1.

Takie ciągi liczb nie są jednak zbyt czytelne do ludzi – zdecydowanie łatwiej jest zapamiętać adresy w postaci słów. Z tego względu powstał system nazw domen (ang. „domain name system” – DNS). Jego zadaniem jest przede wszystkim „tłumaczenie” domen internetowych na adresy IP. Funkcjonowanie tego systemu można porównać do książki telefonicznej przeznaczonej dla sieci WWW. Za przechowywanie adresów odpowiadają tzw. rejestratory (ang. „registrar”), które utrzymują zarówno aktywne domeny, jak i wygasające domeny. W większości przypadków wygasłe domeny są usuwane po określonym czasie – taki adres można jednak przejąć dzięki mechanizmom umożliwiającym przechwytywanie domen.

Z czego składa się domena?

Podobnie jak sam adres IP, domena jest rozdzielona na poszczególne części oddzielone kropkami. W tym przypadku ich znaczenie jest jednak nieco inne – system DNS opiera się na hierarchicznej strukturze, która pozwala na uporządkowanie witryn między innymi według kraju. Pełna nazwa domeny składa się z subdomen i odpowiedniej końcówki adresu.

  • Domena najwyższego poziomu (TLD – top-level domain) – końcówka adresu, w wielu przypadkach przypisana do danego kraju, na przykład .pl lub .de. Istnieją także domeny funkcjonalne, takie jak .com, .edu czy .gov. Od kilku lat dostępne są również nowe domeny związane głównie z konkretnymi obszarami działalności, między innymi .pizza, .blog czy .fitness. TLD zawsze znajduje się po prawej stronie, na samym końcu pełnej nazwy domeny.
  • Subdomeny – zazwyczaj najważniejszą z nich jest nazwa strony lub firmy, na przykład „google” w „www.google.pl”. Z technicznego punktu widzenia subdomeną jest także „www”, która określa przynależność strony do sieci WWW. Teoretycznie liczba subdomen jest nieograniczona, jednak większość witryn ogranicza się do jednej lub dwóch. Warto podkreślić, że rejestracja domeny dotyczy tylko TLD oraz części znajdującej się bezpośrednio przed TLD – administratorzy stron internetowych mogą w dowolny sposób przypisywać dalsze subdomeny.

Jak przebiega rejestracja domeny?

W Polsce działa ponad 120 rejestratorów domen. Ich listę można znaleźć na stronie NASK, czyli Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, odpowiedzialnej między innymi za zarządzanie domeną .pl. Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie dostępności danego adresu – aktywne domeny nie mogą być przejęte, z kolei wygasłe domeny można zarejestrować na nowego właściciela. Jeśli interesują nas nowe lub usunięte domeny, proces jest dość prosty: wystarczy przesłać zgłoszenie do odpowiedniego rejestratora, a następnie wnieść stosowną opłatę. Konkretne kroki mogą się różnić w zależności od usługodawcy.

Wygasłe domeny

Utrzymanie domeny wymaga przede wszystkim regularnych opłat, zazwyczaj wnoszonych co rok. Kwoty wynoszą od kilkudziesięciu do około 200 złotych w zależności od TLD, choć wielu usługodawców zajmujących się rejestracją domen oferuje niższe stawki przez pierwszy rok. Adresy z końcówką .pl są uznawane za wygasające domeny w momencie, gdy właściciel nie dokona wpłaty po upływie okresu ważności. Następnie trwa tak zwana kwarantanna, czyli 30-dniowy okres, w którym nadal możliwe jest opłacenie domeny. Strona nie jest wtedy jednak dostępna, a koszt przedłużenia ważności jest wyższy niż przy płatności w terminie.

Wygasłe domeny to strony, które nie zostały ponownie zarejestrowane przed upływem kwarantanny. W 31. dniu od upływu ważności są one usuwane z rejestru, dzięki czemu mogą trafić do nowych właścicieli. Przechwytywanie domen jest możliwe w przypadku właśnie takich witryn – proces ten polega głównie na szybkim zarejestrowaniu domeny, która dopiero trafiła do zbioru usuniętych domen.

Aby sprawdzić wygasłe domeny, można między innymi odwiedzić stronę NASK. Lista jest aktualizowana codziennie o godzinie 8:00, a liczba tego typu stron z końcówką .pl wynosi obecnie nieco ponad 2 tysiące. Warto skorzystać także z informacji na witrynach firm oferujących przechwytywanie domen – w ten sposób możemy znaleźć również dodatkowe dane związane między innymi z historią strony.

Jak domena wpływa na pozycjonowanie strony, czyli dlaczego warto wiedzieć, jak przejąć domenę

Wygasające domeny są szczególnie interesujące dla firm, które dopiero otwierają swoją działalność lub rozpoczynają przygotowywanie strony internetowej. Adres witryny ma spore znaczenie pod względem SEO – nazwa domeny powinna być prosta do zapamiętania, dzięki czemu klienci i użytkownicy będą mogli łatwiej znaleźć stronę firmy. Z tego względu krótkie adresy są zdecydowanie bardziej atrakcyjne z perspektywy pozycjonowania. Dodatkowo warto zadbać, by domena zawierała nazwę firmy lub słowa związane z wykonywaną działalnością.

Spora część działań SEO jest bezpośrednio związana z funkcjonowaniem algorytmów wyszukiwarek internetowych – przede wszystkim Google. Ustalanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania zależy od wielu czynników, do których należy także nazwa domeny. Choć kolejne aktualizacje algorytmu Google stopniowo zmniejszają wagę adresu strony, wciąż jest to kwestia, o którą zdecydowanie warto zadbać podczas opracowywania strategii pozycjonowania. Ma to znaczenie nie tylko ze względu na działanie wyszukiwarki – to również istotna część budowania marki i rozpoznawalności w sieci. Jeżeli interesująca nas domena nie jest dostępna, dobrym wyjściem może okazać się przechwytywanie domen.

Szczególnie ważną częścią nazwy domeny jest końcówka adresu, czyli TLD. Domena najwyższego poziomu ma wpływ przede wszystkim w kontekście pozycjonowania na konkretny kraj. Strony, które nie kończą się na .pl, znacznie rzadziej wyświetlają się w wynikach wyszukiwania dla użytkowników z Polski. Gdy planujemy jednak świadczyć usługi lub sprzedawać produkty przede wszystkim za granicą, warto zastanowić się nad rejestracją domeny w innym państwie.

Przechwytywanie domen a historia strony

Wygasłe domeny są atrakcyjne także z powodu możliwości wykorzystania wcześniejszej historii strony, by uzyskać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Pozyskiwanie linków to długi proces, który jest szczególnie trudny na samym początku prac nad pozycjonowaniem. W przypadku, gdy do przechwyconej domeny prowadzą odnośniki z innych stron – szczególnie portali związanych z tym samym sektorem – jest ona bardziej wartościowa z perspektywy wyszukiwarki niż „świeża” witryna.


Źródło: Andrea Piacquadio/pexels.com

Warto przy tym mieć na uwadze, że historia strony nie zawsze będzie mieć pozytywny wpływ na SEO. Dana witryna mogła na przykład wykorzystywać nieuczciwe techniki pozycjonowania, które są penalizowane przez Google i w efekcie prowadzą do osłabienia jej miejsca w wynikach wyszukiwania. Odnośniki ze słabych źródeł również są niekorzystnym czynnikiem dla algorytmów wyszukiwarki. Z tego względu przechwytywanie domen wymaga przede wszystkim dokładnego sprawdzenia historii interesującej nas witryny.

Jak przechwytywać domeny

Przechwytywanie domen to działanie, które polega na ponownym zarejestrowaniu danej strony zaraz po tym, gdy zakończy się jej okres ważności. W teorii można to zrobić we własnym zakresie – należy jednak pamiętać, że firmy oferujące takie usługi radzą sobie z tym znacznie lepiej przez wykorzystanie specjalnych narzędzi. W efekcie samodzielne przechwytywanie domen jest praktycznie niemożliwe. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie postawienie na serwisy, które dysponują sprawdzonymi sposobami na to, jak przejąć domenę.

Firmy prowadzące działalność tego typu potrafią realizować przechwytywanie domen nawet w ciągu paru milisekund. Sposób działania większości takich usług jest bardzo podobny. Zazwyczaj powinniśmy mieć możliwość wyszukania interesującej nas nazwy domeny lub sposób, by sprawdzić wygasające domeny z danej kategorii albo pod kątem konkretnych wskaźników związanych z historią pozycjonowania. W przypadku adresów, z których chce skorzystać więcej niż jedna osoba, nazwa domeny może trafić na aukcję. Zwycięzca licytacji (lub osoba zlecająca, jeśli nie doszło do aukcji) wnosi następnie odpowiednią opłatę, a po przejęciu domeny może korzystać z wybranego adresu.

Na polskim rynku funkcjonuje wiele firm, które oferują przechwytywanie domen z końcówką .pl. Warto pamiętać, że wybór adresu strony to tylko jeden z wielu etapów budowania marki online i pozycjonowania witryny. Z tego względu warto stawiać na usługodawców, którzy współpracują z agencjami SEO – dzięki temu od razu po przejęciu domeny można przygotować skuteczną strategię pozycjonowania.

Czy przechwytywanie domen jest legalne?

Choć termin „przechwytywanie domen” może budzić pewne skojarzenia z nieuczciwymi działaniami, jest to całkowicie legalny proces. Z perspektywy prawa wygasłe domeny nie różnią się od domen, które nie były wcześniej wykorzystywane – są one po prostu dostępne do rejestracji.

Wygasające domeny mogą być użyte także do oszustw internetowych. Nie brakuje sytuacji, w których wygasłe domeny posłużyły do przeprowadzania różnego rodzaju ataków bazujących na wykorzystaniu zaufania użytkowników do stron, które wcześniej znajdowały się pod danym adresem. Takie czynności są jednak klasyfikowane jako phishing, a samo przechwytywanie domen jest po prostu narzędziem, które umożliwia tego typu działania. W wielu przypadkach ponowne zarejestrowanie witryn daje hakerom także okazję do infekowania komputerów złośliwym oprogramowaniem.

W jakich przypadkach warto przechwytywać wygasające domeny?

Wiele osób tworzących nowe strony internetowe decyduje się na budowanie pozycji witryny „od zera”, korzystając z całkowicie nowej domeny. W takim przypadku nie mamy jednak żadnej historii linków, co może utrudnić i wydłużyć proces pozycjonowania. Przechwytywanie domen może okazać się znacznie lepszym wyborem w wielu scenariuszach, a wcześniejsze osiągnięcia pod kątem SEO można łatwo wykorzystać, by poprawić wyniki nowej witryny.

Interesująca nas domena jest zajęta, ale niedługo wygasa

To najczęstszy scenariusz, w którym warto postawić na wygasłe domeny. Internet nieustannie się rozrasta, a każdego dnia powstają tysiące nowych stron, przez co znalezienie łatwego do zapamiętania adresu, który jednocześnie odnosi się do nazwy firmy lub oferowanych usług, jest coraz trudniejsze. Z tego względu przed rozpoczęciem działań w sieci warto sprawdzić wygasające domeny, by znaleźć nazwę, która będzie idealnie pasować do zawartości strony. W przypadku, gdy poprzedni właściciel nie wniesie opłaty w terminie, po upływie jej ważności nowy adres może być nasz. Warto jednak pamiętać, że ogromnym wsparciem będą tutaj usługi firm, które wiedzą, jak przechwytywać domeny w szybki i skuteczny sposób.

Przekierowania ze stron z innymi końcówkami

W niektórych przypadkach może okazać się, że w sieci funkcjonowała już wcześniej strona o podobnej nazwie lub nawet identycznej, jednak z innym TLD. Taka sytuacja często prowadzi do pomyłek podczas wprowadzania adresu przez klientów – niektóre osoby, które chcą odwiedzić daną witrynę, mogą nawet pomyśleć, że nasza firma już nie prowadzi działalności. Przechwycenie domeny pozwoli w takim przypadku na przekierowanie adresu wygasłej witryny, dzięki czemu cały ruch będzie trafiać dokładnie tam, gdzie powinien.

Zaplecze SEO

Wygasłe domeny to doskonały start do przygotowywania tak zwanego portalu zapleczowego. To określenie dotyczące stron, które służą przede wszystkim jako źródło linków do głównej witryny. W tym przypadku musimy liczyć się z dodatkową pracą nad SEO kolejnej strony, jednak efekty mogą być bardzo zadowalające.

Strona z pozytywną historią pozycjonowania

Wygasające domeny mogą również znacznie ułatwić pozycjonowanie strony. Wcześniej pozyskane linki dalej będą aktywne, kierując ruch do nowej witryny, a jednocześnie poprawiając jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcemy wykorzystać wygasłą domenę właśnie w tym celu, konieczne jest dokładne sprawdzenie jej historii.

Przechwytywanie domen – minusy

Podobnie jak inne elementy marketingu online, przechwytywanie domen wymaga odpowiednich warunków, by przynieść korzystne rezultaty. Oto kilka wad, z którymi należy się liczyć, stawiając na wygasające domeny:

  • negatywna historia domeny – to najważniejsze zagrożenie w przypadku zakupu wygasłej domeny. Wcześniejsze kary od Google mogą całkowicie przekreślić sens takiej czynności;
  • mało wartościowe linki – jeśli poprzedni właściciel nie przeprowadzał działań SEO w odpowiedni sposób, efekty wcześniejszego budowania linków mogą być bardzo słabe lub nawet działać na niekorzyść pozycji strony;
  • mniejsze możliwości w wyborze nazwy domeny;
  • czasami wygasłe domeny są droższe niż świeże – zwłaszcza w przypadku aukcji na najpopularniejsze nazwy.

Warto podkreślić, że ryzyko związane z pierwszymi dwoma punktami można znacząco ograniczyć przez analizę historii domeny. Firmy oferujące przechwytywanie domen powinny zapewniać sposób, by sprawdzić różne wskaźniki związane z wcześniejszym pozycjonowaniem danej strony.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.