Kod 404 – co oznacza? Jak naprawić?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Kod 404 – co oznacza? Jak naprawić?

Canva Studio/pexels.com

Prawdopodobnie wielokrotnie trafiłeś w sieci na stronę, która przy próbie otwarcia wyświetliła Ci błąd 404. Taka sama sytuacja może się zdarzyć w Twoim serwisie – bardzo prawdopodobne, że dojdzie do tego przypadkiem i nawet nie jesteś świadomy, że tak się dzieje. Co oznacza kod 404? Jak naprawić taki błąd w serwisie? Czy jego występowanie może negatywnie wpłynąć na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google?

Co znaczy 404 – not found?

Wchodząc na stronę, która zwraca błąd 404, możesz zobaczyć takie komunikaty jak „Error 404”, „Page not found” czy „Strony nie odnaleziono”. Owo 404 to oczywiście kod błędu, na który możesz napotkać jako korzystający z danego serwisu, ale też spotka się z nim robot wyszukiwarki Google. Oznacza on, że próbujemy odwołać się do zasobu, który nie istnieje. Przykład, to sytuacja, kiedy miałeś na stronie jakiś artykuł, ale zdecydowałeś się go usunąć, a mimo wszystko on dalej pozostaje zaindeksowany w Google. Użytkownik może zatem go odnaleźć i próbować sprawdzić ten materiał. Po kliknięciu takiego wyniku wyszukiwania wyświetli mu się błąd 404.

Pamiętaj, że 404 nie jest błędem serwera. Nie oznacza on, że pojawił się jakiś kłopot po stronie usługi hostingowej. Wskazuje, że przeglądarka połączyła się z serwerem, natomiast nie udało się odnaleźć żądanego zasobu. W skrócie: dana strona prawdopodobnie nie istnieje. Bardzo łatwo możesz sprawdzić, jaki komunikat wyświetli się na Twojej stronie, jeśli internauta odwoła się do nieistniejącego zasobu. Spróbuj otworzyć w przeglądarce wymyśloną, nieistniejącą podstronę. Zerknij również, jak to wygląda w przypadku innych serwisów. Zapewne trafisz na wiele różnych komunikatów, a to z tego względu, że stronę błędu 404 możesz spersonalizować i np. umieścić w niej odnośniki do innych materiałów, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo opuszczenia przez internautę witryny ze względu na taki komunikat.


Źródło: https://az.pl/fsdfsdfsd, 29.12.2021

404 not found – przyczyny błędu

Możliwych przyczyn wystąpienia błędu 404 może być wiele, a nieświadome usunięcie strony to tylko jeden z nich. Inne to:

  • Usunięcie podstrony bez przekierowania jej na inną – jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz, aby dany materiał wyświetlał się w Google, to skorzystaj z przekierowania 301. Dzięki temu internauta będzie trafiać na inny materiał i nie wyświetli mu się błąd 404.
  • Niepoprawne wpisanie adresu przez użytkownika – internauta próbuje z pamięci odtworzyć URL serwisu i popełnia błąd, co w takim przypadku jest bardzo łatwe.
  • Niepoprawne uprawnienia CHMOD – czyli zasady dostępu do poszczególnych katalogów. Jeśli zostały ustawione nieodpowiednie, to internaucie może się wyświetlać błąd 404.
  • Wirus na stronie – kiedy witryna jest zainfekowana, może to wywołać określone konsekwencje. Jedną z nich jest wyświetlanie błędu 404 dla podstron, które teoretycznie powinny się otwierać. Ten błąd może być również konsekwencją już usuniętej infekcji na stronie. Często w takim przypadku wirus odpowiada za utworzenie i zindeksowanie w Google setek podstron. Mogą one znajdować się w indeksie przez wiele tygodni, nawet po usunięciu infekcji, a internauci będą wówczas trafiać na błąd 404, jeśli je odwiedzą.
  • Błędy w .htaccess – wprowadziłeś zmiany w tym pliku konfiguracyjnym? Mogłeś spowodować błąd, którego konsekwencją jest wyświetlanie błędu 404. W takim przypadku najszybszym sposobem na rozwiązanie problemu jest odtworzenie jego poprzedniej wersji z kopii zapasowej.
  • Podstrona jest wyłączona – prowadzisz pewne prace związane z daną stroną i na ten czas usunąłeś ten adres URL. Nie wyświetla się on internautom. W takich przypadkach lepiej ustawić przekierowanie 302 na inną podstronę.

Bez względu na to, jaka jest przyczyna wystąpienia błędu 404, powinieneś się go jak najszybciej pozbyć.

404 – błąd na stronie i jego konsekwencje

Jeśli Twoja strona zwraca taki kod błędu, to internauta nie trafi na materiał, którego oczekiwał. Jego wystąpienie może mieć różne negatywne konsekwencje, a wśród nich:

  • Użytkownik prawdopodobnie od razu opuści witrynę, na której trafił na taki błąd. Jeśli znalazł ten adres, klikając go w wynikach wyszukiwania, to najprawdopodobniej wybierze inną stronę, która pojawia się w SERP-ach (Search Engine Results Page) na dane zapytanie.
  • Użytkownik Google, który zobaczy ponownie wynik z witryny, na której wcześniej trafił na błąd 404, może ją zignorować, a być może w danym przypadku ten URL działa poprawnie.
  • Zwiększy się wskaźnik odrzuceń, a zmniejszy czas przebywania na stronie.
  • Robot wyszukiwarki Google może wykorzystywać swoje zasoby na strony, które zwracają błąd, zamiast skupić się na innych materiałach, które są dla Ciebie istotne i zależy Ci na ich aktualnej wersji w indeksie tej wyszukiwarki. Tymczasem przy dużej ilości błędów te zasoby mogą być w dużej części wykorzystane właśnie na URL zwracające błąd 404.
  • Link prowadzący do strony 404 nic nie daje Twojej domenie – jeśli pozyskiwałeś odnośniki dla danej podstrony i aktualnie ona nie istnieje, to nie są one brane pod uwagę przy ustalaniu pozycji Twojej strony w SERP-ach. Jeśli chcesz przenieść moc, powinieneś skorzystać z przekierowania 301 na inny adres.

Nie jest tak, że algorytm Google automatycznie ukarze Twoją witrynę za występowanie błędów 404. Naturalne jest natomiast, że podstrona, która go zwraca, zniknie z wyników wyszukiwania. Czasami może to nastąpić po kilku godzinach, w innych przypadkach po wielu tygodniach, ale na pewno docelowo Google zaprzestanie wyświetlania w SERP-ach podstrony, która nie jest dostępna.

Jak znaleźć błędy 404?

Warto skorzystać z narzędzi, które umożliwią Ci łatwe znalezienie stron zwracających błąd 404. Poniżej przedstawiamy przykłady płatnych i darmowych rozwiązań, które pomogą Ci odnaleźć takie błędy.

Google Search Console

Ta skarbnica wiedzy o Twojej witrynie dostarcza również informacje o błędach 404. Jeśli masz zweryfikowaną stronę, to wybierz z zakładki “Index” opcję “Stan”, a następnie “Wykluczono”.


Źródło: Google Search Console, 29.12.2021

Wówczas wyświetli Ci się lista przyczyn wykluczenia wraz z liczbą stron, których ten problem dotyczy. Możesz wśród nich zauważyć pozycję zatytułowaną “Pozorny błąd 404”. Co to oznacza? Sugeruje to, że przeglądarka otrzymała od serwera kod odpowiedzi 200, co wskazuje, że wszystko jest w porządku i strona powinna się wyświetlić, tymczasem w praktyce pojawia się błąd 404. Jego przyczyny mogą być różne, a o tym, jak rozwiązać problem, dowiesz się z materiałów Google.

Ahrefs

Wielu kojarzy to narzędzie głównie z rozwiązaniem służącym do analizowania profilu linkowego witryn, tymczasem zapewnia ono również możliwość wykonania audytu witryny. Po zalogowaniu się do Ahrefs wybierz zakładkę “Site Audit”. Następnie kliknij stronę, która Cię interesuje lub dodaj ją do panelu, jeśli jej tam nie widzisz. Sprawdź najnowszą wersję audytu.


Źródło: Ahrefs.com, 29.12.2021

Przewiń stronę, a wtedy znajdziesz listę znalezionych błędów wraz z ich liczbą.

Screaming Frog

Ta aplikacja należy do najpopularniejszych narzędzi SEO, a jednym z jej zastosowań jest sprawdzenie, jaki kod odpowiedzi zwracają poszczególne strony. Niestety, ale w przypadku jej darmowej wersji zostanie przeanalizowanych tylko 500 adresów URL. Jeśli przeglądasz swoją stronę w kolejnych rozwiązaniach, o których wspominamy, to być może zauważyłeś już, że w każdym możesz znaleźć inne adresy błędów 404. Nie jest zatem tak, że wystarczy zerknąć do jednego narzędzia.

Wtyczka do systemu WordPress

Jeśli korzystasz z tego CMS-a, to warto, byś zainstalował plugin, który będzie zbierać dane na temat błędów 404. Chodzi o takie przypadki, gdy odnaleziono błąd w linkowaniu wewnętrznym lub też internauci próbowali odwiedzić stronę, wpisując niedziałający adres URL. Taką wtyczką jest Redirection, której możesz też użyć do ustawienia odpowiednich przekierowań.

Błąd 404 – jak naprawić?

Wiesz już, co oznacza 404 not found i jak możesz namierzyć takie problemy w przypadku Twojej strony. Co natomiast musisz zrobić, aby rozwiązać taki problem? Wszystko zależy od tego, jaka jest jego przyczyna.

Najczęściej rozwiązaniem jest przekierowanie strony zwracającej błąd 404 na działający URL. Dzięki temu przekazujesz moc SEO – nie tracisz jej. Jednak nie zawsze to będzie najlepsze rozwiązanie.

Może się tak stać, że Twoja witryna padnie ofiarą ataku hakerskiego. W efekcie złośliwe oprogramowanie wygenerowało ogromną liczbę podstron ze spamem i w dodatku zostały one podlinkowane ze źródeł wątpliwej jakości. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest ich skasowanie, ale niekoniecznie dobrym będzie przekierowanie tych URL-i na Twoją stronę. Każdy przypadek należy analizować odrębnie. Może być tak, że lepiej pozostawić dla kilku stron kod 404, niż je przekierowywać na jedną z działających podstron serwisu.

Zmniejsz współczynnik odrzuceń – zaprojektuj stronę 404

Najczęściej internauci wiedzą, co oznacza kod 404, rozumieją, że dany materiał nie jest dostępny, dlatego zamykają stronę i szukają innego. Możesz natomiast zrobić coś, aby odsetek tych, którzy na tym zakończą obecność w Twojej witrynie, się zmniejszył. W tym celu zaprojektuj własną stronę błędu 404. Jeśli korzystasz z systemu WordPress, to nie powinieneś mieć z tym większych problemów. Sposobem na to jest wtyczka 404page. Żeby z niej skorzystać, nie musisz mieć wiedzy programisty.

Ewentualnie możesz edytować kod strony 404. W tym celu w panelu administracyjnym WordPress wybierz “Wygląd”, a następnie Edytor motywu. Wśród plików tego motywu powinien się znajdować taki z 404 w nazwie.

Wtedy pomiędzy znacznikami <div> i </div> możesz wkleić odpowiedni kod strony 404, odpowiedzialny za wyświetlenie danej zawartości, ale to już wymaga wiedzy programistycznej.

Jeśli korzystasz z innego systemu CMS, to poszukaj pluginów, które umożliwiają modyfikację strony 404 lub ewentualnie znajdź w plikach pomocy firmy hostingowej, jak możesz wprowadzić taką zmianę bez pluginów.

Kod 404 – podsumowanie

Duża ilość błędów 404 na Twojej stronie może mieć negatywne konsekwencje. Witryna zostanie źle odebrana przez internautę, a robot Google będzie wykorzystywać zasoby na materiały zwracające błąd, zamiast na te, które są dla Ciebie kluczowe. Dlatego monitoruj występowanie tego problemu na stronie i eliminuj go. Nie zapominaj o przygotowaniu indywidualnej strony 404.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *