Plann / pexels.com
Influencer marketing jest doskonałym wsparciem sprzedaży. Jednocześnie ta forma promocji zapewnia firmie wiele innych korzyści. Influencer marketingu pomaga w rozwoju marki, budując jej świadomość, a także kierując jej ofertę do określonych odbiorców. Czy współpraca z influencerem zawsze dobrze wróży przedsiębiorcy prowadzącemu sklep internetowy?
To rodzaj promocji, a nawet reklamy, którą zajmuje się influencer. Dlaczego do tego „zawodu” dodaje się jeszcze marketing? Ponieważ nie każdy influencer zajmuje się płatną promocją, z jakiej korzysta określona marka.
Zdarza się też, że influencerzy promują jakąś markę przede wszystkim dla własnych korzyści i nie traktują tego jako swojego podstawowego źródła utrzymania. Nierzadko influencerem jest tak zwany celebryta, czy znana osobistość, która ma większą siłę przebicia niż tradycyjna reklama.
A influencer marketing? Co to jest? Jest to konkretny model promocji, polegający na nawiązaniu współpracy z influencerem marketingu. W ramach zawartej umowy firma może na przykład określić, z jaką częstotliwością dany influencer ma promować jej konkretny produkt, czy zestaw różnych towarów.
Czy influencer marketing może być kampanią reklamową? Bezpośrednio się to nie zdarza, jednak działania influencera zdecydowanie wspierają każdą wdrożoną kampanię. Dzięki jego aktywności zainteresowanie marką oraz jej ofertą może wzrosnąć nawet kilkukrotnie.
Influencer ściśle związany z działaniami marketingowymi zajmuje się przeważnie prowadzeniem profilu na mediach społecznościowych, czy na blogu. Jak taka działalność ma się do promocji marki – sklepu internetowego? W przeciwieństwie do zwykłych reklam, w których ujmuje się wyłącznie same superlatywy oferty, influencer marketingu stara się zachować autentyczność. W przeciwieństwie do krótkiej formy reklamy, osoba zajmująca się marketingiem jako influencer, poświęca produktowi marki znacznie więcej uwagi.
Przykładowo sklep internetowy zwraca się do influencera marketingu, by zaczął promować robot kuchenny. To, w jaki sposób osoba ta będzie reklamować ten sprzęt może być z góry ustalone lub influencer ma swoje sprawdzone, wpływowe metody promocji.
Przede wszystkim przedstawiciel sklepu ma pewność, że wzmianka o tym robocie pojawi się na każdym kanale dystrybucji, z jakiego korzysta influencer. Dzięki temu od razu marka trafia do świadomości wszystkich tych odbiorców, którzy regularnie odwiedzają blog influencera, jego profil na Instagramie, Facebooku, czy na YouTube.
Można również spodziewać się, że influencer dołoży wszelkich starań, by jego wpisy były merytoryczne, a także „lekkostrawne”. Ponadto „dołoży” dobrą jakość wizualną, dzięki czemu robot kuchenny wyda się jego społeczności bardziej ekskluzywny i wart swojej ceny.
Influencer marketingu dociera do grupy zainteresowanych, która na przykład omija wszelkie formy reklamy internetowej szerokim łukiem. Ponadto można zdecydować się na współpracę z takim influencerem, który przyciąga na swoje kanały określonych odbiorców, chociażby pod względem płci, czy wieku.
Można więc nawiązać współpracę z tym influencerem, który najlepiej się sprawdzi podczas promocji wspomnianego robota kuchennego. W tym przypadku influencerem może być ktoś, kto zna się albo na sprzęcie kuchennym, albo na co dzień często sam zajmuje się gotowaniem i przyrządzaniem potraw. Osoba ta wie także, co to jest influencer marketing – od a do z, dlatego potrafi zaprezentować robot kuchenny w „apetyczny” sposób.
Oprócz tego, że zaprezentuje przykładowy sprzęt, to jeszcze sprawi, że jego społeczność naprawdę zainteresuje się tym modelem robota. Do tego stopnia, że instagramerzy, czy fejsbukowicze sami zaczną się dopytywać, gdzie można kupić „to cacko”.
W influencer marketingu przykłady takiej działalności mogą jeszcze bardziej przybliżyć osobę zajmującą się na co dzień promowaniem różnych towarów, czy konkretnych działań biznesowych.
Warto zacząć od tego, jak w ogóle rozróżnia się influencerów „zorientowanych” na marketing. Otóż może pod tym względem wyróżnić dwie grupy, czyli:
Czym się makro influencer od mikro? Głównie swoimi zasięgami, czyli liczbą osób, która należy do grupy odbiorców. Makro influencer marketingu ma zdecydowanie większą społeczność – liczby te idą w tysiące i sięgają nieraz wielu setek tysięcy. Natomiast „popularność” mikro influencera zamyka się bardziej w przedziale od kilku do kilkudziesięciu tysięcy.
Źródło: Mikael Blomkvist / pexels.com
Czy makro influencer to zawsze pierwszy wybór?
Mogłoby się wydawać, że skoro makro influencer zajmujący się marketingiem ma tak szerokie wpływy, to wybór takiej osoby narzuca się wręcz sam. Jednak firmy zupełnie inaczej podchodzą do kwestii popularności influencera – z ich perspektywy liczy się bardziej skuteczność promocji niż tylko to, żeby miała ona miejsce.
Często zdarza się, że makro influencer pomimo wielu setek followersów, nie wzbudza takiego dużego zainteresowania, prezentując wspomniany robot kuchenny. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ wśród osób, które odwiedzają jego profil, tylko jakaś część jest faktycznie zainteresowana przyrządzaniem potraw w domu, czy w obiekcie gastronomicznym.
Większość natomiast regularnie „zagląda”, bo osoba ta zamieszcza interesujące wpisy, rzadko nawiązujące do sprzętu kuchennego. Bardziej interesują ich na przykład ciekawe cytaty, nietuzinkowe zdjęcia z jakiś plenerów, czy to, jaki styl życia preferuje taka osoba, zamieszczająca fotografie ze swoich różnych aktywności.
Dlaczego warto „postawić” na działalność mikro influencera?
Mikro influencer marketingu bardziej dba o swoją społeczność, więc zdarza się, że „nie odpuści” żadnego komentarza, który ktoś pozostawi – odpisze na niego. Zatem osoba z mniejszą liczbą obserwujących jest bardziej skoncentrowana na budowaniu relacji z odwiedzającymi jego profil.
W tym przypadku promocja robota kuchennego może odnieść lepszy efekt, ponieważ użytkownicy bloga lub social mediów mogą faktycznie zainteresować się tym sprzętem. Regularnie o nim słyszą i czytają na tych kanałach dystrybucji, więc któregoś dnia większa część zechce dowiedzieć się więcej. Ci natomiast, którym taki sprzęt naprawdę by się przydał, mogą kupić właśnie ten, zamiast „wertować” sieć w poszukiwaniu idealnego robota kuchennego dla siebie.
Przykłady influencerów związanych z marketingiem
Influencerzy, którzy fachowo zajmują się promocją, to osoby, które:
Czy osoba, która wspomina o jakimś produkcie w mailu w prywatnej korespondencji, może być influencerem marketingu? Prawda jest taka, że jeśli ktoś chce być uczciwy w stosunku do swoich odbiorców, czy innych osób, które „wciąga” w swoją działalność promocyjną, powinien o tym od razu wspomnieć. W przeciwnym razie jest to nieetyczne, a wielu ludzi może więc posądzać kogoś takiego o promowanie „byle czego, jeśli zapłacą”.
Polecając komuś ze swoich znajomych w prywatnych wiadomościach jakiś produkt, czy program, nie musi to jednoznacznie oznaczać, że ta osoba musi być influencerem związanym z marketingiem. Często okazuje się, że w ogóle trudno kogoś takiego „podciągnąć” pod kategorię influencera, jeśli na przykład jego aktywność na portalach społecznościowych jest raczej znikoma.
Osoba zawodowo związana z influencer marketingiem zawiera stosowne umowy z firmami i na ich podstawie otrzymuje wynagrodzenie. Wtedy właśnie można powiedzieć, że ktoś taki jest profesjonalnym influencerem marketingu – ma odpowiednią wiedzę w atrakcyjnej tematyce z punktu widzenia różnych instytucji, również sklepów internetowych.
Wiedząc już o influencer marketingu od a do z, warto zastanowić się, jak „przekuć” współpracę z influencerem na swoją korzyść. Czy działalność influencera zawsze musi oznaczać, że sklep odnotuje większe wyniki sprzedaży? Czasem taka współpraca sprawia, że dochód ze sprzedaży wzrasta. Niemniej działalność influencera przekłada się również na większą widoczność oferty wśród potencjalnych kupujących.
Influencer marketing – przykłady promocji, która przekłada się na dobrą widoczność towaru wśród odbiorców można by mnożyć. Najlepszym z nich jest wzięcie danego towaru na tak zwany „warsztat” i przetestowanie go przed publicznością, czyli odbiorcami. W ten sposób każdy odwiedzający profil czy blog influencera może przekonać się „na własne oczy”, jakie są atuty danego produktu, a także w jakich sytuacjach najbardziej się przydaje.
Jest to wyjątkowo użyteczny sposób prezentowania towaru, zdecydowanie lepszy niż poprzez zwykły opis, który można znaleźć na stronie sklepu e-commerce. Opis jest pewnym schematem, który kończy się wezwaniem do zakupu w postaci CTA (z ang. Call To Action).
Na wezwanie odpowie tylko ten zainteresowany produktem, który nie ma żadnych pytań, czy wątpliwości odnośnie samego towaru, czy realizacji zamówienia. Natomiast widząc, jak działa dany sprzęt, nie trzeba nieraz już zadawać żadnych pytań, by wiedzieć, czy ten produkt wpisuje się w czyjeś indywidualne potrzeby i możliwości finansowe.
Przeważnie każdy sklep internetowy chciałby, aby łatwo udało się znaleźć jego ofertę, korzystając z wyszukiwarki Google. Influencer marketingu sprawia, że produkt, który promuje, jest bardziej widoczny w najpopularniejszym miejscu wyszukiwania treści w sieci.
W jaki sposób? Najczęściej poprzez zamieszczanie tak zwanych linków zwrotnych do strony, gdzie można od razu zamówić towar, który influencer „przybliża” swojej społeczności. Każdy taki odnośnik, który powraca do strony sklepu przekłada się na lepszy wskaźnik rankingowy w wyszukiwarce Google. Link ten będzie tym bardziej wartościowy, jeśli pochodzi na przykład z bloga, który jest tematycznie mocno powiązany z ofertą sklepu, którego towar influencer promuje.
Blog dotyczy sprzętu kuchennego, a influencer promuje robot kuchenny, który można kupić w sklepie ze sprzętem dla gastronomii? Można wtedy się spodziewać, że odnośnik znajdujący się w artykule wpłynie pozytywnie na wzrost pozycji strony sklepu w wynikach w Google.
Do innych walorów influencer marketingu można zaliczyć wzrost: