Ile może kosztować utrzymanie sklepu internetowego?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Ile może kosztować utrzymanie sklepu internetowego?

karsten madsen/pexels.com

Założenie sklepu internetowego to początek prowadzenia biznesu. Jednak już na etapie jego tworzenia niezbędne jest dokonanie kalkulacji wydatków, które będzie się ponosić na jego obsługę. Mogą być one różne, gdyż zależą od wielu czynników. Większość właścicieli będzie musiało wydawać pieniądze na utrzymanie powierzchni magazynowej, zakup towarów, czy opłaty na rzecz państwa. Jednak część wydatków, które trzeba regularnie ponosić, można znacznie ograniczyć. Zatem warto dobrze oszacować, ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego.

Dlaczego dobry plan przy tworzeniu sklepu internetowego jest tak ważny?

Każdy biznes musi być dobrze zaplanowany. Nie inaczej jest przy zakładaniu sklepu internetowego. Należy brać pod uwagę, że znaczna część firm nie jest w stanie przetrwać pierwszego roku działalności. Podstawowym problemem, z którym spotykają się właściciele sklepów internetowych to błędne szacunki, co do możliwych do uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Niewłaściwie przeprowadzona analiza rynku obejmować może również koszty prowadzenia sklepu internetowego. Z tego powodu warto poddać analizie i dokładnie określić sklep internetowy – ile kosztuje?. Do istotnych decyzji, które trzeba podjąć, zaliczają się również te dotyczące konstrukcji witryny. Dokonanie niewłaściwych wyborów może przekładać się na pojawienie się dużych wydatków podczas jego prowadzenia.

Jak na utrzymanie sklepu internetowego wpłynie gotowy szablon?

Zdecydowanie się na gotowy szablon na etapie tworzenia sklepu jest sposobem na skrócenie czasu, w którym można go zbudować. Liczyć można także na niższe koszty. Natomiast minusem są ograniczenia związane z możliwością edytowania strony. Jeśli planuje się stworzenie małego sklepu, którego nie planuje się rozbudowywać, wówczas gotowy szablon może być sposobem na ograniczenie wydatków. Jednak planując rozwój serwisu, koszty, które pojawią się przy próbach jego rozbudowy, mogą być wysokie. Z tego powodu już na wstępie warto rozważyć, czy lepszym rozwiązaniem nie będzie postawienie na dedykowany projekt. W perspektywie długofalowej może okazać się, że będzie to lepsze rozwiązanie.

Dlaczego dedykowany sklep może być mniej kosztowny?

Wprawdzie ceny dedykowanych sklepów internetowych zaczynają się od kilkuset złotych, ale przy takich projektach ma się pełną kontrolę nad przygotowywanymi grafikami, animacjami. Od razu uzyskuje się o wiele więcej możliwości. Gdy konieczne okaże się dokonanie modyfikacji, będzie to łatwiejsze, a także będzie generować mniejsze koszty. To rozwiązanie, które jest wskazane dla tych właścicieli firm internetowych, którzy planują rozbudowywanie sklepu. Wówczas koszty utrzymania sklepu internetowego mogą okazać się mniejsze.


Źródło: Andrea Piacquadio/pexels.com

Jak oprogramowanie sklepu wpływa na koszty?

Jeśli zakłada się mały sklep, wówczas warto postawić na otwarte oprogramowanie. Jeszcze tańszym rozwiązaniem, które nie wymaga stałych wydatków na obsługę IT, są systemy dostępne na platformach sprzedażowych. Przy takich programach płaci się miesięczny abonament. Jego wysokość jest bezpośrednio uzależniona od wielkości sklepu. Najtańsze wersje są dostępne od kilkunastu złotych. To proste systemy, które nie wymagają korzystania ze wsparcia zewnętrznego przy ich obsłudze. Dodatkowe oszczędności można uzyskać, gdy platformy sprzedażowe oferują dostęp do miejsca na serwerze. Jednak mozna się zdecydować także na bardziej rozbudowane wersje abonamentów, a wówczas ceny będą sięgały kilkuset złotych. Jednak nadal nie są to duże wydatki na utrzymanie sklepu internetowego.

Jaki system wybrać dla większego sklepu internetowego?

Zakładając większy sklep i dysponując większymi środkami finansowymi, można zdecydować się na oprogramowanie tworzone od zera. Wówczas stałe wydatki będą dużo wyższe, gdyż niezbędne jest korzystanie z zewnętrznego wsparcia w postaci specjalistów od IT. Równocześnie samo przygotowanie dopasowanego do oczekiwań oprogramowania będzie wymagało zainwestowania dużo większych pieniędzy. Tańszym rozwiązaniem, które również daje spore możliwości rozwoju sklepu internetowego w przyszłości, jest otwarte oprogramowanie. Jeśli chce się wybrać taki system, warto postawić na ten, który daje duże możliwości rozwoju serwisu internetowego. Pod uwagę powinien być brany dostęp do wielu modułów, opcji i funkcjonalności.

Z jakimi kosztami prowadzenia działalności internetowej można się spotkać?

Określając, ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego, trzeba wziąć pod uwagę koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Pod uwagę należy brać wydatki związane z opłacaniem podatków. Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, trzeba będzie zapłacić również składkę zdrowotną. Jednak na początku działalności można korzystać z ulg, które dostępne są dla nowych firm. Do kosztów prowadzenia działalności trzeba zaliczyć również wydatki księgowe. Oczywiście można zdecydować się na samodzielne realizowanie takich rozliczeń, ale większość właścicieli sklepów zleca to specjalistom. Pozwala to oszczędzić czas na czynnościach, które nie są bezpośrednio związane z podstawową działalnością. Koszty księgowe różnią się w zależności od tego, jak bardzo rozbudowaną prowadzi się działalność.

Ceny zaczynają się od stu złotych. Zatem mniejsza firma internetowa nie będzie wydawać więcej niż kilkaset złotych. Duże sklepy muszą liczyć się z wydatkami, które będą liczone w tysiącach. Jednak w takich firmach obsługa księgowa jest niezbędna, więc trzeba takie wydatki liczyć jako konieczne do ponoszenia, stałe koszty. Równocześnie można korzystać z obsługi wyspecjalizowanych firm, jak i też można zdecydować się na zatrudnienie specjalisty. Można też skorzystać z usług zewnętrznych podmiotów zajmujących się księgowością.

Jak na prowadzenie sklepu wpływają wydatki na powierzchnię magazynową?

Gdy rozpoczyna się działalność gospodarczą od założenia małego sklepu, wówczas na powierzchnię magazynową można przeznaczyć wolny garaż czy budynek gospodarczy. Dysponując takim miejscem, można znacznie ograniczyć wydatki, które będzie się ponosić na przechowywanie towaru. Jednak z reguły niezbędne jest wynajęcie magazynu. Na jego budowę mogą pozwolić sobie praktycznie wyłącznie sklepy internetowe zakładane przez funkcjonujące już na rynku firmy. Natomiast koszty wynajmu powierzchni magazynowej zaczynają się od kwoty kilkudziesięciu złotych za metr kwadratowy.

Na ceny wynajmu magazynu wpływa:

  • miejscowość, w której prowadzi się działalność,
  • wielkość powierzchni, z której chce się korzystać,
  • lokalizacja.

Z reguły wydatki na wynajęcie powierzchni magazynowej to jeden z kluczowych elementów kosztów utrzymania sklepu internetowego. Z tego powodu decyzja o wyborze konkretnego miejsca, gdzie będzie się przechowywało towar, powinna być przemyślana. W wielu przypadkach można w ten sposób znaleźć oferty takich firm, które są w stanie zapewnić znacznie lepsze warunki współpracy. Dodatkowo warto brać pod uwagę, że gdy prowadzi się sklep, który może skorzystać z usługi dropshipping, wówczas warto rozważyć taką opcję. W ten sposób towar będzie przechowywany bezpośrednio w magazynach konkretnej hurtowni czy firmy zajmującej się dystrybucją. Decydując się na taki model prowadzenia sklepu internetowego, możliwe jest ograniczenie kosztów magazynowania do minimum.

Ile trzeba wydać na pracowników?

Oceniając, ile kosztuje sklep internetowy, nie można nie wziąć pod uwagę tego, jak będzie wyglądała jego obsługa.

Jeśli zakłada się firmę, którą zamierza się prowadzić samodzielnie, wówczas warto oszacować, ile czasu będzie potrzebne na:

  • obsługę zamówień,
  • wysyłkę towarów,
  • kontakt z klientami.

W małym sklepie, który dopiero się rozwija, właściciel z reguły będzie w stanie poradzić sobie z jego obsługą samodzielną. Oczywiście trzeba brać pod uwagę, że konieczne będzie poświęcanie na to co najmniej kilku godzin każdego dnia. Zdarza się, że w małych firmach zajmujących się sprzedażą, jego obsługą zajmuje się cała rodzina. Niewątpliwe jest to sposób na ograniczenie wydatków, które trzeba ponieść na zatrudnienie pracowników. Jednak w sklepie internetowym, który ma duży obrót, bez dodatkowej obsługi trudno będzie sobie poradzić. Właściciele firm zajmujących się sprzedażą decydują się na zatrudnienie między innymi pracowników magazynowych. Minimalny koszt każdego z nich na umowie o pracę to wartość płacy minimalnej. Jednak wydatki będą większe, gdy chce się zatrudnić kogoś, kto zajmie się całą obsługą sklepu.

Obejmować to będzie takie działania realizowane w firmie jak:

  • wprowadzanie nowych produktów,
  • realizowanie działań marketingowych,
  • kontakt z klientami.

Im więcej zadań będzie miał pracownik, tym trzeba będzie zapłacić mu więcej. Wynika to oczywiście z umiejętności zawodowych, którymi musi wykazać się zatrudniony. Z reguły na początku działalności sklepu internetowego nie dysponuje się odpowiednimi dochodami, aby skorzystać z pomocy dodatkowych pracowników. Zatem takich kosztów nie trzeba brać pod uwagę podczas ich obliczania na etapie tworzenia biznesplanu.

Ile będzie kosztować marketing i reklama?

Trudno wyobrazić sobie sukces komercyjny w ramach działalności internetowej bez realizowania działań marketingowych. Zatem koszty utrzymania sklepu internetowego to również budżet reklamowy.

Działania marketingowe można podzielić na:

  • darmowe,
  • wymagające inwestycji środków finansowych.

Do czynności, które nie wymagają ponoszenia wydatków, można zaliczyć stworzenie profili sklepu na portalach społecznościowych, publikowanie komentarzy, postów na forach. Natomiast takie działania będą miały ograniczone efekty. Z tego powodu trzeba brać pod uwagę ustalenie budżetu marketingowego. Oczywiście powinien być on dopasowany do posiadanych możliwości finansowych. Reklama internetowa pozwala elastycznie dysponować pieniędzmi, które można na nią przeznaczyć.

Pod uwagę można brać takie formy promocji jak:

Wydatki na takie działania to stałe koszty utrzymania sklepu internetowego. Natomiast w zależności od potrzeb budżet marketingowy może wynosić zarówno kilkaset, jak i też kilkanaście tysięcy złotych.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*