Pozycjonowanie sklepu internetowego ma realny i bezpośredni wpływ na zwiększenie sprzedaży. Powodem tego jest fakt, że organiczne wyniki wyszukiwania to największe i najbardziej wartościowe źródło ruchu.
Pozycjonowanie sklepów internetowych uznawane jest za jeden z najskuteczniejszych i najtańszych sposobów reklamowania firmy i pozyskiwania klientów, pomimo tego, że jego koszty czasami mogą być naprawdę wysokie.
Zwiększanie widoczności w sieci to absolutna konieczność dla wszystkich przedsiębiorców działających w środowisku e-commerce, którzy myślą o pozyskiwaniu klientów i rozwijaniu firmy.
Wyszukiwarka internetowa to narzędzie, które w ułamku sekundy potrafi wyszukać najtrafniejsze dla użytkownika wyniki, bazując na frazie kluczowej.
W Polsce z wyszukiwarki Google korzysta ok. 95% wszystkich użytkowników Internetu. W takiej sytuacji dopasowywanie sklepu do algorytmów innej wyszukiwarki byłoby nierozsądne i prawdopodobnie mało skuteczne.
Tak dużą popularność Google zawdzięcza przede wszystkim dużej trafności w wyświetlaniu wyników. Misją firmy jest uporządkowanie zasobów tak, aby stały się przystępne i użyteczne dla każdego. Wyszukiwarka ogromną uwagę zwraca zatem na wartość serwisów internetowych i stara się proponować użytkownikom tylko te, które spełnią ich potrzeby.
Działanie wyszukiwarki Google składa się z trzech głównych etapów:
Algorytmy to mechanizmy, które na podstawie systematycznie aktualizowanych reguł wartościują strony internetowe. Przy pozycjonowaniu sklepu internetowego najważniejsze to:
Firma Google na bieżąco aktualizuje algorytmy, aby wyświetlanie wyników było coraz bardziej trafne i w coraz większym stopniu zadowalało użytkowników.
Gdy chcesz pozycjonować swój sklep zagranicznie, czyli docierać ze swoją ofertą do użytkowników innego kraju, Twój sklep powinien być dopasowany do wyszukiwarki, która cieszy się największą popularnością w kraju docelowym.
Pozycjonowanie sklepów internetowych to działania, które mają na celu zwiększenie widoczności w sieci na wybrane słowa kluczowe. Ważne jest przede wszystkim dopasowanie serwisu do wymagań wyszukiwarki oraz dbałość o UX, czyli wrażenia użytkownika.
Google bierze pod uwagę ok. 200 czynników. Niektóre z nich są znane dzięki pracy najlepszych specjalistów od SEO, jednak większość to tajemnica firmy Google. Z tego względu trudno osiągnąć wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania poprzez pozycjonowanie sklepu internetowego.
SEO (z j. ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja serwisu pod wyszukiwarkę internetową. Polega na wyeliminowaniu błędów technicznych oraz na edycji kodu źródłowego. Wszystkie działania związane z SEO mają na celu dopasowanie serwisu internetowego do algorytmów wyszukiwarki. Optymalizacja obejmuje m.in.:
Choć cały proces pozycjonowania sklepu internetowego opiera się na działaniach SEO, to nie można zapominać o tym, że każdy serwis internetowy powinien być dopasowany nie tylko do wyszukiwarki, ale również do potrzeb użytkowników. Znalezienie złotego środka pomiędzy SEO, a UX nie jest łatwym zadaniem, szczególnie w przypadku rozbudowanych serwisów. Warto jednak zachować równowagę pomiędzy tymi dwoma aspektami.
Zwiększanie widoczności sklepu online dzieli się na działania onsite, czyli wykonywane na stronie sklepu, oraz działania offsite, czyli poza jej obrębem. Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego to takie, które uwzględnia obie te grupy czynności, ponieważ są one tak samo ważne i nie należy niczego pomijać. Bez kompleksowego działania możesz zapomnieć o dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Platforma e-commerce to oprogramowanie zaprojektowane z myślą o przedsiębiorcach, którzy pragną prowadzić sprzedaż w Internecie. Pozwala na utworzenie sklepu, zarządzanie produktami i sprzedażą, kontakt z klientami, prowadzenie działań marketingowych, a w niektórych przypadkach również na integrację z serwisami zewnętrznymi ważnymi dla środowiska e-commerce oraz na podstawowe działania związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego.
SaaS (z j. ang. Software as a Service) to platformy udostępniane jako usługa i utrzymywane na serwerze dostawcy. Właściciel sklepu płaci comiesięczny abonament w zamian za korzystanie z platformy. Utrzymywanie sklepu, wsparcie techniczne oraz aktualizacje również leżą po stronie dostawcy. Wadą oprogramowania typu SaaS są ograniczone możliwości, dlatego takie rozwiązanie sprawdzi się raczej w przypadku małych firm lub przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają działać w e-commerce.
Platformy typu Open Source to oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym. Korzystanie z takiego oprogramowania zazwyczaj jest darmowe, jednak zdarzają się też wersje płatne. Platformy Open Source są na bieżąco rozwijane przez programistów z całego świata, dzięki czemu stale powstają nowe funkcjonalności, a także możliwości integracji. Ich wadą jest przede wszystkim brak wsparcia technicznego ze strony twórców oprogramowania.
To oprogramowanie tworzone od zera na podstawie oczekiwań i wymagań klienta. Można powiedzieć, że jest to sklep szyty na miarę. Takie rozwiązanie – podobnie jak Open Source – daje nieograniczone możliwości, a także wspiera pozycjonowanie sklepu internetowego. Wady to wysokie koszty oraz bardzo długi czas wdrożenia.
Platforma e-commerce może wspierać lub nie wspierać działań SEO, niezależnie od tego, czy jest to SaaS, Open Source czy oprogramowanie dedykowane. Istnieją platformy, które już w podstawowej wersji mają funkcje ułatwiające optymalizację sklepu lub umożliwiają zainstalowanie specjalnych dodatków. Warto już przy wyborze platformy zwrócić uwagę na to, czy funkcje, które oferuje, ułatwią zwiększanie widoczności.
Warto zwrJak wybrać platformę do sprzedaży internetowej?
ócić uwagę na to, czy platforma wspiera działania SEO, a także wziąć pod uwagę wielkość przedsiębiorstwa. Istotne są również funkcje, moduły i integracje, jakie oferuje platforma. Zastanów się, na czym najbardziej Ci zależy oraz czego mogą potrzebować Twoi potencjalni klienci.
Do najpopularniejszych platform e-commerce można zaliczyć wtyczkę do WordPressa, czyli WooCommerce; Shoper oraz PrestaShop. WooCommerce oraz PrestaShop to darmowe i otwarte oprogramowania. W wersji startowej pozwalają na wykonanie podstawowych czynności związanych z pozycjonowaniem sklepu internetowego.
Shoper to oprogramowanie typu SaaS.
Pierwsze efekty pozycjonowania sklepu internetowego można zauważyć po ok. 3-6 miesiącach, natomiast zwiększenie sprzedaży i zapytań od klientów widoczne jest po ok. 8-14 miesiącach. Nie można precyzyjnie określić, ile czasu minie, zanim pojawią się zmiany i firma będzie zadowolona z działań specjalisty od SEO. W przypadku każdego sklepu może to wyglądać zupełnie inaczej.
W tym przypadku też nie da się podać konkretnej kwoty. Może to być kilkaset lub kilkanaście tysięcy złotych na miesiąc. Najlepiej skontaktować się z agencją SEO, która wyceni usługę, bazując na potrzebach Twojego sklepu, a także na Twoich oczekiwaniach.
Im są one bardziej konkurencyjne, tym droższe i dłuższe będzie pozycjonowanie, szczególnie jeśli działasz w bardzo popularnej branży.
Jeśli sklep jest w dobrym stanie, tj. nie występuje w nim wiele błędów, to na efekty możesz liczyć wcześniej; cena również będzie niższa.
Witryny, które obecne są w sieci od dłuższego czasu, mają większe szanse na szybkie uzyskanie dobrej pozycji, jednak istnieją pewne warunki. Ponadto konto musi być czyste, jeśli chodzi o kary otrzymane od wyszukiwarki.
Zmiany w algorytmach mogą wpływać na pozycję strony, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Niestety seowiec nie może przewidzieć, jakie zmiany wprowadzi Google oraz jak wpłyną one na pozycję witryny. Dlatego to również decyduje o czasie trwania pozycjonowania sklepu internetowego.
Trzeba pamiętać, że niektóre czynności powinny być wykonywane nieustanie, dlatego tak naprawdę pozycjonowanie sklepów internetowych to proces, który nigdy się nie kończy.
Żaden specjalista od SEO nie może zagwarantować konkretnej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to zależne od zbyt wielu czynników, a co więcej – na niektóre z nich nikt nie ma wpływu. Zrezygnowanie z pozycjonowania jest świadomym odbieraniem sobie szansy na sukces, zwłaszcza teraz, gdy rynek e-commerce tak prężnie się rozwija. Samo założenie sklepu na niewiele się zda, jeśli zginie on w gąszczu innych.
Większa widoczność w sieci to większa szansa na ruch na stronie, natomiast im większy ruch na stronie, tym więcej klientów można pozyskać.
Współczynnik konwersji to ilość akcji wykonywanych na stronie. Czasami zdarza się tak, że serwis na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania nie pozyskuje klientów. W takich sytuacjach najprawdopodobniej problem leży w UX, czyli wrażeniach użytkownika. Jeśli nawiążesz współpracę z dobrą agencją, Twoja strona stanie się wartościowa i będzie zachęcała ich do konwersji.
Niski współczynnik odrzuceń oznacza, że użytkownicy, którzy odwiedzili sklep, dokonają zakupu lub wykonają inną ważną z punktu widzenia firmy akcję, zatem staną się klientami lub potencjalnymi klientami.
Serwisy, które wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, uznawane są za bardziej profesjonalne i godne zaufania.
Istnieją pewne przypadki, kiedy takie rozwiązanie to nie najlepsza droga do sukcesu. Z takiego rozwiązania powinny zrezygnować przede wszystkim firmy, które nie mogą pozwolić sobie na długie oczekiwanie na efekty. W niektórych przypadkach trzeba na nie czekać nawet kilkanaście miesięcy.
Oprócz tego pozycjonowanie może nie sprawdzić się również w przypadku bardzo małych sklepów, które mają swoich klientów i nie narzekają na niskie wyniki sprzedażowe, jednak nie są przygotowane na stały, comiesięczny wydatek.
Odpowiednio przeprowadzone działania pozycjonera zwiększą widoczność w sieci i tym samym poprawią wyniki sprzedażowe. W dłuższej perspektywie czasu inwestycja okaże się opłacalna i będzie generowała zyski przez długi czas.
Kampanie Google Ads dają natychmiastowe efekty, dlatego jest to rozwiązanie doskonałe dla firm, które nie chcą lub nie mogą czekać zbyt długo na pojawienie się pierwszych rezultatów. Niektórzy przedsiębiorcy czas oczekiwania na owoce pozycjonowanie zapełniają właśnie płatnymi reklamami, co również jest skuteczne.
Pozycjonowanie może być dopasowane do budżetu klienta. Oczywiście im mniejsza kwota, tym mniejszy zakres działań, jednak nawet niskim kosztem można poprawić nieco sytuację strony, pod warunkiem że działania będą prowadzone regularnie.
Na samym początku należy oczywiście wybrać odpowiednią platformę e-commerce, bazując na potrzebach firmy, potencjalnych klientów, a także tym, czy jej funkcje będą ułatwiały pozycjonowanie.
Zastanów się, na czym najbardziej Ci zależy. Jeśli dokładnie przedstawisz agencji SEO swoje potrzeby, specjaliści będą mogli zaplanować pozycjonowanie sklepu internetowego, które będzie idealnie dopasowane do Twojej firmy. Oprócz tego ważne jest również określenie budżetu.
Warto sprawdzić, z jakich rozwiązań korzystają rynkowi liderzy. Analiza powinna uwzględniać takie obszary, jak:
Trzeba wziąć pod uwagę m.in. średni wiek potencjalnych klientów, płeć, zainteresowania oraz potrzeby zakupowe. Przeanalizowanie zachowań użytkowników to podstawa, aby stworzyć sklep zachęcający do wykonania akcji.
Na początku warto sprawdzić, o co najczęściej internauci pytają wyszukiwarkę, czyli jakie są najpopularniejsze słowa kluczowe związane z Twoją branżą. Pomoże w tym Google Analytics, czyli darmowe narzędzie udostępniane przez firmę Google.
Znajomość podstawowych zagadnień przyda Ci się podczas wstępnej rozmowy z agencją, a także już w trakcie pozycjonowania. Będziesz mógł czuwać nad całym procesem.
Aby pozycjonowanie miało sens, sklep musi być dobrze zorganizowany. W przeciwnym wypadku duża widoczność nie poprawi wyników sprzedażowych, więc pozycjonowanie okaże się nieopłacalne.
Konsumenci przy wyborze produktów zwracają uwagę m.in. na ceny oraz jakość. Warto więc zadbać o to, aby zawsze być o krok przed konkurencją.
Jeśli chcesz, aby pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego przyniosło możliwie najlepsze efekty, musisz zadbać o wsparcie dla klientów na całej ścieżce zakupowej. Strony z wysokim współczynnikiem odrzuceń uznawane są bowiem przez boty indeksujące za bezwartościowe.
Istnieje wiele sposobów na to, aby zapewnić użytkownikom odpowiednie wsparcie, jednak obecnie najbardziej cenione są live czaty.
Warto zadbać o odpowiedni szablon sklepu, wizualnie zgodny z kolorami czy czcionką, które kojarzą się z Twoją marką. Spójność jest tutaj bardzo ważna. Oprócz tego należy unikać długich bloków tekstu, małych i nieczytelnych czcionek czy niewyraźnych grafik. Warto natomiast stosować przyciągające uwagę nagłówki, atrakcyjne zdjęcia i grafiki, teksty podzielone na krótkie akapity.
Regulamin powinien dokładnie określać warunki, prawa, obowiązki zarówno kupującego, jak i sprzedającego. Dzięki niemu można uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji.
Aby wyszukiwarka Google mogła umieścić serwis na konkretnej pozycji w wynikach wyszukiwania, najpierw musi dodać go do swoich zasobów. Można jednak ułatwić botom Google indeksowanie sklepu. Jak to zrobić?
Najszybszym i najprostszym sposobem na indeksowanie strony jest dodanie jej do Google Search Console, z którego może korzystać każdy, kto posiada konto Google.
Dzięki temu narzędziu można monitorować ruch na stronie, a także sprawdzić, jakie błędy powstrzymują ją przed uzyskaniem wysokiej pozycji.
Mapa strony to plik zawierający informacje na temat wszystkich podstron znajdujących się w obrębie witryny, przede wszystkim adresów URL. W przypadku tak rozbudowanych serwisów, jak sklepy internetowe, utworzenie mapy strony to absolutna konieczność. Bez tego boty indeksujące mogłyby pominąć niektóre podstrony znajdujące się w obrębie witryny.
Plik robots.txt jest sposobem na komunikację z botami indeksującymi. Okazuje się potrzebny w przypadku rozbudowanych serwisów. Bez niego indeksowanie wszystkich podstron trwałoby bardzo długo.
Dodanie strony do Google jest konieczne, aby wyszukiwarka brała ją pod uwagę, gdy będzie szukała odpowiedzi na pytania zadawane przez internautów, jednak to nie wystarczy, aby znalazła się ona na wysokiej pozycji. Konieczne jest pozycjonowanie sklepu internetowego, czyli szereg działań, które dopasują serwis do algorytmów wyszukiwarki oraz potrzeb użytkowników.
Audyt SEO to szczegółowa analiza serwisu internetowego pod kątem jego dopasowania do wymagań wyszukiwarki. Podczas analizy sprawdzane są wszelkie obszary, które mogą mieć wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania i które należy brać pod uwagę podczas pozycjonowania. Po zakończonych badaniach, testach i analizach sporządzany jest szczegółowy raport, który opisuje wszystkie błędy występujące na stronie, ale także jej mocne strony.
Audyt SEO to podstawa do tego, aby stworzyć skuteczny plan zwiększania widoczności. Dzięki niemu wiadomo, co trzeba naprawić i na czym skupić największą uwagę. Warto poddawać swoją stronę analizie regularnie, gdyż wymagania wyszukiwarki ciągle się zmieniają.
Audyt UX to kompleksowa analiza serwisu internetowego, która sprawdza, czy (i w jakim stopniu) odpowiada on na potrzeby użytkowników oraz zachęca do wykonywania akcji przybliżających firmę do osiągnięcia założonych celów. Najczęściej występujące błędy związane z wrażeniami użytkownika, które negatywnie wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego, to:
Z audytu UX również sporządzany jest szczegółowy raport, który opisuje słabe i mocne strony serwisu internetowego.
Analiza serwisu pod kątem wrażeń użytkownika to podstawa do planowania strategii pozycjonowania sklepu internetowego. Ważne jest uwzględnienie potrzeb potencjalnych klientów firmy i analizowanie sklepu na tej podstawie. Dzięki analizie można wyeliminować błędy przyczyniające się do wzrostu współczynnika odrzuceń.
To, jakich fraz powinieneś użyć do pozycjonowania sklepu internetowego, zależy m.in. od aktualnej sytuacji Twojej firmy oraz od tego, jaki efekt chcesz osiągnąć.
Zawierają nazwę marki lub nazwę domeny. Używanie ich do pozycjonowania zazwyczaj pozwala bardzo szybko uzyskać wysoką pozycję, pod warunkiem że nazwa firmy jest unikatowa. Ich stosowanie ma sens tylko wtedy, gdy marka jest już znana na rynku.
To frazy, które bardzo ogólnie określają zagadnienia związane z daną branżą. Cechują się wysoką średnią liczbą wyszukiwań, a najczęściej korzystają z nich użytkownicy, którzy nie mają sprecyzowanych potrzeb, dlatego ruch pozyskany dzięki nim nie zawsze przekłada się na większą sprzedaż.
Frazy z długiego ogona lub inaczej long tail to frazy składające się z kilku słów, dlatego bardzo precyzyjnie określają potrzeby internautów. Pozwalają docierać do osób zazwyczaj już przekonanych do zakupu, dlatego ruch pozyskany w ten sposób bardzo często przekłada się na sprzedaż.
Należy wziąć pod uwagę współczynnik wyszukiwania – nie ma sensu pozycjonować sklepu na frazy, których nikt nie szuka. Wykorzystywanie najbardziej popularnych fraz również nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ trudno będzie uzyskać dobre miejsce, a do tego będzie to o wiele droższe. Kluczem do sukcesu jest zatem znalezienie kompromisu i dobranie takich słów, które będą generowały ruch, a jednocześnie nie będą zbyt konkurencyjne.
Warto korzystać z narzędzi takich jak Planer słów kluczowych Google, Semstorm, Übersuggest czy AnswerThePublic. Pozwalają one odszukać frazy, które będą w stanie pozyskać wartościowy ruch w Twoim sklepie.
W sklepie internetowym będą to opisy produktów, opisy kategorii, poradniki, sekcja pytań i odpowiedzi, ale również artykuły na blogu. Frazy powinny znaleźć się w nagłówkach (szczególnie H1), jak i w samej treści.
Inne ważne miejsca na słowa kluczowe to:
Pozycjonowanie sklepu internetowego można podzielić na działania wykonywane na stronie oraz działania wykonywane poza nią. Te pierwsze nazywa się optymalizacją.
Optymalizacja sklepu internetowego to przede wszystkim dopasowanie kodu źródłowego, treści i plików graficznych do algorytmów wyszukiwarki oraz potrzeb użytkownika.
Pierwszym krokiem w optymalizacji powinno być pozbycie się błędów, które wykazał audyt SEO oraz audyt UX. W pierwszej kolejności należy zająć się błędami krytycznymi, ponieważ to one mają największy wpływ na funkcjonowanie strony, a tym samym na pozycjonowanie sklepu internetowego.
Pozycjonowanie sklepów onsite właściwie niewiele różni się od pozycjonowania stron WWW. Większość czynności wygląda tak samo, różnicą jest jednak poziom trudności. Najważniejsze obszary, o które należy zadbać podczas optymalizacji sklepu to:
Wolno wczytująca się zawartość strony jest jedną z najczęstszych przyczyn rezygnacji z wykonania kolejnych akcji. Szybkość ładowania strony to istotny czynnik rankingowy Google.
Oprócz tego znaczenie dla pozycjonowania sklepu internetowego ma mobilna wersja sklepu. Jeśli strona Twojego sklepu nie będzie dopasowywała się do rozdzielczości smartfonów, będzie nieatrakcyjna zarówno w oczach użytkowników, jak i wyszukiwarki.
Certyfikat SSL (Secure Socket Layer) to protokół sieciowy, który zabezpiecza przysyłanie danych. O jego obecności świadczy symbol kłódki przed adresem URL strony oraz przedrostek „https”. Certyfikat SSL sprawi, że sklep internetowy będzie lepiej postrzegany zarówno przez użytkowników, jak i boty indeksujące.
Najważniejszym aspektem jest pozyskiwanie linków zewnętrznych, czyli tzw. link building.
Link building to pozyskiwanie linków z niezależnych serwisów do pozycjonowanej witryny. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, a także sposób na budowanie autorytetu sklepu internetowego w oczach wyszukiwarki.
Linki umieszczone na zewnętrznych serwisach mogą też bezpośrednio pozyskiwać klientów.
Bez odpowiedniej optymalizacji technicznej oraz wartościowego contentu link building nie pomoże, nawet jeśli będzie przeprowadzony wzorowo.
Najważniejszą zasadą jest to, że linki muszą pochodzić z wartościowych stron. Tylko w takim przypadku będą wspierały pozycjonowanie sklepu internetowego. Od czasu wprowadzenia algorytmu Pingwin, czyli od 2012 roku, ilość linków nie ma już tak dużego znaczenia, jak źródło ich pochodzenia.
Oprócz tego trzeba zadbać o to, aby linkowanie było naturalne. Do pozycjonowanego sklepu powinna prowadzić podobna liczba linków dofollow oraz nofollow. Moc strony, z której pochodzi link, przekazują tylko linki dofollow, za którymi podążają boty indeksujące, jednak w ogólnym rozrachunku liczy się łączna liczba linków.
Jednym z najpopularniejszych sposobów na pozyskiwanie linków jest publikowanie artykułów sponsorowanych na portalach podobnych tematycznie. Linki można umieszczać też w komentarzach pod postami na blogach podobnych tematycznie, w wypowiedziach na forach branżowych czy w katalogach firm.
Wartościowe treści same będą zachęcały użytkowników do udostępniania i linkowania. Artykuły sponsorowane na zewnętrznych serwisach również muszą cechować się wysoką jakością oraz przedstawiać wartość dla czytelnika. Oceni to wyszukiwarka Google.
Każda strategia powinna być dopasowana przede wszystkim do grupy docelowej oraz do tego, na jakie efekty liczy firma.
Content marketing to rodzaj strategii marketingowej, która polega na regularnym tworzeniu i dystrybucji treści. Obecnie to jedno z najpotężniejszych narzędzi do promowania swojego biznesu w sieci niezależnie od branży. Stanowi sposób na komunikację z odbiorcami i budowanie pozytywnej, długofalowej relacji. Najważniejszą zasadą content marketingu jest tworzenie treści, które spodobają się zarówno odbiorcom, jak i botom wyszukiwarki.
Content, czyli treści na stronie, nadają jej wartość. Udostępnianie nowej treści pokazuje wyszukiwarce Google, że strona żyje i coś się na niej dzieje. Oprócz tego, tworząc duże ilości contentu, automatycznie robimy miejsce dla wielu słów kluczowych oraz możemy stworzyć solidny profil linków wewnętrznych.
Dla potencjalnych klientów jest to źródło informacji na temat produktów, dlatego powinny być stworzone tak, aby odbiorca po przeczytaniu wiedział, czym jest reklamowany produkt, do czego służy i jakie są jego najważniejsze cechy. Używanie języka korzyści to konieczność, jednak nie można przesadzać w drugą stronę. Umiejętnie stworzone opisy produktów będą zarówno wspierały pozycjonowanie sklepu internetowego, jak i zachęcały potencjalnych klientów do zakupu.
Najlepiej stworzyć sobie profil potencjalnego klienta i na tej podstawie zaprojektować content plan. Kluczowe jest nasycenie treści słowami kluczowymi, jednak teksty muszą być też atrakcyjne dla grupy docelowej, unikalne, wartościowe, pozbawione błędów i dobrze sformatowane.
Regularne publikowanie artykułów mocno wspiera pozycjonowanie sklepu internetowego, a do tego pozwala budować wizerunek eksperta i zdobywać zaufanie wśród odbiorców.
Blog firmowy to sposób na ciągłe rozszerzanie sklepu i dodawanie nowych wartościowych treści. Jak już wiesz, wyszukiwarka Google promuje serwisy bogate w wartościowy dla użytkownika content.
Oprócz tego artykuły to doskonałe miejsce na umieszczanie fraz z długim ogonem, które pozwalają uzyskać dobre efekty niskim kosztem.
Jeśli wpisy na Twoim blogu będą w profesjonalny, ale zrozumiały sposób wyjaśniały ważne dla odbiorców kwestie, Twój sklep będzie miał większe szanse na sukces.
Przed planowaniem tematów warto przeprowadzić analizę potrzeb grupy docelowej. Istnieje mnóstwo narzędzi, dzięki którym można sprawdzić, jakie pytania użytkownicy często kierują do wyszukiwarki. Oprócz tego możesz śledzić poczynania konkurencji, a także przeglądać fora branżowe i grupy w social mediach.
Blog firmowy wspiera pozycjonowanie sklepu internetowego, ale również zachęca czytelników do dokonania zakupu. Warto zadbać o takie aspekty, jak:
Warto, aby odbywało się to w równych odstępach czasu.
Jeśli chcesz, aby Twój blog generował ruch w sklepie i przyczyniał się do poprawy wyników sprzedażowych, musisz zainteresować odbiorców i serwować im ciekawe tematy.
Dotyczy to wszystkich tekstów, jakie publikujesz pod szyldem swojej marki.
Warto kreować wizerunek eksperta i pokazywać, że firma zna się na rzeczy, jednak chwalenie się wiedzą nie jest mile widziane.
Jeśli chcesz, aby Twoja relacja z klientami była pozytywna i przyczyniła się do tego, że będą oni wracać do Twojego sklepu, musisz zadbać o zaufanie. Nigdy nie wiadomo, co tak naprawdę zadziała, ale warto zadbać o podstawy. Oto one.
Wszystkie działania, które mają zwiększyć widoczność Twojego serwisu w sieci, powinny być zgodne z polityką wyszukiwarki. Na witryny, które zyskały dużą widoczność dzięki niedozwolonym działaniom, Google nakłada kary np. w postaci filtra algorytmicznego.
Jeśli dany produkt będzie zachwalany, istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba niezdecydowana jednak się do niego przekona. Warto zatem umożliwić użytkownikom dodawanie opinii. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Google Moja Firma lub po prostu umożliwić to na podstronach z produktami. Dzięki temu zyskasz wiarygodność w oczach klientów i zbudujesz zaufanie, a do tego wspomożesz pozycjonowanie sklepu internetowego.
Taka zakładka dodatkowo przyda się w przypadku pozycjonowania lokalnego – dzięki danym teleadresowym wyszukiwarka Google będzie mogła przypisać Twoją firmę do konkretnej lokalizacji.
Wykorzystywanie fraz, które nie mają nic wspólnego z tematem poruszanym na danej podstronie, jest niedopuszczalne i z pewnością zwiększy liczbę odrzuceń. To samo dotyczy adresów URL, nagłówków czy opisów plików graficznych.
Pozycjonowanie sklepów to rodzaj strategii marketingowej, dlatego w tym przypadku nie można zapominać o mierzeniu efektów i analizowaniu korzyści wynikających z działań pozycjonera.
Każde działanie w marketingu ma sens tylko wtedy, gdy można zmierzyć jego efektywność. Stałe monitorowanie zmian i czuwanie nad całym procesem zwiększania widoczności w sieci pozwala na bieżąco weryfikować, czy środki inwestowane w projekt nie są niepotrzebnie przepalane. Jeśli coś nie działa, konieczna jest modyfikacja lub całkowita zmiana strategii pozycjonowania sklepu internetowego.
Ustalenie celów, jakie chcesz osiągnąć, jest potrzebne nie tylko do zaplanowania idealnej strategii, ale również do mierzenia efektywności działań.
Pozycjonowanie sklepów online to proces, którego celem jest zwiększanie widoczności na konkretne frazy kluczowe. Warto zatem weryfikować, na które z nich sklep wyświetla się na wyższej pozycji.
Jeśli wysoka pozycja w wynikach organicznych nie przekłada się na większy ruch, może to oznaczać, że do pozycjonowania sklepu internetowego zostały wykorzystane nieodpowiednie frazy.
Konwersja, czyli akcje wykonywane stronie, dzięki którym firma realizuje swoje cele biznesowe, to jedna z najistotniejszych kwestii w procesie pozycjonowania. Konwersją jest dokonanie zakupu, czyli główny cel większości firm.
Darmowe narzędzia od Google – Google Analytics oraz Google Search Console lub płatne – Semstorm czy Senuto.
Czy samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego jest w ogóle możliwe? Tak – i nie trzeba posiadać do tego uprawnień. W sieci znaleźć można mnóstwo poradników, e-booków, materiałów wideo i innych pomocy edukacyjnych dotyczących pozycjonowania. Możliwe jest wykonanie podstawowych, a nawet bardziej zaawansowanych czynności związanych z SEO, jednak osoba niedoświadczona nigdy nie osiągnie takich efektów, jak pozycjoner, który zajmuje się tym na co dzień.
Wiele osób zastanawia się, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego. To prawda, że działanie na własną rękę jest tańsze, ale różnice nie są ogromne, a tym bardziej nie jest to rozwiązanie całkowicie darmowe. Konieczne są bowiem specjalistyczne narzędzia SEO, które czasem sporo kosztują. Oprócz tego trzeba wziąć pod uwagę koszty tworzenia treści czy pozyskiwania linków.
Pozycjonowanie sklepów internetowych nie jest łatwym zadaniem ze względu na obszerność serwisu i tysiące stron, które wymagają optymalizacji. Oprócz tego istnieje duże ryzyko popełnienia błędu lub nieświadomego stosowania niedozwolonych technik pozycjonowania. Trzeba również na bieżąco monitorować zmiany, jakie wprowadza wyszukiwarka w swoich algorytmach. Wszystko to sprawia, że pozycjonowanie sklepów zajmuje tak wiele czasu i wymaga dużego nakładu pracy.
Jeśli chcesz, aby inwestycja w pozycjonowanie sklepu internetowego się opłaciła, przy wyborze agencji lub pozycjonera weź pod uwagę takie aspekty, jak:
Pamiętaj, że jeśli ktoś obiecuje Ci pierwsze miejsce w rankingu Google po tygodniu działań SEO, to znaczy, że zamierza działać nieuczciwie.
Każdy specjalista dobiera działania, bazując na swoim doświadczeniu oraz oczywiście na potrzebach klienta. Wiadomo jednak, jakich metod nie należy używać, czyli jak nie pozycjonować sklepów.
Black Hat SEO to określenie ogółu działań, których używają nieuczciwi pozycjonerzy do zwiększania widoczności serwisów w sieci. Są to techniki niezgodne z polityką wyszukiwarki, przez co surowo karane. Pozycjonowanie sklepów online za ich pomocą prawdopodobnie skończy się filtrem algorytmicznym lub banem. Wyszukiwarka Google chce oferować użytkownikom wyłącznie wartościowe strony, które uczciwie wypracowały sobie pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
Przesycenie treści frazami kluczowymi jest niezgodne z zasadami Google, a do tego sprawia, że tekst staje się trudny w odbiorze dla użytkowników.
Cloaking polega na udostępnianiu botom indeksującym innej wersji serwisu internetowego, niż ta, którą widzą użytkownicy. Dzięki temu możliwe jest przypodobanie się zarówno odbiorcom, jak i wyszukiwarce.
Jeśli chcesz wesprzeć proces pozycjonowania sklepu internetowego, zadbaj o obszerny content, zawierający dużą wartość merytoryczną, pozbawiony błędów i odpowiadający na potrzeby użytkowników.
Wciąż zdarzają się przypadki, gdy webmasterzy decydują się grać nieuczciwie. Z czego to wynika? Najprawdopodobniej z chęci uzyskania dobrej pozycji w krótkim czasie. Takie działania dają efekt tylko na chwilę – gdy Google zorientuje się, że strona nie zasłużyła na pozycję, na której się znajduje, nakłada na nią karę.
Każdy produkt w sklepie internetowym powinien mieć swoją podstronę, natomiast każda podstrona powinna zostać odpowiednio zoptymalizowana. Dotyczy to m.in. meta tytułów, meta opisów, przyjaznych adresów URL, nagłówków i treści. Ten błąd najczęściej popełniają właściciele dużych sklepów, w których znajdują się tysiące produktów.
Treści musi być dużo (zwłaszcza w tak rozbudowanym serwisie, jak sklep internetowy), a do tego muszą być one oryginalne. Czasami trudno stworzyć kilkadziesiąt unikalnych opisów produktów, które różnią się wyłącznie kolorem, ale warto, ponieważ duplikaty (nawet te wewnętrzne) nie są mile widziane w wyszukiwarce Google.
Jeśli produkt zostanie wyprzedany lub na podstronie wystąpi błąd, warto zadbać o przekierowanie użytkownika do działającej podstrony. Brak przekierowań nie wpływa dobrze na pozycjonowanie sklepów oraz na wrażenia użytkownika. Większość internautów w takiej sytuacji całkowicie opuszcza witrynę, przez co zwiększa się współczynnik odrzuceń.
Podczas optymalizacji strony trzeba zadbać o odpowiednią wagę, rozmiary, rozdzielczość oraz opisy plików graficznych. Szczególnie ważne są atrybuty ALT.
Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które występuje, gdy kilka podstron pozycjonowanych jest na to samo słowo kluczowe. Ten błąd bardzo często pojawia się przy pozycjonowaniu sklepów online ze względu na duże ilości podstron, a także wówczas, gdy firma prowadzi bloga w obrębie sklepu.