Pozycjonowanie sklepów internetowych

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Pozycjonowanie sklepu internetowego ma realny i bezpośredni wpływ na zwiększenie sprzedaży. Powodem tego jest fakt, że organiczne wyniki wyszukiwania to największe i najbardziej wartościowe źródło ruchu. To właśnie tym kanałem do sklepu online trafiają osoby zainteresowane konkretnym produktem. Dzięki słowom kluczowym, które są łącznikiem pomiędzy tym, czego szukają użytkownicy internetu, a tym, co oferuje e-sklep firma może docierać do ogromnej ilości odbiorców, stosunkowo niskim kosztem.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych uznawane jest za jeden z najskuteczniejszych i najtańszych sposobów reklamowania firmy i pozyskiwania klientów, pomimo tego, że jego koszty czasami mogą być naprawdę wysokie. Chodzi tutaj o stosunek ceny do uzyskanych efektów. Specjaliści od marketingu są zgodni co do tego, że działania SEO przynoszą największe korzyści, jakie można uzyskać takim kosztem. Zwiększanie widoczności w sieci to zatem absolutna konieczność dla wszystkich przedsiębiorców działających w środowisku e-commerce, którzy myślą o pozyskiwaniu klientów i rozwijaniu firmy. Pozycjonowanie sklepu internetowego to sposób na pokazanie się potencjalnym klientom i wyróżnienie wśród tysięcy konkurencyjnych firm – pamiętaj, że samo utworzenie e-sklepu nie gwarantuje jeszcze efektów.

    Czym jest pozycjonowanie sklepów online? Jak powinno wyglądać? Od czego zacząć? Sprawdź poniżej.

    Jak działa wyszukiwarka Google i czym są algorytmy?

    Jak działa wyszukiwarka Google i czym są algorytmy?

    Wyszukiwarka internetowa to narzędzie, które w ułamku sekundy potrafi wyszukać najtrafniejsze dla użytkownika wyniki, bazując na frazie kluczowej. Bez wyszukiwarek przeszukiwanie internetu byłoby praktycznie niemożliwe, ze względu na ogromną ilość dostępnych serwisów.

    Rozwiń

    Dlaczego pozycjonerzy dopasowują stronę właśnie do wymagań Google?

    Specjaliści od SEO w Polsce, podczas pozycjonowania sklepów internetowych kierują się zasadami wyszukiwarki Google, mimo że istnieje multum innych wyszukiwarek internetowych. Wynika to z faktu, że to właśnie Google od dawna jest liderem. W Polsce z wyszukiwarki serwowanej nam przez firmę Google korzysta ok. 95% wszystkich użytkowników internetu. W takiej sytuacji dopasowywanie sklepu do algorytmów innej wyszukiwarki byłoby nierozsądne i prawdopodobnie mało skuteczne.

    Tak dużą popularność Google zawdzięcza przede wszystkim dużej trafności w wyświetlaniu wyników. Misją firmy jest uporządkowanie zasobów tak, aby stały się przystępne i użyteczne dla każdego. Wyszukiwarka ogromną uwagę zwraca zatem na wartość serwisów internetowych i stara się proponować użytkownikom tylko te, które spełnią ich potrzeby. Internauci dobrze o tym wiedzą, dlatego tak chętnie wybierają Google, gdy poszukują potrzebnych informacji w sieci. Dlatego, jeśli myślisz o pozycjonowaniu sklepu internetowego, musisz przyjrzeć się bliżej wymaganiom Google.

    Jak działa wyszukiwarka Google? Skanowanie, indeksowanie i wyświetlanie wyników

    Działanie wyszukiwarki Google składa się z trzech głównych etapów: skanowania, indeksowania i wyświetlania wyników. Skanowanie to proces, który polega na przeszukaniu całej sieci i zorientowaniu się, co właściwie się w niej znajduje. Aby serwis internetowy mógł brać udział w walce o wysokie miejsce w wynikach organicznych, najpierw musi zostać udostępniony wyszukiwarce. W niektórych przypadkach wystarczy tylko utworzyć stronę i czekać na to, aż Google ją zauważy, jednak może to potrwać bardzo długo, a do tego sprawdza się raczej w przypadku małych stron. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie ułatwienie Google odnalezienie witryny. Można to zrobić na kilka różnych sposobów – te czynności można zaliczyć do elementów pozycjonowania sklepów internetowych.

    Indeksowanie to natomiast analizowanie zawartości strony. Boty wyszukiwarki sprawdzają, czy serwis jest dopasowany do wymagań Google oraz wartościowy dla użytkowników. Zeskanowane i zindeksowane strony znajdują się już w zasobach wyszukiwarki. Dzięki temu możliwe jest wykonanie ostatniego etapu, czyli wyświetlanie wyników, na które wpływają działania specjalisty SEO, a mianowicie pozycjonowanie sklepów internetowych lub stron WWW.

    Najważniejsze algorytmy w pozycjonowaniu sklepów internetowych

    Algorytmy to mechanizmy, które na podstawie systematycznie aktualizowanych reguł wartościują strony internetowe. To właśnie one odpowiadają za to, jak wyświetlają się wyniki wyszukiwania. Google stworzyło do tej pory mnóstwo takich algorytmów, ale przy pozycjonowaniu sklepu internetowego najważniejsze są:

    • Panda (2011),
    • Pingwin (2012),
    • Pirat (2012),
    • Koliber (2013),
    • Gołąb (2014),
    • Opos (2016).

    Firma Google na bieżąco aktualizuje algorytmy, tak aby wyświetlanie wyników było coraz to bardziej trafne i w coraz większym stopniu zadowalało użytkowników. Jednak z tego powodu uzyskanie wysokiego miejsca w wynikach organicznych to niełatwe zadanie. Sklep internetowy musi spełniać wiele wymagań wyszukiwarki, aby mógł cieszyć się dużą widocznością.

    Czy zawsze trzeba dopasowywać sklep do algorytmów Google?

    W Polsce to Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką, dlatego pozycjonowanie sklepów internetowych powinno uwzględniać wymagania właśnie tej wyszukiwarki. W wielu innych krajach również Google cieszy się największą popularnością, jednak trzeba pamiętać, że w niektórych państwach sytuacja może wyglądać inaczej. Jest to ważne, gdy chcesz pozycjonować swój sklep zagraniczne, czyli docierać ze swoją ofertą do użytkowników innego kraju. W tym przypadku Twój sklep powinien być dopasowany do wyszukiwarki, która cieszy się największą popularnością w kraju docelowym. Dlatego pozycjonowanie sklepu internetowego za granicą powinno być poprzedzone szczegółową analizą zachowań odbiorców i ich potrzeb, a także trendów panujących w danym kraju.

    Czym jest pozycjonowanie sklepów internetowych?

    Czym jest pozycjonowanie sklepów internetowych?

    W sieci znajdują się obecnie ok. 2 miliardy różnych serwisów internetowych. Jak to się dzieje, że niektóre wyświetlają się na pierwszych dziesięciu miejscach w wynikach organicznych, a inne natomiast stale pozostają na szarym końcu? Za to właśnie odpowiada pozycjonowanie. Na czym dokładnie polega ten proces w przypadku sklepów online?

    Rozwiń

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – definicja

    Pozycjonowanie sklepów internetowych to działania, które mają na celu zwiększenie widoczności w sieci na wybrane słowa kluczowe. Ważne jest przede wszystkim dopasowanie serwisu to wymagań wyszukiwarki oraz dbałość o UX, czyli wrażenia użytkownika. Wyszukiwarka na najlepszych miejscach będzie wyświetlała strony, które są sprawne technicznie, bezpieczne i zawierają wartościowe treści z punktu widzenia użytkowników internetu. Oczywiście jest to tylko niewielka część wymagań, jakie musi spełniać serwis, aby miał szanse wspiąć się na szczyt. Google bierze pod uwagę ok. 200 czynników. Niektóre z nich są znane dzięki pracy najlepszych specjalistów od SEO, jednak większość to tajemnica firmy Google, do której nie mają dostępu ani właściciele witryn, ani pozycjonerzy. Jest to kolejny powód tego, że tak trudno jest osiągnąć wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania poprzez pozycjonowanie sklepu internetowego.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – SEO

    Cały proces pozycjonowania sklepów internetowych polega przede wszystkim na SEO, jednak trzeba pamiętać, że to tylko element całego procesu zwiększania widoczności w internecie i nie należy używać tych pojęć zamiennie. Ale czym w takim razie jest SEO (z j.ang. Search Engine Optimization)? Jest to optymalizacja serwisu pod wyszukiwarkę internetową. Polega przede wszystkim na wyeliminowaniu błędów technicznych oraz na edycji kodu źródłowego. Wszystkie działania związane z SEO mają na celu dopasowanie serwisu internetowego do algorytmów wyszukiwarki, tak aby wyświetlała go ona na jak najwyższej pozycji. Optymalizacja obejmuje m.in. takie działania jak:

    • uproszczenie kodu HTML,
    • utworzenie poprawnych adresów URL,
    • utworzenie poprawnych meta danych,
    • optymalizacja grafik i atrybutów ALT,
    • przekierowania 301,
    • linkowanie wewnętrzne,
    • utworzenie poprawnych nagłówków H1-H3,
    • stworzenie treści SEO,
    • nasycenie treści i innych elementów strony słowami kluczowymi.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – wrażenia użytkownika

    Choć cały proces pozycjonowania sklepu internetowego opiera się na działaniach SEO, to nie można zapominać o tym, że każdy serwis internetowy powinien być dopasowany nie tylko do wyszukiwarki, ale również do potrzeb użytkowników. Właściciele e-sklepów często skupiają się na SEO, a zapominają o wrażeniach użytkownika. Niestety takie działanie nie przyniesie lepszych efektów, a wręcz może zaszkodzić. Optymalizacja to podstawa do tego, aby wyszukiwarka brała stronę pod uwagę, jednak jeśli nie będzie ona wartościowa dla użytkowników, wszystkie inne działania nie będą miały sensu. Niestety znalezienie złotego środka pomiędzy SEO, a UX nie jest łatwym zadaniem, szczególnie w przypadku rozbudowanych serwisów. Dlatego pozycjonowanie sklepów internetowych to spore wyzwanie. Warto jednak zrobić wszystko, aby zachować równowagę pomiędzy tymi dwoma aspektami.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – działania onsite i offsite

    Pozycjonowanie sklepów internetowych nieco różni się od pozycjonowania stron WWW, jednak niektóre aspekty wyglądają tak samo w obu przypadkach. Zwiększanie widoczności sklepu online również dzieli się na działania onsite, czyli te wykonywane na stronie sklepu, oraz działania offsite, czyli te wykonywane poza jej obrębem. Skuteczne pozycjonowanie to takie, które uwzględnia obie te grupy czynności, ponieważ są one tak samo ważne i nie należy niczego pomijać. Bez kompleksowego działania możesz zapomnieć o dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania.

    Czy platforma e-commerce ma znaczenie dla SEO?

    Czy platforma e-commerce ma znaczenie dla SEO?

    Do prowadzenia sprzedaży internetowej konieczna jest platforma, która umożliwi utworzenie sklepu online, a następnie zarządzanie nim. Przedsiębiorcy działający w sektorze e-commerce mają obecnie szeroki wybór – istnieje wiele platform umożliwiających prowadzenie sprzedaży w sieci. Czy wybór oprogramowania ma znaczenie dla pozycjonowania sklepu internetowego?

    Rozwiń

    Czym jest platforma e-commerce?

    Platforma e-commerce to oprogramowanie zaprojektowane z myślą o przedsiębiorcach, którzy pragną prowadzić sprzedaż w internecie. Pozwala ona na utworzenie sklepu, zarządzanie produktami i sprzedażą, kontakt z klientami, prowadzenie działań marketingowych, a w niektórych przypadkach również na integracje z serwisami zewnętrznymi ważnymi dla środowiska e-commerce oraz na podstawowe działania związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego. Niektóre platformy są darmowe, a inne płatne. Wiele zależy tutaj od rodzaju oprogramowania. Główny podział platform e-commerce wygląda następująco:

    Platformy typu SaaS

    SaaS (z j.ang. Software as a Service) to platformy udostępniane jako usługa i utrzymywane na serwerze dostawcy. Właściciel sklepu płaci comiesięczny abonament w zamian za korzystanie z platformy. Utrzymywanie sklepu, wsparcie techniczne oraz aktualizacje również leżą po stronie dostawcy. Decydując się na taką opcję, otrzymujesz niemal gotowe rozwiązanie. Nie musisz wiedzieć zbyt dużo o programowaniu i tworzeniu sklepów, wystarczy spersonalizować szablon i wprowadzić produkty. Wadą oprogramowania typu SaaS są ograniczone możliwości, dlatego takie rozwiązanie sprawdzi się raczej w przypadku małych firm lub przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają działać w e-commerce. Do niedawna mówiło się też, że pozycjonowanie sklepu internetowego utworzonego na tej platformie jest trudniejsze, ze względu na brak dostępu do kodu źródłowego, jednak obecnie nie ma to dużego znaczenia. Dostawcy oprogramowania dbają o to, aby platformy wspierały działania SEO, a oprócz tego niektóre Saas’y pozwalają na modyfikację kodu. Jest to nowoczesne rozwiązanie wprowadzone niedawno.

    Platformy Open Source

    Platformy typu Open Source to oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym. Korzystanie z takiego oprogramowania zazwyczaj jest darmowe, jednak zdarzają się też wersje płatne. Sklep utworzony na tej platformie można dowolnie rozwijać, ponieważ nie ma żadnych ograniczeń. Dotyczy to oczywiście również pozycjonowania sklepu internetowego. Oprócz tego platformy Open Source są na bieżąco rozwijane przez programistów z całego świata, dzięki czemu stale powstają nowe funkcjonalności, a także możliwości integracji. Wadą platform o otwartym kodzie źródłowym jest przede wszystkim brak wsparcia technicznego ze strony twórców oprogramowania.

    Platformy dedykowane

    Platforma dedykowana to oprogramowanie tworzone od zera na podstawie oczekiwań i wymagań klienta. Można powiedzieć, że jest to sklep szyty na miarę. Takie rozwiązanie – podobnie jak Open Source – daje nieograniczone możliwości, a także wspiera pozycjonowanie sklepu internetowego. Wady to wysokie koszty oraz bardzo długi czas wdrożenia.

    Jak wybór platformy e-commerce wpływa na pozycjonowanie sklepów

    Dawniej uważano, że tylko platformy o otwartym kodzie źródłowym wspierają SEO, a oprogramowanie typu SaaS ogranicza działania pozycjonera. Obecnie jednak wygląda to nieco inaczej. Platforma e-commerce może wspierać lub nie wspierać działań SEO, niezależnie od tego, czy jest to SaaS, Open Source czy oprogramowanie dedykowane. Niektóre z nich są lepiej przystosowane pod kątem działań związanych z pozycjonowaniem sklepów internetowych, a inne gorzej. Związane jest to przede wszystkim z funkcjami, jakie oferują. Istnieją platformy, które już w podstawowej wersji mają funkcje ułatwiające optymalizację sklepu lub umożliwiają zainstalowanie dodatków, które będą wspierały działania SEO. Z racji tego, że pozycjonowanie sklepu internetowego to niełatwe zadanie, warto już przy wyborze platformy zwrócić uwagę na to, czy funkcje, które oferuje, ułatwią zwiększanie widoczności.

    Jak wybrać platformę do sprzedaży internetowej?

    Pierwszym czynnikiem, jakim powinieneś kierować się przy wyborze platformy e-commerce, jest to, czy wspiera ona działania SEO, (o czym zostało wspomniane wyżej) zwłaszcza jeśli zamierzać samodzielnie pozycjonować sklep internetowy. W takim razie czym jeszcze należy się kierować? Przede wszystkim potrzebami zarówno Twoimi, Twojej firmy, jak i grupy docelowej. Warto wziąć pod uwagę wielkość przedsiębiorstwa. Inna platforma będzie potrzebna, jeśli masz zamiar prowadzić mały sklep z niewielką ilością produktów, a inna, gdy planujesz się rozwijać i w przyszłości prowadzić sprzedaż na szeroką skalę. Ważne są również funkcje, moduły i integracje, jakie oferuje platforma. Zastanów się, na czym najbardziej Ci zależy oraz czego mogą potrzebować Twoi potencjalni klienci.

    Najpopularniejsze platformy e-commerce – które z nich wspierają SEO?

    Do najpopularniejszych platform e-commerce można zaliczyć wtyczkę do WordPressa, czyli WooCommerce; Shoper oraz PrestaShop. WooCommerce oraz PrestaShop to darmowe i otwarte oprogramowania. W wersji startowej oferują one funkcje, które umożliwiają wykonanie podstawowych czynności związanych z pozycjonowaniem sklepu internetowego, jednak jest to za mało, aby walczyć o najlepsze miejsca w rankingu Google. Kompleksowe działanie będzie raczej wymagało pomocy doświadczonego specjalisty.

    Shoper to oprogramowanie typu SaaS. Choć obsługa sklepu utworzonego na tej platformie jest bardzo prosta i intuicyjna, to pozycjonowanie może okazać się niemożliwe dla osoby niedoświadczonej.

    Ile trwa i ile kosztuje pozycjonowanie sklepów internetowych?

    Ile trwa i ile kosztuje pozycjonowanie sklepów internetowych?

    Każdy przedsiębiorca, który zamierza zlecić pozycjonowanie swojego sklepu internetowego, z pewnością zastanawia się, kiedy zobaczy pierwsze efekty oraz jaki będzie koszt całej usługi. Odpowiedzi na te pytania często decydują o tym, czy firma zainwestuje w taką usługę, czy jednak nie. Zatem jak to wygląda w przypadku tak rozbudowanych serwisów jak sklepy internetowe?

    Rozwiń

    Po jakim czasie pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania?

    Pierwsze efekty pozycjonowania sklepu internetowego można zauważyć po ok. 3-6 miesiącach, natomiast zwiększenie sprzedaży i zapytań od klientów widoczne jest po ok. 8-14 miesiącach. Pewnie zdążyłeś już zauważyć ogromną rozbieżność w odpowiedziach, dlatego tak naprawdę informacje te nic Ci nie mówią. Niestety nie można precyzyjnie określić, ile czasu minie, zanim pojawią się zmiany i firma będzie zadowolona z działań specjalisty od SEO. W przypadku każdego sklepu może to wyglądać zupełnie inaczej, ponieważ wpływ na to ma ogrom różnych czynników. Jedno jest jednak pewne: jeśli zdecydujesz się na pozycjonowanie sklepu internetowego, musisz uzbroić się w dużą cierpliwość, ponieważ efekty na pewno nie pojawią się błyskawicznie. Czasami musi upłynąć naprawdę dużo czasu, aby firma mogła zauważyć duże zmiany. Nie oznacza to jednak, że działania prowadzone przez pozycjonera są mało skuteczne.

    Ile trzeba zapłacić za pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Odpowiedź na pytanie „ile trzeba zapłacić za pozycjonowanie sklepu internetowego” również nie jest satysfakcjonująca. W tym przypadku też nie da się podać jednej konkretnej kwoty. Może to być kilkaset złotych na miesiąc, a może to być kilkanaście tysięcy złotych na miesiąc. Jak widzisz, tutaj rozbieżność jest jeszcze większa, dlatego nie ma sensu szukać precyzyjnej odpowiedzi na takie pytanie. Najlepiej skontaktować się z agencją SEO, która wyceni usługę, bazując na potrzebach Twojego sklepu, a także na Twoich oczekiwaniach. W każdym przypadku będzie to wyglądało zupełnie inaczej. Pamiętaj również, że możesz już na początku określić budżet, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na promocję sklepu w sieci. W takiej sytuacja agencja dopasuje działania do środków, jakimi dysponujesz.

    Czynniki, które wpływają na cenę oraz czas trwania pozycjonowania

    Nie można jednoznacznie określić, ile będzie trwało oraz kosztowało pozycjonowanie sklepu internetowego, ponieważ wpływ na to ma zbyt wiele czynników. Co zatem decyduje o cenie i czasie pojawienia się pierwszych efektów? Przede wszystkim:

    Konkurencyjność fraz kluczowych

    Największe znacznie mają frazy, na jakie będzie pozycjonowany Twój sklep. Im są one bardziej konkurencyjne, tym droższe i dłuższe będzie pozycjonowanie, szczególnie jeśli działasz w bardzo popularnej branży.

    Aktualny stan sklepu

    Jeśli sklep jest w dobrym stanie, tj. nie występuje w nim wiele błędów, to na efekty możesz liczyć wcześniej; cena również będzie niższa. Chodzi o to, jak do pozycjonowania przygotowany jest serwis. Czy podstawowe czynności związane z optymalizacją zostały już wykonane, czy trzeba będzie zaczynać wszystko od zera? Odpowiedzi na te pytania również pomogą w przybliżeniu ceny i czasu trwania pozycjonowania sklepu internetowego.

    Historia sklepu

    Witryny, które obecne są w sieci od dłuższego czasu, mają większe szanse na szybkie uzyskanie dobrej pozycji, jednak istnieją pewne warunki. Przede wszystkim samo istnienie witryny nie będzie atutem, jeśli nie była ona regularnie odświeżana i aktualizowana. Google musi wiedzieć, że strona żyje. Drugi warunek to czyste konto, jeśli chodzi o kary otrzymane od wyszukiwarki.

    Aktualizacje Google

    Jak już wiesz, firma Google regularnie wprowadza zmiany w swoich algorytmach. Te zmiany mogą wpływać na pozycję strony, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Po wprowadzonej aktualizacji sklep może zyskać lepszą pozycję, ale również spaść na gorsze miejsce. Niestety seowiec nie może przewidzieć, jakie zmiany wprowadzi Google oraz jak wpłyną one na pozycję witryny. Dlatego to również decyduje o czasie trwania pozycjonowania sklepu internetowego.

    Kiedy pozycjoner może zakończyć swoje działania?

    Największym błędem, jaki można popełnić w procesie zwiększania widoczności sklepu w internecie to zaprzestanie działań, gdy tylko pojawią się efekty. Trzeba pamiętać, że niektóre czynności powinny być wykonywane nieustanie, dlatego tak naprawdę pozycjonowanie sklepów internetowych to proces, który nigdy się nie kończy. Jeśli chcesz skutecznie promować swój sklep w sieci i pozyskiwać nowych klientów, musisz przygotować się na stałe koszty.

    Czy warto pozycjonować sklepy internetowe?

    Czy warto pozycjonować sklepy internetowe?

    Wielu przedsiębiorców działających w branży e-commerce zastanawia się, czy warto pozycjonować swój sklep internetowy. Wysokie miesięczne koszty niekiedy odstraszają ich od podjęcia współpracy z agencją, zwłaszcza jeśli nie mają oni pewności, czy pozycjonowanie w ogóle się opłaca.

    Rozwiń

    Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego to absolutna konieczność?

    Na początku warto wspomnieć, że żaden specjalista od SEO (nawet ten najlepszy), nie może zagwarantować konkretnej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. W wyniku odpowiednio przeprowadzonej optymalizacji technicznej pewne zmiany na pewno się pojawią, ale pierwsze miejsce w rankingu Google to coś, czego nie można obiecać. Po prostu jest to zależne od zbyt wielu czynników, a co więcej – na niektóre z nich nikt nie ma wpływu. No dobrze, ale dlaczego w takim razie pozycjonowanie sklepów internetowych to konieczność? Najprościej mówiąc, rezygnowanie z pozycjonowania jest świadomym odbieraniem sobie szansy na sukces, zwłaszcza teraz, gdy rynek e-commerce tak prężnie się rozwija. Nawet jeśli nie ma pewności, że działania pozycjonera zaprowadzą sklep na pierwsze miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania, nie warto z tego rezygnować. Samo założenie sklepu na niewiele się zda, jeśli zginie on w gąszczu innych.

    Co daje pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Wysoka pozycja w rankingu Google

    Pozycjonowanie sklepu internetowego to szereg działań, które poprzez dopasowanie serwisu do wymagań wyszukiwarki oraz potrzeb internautów mają doprowadzić stronę na wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. I właśnie to jest pierwszą korzyścią, jaką niosą ze sobą działania pozycjonera. Większa widoczność w sieci to większa szansa na ruch na stronie, natomiast im większy ruch na stronie, tym więcej klientów można pozyskać. Można zatem uznać, że wysokie miejsce w rankingu Google samo w sobie nie jest korzyścią, ale sprawia, że sklep pozyskuje wiele nowych klientów, zatem jest tylko środkiem do osiągnięcia najważniejszego celu.

    Wzrost konwersji

    Odpowiednio przeprowadzone pozycjonowanie sklepu internetowego zwiększa również współczynnik konwersji, czyli ilość akcji wykonywanych na stronie. Czasami zdarza się tak, że serwis na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania nie pozyskuje klientów. W takich sytuacjach najprawdopodobniej problem leży w UX, czyli wrażeniach użytkownika. Jeśli sklep będzie spełniał wymagania SEO i dzięki temu zyska wysoką pozycję, ale nie będzie odpowiadał na potrzeby użytkowników, to wzrost ruchu nie będzie korzyścią, ponieważ internauci nie będą wykonywali akcji potrzebnych do zrealizowania celów firmy. Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych powinno obejmować również ten aspekt. Jeśli nawiążesz współpracę z dobrą agencją, Twoja strona stanie się wartościowa i będzie zachęcała użytkowników do konwersji.

    Mniejszy współczynnik odrzuceń

    Ten aspekt wiąże się poniekąd ze wzrostem konwersji. Jeśli sklep będzie zachęcał odbiorców do podjęcia konkretnych akcji, to automatycznie zmniejszy się współczynnik odrzuceń. A niski współczynniki odrzuceń oznacza, że użytkownicy, którzy odwiedzili sklep, dokonają zakupu lub wykonają inna ważną z punktu widzenia firmy akcję, zatem staną się klientami lub potencjalnymi klientami. Wszystko to prowadzi przedsiębiorstwo do sukcesu.

    Profesjonalny wizerunek marki

    Pozycjonowanie sklepów internetowych to również sposób na wykreowanie profesjonalnego wizerunku marki oraz budowaniu świadomości wśród konsumentów. Nie od dziś wiadomo, że serwisy, które wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, uznawane są za bardziej profesjonalne i godne zaufania. Wiele osób uważa, że firma, która inwestuje w promowanie marki w sieci, musi być profesjonalna i godna zaufania.

    Czy pozycjonowanie sklepów internetowych jest dla każdego?

    Czy pozycjonowanie sklepów internetowych jest dla każdego?

    Skoro pozycjonowanie sklepów internetowych jest tak ważne i daje tak wiele korzyści, to znaczy, że każdy, bez wyjątku, powinien w nie inwestować? Nie do końca.

    Rozwiń

    Promowanie sklepu internetowego w sieci wydaje się rozwiązaniem oczywistym – bo gdzie lepiej reklamować sklep internetowy jak nie w sieci? – jednak istnieją pewne przypadki, kiedy takie rozwiązanie to nie najlepsza droga do sukcesu.

    Kiedy pozycjonowanie sklepów internetowych to nie najlepsza droga?

    Wydawać by się mogło, że biznes, który opiera się wyłącznie o działania w sieci, powinien być promowany właśnie w tym miejscu. Chociaż pozycjonowanie sklepów internetowych uznawane jest za najskuteczniejszy i stosunkowo najtańszy rodzaj reklamy, to w niektórych przypadkach lepiej sobie odpuścić. Z takiego rozwiązania powinny zrezygnować przede wszystkim firmy, które nie mogą pozwolić sobie na długie oczekiwanie na efekty. Jeśli z jakiegoś powodu firma potrzebuje szybkiego wzrostu klientów i zwiększenia sprzedaży (np. ze względu na zobowiązania finansowe), to pozycjonowanie sklepu internetowego nie rozwiąże problemu, ponieważ w niektórych przypadkach na efekty trzeba czekać nawet kilkanaście miesięcy. W takich sytuacjach inwestowanie w SEO mogłoby jeszcze bardziej zaszkodzić.

    Oprócz tego pozycjonowanie może nie sprawdzić się również w przypadku bardzo małych sklepów, które mają swoich klientów i nie narzekają na niskie wyniki sprzedażowe, jednak nie są przygotowane na stały, comiesięczny wydatek. Trzeba pamiętać, że nagłe przerwanie pozycjonowania sklepu internetowego może zaprzepaścić wcześniej wypracowane zmiany. Jeśli Twoja firma nie jest w stanie inwestować w działania seowca przez dłuższy czas, to warto w pierwszej kolejności zastanowić się nad innymi sposobami promowania sklepu.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – idealne rozwiązanie dla większości

    W większości przypadków pozycjonowanie sklepów internetowych to najlepsze co może zrobić firma i tego warto się trzymać. Odpowiednio przeprowadzone działania pozycjonera zwiększą widoczność w sieci i tym samy poprawią wyniki sprzedażowe. Mimo że koszty mogą wydawać się wysokie, to w dłuższej perspektywie czasu inwestycja okaże się opłacalna i będzie generowała zyski przez długi czas.

    Kampanie Google Ads – rozwiązanie dla niecierpliwych

    Na liście wyników wyszukiwania zauważyć można dwa rodzaje linków. Wyświetlają się tam wyniki organiczne, w których pozycję uzyskuje się właśnie za pomocą pozycjonowania, oraz wyniki płatne, które promuje się za pomocą kampanii Google Ads. W tym przypadku efekty można zauważyć niemal od razu po utworzeniu reklamy. Warunkiem jest odpowiednia optymalizacja kampanii, dlatego warto korzystać z pomocy specjalisty. Kampanie Google Ads dają natychmiastowe efekty, dlatego jest to rozwiązanie doskonałe dla firm, które nie chcą lub nie mogą czekać zbyt długo na pojawienie się pierwszych efektów. Nie można jednak stwierdzić, czy jest to lepsza opcja niż pozycjonowanie sklepów internetowych. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Niektórzy przedsiębiorcy łącza obie metody, dzięki czemu czas oczekiwania na efekty działań pozycjonera zapełniają oni właśnie płatnymi reklamami.

    Pozycjonowanie dopasowane do budżetu firmy

    A co zrobić, jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu sklepu internetowego, ale nie dysponujesz dużym budżetem? W takiej sytuacji warto dokładnie określić jaką sumę miesięcznie będziesz mógł przeznaczać na działania pozycjonera i taką informację przedstawić podczas rozmowy. Pozycjonowanie może być dopasowane do budżetu klienta. Oczywiście im mniejsza kwota, tym mniejszy zakres działań, jednak nawet niskim kosztem można poprawić nieco sytuację strony, pod warunkiem, że działania będą przeprowadzane regularnie.

    Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Na samym początku należy oczywiście wybrać odpowiednią platformę e-commerce, bazując na potrzebach firmy oraz potencjalnych klientów, a także tym, czy jej funkcje będą ułatwiały pozycjonowanie sklepu internetowego.Jeśli Twój e-sklep zostanie utworzony i skonfigurowany, możesz przejść do kolejnych etapów.

    Rozwiń

    Określenie celów oraz budżetu firmy

    Jeszcze przed rozpoczęciem pozycjonowania powinieneś dokładnie określić cele, jakie chcesz osiągnąć. Zastanów się, na czym najbardziej Ci zależy. Czy chcesz, aby działania specjalisty SEO poprawiły konwersje, czy może raczej zależy Ci na uzyskaniu miejsca w TOP10, TOP5 czy nawet TOP3 na najpopularniejsze słowa kluczowe? Jeśli dokładnie przedstawisz agencji SEO swoje potrzeby, specjaliści będą mogli zaplanować pozycjonowanie sklepu internetowego, które będzie idealnie dopasowane do Twojej firmy. Pamiętaj, że mimo iż niektóre elementy są stałe i należy od nie zadbać niezależnie od rodzaju serwisu, to jednak cały proces powinien być indywidualnie dopasowany do sytuacji klienta i specyfiki jego firmy. Oprócz tego ważne jest również określenie budżetu, jednak ten krok możesz pominąć, jeśli zależy Ci na osiągnięciu wymarzonych efektów każdym kosztem.

    Analiza konkurencji – co robią rynkowi liderzy?

    Kolejny ważny aspekt to analiza konkurencji, którą również należy przeprowadzić jeszcze przed rozpoczęciem pozycjonowania sklepu internetowego. Sklepy, które wyświetlają się na najlepszych pozycjach, muszą mieć skuteczną strategię zwiększania widoczności. W przeciwnym wypadku nie udałoby im się uzyskać dobrego miejsca w rankingu Google. Z tego względu warto sprawdzić, z jakich rozwiązań korzystają rynkowi liderzy. Analiza powinna uwzględniać takie obszary jak:

    • długość i jakość treści,
    • wykorzystane słowa kluczowe,
    • rozmieszczenie słów kluczowych,
    • rodzaj komunikacji z odbiorcami,
    • źródła ruchu,
    • współczynnik konwersji na poszczególnych podstronach,
    • działania wykonywane poza obrębem strony
    • oraz inne formy reklamy.

    Analiza sklepów, którym udaje się uzyskać najlepsze miejsca w rankingu, pomoże zaplanować skuteczną strategię pozycjonowania sklepu internetowego.

    Analiza zachowań i określenie potrzeb użytkowników

    Każda reklama, promocja czy inne działanie marketingowe musi być dopasowane przede wszystkim do grupy docelowej. Trzeba pamiętać, że do każdego może docierać coś innego i rozwiązanie, które sprawdza się np. u nastolatków, nie będzie skuteczne w przypadku osób starszych. Trzeba wziąć pod uwagę m.in. średni wiek potencjalnych klientów, płeć, zainteresowania oraz potrzeby zakupowe. Pamiętaj, że pozycjonowanie sklepów internetowych to również dbałość o UX, dlatego przeanalizowanie zachowań użytkowników to podstawa to tego, aby stworzyć sklep przyjazny dla odbiorców oraz zachęcający do wykonania akcji.

    Na początku warto sprawdzić, o co najczęściej internauci pytają wyszukiwarkę, czyli jakie są najpopularniejsze słowa kluczowe związane z Twoją branżą. Istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają przeanalizowanie zachowań użytkowników w internecie. Jednym z najpopularniejszych z nich jest Google Analytics, czyli darmowe narzędzie udostępniane przez firmę Google. Pozwala ono śledzić zachowania internautów w Twoim sklepie, dzięki czemu łatwo można dowiedzieć się, o co szczególnie trzeba zadbać podczas pozycjonowania sklepu internetowego.

    Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących SEO

    Nawet jeśli nie zamierzasz samodzielnie pozycjonować swojego sklepu internetowego, dobrym pomysłem może okazać się poznanie podstaw SEO. Znajomość podstawowych zagadnień przyda Ci się podczas wstępnej rozmowy z agencją, a także już w trakcie pozycjonowania. Dzięki temu będziesz w stanie wyjaśnić swoje potrzeby specjaliście od SEO, a do tego on będzie mógł Cię informować o wprowadzanych działaniach oraz pojawiających się zmianach. Inaczej mówiąc, pozwoli Ci to czuwać nad całym procesem.

    Właściwa organizacja sklepu internetowego

    Właściwa organizacja sklepu internetowego

    Pozycjonowanie sklepu internetowego to działanie, które w większości przypadków jest niezbędne, jeśli firma marzy o tym, aby prężnie działać w środowisku e-commerce. To właśnie ruch pozyskany z organicznych wyników wyszukiwania jest najbardziej wartościowy dla sklepów online, więc warto zadbać o to, aby znaleźć się na wysokiej pozycji i zbudować świadomość marki wśród konsumentów.

    Rozwiń

    Trzeba jednak pamiętać, że aby pozycjonowanie miało sens, sklep musi być dobrze zorganizowany. W przeciwnym wypadku duża widoczność nie poprawi wyników sprzedażowych, więc pozycjonowanie sklepu internetowego okaże się inwestycją nieopłacalną.

    Dobre ceny i wysoka jakość produktów

    Konsumenci przy wyborze produktów zwracają uwagę m.in. na ceny oraz jakość. Oczywiście kreowanie polityki cenowej to skomplikowana sprawa, jednak warto zadbać o to, aby zawsze być o krok przed konkurencją. Zastanów się, jak Ty wybierasz produkty. Prawdopodobnie przeglądasz kilka ofert i wybierasz tę najbardziej atrakcyjną cenowo lub tę, która oferuje najlepszy stosunek ceny do jakości. Jeśli nie możesz zaoferować swoim klientom atrakcyjniejszej ceny lub jakości, niż oferuje konkurencja, pozycjonowanie sklepu internetowego wprawdzie zwiększy jego widoczność w sieci, ale może nie przyczynić się do poprawy konwersji i zwiększenia sprzedaży.

    Wsparcie dla klientów w całym procesie zakupu

    Jeśli chcesz, aby pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego przyniosło możliwie najlepsze efekty, musisz zadbać również o wsparcie dla klientów na całej ścieżce zakupowej. Użytkownicy dokonujący zakupu mogą napotkać przeróżne problemy, a jeśli nie otrzymają odpowiedniego wsparcia, najprawdopodobniej zrezygnują z zakupów w takim sklepie. Może się to skończyć np. porzuconym koszykiem, a to nie będzie dobrze odbierane przez wyszukiwarkę Google. Strony z wysokim współczynnikiem odrzuceń uznawane są przez boty indeksujące za bezwartościowe – skoro internauci często rezygnują z dokonania akcji na stronie, to coś musi być nie tak, prawda?

    Istnieje wiele sposobów na to, aby zapewnić użytkownikom odpowiednie wsparcie, jednak obecnie najbardziej cenione są live czaty.

    Atrakcyjna i nowoczesna szata graficzna

    Atrakcyjny i nowoczesny wygląd serwisu może nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie sklepu internetowego, jednak wygląd to pierwsza rzecz, na jaką zwraca uwagę odbiorca, gdy wejdzie na stronę. Szata graficzna może albo odstraszyć użytkownika, albo sprawić, że w jego oczach firma będzie profesjonalna i rzetelna. Warto zatem zadbać o odpowiedni szablon sklepu, wizualnie zgodny z kolorami czy czcionką, które kojarzą się z Twoją marką. Spójność jest tutaj bardzo ważna. Oprócz tego należy unikać długich bloków tekstu, małych i nieczytelnych czcionek czy niewyraźnych grafik. Warto natomiast stosować przyciągające uwagę nagłówki, atrakcyjne zdjęcia i grafiki, teksty podzielone na krótkie akapity.

    W obecnych czasach kluczowa jest jakość, ale nie dotyczy to wyłącznie sprzedawanego towaru. Wszystko, co ma związek z firmą, musi prezentować wysoki poziom. Pamiętaj, że jakość strony internetowej będzie kojarzona z Twoimi produktami.

    Dobrze przemyślany regulamin

    Regulamin sklepu również nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie sklepu internetowego (co więcej, zazwyczaj blokuje się go przed indeksowaniem przez boty Google), jednak mimo to warto o niego zadbać. Regulamin powinien dokładnie określać warunki, prawa i obowiązki zarówno kupującego, jak i sprzedającego. Dzięki niemu można uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji.

    Jak ułatwić botom Google indeksowanie sklepu internetowego?

    Jak ułatwić botom Google indeksowanie sklepu internetowego?

    Aby wyszukiwarka Google mogła umieścić serwis na konkretnej pozycji w wynikach wyszukiwania, najpierw musi dodać go do swoich zasobów. Pozycjonowanie sklepu internetowego nie będzie miało sensu, jeśli nie znajdzie się on w indeksie Google. Tak naprawdę sklep może trafić do zasobów wyszukiwarki bez Twojej pomocy, jednak trwałoby to znacznie dłużej. Dlatego lepiej ułatwić botom Google indeksowanie sklepu. Jak to zrobić?

    Rozwiń

    Dodanie strony za pomocą Google Search Console

    Najszybszym i najprostszym sposobem na indeksowanie strony jest dodanie jej do Google Search Console, z którego może korzystać każdy, kto posiada konto Google. Wystarczy wejść w zakładkę „Google Search Console” kliknąć przycisk „dodaj usługę” i w okienko wpisać nazwę swojej domeny – gotowe. Twój sklep zostanie dodany do indeksu Google w kilka sekund.

    Dodawanie domeny poprzez Google Search Console wprawdzie nie jest konieczne do pozycjonowania sklepu internetowego, (tzn. nie wpływa na widoczność w wynikach wyszukiwania), ponieważ Google nie faworyzuje serwisów, które zostały dodane za pomocą tego narzędzia, jednak mimo wszystko warto to robić. Google Search Console udostępnia wiele wartościowych danych, które mogą ułatwić proces pozycjonowania. Dzięki temu narzędziu można monitorować ruch na stronie, a także sprawdzić, jakie błędy powstrzymują ją przed uzyskaniem wysokiej pozycji.

    Utworzenie mapy strony w formacie XLM

    Kolejny sposób na dodanie sklepu do Google to utworzenie mapy strony w formacie XLM. Mapa strony to plik zawierający informacje na temat wszystkich podstron znajdujących się w obrębie witryny, przede wszystkim adresów URL. Dzięki niemu roboty wyszukiwarki wiedzą, jakie strony mają skanować, co znacznie ułatwia cały proces dodawania poszczególnych podstron do zasobów Google, a tym samym – pozycjonowanie sklepu internetowego.

    Wyszukiwarka Google nie powinna mieć problemu z indeksowaniem małych stron, natomiast w przypadku tak rozbudowanych serwisów jak sklepy internetowe, utworzenie mapy strony to absolutna konieczność. Bez tego boty indeksujące mogłyby pominąć niektóre podstrony znajdujące się w obrębie witryny.

    Plik robots.txt – co to jest i dlaczego warto o niego zadbać?

    Wyszukiwarka Google skanuje w ciągu godziny ogromne ilości stron internetowych. Jeśli chcesz ułatwić jej proces skanowania swojego sklepu, powinieneś zadbać o poprawny plik robots.txt, który jest sposobem na komunikację z botami indeksującymi. Dzięki niemu ułatwisz im nawigacje po stronie, a także zablokujesz dostęp do podstron, które nie mają znaczenia w procesie pozycjonowania sklepu internetowego. Podobnie jak mapa strony, jest on szczególnie potrzebny w przypadku rozbudowanych serwisów. Bez niego indeksowanie wszystkich podstron trwałoby bardzo długo, ponieważ boty sprawdzałyby również te adresy, które nie mają żadnego znaczenia dla pozycjonowania np. polityka prywatności, regulamin, rejestracja konta, koszyk.

    Plik robots.txt powinien znajdować się pod adresem: nazwadomeny.pl/robots.txt.

    Czy samo dodanie strony do Google wystarczy?

    Dodanie strony do Google jest konieczne, aby wyszukiwarka brała ją pod uwagę, gdy będzie szukała odpowiedzi na pytania zadawane przez internautów, jednak to nie wystarczy, aby znalazła się ona na wysokiej pozycji. Indeksowanie to dopiero początek. Aby walczyć o wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, konieczne jest pozycjonowanie sklepu internetowego, czyli szereg działań, które dopasują serwis do algorytmów wyszukiwarki oraz potrzeb użytkowników.

    Audyt SEO i audyt UX – dlaczego warto je przeprowadzić?

    Audyt SEO i audyt UX – dlaczego warto je przeprowadzić?

    Aby specjalista od SEO mógł zaplanować skuteczną strategię pozycjonowania sklepu internetowego, która będzie dopasowana do specyfiki firmy i jej klientów, oraz przyczyni się do realizowania celów biznesowych, musi wiedzieć, jaki jest aktualny stan serwisu. W tym właśnie pomagają audyt SEO oraz UX.

    Rozwiń

    Czym jest audyt SEO?

    Audyt SEO to szczegółowa analiza serwisu internetowego, pod kątem jego dopasowania do wymagań wyszukiwarki. Podczas analizy sprawdzane są wszelkie obszary, które mogą mieć wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania i które należy brać pod uwagę podczas pozycjonowania sklepu internetowego. Przebieg audytu SEO powinien być uzależniony od potrzeb klienta i celów, jakie chce zrealizować. Z tego względu musi być on poprzedzony szczegółowym wywiadem z właścicielem serwisu. Podczas takiej rozmowy określany jest również zakres działań. Po zakończonych badaniach, testach i analizach sporządzany jest szczegółowy raport, który opisuje wszystkie błędy występujące na stronie, ale także jej mocne strony. Kompleksowy audyt SEO określa również potencjał witryny do dalszego rozwoju.

    Dlaczego warto przeprowadzić audyt SEO?

    Audyt SEO powinien być pierwszym krokiem w procesie pozycjonowania sklepów internetowych, niezależnie od branży, grupy docelowej i celów firmy. Jest to podstawa do tego, aby móc zaplanować skuteczny plan zwiększania widoczności. Dzięki niemu wiadomo, co trzeba naprawić i na czym skupić największą uwagę. Trudno byłoby naprawiać błędy na stronie, nie wiedząc, w czym tak naprawdę leży problem. Jednak audyt SEO sklepu internetowego warto przeprowadzić również wtedy, gdy cieszy się on dużą widocznością, ponieważ możliwe, że potencjał serwisu jest znacznie większy. Z tego też względu warto poddawać swoją stronę analizie regularnie co jakiś czas, a nie tylko przed pozycjonowaniem sklepu internetowego. Trzeba wziąć pod uwagę to, że wymagania wyszukiwarki ciągle się zmieniają.

    Czym jest audyt UX?

    Audyt UX to kompleksowa analiza serwisu internetowego, która sprawdza, czy (i w jakim stopniu) odpowiada on na potrzeby użytkowników oraz zachęca do wykonywania akcji, które przybliżą firmę do osiągnięcia założonych celów. Podczas audytu UX analizowane są wszystkie obszary, które mogą wpłynąć na wrażenia użytkownika. Najczęściej występujące błędy związane z wrażeniami użytkownika, które negatywnie wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego to:

    • długie ładowanie zawartości strony,
    • brak responsywności,
    • skomplikowane formularze,
    • brak możliwości dokonania zakupu bez rejestracji,
    • nieprzejrzysta struktura,
    • brak formatowania treści.

    Z audytu UX również sporządzany jest szczegółowy raport, który opisuje zarówno słabe, jak i mocne strony serwisu internetowego.

    Dlaczego warto przeprowadzić audyt UX?

    Jeśli nie wiesz, dlaczego duży ruch w Twoim sklepie nie przekłada się na konwersję lub czemu tak wielu użytkowników porzuca koszyk i rezygnuje z zakupów, to audyt UX będzie doskonałym rozwiązaniem. Analiza serwisu pod kątem wrażeń użytkownika to – podobnie jak w przypadku audytu SEO – podstawa do planowania strategii pozycjonowania sklepu internetowego. Tutaj szczególnie istotne są zachowania oraz potrzeby użytkowników. Trzeba pamiętać, że niektóre rozwiązania nie sprawdzą się w każdej grupie docelowej, dlatego ważne jest uwzględnienie potrzeb potencjalnych klientów firmy i analizowanie sklepu na tej podstawie.

    Z racji tego, że wyszukiwarka Google zwraca ogromną uwagę na użyteczność stron, audyt UX to konieczność, jeśli chcesz liczyć na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Analiza strony pod kątem użyteczności pozwoli przede wszystkim wyeliminować błędy, które przyczyniają się do wzrostu współczynnika odrzuceń.

    Słowa kluczowe – jakie są ich rodzaje i jakie wybrać do pozycjonowania sklepu internetowego?

    Słowa kluczowe – jakie są ich rodzaje i jakie wybrać do pozycjonowania sklepu internetowego?

    Słowa kluczowe to najważniejszy element pozycjonowania sklepu internetowego. To one decydują o tym, czy użytkownicy dotrą do danego serwisu, czy też nie. Dobrze wykonana analiza słów kluczowych jest zatem czynnikiem, który wpływa na sukces w przyszłości.

    Rozwiń

    Trzy główne grupy słów kluczowych

    Frazy kluczowe można podzielić na kilka różnych rodzajów. To, jakich fraz powinieneś użyć do pozycjonowania sklepu internetowego, zależy m.in. od aktualnej sytuacji Twojej firmy oraz od tego, jaki efekt chcesz osiągnąć. Trzy główne grupy słów kluczowych to:

    Frazy brandowe

    Zawierają nazwę marki lub nazwę domeny. Używanie ich do pozycjonowania zazwyczaj pozwala bardzo szybko uzyskać wysoką pozycję, pod warunkiem, że nazwa firmy jest unikatowa. Jednak stosowanie ich do pozycjonowania sklepu internetowego ma sens tylko wtedy, gdy marka jest już znana na rynku. W takiej sytuacji użytkownicy mogą wpisywać frazę brandową np. z powodu tego, że nie pamiętają dokładnego adresu sklepu.

    Frazy ogólne

    Jak sama nazwa wskazuje, są to frazy, które bardzo ogólnie określają zagadnienia związane z daną branżą. Przykład frazy ogólnej to „rower górski”. Takie frazy cechują się wysoką średnią liczbą wyszukiwań, a najczęściej korzystają z nich użytkownicy, którzy nie mają sprecyzowanych potrzeb, dlatego ruch pozyskany dzięki nim nie zawsze przekłada się na większą sprzedaż. Pozycjonowane sklepów internetowych na ogólne słowa kluczowe jest bardzo trudne ze względu na dużą konkurencję.

    Frazy z długiego ogona

    Frazy z długiego ogona lub inaczej long tail to frazy składające się z kilku słów, dlatego bardzo precyzyjnie określają potrzeby internautów. Średnia liczba wyszukiwań fraz long tail jest zazwyczaj bardzo niska, ale nie oznacza to, że należy z nich rezygnować. Ten rodzaj słów kluczowych pozwala docierać do osób zazwyczaj już przekonanych do zakupu, dlatego ruch pozyskany w ten sposób bardzo często przekłada się na sprzedaż. Frazą long tail może być np. „rower górski męski 29 cali”.

    Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania sklepów internetowych?

    Przy wyborze słów do pozycjonowania sklepów internetowych trzeba kierować się kilkoma różnymi aspektami. Przede wszystkim musisz wziąć pod uwagę współczynnik wyszukiwania – nie ma sensu pozycjonować sklepu na frazy, których nikt nie szuka. W takim przypadku nawet pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania nie będzie generowało żadnego ruchu. Z drugiej jednak strony wykorzystywanie najbardziej popularnych fraz również nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ trudno będzie uzyskać dobre miejsce, a do tego będzie to o wiele droższe. Kluczem do sukcesu jest zatem znalezienie kompromisu i dobranie takich słów, które będą generowały ruch, a jednocześnie nie będą zbyt konkurencyjne.

    Narzędzia do analizowania słów kluczowych

    Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga korzystania z odpowiednich narzędzi SEO na różnych etapach całego procesu. Dotyczy to oczywiście również dobierania i analizowania słów kluczowych. Aby frazy spełniały swoje zadanie i pozyskiwały ruch w sklepie, ich wybór nie może być przypadkowy. Warto korzystać z narzędzi takich jak Planer słów kluczowych Google, Semstorm, Übersuggest czy AnswerThePublic. Pozwalają one odszukać frazy, które będą w stanie pozyskać wartościowy ruch w Twoim sklepie. Pamiętaj, że warto dobierać słowa kluczowe tak, aby docierać do osób na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dzięki temu pozycjonowanie sklepu internetowego pozwoli Ci promować swoją firmę na szeroką skalę.

    Gdzie należy umieszczać słowa kluczowe?

    Najbardziej oczywistym miejscem, w którym należy umieszczać słowa kluczowe, są wszelkie treści na stronie. W sklepie internetowym będą to opisy produktów, opisy kategorii, poradniki, sekcja pytań i odpowiedzi, ale również artykuły na blogu. Aby pozycjonowanie sklepu internetowego było skuteczne, frazy powinny znaleźć się zarówno w nagłówkach (szczególnie H1), jak i w samej treści.

    Inne ważne miejsca na słowa kluczowe to:

    • adresy URL,
    • meta tytuły,
    • meta opisy,
    • atrybuty ALT,
    • linki wewnętrzne.

    Optymalizacja sklepu internetowego

    Optymalizacja sklepu internetowego

    Pozycjonowanie sklepu internetowego można podzielić na działania wykonywane na stronie oraz działania wykonywane poza nią. Te pierwsze inaczej nazywa się optymalizacją, która jest bardzo ważnym elementem całego procesu zwiększania widoczności sklepu. Jak powinna ona wyglądać?

    Rozwiń

    Czym jest optymalizacja sklepu internetowego?

    Optymalizacja sklepu internetowego to przede wszystkim dopasowanie kodu źródłowego, treści i plików graficznych do algorytmów wyszukiwarki oraz potrzeb użytkownika. Dzięki zmianom wprowadzanym na stronie roboty indeksujące lepiej rozumieją, co znajduje się w serwisie i jaką wartość ma on dla odbiorców. Mimo że jest to podstawa pozycjonowania sklepu internetowego, to sama optymalizacja techniczna nie pomoże osiągnąć najlepszej pozycji na najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe. Koniecznie będą również inne działania, wykonywane poza obrębem strony, czyli tzw. pozycjonowanie offsite oraz content marketing.

    Pierwszym krokiem w optymalizacji powinno być pozbycie się błędów, które wykazał audyt SEO oraz audyt UX. Wyeliminowanie problemów to podstawa to tego, aby specjalista od SEO mógł wdrożyć kolejne działania. W raporcie z audytu UX błędy podzielone są na: krytyczne, średnie i podstawowe. W pierwszej kolejności należy zająć się błędami krytycznymi, ponieważ to one mają największy wpływ na funkcjonowanie strony, a tym samym na pozycjonowanie sklepu internetowego.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – najważniejsze działania onsite

    Nie wszystkie czynniki rankingowe Google są nam znane, dlatego tak naprawdę pełna optymalizacja strony pod wyszukiwarkę Google nie jest możliwa, jednak istnieją elementy, które są konieczne do tego, aby móc walczyć o wysokie miejsce w rankingu. Pozycjonowanie sklepów internetowych onsite właściwie niewiele różni się od pozycjonowania stron WWW. Większość czynności wygląda tak samo, różnicą jest jednak poziom trudności. W przypadku sklepu internetowego optymalizacja jest znacznie trudniejsza, ze względu na dużą liczbę podstron, treści i plików graficznych. Najważniejsze obszary, o które należy zadbać podczas optymalizacji sklepu to:

    • słowa kluczowe,
    • adresy URL,
    • meta tytuły i meta opisy,
    • nagłówki H1-H3,
    • linki wewnętrzne,
    • treści,
    • atrybuty ALT.

    Szybkość ładowania i wersja mobilna sklepu

    Pozycjonowanie sklepów internetowych to również dbałość o wrażenia użytkownika, dlatego ważną kwestią dotyczącą optymalizacji jest również szybkość ładowania sklepu. Ze względu na wiele podstron, uzyskanie dobrego efektu może być trudne, ale warto poświęcić na to więcej uwagi. Wolno wczytująca się zawartość strony jest jedną z najczęstszych przyczyn rezygnacji z wykonania kolejnych akcji. Jednak nie tylko wrażenia użytkownika są powodem, dlaczego należy zadbać o szybkość ładowania strony. Warto wiedzieć, że jest to istotny czynnik rankingowy Google.

    Oprócz tego znaczenie dla pozycjonowania sklepu internetowego ma również mobilna wersja sklepu. Aktualnie większość ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych. Jeśli strona Twojego sklepu nie będzie dopasowywała się do rozdzielczości smartfonów, będzie ona nieatrakcyjna zarówno w oczach użytkowników, jak i wyszukiwarki.

    Bezpieczeństwo na stronie, czyli certyfikat SSL

    Certyfikat SSL (Secure Socket Layer) to protokół sieciowy, który zabezpiecza przysyłanie danych. W sklepie internetowym jest on szczególnie istotny, ze względu na to, że użytkownicy podczas zakupów podają swoje dane oraz oczywiście dokonują płatności. Warto wspomnieć, że internauci doskonale wiedzą, które strony zabezpieczone są certyfikatem SSL, ponieważ o jego obecności świadczy symbol kłódki przed adresem URL strony oraz przedrostek „https”. Czy certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego? Sama obecność tego protokołu sieciowego nie zapewni wysokiej pozycji, ale trzeba pamiętać, że wyszukiwarka Google stara się spełniać potrzeby użytkowników i proponować im wyłącznie użyteczne, bezpieczne witryny. Certyfikat SSL sprawi, że sklep internetowy będzie lepiej postrzegany zarówno przez użytkowników, jak i boty indeksujące.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych offsite

    Pozycjonowanie sklepów internetowych offsite

    Pozycjonowanie sklepów internetowych offsite może odbywać się na wiele różnych sposobów, np. prowadzenie działań reklamowych w social mediach czy udzielanie się na forach branżowych. Jednak najważniejszym aspektem jest pozyskiwanie linków zewnętrznych, czyli tzw. link building.

    Rozwiń

    Czym jest link building?

    Link building to pozyskiwanie linków z niezależnych serwisów do pozycjonowanej witryny. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Wyszukiwarka Google uznaje, że serwisy internetowe, do których prowadzą linki z innych wartościowych stron, są godne zaufania i warto je promować. Najprościej mówiąc, pozyskiwanie linków zewnętrznych to budowanie autorytetu sklepu internetowego w oczach wyszukiwarki.

    To jednak nie wszystko. Oprócz tego, że linki umieszczone na zewnętrznych serwisach pozytywnie wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego, mogą one też bezpośrednio pozyskiwać klientów. Pamiętaj jednak, że choć link building to ważny czynnik rankingowy, nie należy opierać całego procesu pozycjonowania na pozyskiwaniu linków. Bez odpowiedniej optymalizacji technicznej oraz wartościowego contentu link building nie pomoże, nawet jeśli będzie przeprowadzony wzorowo.

    Jak poprawnie tworzyć profil linkowy?

    Umieszczanie linków na zewnętrznych serwisach wydaje się banalnie proste, jednak to tylko pozory. Aby link building był skuteczny, trzeba odpowiednio zaplanować całą strategię. W przeciwnym wypadku skończyłoby się to niepotrzebnym przepaleniem budżetu na SEO lub nawet karą otrzymaną od Google za prowadzenie niedozwolonych działań. Najważniejszą zasadą jest to, że linki muszą pochodzić z wartościowych stron. Tylko w takim przypadku będą wspierały pozycjonowanie sklepu internetowego. Od czasu wprowadzenia algorytmu Pingwin, czyli od 2012 roku ilość linków nie ma już tak dużego znaczenia, jak źródło ich pochodzenia.

    Oprócz tego trzeba zadbać o to, aby linkowanie było naturalne. Do pozycjonowanego sklepu powinna prowadzić podobna liczba linków dofollow oraz nofollow. Moc strony, z której pochodzi link przekazują tylko linki dofollow, za którymi podążają boty indeksujące, jednak w ogólnym rozrachunku liczy się łączna liczba linków.

    Gdzie umieszczać linki?

    Jednym z najpopularniejszych sposobów na pozyskiwanie linków jest publikowanie artykułów sponsorowanych na portalach podobnych tematycznie. Im większy, bardziej znany oraz bardziej ceniony będzie to serwis, tym większe znaczenie będzie miał on dla pozycjonowania sklepu internetowego (pod warunkiem, że link będzie miał atrybut dofollow). Oprócz tego linki można umieszczać w komentarzach pod postami na blogach podobnych tematycznie, w wypowiedziach na forach branżowych czy w katalogach firm. Pamiętaj, aby przed umieszczeniem linku na danej stronie wcześniej dokładnie ją sprawdzić. Czy na pewno jest to odpowiedni serwis? Przeanalizuj jakość wybranego serwisu oraz jego popularność. Umieszczenie linków na nieodpowiednich stronach nie przyczyni się do poprawy widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania, a co więcej – może nawet zaszkodzić.

    Tworzenie wartościowej treści

    Innym sposobem na naturalne pozyskiwanie linków zewnętrznych jest tworzenie wartościowej treści i publikowanie jej w obrębie swojego sklepu. Wartościowe treści same będą zachęcały użytkowników do udostępniania i linkowania. Dlatego warto dzielić się wiedzą i tworzyć eksperckie teksty, zawierające wysoką wartość merytoryczną. Pamiętaj jednak, że artykuły sponsorowane na zewnętrznych serwisach również muszą cechować się wysoką jakość i przedstawiać wartość dla czytelnika. Teksty te są poniekąd wizytówką firmy. Jeśli nie będą wartościowe, odbiorcy nie będą chcieli podążać za linkami i sprawdzać, do czego prowadzą. Oprócz tego jakość tekstów i wypowiedzi na forach branżowych nie bez znaczenia jest również dla pozycjonowania sklepu internetowego. Wyszukiwarka Google potrafi ocenić, czy treść wokół linku jest wartościowa.

    Content marketing w sklepie internetowym

    Content marketing w sklepie internetowym

    Istnieje wiele sposobów na to, aby osiągnąć sukces w e-commerce, i nie koniecznie każdy sklep internetowy musi robić to samo, aby wspiąć się na szczyt. Każda strategia powinna być dopasowana przede wszystkim do grupy docelowej oraz do tego, na jakie efekty liczy firma. Jednak są również takie aspekty, które liczą się zawsze, a jednym z nich jest content marketing.

    Rozwiń

    Czym jest content marketing?

    Content marketing to rodzaj strategii marketingowej, która polega na regularnym tworzeniu i dystrybucji treści. W przypadku każdej branży, a nawet firmy może ona przybierać inną podstać, jednak faktem jest, że content to obecnie jedno z najpotężniejszych narzędzi do promowania swojego biznesu w sieci niezależnie od branży. Z pewnością nie raz słyszałeś stwierdzenie „content is king”. Ma ono w sobie wiele prawdy i nie dotyczy to wyłącznie pozycjonowania sklepów internetowych. Content marketing to sposób na komunikację z odbiorcami i budowanie pozytywnej, długofalowej relacji. W sklepach online treści zastępują sprzedawcę. Opisy kategorii i produktów opowiadają odbiorcy o produkcie: o jego cechach, parametrach i zaletach. Dlatego najważniejsza zasada content marketingu to tworzenie treści, które spodobają się zarówno odbiorcom, jak i botom wyszukiwarki.

    Content marketing a pozycjonowanie sklepów internetowych – co daje regularne publikowanie treści?

    Content marketing ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania sklepów internetowych. Tak naprawdę sklep online bez treści wyglądałby jak niedokończony projekt i na pewno miałby niewielkie szanse na pokazanie się w sieci i dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. To właśnie content, czyli treści na stronie nadają jej wartość. Istnieje cała masa danych, które jasno wykazują, że firmy, które w swojej strategii marketingowej uwzględniły tworzenie i dystrybucje treści o wiele lepiej radzą sobie z pozyskiwaniem klientów i generowaniem wartościowego ruchu na stronie.

    Z czego to wynika? Przede wszystkim udostępnianie nowej treści pokazuje wyszukiwarce Google, że strona żyje i coś się na niej dzieje. Google lubi witryny, które są nieustannie aktualizowane i rozbudowywane, dlatego też takie strony mają większe szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Oprócz tego tworząc duże ilości contentu, automatycznie robimy miejsce dla wielu słów kluczowych, które jak wiadomo, są podstawą pozycjonowania sklepów internetowych. Dodatkowo dzięki dużej ilości treści można stworzyć solidny profil linków wewnętrznych i prowadzić odbiorców z jednego produktu do drugiego. Takie działanie sprawi, że użytkownik spędzi więcej czasu na stronie, a to natomiast dobrze wygląda w oczach wyszukiwarki.

    Opisy produktów i opisy kategorii

    Opisy produktów i kategorii to najważniejsze treści w sklepie online. Przede wszystkim wspomagają pozycjonowanie sklepu internetowego, ale pełnią jednocześnie wiele innych funkcji. Dla potencjalnych klientów jest to źródło informacji na temat produktów. Dlatego powinny być stworzone tak, aby odbiorca po przeczytaniu wiedział, czym jest reklamowany produkt, do czego służy i jakie są jego najważniejsze cechy. A co z parametrami? Opis parametrów jest bardzo ważny, ale nie można zapominać o tym, że potencjalnego klienta nie interesują raczej suche fakty, tylko to, jakie korzyści przyniesie mu produkt oraz jakie jego problemy rozwiąże. Używanie języka korzyści to konieczność, jednak nie można przesadzać w drugą stronę. Przesadne wychwalanie produktu nie wygląda dobrze, zwłaszcza jeśli informacje są nieprawdziwe. Umiejętnie stworzone opisy produktów będą zarówno wspierały pozycjonowanie sklepu internetowego, jak i zachęcały potencjalnych klientów do zakupu.

    Najważniejsze zasady tworzenia treści

    Tak jak w przypadku każdej strategii marketingowej, planowanie konkretnych działań powinno być poprzedzone określeniem grupy docelowej, a następnie poznaniem jej potrzeb i zachowań. Najlepiej stworzyć sobie profil potencjalnego klienta i na tej podstawie zaprojektować content plan. Oczywiście do pozycjonowania sklepów internetowych kluczowe jest nasycenie treści słowami kluczowymi, jednak jeśli teksty mają również zachęcać do dokonania konwersji, muszą być atrakcyjne dla grupy docelowej.

    Oprócz tego teksty w sklepie internetowym muszą być unikalne, wartościowe, pozbawione błędów i dobrze sformatowane. Należy unikać długich bloków tekstu i niewyraźnych czcionek, a zamiast tego dzielić treść na krótkie akapity opisane nagłówkami, stosować listy, wytłuszczenia itp.

    Sklep internetowy a blog – czy warto?

    Sklep internetowy a blog – czy warto?

    Blog firmowy uznawany jest za jedno z najskuteczniejszych i najtańszych narzędzi do pozyskiwania wartościowego ruchu na stronie. Czy jest to prawda? Jak najbardziej.

    Rozwiń

    Regularne publikowanie artykułów mocno wspiera pozycjonowanie sklepu internetowego, a do tego pozwala budować wizerunek eksperta i zdobywać zaufanie wśród odbiorców. Pamiętaj jednak, że jeśli samodzielnie nie będziesz tworzyć i optymalizować postów na bloga, to jednak koszty się pojawią. Będziesz musiał zapłacić copywriterowi oraz oczywiście specjaliście od SEO.

    Blog w sklepie internetowym – znaczenie dla pozycjonowania

    Blog firmowy ma takie znaczenie dla pozycjonowania sklepów internetowych jak wszystkie inne treści na stronie. Różnicą jest jednak to, że daje on znacznie więcej możliwości. Przede wszystkim jest to sposób na ciągłe rozszerzanie sklepu i dodawanie nowych wartościowych treści. Jak już wiesz, wyszukiwarka Google promuje serwisy bogate w wartościowy dla użytkownika content. Bez bloga trudno byłoby nieustanie dodawać nowe treści. Nawet jeśli w Twoim sklepie znajduje się tysiąc produktów, to gdy uzupełnisz wszystkie opisy, trudno będzie znaleźć miejsce na publikowanie nowych treści. Prowadząc bloga, masz nieograniczone możliwości.

    Oprócz tego artykuły to również doskonałe miejsce na umieszczanie fraz z długim ogonem, które pozwalają uzyskać dobre efekty niskim kosztem. Fraza long tail bez problemu może być tematem artykułu.

    Blog firmowy – budowanie profesjonalnego wizerunku marki i zdobywanie zaufania odbiorców

    Artykuły na blogu firmowym nie tylko bezpośrednio wspierają pozycjonowanie sklepu internetowego, ale również pomagają kreować wizerunek eksperta w branży oraz zdobywać zaufanie potencjalnych klientów. Konsumenci o wiele chętniej kupują od firm, do których mają zaufanie. Jeśli wpisy na Twoim blogu, będą w profesjonalny, ale zrozumiały sposób wyjaśniały ważne dla odbiorców kwestie, Twój sklep będzie miał większe szanse na sukces. Artykuły na blogu firmowym reprezentują firmę, więc jeśli będą profesjonalne i wartościowe, z tym właśnie odbiorcy będą kojarzyć Twój sklep.

    Skąd brać pomysły na tematy artykułów?

    Blog firmowy będzie cieszył się zainteresowaniem tylko wtedy, gdy publikowane posty będą poruszały ważne dla potencjalnych odbiorców tematy, i tylko wtedy będziesz mógł traktować go jako skuteczne narzędzie wspierające proces pozycjonowania Twojego sklepu internetowego. Publikowanie artykułów dotyczących tematów, które nikogo nie interesują, po prostu nie będzie generowało wartościowego ruchu w Twoim serwisie. Dlatego przed planowaniem tematów warto przeprowadzić analizę potrzeb grupy docelowej. Istnieje mnóstwo narzędzi, dzięki którym można sprawdzić, jakie pytania użytkownicy często kierują do wyszukiwarki. Oprócz tego możesz śledzić poczynania konkurencji, a także przeglądać fora branżowe i grupy w social mediach. Z pewnością znajdziesz tam mnóstwo inspiracji. Warto również wykorzystać bieżące wydarzenia związane z branżą, w jakiej działasz. Jest to tzw. RTM (z j.ang. Real Time Marketing).

    Najważniejsze zasady prowadzenia bloga, który będzie wspierał pozycjonowanie sklepu internetowego

    Blog firmowy to szansa na pozyskanie wartościowego ruchu w sklepie w prosty sposób. Wspiera on pozycjonowanie sklepu internetowego, ale również zachęca czytelników do dokonania zakupu. Jednak, aby spełniał wszystkie te zadania, trzeba trzymać się pewnych zasad. Aby blog firmowy stał się skutecznym narzędziem marketingowym, musisz zadbać o takie aspekty jak:

    Regularne publikowanie treści

    Nie chodzi o to, aby codziennie umieszczać na blogu nowy wpis, ale warto już na początku zaplanować sobie strategię publikowania artykułów i dbać o to, aby odbywało się to w równych odstępach czasu.

    Poruszanie tematów przyciągających odbiorców

    O tym mowa była już wcześniej. Jeśli chcesz, aby Twój blog generował ruch w sklepie i przyczyniał się do poprawy wyników sprzedażowych, musisz zainteresować odbiorców i serwować im tematy, które będą ciekawe.

    Wysoka jakość treści

    Wysoka jakość treści to sprawa oczywista. Dotyczy to wszystkich tekstów, jakie publikujesz pod szyldem swojej marki. Pamiętaj, że niską jakość contentu bardzo szybko zauważą zarówno użytkownicy, jak i boty wyszukiwarki. Słabej jakości treści nie są Twoim sprzymierzeńcem w procesie pozycjonowania sklepu internetowego.

    Pisanie zrozumiałym językiem

    Bardzo często popełnianym błędem na blogu firmowym jest pisanie niezrozumiałym dla odbiorców językiem. Warto kreować wizerunek eksperta i pokazywać, że firma zna się na rzeczy, jednak chwalenie się wiedzą nie jest mile widziane.

    Budowanie zaufania wyszukiwarki i użytkowników

    Budowanie zaufania wyszukiwarki i użytkowników

    Nawet najlepsze techniki pozycjonowania sklepów internetowych nie pomogą, jeśli firma nie będzie cieszyła się zaufaniem wśród potencjalnych klientów. Budowanie zaufania i wiarygodności marki to jeden z najważniejszych elementów marketingu. Jeśli chcesz, aby Twoja relacja z klientami była pozytywna i przyczyniła się do tego, że będą oni wracać do Twojego sklepu, musisz zadbać o zaufanie. A jak to zrobić?

    Rozwiń

    Osoby odpowiedzialne za marketing w firmie z pewnością od dawna szukają odpowiedzi na to pytanie. Znalezienie jej jest sporym wyzwaniem ze względu na stale zmieniające się potrzeby konsumentów. Nigdy nie wiadomo, co tak naprawdę zadziała, ale warto zadbać o podstawy, czyli:

    Stosowanie technik zgodnych z polityką wyszukiwarki Google

    Budowanie zaufania użytkowników można połączyć z budowaniem zaufania wyszukiwarki. Jeśli chcesz, aby Twoja firma była wiarygodna zarówno w oczach klientów, jak i dla botów indeksujących, nie stosuj nieetycznych technik pozycjonowania sklepów internetowych. Wszystkie działania, które mają zwiększyć widoczność Twojego serwisu w sieci, powinny być zgodne z polityką wyszukiwarki. W przeciwnym wypadku bardzo szybko stracisz wiarygodność, którą bardzo trudno będzie odbudować. Wyszukiwarka Google nie lubi, gdy się ją oszukuje. Dlatego na witryny, które zyskały dużą widoczność dzięki niedozwolonym działaniom, nakłada kary np. w postaci filtra algorytmicznego.

    Umożliwienie użytkownikom dodawania opinii

    Opinie użytkowników poniekąd kreują wizerunek firmy. Jeśli w swoim sklepie oferujesz klientom produkty wysokiej jakości, a także dbasz o inne potrzeby kupujących, możesz liczyć na pozytywne opinie, które będą napędzały sprzedaż. Konsumenci bardzo często kierują się komentarzami innych kupujących. Jeśli dany produkt będzie zachwalany, istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba niezdecydowana jednak się do niego przekona. Warto zatem umożliwić użytkownikom dodawanie opinii. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Google Moja Firma lub po prostu umożliwić to na podstronach z produktami. Dzięki temu zyskasz wiarygodność w oczach klientów i zbudujesz zaufanie, a do tego wspomożesz pozycjonowanie sklepu internetowego. Komentarze użytkowników to zawsze dodatkowa, unikalna treść, którą – jak już wiesz – wyszukiwarka Google bardzo lubi.

    Utworzenie zakładki z danymi firmy

    Jeśli chcesz zdobyć zaufanie klientów, musisz najpierw dać się poznać. Nie zapomnij stworzyć na stronie swojego sklepu zakładki zawierające dane teleadresowe i ważne informacje o Twojej firmie. Taka zakładka dodatkowo przyda się w przypadku pozycjonowania lokalnego – dzięki danym teleadresowym wyszukiwarka Google będzie mogła przypisać Twoją firmę do konkretnej lokalizacji.

    Nieoszukiwanie wyszukiwarki i odbiorców

    Zaufanie zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki bardzo łatwo można stracić poprzez błędy w procesie pozycjonowania sklepów internetowych – np. poprzez oszukiwanie, czego rzeczywiście dotyczy strona. Przede wszystkim pamiętaj, że wybrane słowa kluczowe muszą być spójne z tym, co znajduje się na stronie. Wykorzystywanie fraz, które nie mają nic wspólnego z tematem poruszanym na danej podstronie, jest niedopuszczalne i z pewnością zwiększy liczbę odrzuceń. To samo dotyczy adresów URL, nagłówków czy opisów plików graficznych. Nawet jeśli poprzez oszustwo przyciągniesz użytkowników na swoją stronę, to nie przyniesie to żadnej korzyści, jeśli bardzo szybko się oni zorientują, że treść nie odpowiada na ich pytanie, bo po prostu nie jest zgodna z frazą, jaką wpisali w wyszukiwarkę.

    Monitorowanie i analiza postępów – jak mierzyć efekty?

    Każda strategia marketingowa powinna być systematycznie sprawdzana pod kątem efektów. Tylko dzięki analizie zmian i mierzeniu efektów można zweryfikować, czy prowadzone działania są skuteczne i pomagają osiągnąć zamierzone przez firmę cele. Pozycjonowanie sklepów internetowych to rodzaj strategii marketingowej, dlatego i w tym przypadku nie można zapominać o mierzeniu efektów i analizowaniu korzyści wynikających z działań pozycjonera.

    Dlaczego warto na bieżąco monitorować i analizować postępy?

    Monitorowanie i analizowanie postępów można uznać za stały element pozycjonowania sklepu internetowego, bez którego proces ten nie byłby kompletny. Każde działanie w marketingu ma sens tylko wtedy, gdy można zmierzyć jego efektywność, bo przecież wszystkie działania mają jakiś określony cel. Jeśli wykonywane czynności nie przybliżają firmy do zrealizowania danego celu, można uznać, że strategia jest nieskuteczna. Stałe monitorowanie zmian i czuwanie nad całym procesem zwiększania widoczności w sieci pozwala na bieżąco weryfikować, czy środki inwestowane w projekt nie są niepotrzebnie przepalane. Jeśli coś nie działa, konieczna jest modyfikacja lub całkowita zmiana strategii pozycjonowania sklepu internetowego.

    Jaki cel ma Twoja firma? Na jakie efekty liczysz?

    Aby móc mierzyć efektywność działań prowadzonych przez specjalistę SEO, musisz wiedzieć, na jakie efekty właściwie liczysz. Na etapie ich mierzenia (czyli po kilku miesiącach prowadzenia działań SEO) powinieneś mieć już precyzyjnie określone cele, ponieważ to omawia się już na wstępnej rozmowie ze specjalistą SEO, jeszcze przed rozpoczęciem pozycjonowania sklepu internetowego. Ustalenie celów, jakie chcesz osiągnąć, jest potrzebne nie tylko do zaplanowania idealnej strategii, ale również do mierzenia efektywności działań – jeśli Twoje potrzeby nie byłyby sprecyzowane, skąd miałbyś wiedzieć, że pozycjonowanie pomaga Ci osiągnąć cel?

    Jak mierzyć efekty – najważniejsze wskaźniki

    Efekty pozycjonowania sklepów internetowych można mierzyć na różne sposoby, w zależności od tego, na czym najbardziej Ci zależy, i pod jakim kątem projektowana była strategia. Istnieją jednak wskaźniki, które uznawane są za podstawowe wyznaczniki efektywności działań SEO, a są to:

    Widoczność strony w wynikach wyszukiwania

    Pozycjonowanie sklepów internetowych to proces, którego celem jest zwiększanie widoczności na konkretne frazy kluczowe. Warto zatem weryfikować, na które z nich sklep wyświetla się na wyższej pozycji. Im więcej fraz znajdzie się w TOP3 czy TOP10, tym lepiej. Jest to najbardziej oczywisty i najłatwiejszy do zweryfikowania efekt działań pozycjonera.

    Ruch organiczny

    Kolejny ważny wskaźnik dla działań SEO, który pomaga przeanalizować zmiany to ruch organiczny. Pierwsze miejsce w rankingu Google na najlepsze frazy kluczowe na niewiele się zda, jeśli widoczność nie przyczyni się do generowania dużego ruchu. Jeśli wysoka pozycja w wynikach organicznych nie przekłada się na większy ruch, może to oznaczać, że do pozycjonowania sklepu internetowego zostały wykorzystane nieodpowiednie frazy (np. z niską średnią liczbą wyszukiwań w miesiącu).

    Współczynnik konwersji

    Jeśli pozycjonowanie wykonywane jest odpowiednio, duża widoczność oraz duży ruch na stronie powinny przekładać się na konwersję. Konwersja, czyli akcje wykonywane stronie, dzięki którym firma realizuje swoje cele biznesowe, to jedna z najistotniejszych kwestii w pozycjonowaniu sklepów internetowych. Konwersją w e-commerce najczęściej jest dokonanie zakupu, czyli główny cel większości firm.

    Jakich narzędzi używać do mierzenia postępów pozycjonowania sklepu internetowego?

    Ogromne możliwości w zakresie sprawdzania efektywności działań SEO dają darmowe narzędzia od Google, czyli Google Analytics oraz Google Search Console. Za ich pomocą można zweryfikować wszystkie trzy wymienione wskaźniki. Istnieje też wiele płatnych narzędzi do mierzenia efektów pozycjonowania sklepów internetowych, np. Semstorm oraz Senuto.

    Czy można samodzielnie pozycjonować sklep internetowy?

    Czy można samodzielnie pozycjonować sklep internetowy?

    To pytanie bardzo często zadają przedsiębiorcy działający w branży e-commerce, którzy z różnych powodów nie chcą inwestować w działania wykwalifikowanego specjalisty od SEO. Najczęstszym powodem jest po prostu chęć zaoszczędzenia pieniędzy. Ale czy samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego jest w ogóle możliwe?

    Rozwiń

    Samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego – czy to jest możliwe?

    Tak – samodzielne pozycjonowanie jest możliwe i nie trzeba posiadać uprawnień, żeby coś takiego robić. Ale czy to oznacza, że warto zdecydować się na takie rozwiązanie? To zależy. W sieci znaleźć można mnóstwo poradników, e-booków, materiałów video i innych pomocy edukacyjnych dotyczących pozycjonowania sklepów internetowych. Łatwy dostęp do tego typu materiałów sprawia, że wielu przedsiębiorców decyduje się robić to samodzielnie, ponieważ są oni przekonani, że zapoznanie się z poradnikami SEO wystarczy, aby uzyskać wymarzone efekty. Rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Wprawdzie możliwe jest wykonanie podstawowych, a nawet bardziej zaawansowanych czynności związanych SEO (zwłaszcza, jeśli sklep utworzony jest na CMS-ie, który wspiera pozycjonowanie), jednak osoba niedoświadczona nigdy nie osiągnie takich efektów, jak pozycjoner, który zajmuje się tym na co dzień.

    Czy samodzielne pozycjonowanie jest tańsze?

    Argumentem, którego najczęściej używają osoby przekonane do tego, że samodzielne pozycjonowanie sklepów internetowych to lepsze rozwiązanie, są niższe koszty. Przedsiębiorcy nie chcą inwestować dużych pieniędzy w działania specjalisty od SEO, dlatego decydują się samemu zwiększać widoczność swojego serwisu w sieci. To prawda, że działanie na własną rękę jest tańsze, ale różnice nie są ogromne, a tym bardziej nie jest to rozwiązanie całkowicie darmowe – jak twierdzą niektórzy. Aby skutecznie pozycjonować serwis internetowy, konieczne są specjalistyczne narzędzia SEO, które czasem sporo kosztują. Oprócz tego trzeba wziąć pod uwagę koszty tworzenia treści czy pozyskiwania linków.

    Dlaczego warto powierzyć to zadanie specjalistom?

    Pozycjonowanie sklepów internetowych nie jest łatwym zadaniem, ze względu na obszerność serwisu i tysiące stron, które wymagają optymalizacji. Osoba niedoświadczona wprawdzie może poznać podstawy SEO, jednak efekty samodzielnego działania nigdy nie będą tak zadowalające, jak przy współpracy z agencją SEO. Oprócz tego istnieje duże ryzyko popełnienia błędu lub nieświadomego zastosowania niedozwolonych technik pozycjonowania. Trzeba również na bieżąco monitorować zmiany, jakie wprowadza wyszukiwarka w swoich algorytmach. Wszystko to sprawia, że pozycjonowanie sklepów internetowych zajmuje tak wiele czasu i wymaga dużego nakładu pracy. Właściciele firm rzadko mają czas, aby prowadzić kompleksowy proces zwiększania widoczności. Natomiast dzięki współpracy z agencją SEO, mogą oni skupić się na innych obszarach działalności i ze spokojną głową czekać na pojawienie się efektów.

    Czym kierować się przy wyborze agencji SEO?

    Jeśli zdecydujesz się na współpracę z agencją SEO, pamiętaj, że jej wybór nie może być przypadkowy. Obecnie na rynku działa mnóstwo „specjalistów”, którzy nie do końca znają się na rzeczy. Jeśli chcesz, aby inwestycja w pozycjonowanie sklepu internetowego się opłaciła, przy wyborze agencji lub pozycjonera weź pod uwagę takie aspekty jak:

    • opinie bliskich lub internautów (Jakie agencje polecają inni?);
    • warunki umowy (Na jaki okres podpisywana jest umowa? Jaki jest okres wypowiedzenia umowy?);
    • podejście do klienta (Czy osoba przeprowadzająca wywiad pyta o szczegóły? Czy bierze pod uwagę cele Twojej firmy?);
    • obietnice (Jakie efekty obiecuje agencja SEO?).

    Pamiętaj, że jeśli ktoś obiecuje Ci pierwsze miejsce w rankingu Google po tygodniu działań SEO, to znaczy, że zamierza działać nieuczciwie.

    Jak nie pozycjonować sklepów internetowych?

    Jak nie pozycjonować sklepów internetowych?

    Nie ma jednej skutecznej metody pozycjonowania sklepów internetowych, która sprawdzi się w każdym przypadku. Każdy specjalista dobiera działania, bazując na swoim doświadczeniu oraz oczywiście na potrzebach klienta. Wiadomo jednak, jakich metod nie należy używać, czyli jak NIE pozycjonować sklepów.

    Rozwiń

    Czym jest Black Hat SEO i dlaczego nie warto go stosować?

    Black Hat SEO to określenie ogółu działań, których używają nieuczciwi pozycjonerzy do zwiększania widoczności serwisów w sieci. Są to techniki niezgodne z polityką wyszukiwarki. Wyszukiwarka Google nie daje przyzwolenia na czarne SEO, dlatego takie działanie jest surowo karane. Pozycjonowanie sklepów internetowych za pomocą technik należących do Black Hat SEO prawdopodobnie skończy się filtrem algorytmicznym lub banem. Stosowanie tak dotkliwych kar spowodowane jest tym, że serwisy internetowe, które stosują czarne SEO, zazwyczaj bardzo szybko zyskują dobre miejsca w rankingu, jednak niezasłużenie. Wyszukiwarka Google chce oferować użytkownikom wyłącznie wartościowe strony, które uczciwie wypracowały sobie pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Jakie techniki są niedozwolone przez wyszukiwarkę Google?

    Do technik niezgodnych z polityką wyszukiwarki Google, których nie powinieneś używać podczas pozycjonowania sklepu internetowego, zalicza się m.in.:

    Keyword stuffing, czyli nienaturalne upychanie słów kluczowych

    Słowa kluczowe niosą na swoich barkach cały proces pozycjonowania, dlatego nie może ich zabraknąć na stronie, ale w tym przypadku więcej nie znaczy lepiej. Przesycenie treści frazami kluczowymi jest niezgodne z zasadami Google, a do tego sprawia, że tekst staje się trudny w odbiorze dla użytkowników.

    Cloaking, czyli maskowanie treści

    Cloaking polega na udostępnianiu botom indeksującym innej wersji serwisu internetowego, niż ta, którą widzą użytkownicy. Dzięki temu możliwe jest przypodobanie się zarówno odbiorcom, jak i wyszukiwarce.

    Thin content, czyli bezwartościowe treści

    Tworzenie bezwartościowych treści również należy do Black Hat SEO. Jeśli chcesz wesprzeć proces pozycjonowania sklepu internetowego, zadbaj o obszerny content, zawierający dużą wartość merytoryczną, pozbawiony błędów i odpowiadający na potrzeby użytkowników.

    Dlaczego pozycjonerzy stosują Black Hat SEO?

    Dawniej techniki Black Hat SEO stosowane były zdecydowanie częściej. Obecnie nieuczciwie działania nie są już na porządku dziennym, ze względu na mnóstwo zmian i aktualizacji w algorytmach Google. Wciąż jednak zdarzają się pojedyncze przypadki, gdy webmasterzy decydują się grać nieuczciwie. Z czego to wynika? Najprawdopodobniej z chęci uzyskania dobrej pozycji w krótkim czasie. Trzeba jednak pamiętać, że takie działania dają efekt tylko na chwilę – gdy Google zorientuje się, że strona nie zasłużyła na pozycję, na której się znajduję, nakłada na nią karę.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – najczęściej popełniane błędy

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – najczęściej popełniane błędy

    Podczas pozycjonowania sklepów internetowych bardzo często popełniane są błędy, które przeszkadzają w uzyskaniu wysokiej pozycji. Większości z nich można bardzo łatwo uniknąć. Najpopularniejsze błędy SEO w przypadku e-commerce to:

    Rozwiń

    Brak optymalizacji podstron z produktami

    Każdy produkt w sklepie internetowym powinien mieć swoją podstronę, natomiast każda podstrona powinna zostać odpowiednio zoptymalizowana. Dotyczy to m.in. meta tytułów, meta opisów, przyjaznych adresów URL, nagłówków i treści. Ten błąd najczęściej popełniają właściciele dużych sklepów, w których znajdują się tysiące produktów. Niestety optymalizacja każdej podstrony w takich przypadkach będzie wymagała ogromu pracy, ale trzeba pamiętać, że w pozycjonowaniu sklepów internetowych ważne jest kompleksowe działanie.

    Ubogi content i duplikaty treści

    Ubogi content, bez wartości dla użytkownika nie pomaga w zwiększaniu widoczności w sieci. Treści musi być dużo (zwłaszcza w tak rozbudowanym serwisie jak sklep internetowy), a do tego muszą być one oryginalne. Czasami trudno jest stworzyć kilkadziesiąt unikalnych opisów produktów, które różnią się wyłącznie kolorem, ale warto, ponieważ duplikaty (nawet te wewnętrzne) nie są mile widziane w wyszukiwarce Google.

    Niedziałające linki wewnętrzne, czyli brak przekierowań

    Jeśli produkt zostanie wyprzedany lub na podstronie wystąpi błąd, warto zadbać o przekierowanie użytkownika do działającej podstrony. Brak przekierowań nie wpływa dobrze na pozycjonowanie sklepu internetowego oraz na wrażenia użytkownika. Większość internautów w takiej sytuacji całkowicie opuszcza witrynę, przez co zwiększa się współczynnik odrzuceń.

    Brak optymalizacji plików graficznych

    Na każdej podstronie z produktem powinno znaleźć się zdjęcie, dzięki któremu użytkownicy będą wiedzieli, co kupują. Jednak jeśli w sklepie będzie tysiące plików graficznych, a nie będą one zoptymalizowane, może to spowolnić działanie serwisu. Podczas optymalizacji strony trzeba zadbać o odpowiednią wagę, rozmiary, rozdzielczość oraz opisy plików graficznych. Szczególnie ważne są atrybuty ALT.

    Kanibalizacja słów kluczowych

    Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które występuje, gdy kilka podstron pozycjonowanych jest na to samo słowo kluczowe. W takiej sytuacji wyszukiwarka Google nie wie, która podstrona jest ważniejsza i ma być wyświetlana jako pierwsza, dlatego zauważyć można ciągłe zmiany w widoczności poszczególnych podstron. Ten błąd bardzo często występuje w pozycjonowaniu sklepów internetowych, ze względu na duże ilości podstron. Problem często pojawia się też, gdy firma prowadzi bloga w obrębie sklepu.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *