Alexander Suhorucov/pexels.com
Inwestując środki w różnego rodzaju przedsięwzięcia, takie jak działania marketingowe, niezwykle ważne jest dla nas to, aby był to zabieg zyskowny, a przynajmniej zwracający się. W związku z tym warto dowiedzieć się, jak określić opłacalność inwestycji – z pomocą przychodzi nam ROI. Czym jest i co warto o nim wiedzieć? Tych rzeczy dowiecie się z naszego artykułu.
ROI stanowi skrót od angielskiego zwrotu „return on investment”, oznaczającego „zwrot z inwestycji”. Jest to wskaźnik, który służy do oceny efektywności danej inwestycji. Wskaźnik rentowności ROI pomaga nam w ocenie działań marketingowych, które podejmujemy, a także umożliwia określenie czy implementowane zabiegi, takie jak korzystanie z reklam, są dla nas opłacalne. Wiele osób posiadających własne biznesy wielokrotnie przekonuje się o tym, jak przydatne może być ROI. Wskaźnik ten pozwala ocenić, czy fundusze, które inwestujemy w reklamę nie są funduszami wyrzuconymi w błoto.
Źródło: Scott Graham/ unsplash.com
Co ciekawe, metodę ROI zalicza się do grupy metod prostych. Używa się jej w przypadku chęci oceny projektów szkoleniowych, projektów IT, a także projektów marketingowych. Dokładna informacja dotycząca zysku z zainwestowanych w tego rodzaju przedsięwzięcia funduszy pomaga w ustaleniu, czy podobne działania powinny być w przyszłości kultywowane.
Wiele osób interesuje kwestia, jak wygląda sposób na dowiedzenie się, czy otrzymują jakiegoś rodzaju zwrot z inwestycji. Wzór ten jest stosunkowo prosty i prezentuje się następująco:
ROI = ((przychód ze sprzedaży – koszt inwestycji)/koszt inwestycji)*100%
Można wytłumaczyć to na prostym przykładzie. Jeśli kampania reklamowa kosztowała nas 1000 zł, a dzięki podjętym działaniom sprzedaliśmy 4 produkty w cenie 200 zł, które po odjęciu kosztów warte są 120 zł, to wzór na określenie ROI będzie wyglądał tak:
ROI = ((4×200 zł)− (4×120 zł+1000 zł))/(5×120 zł+1000 zł)×100%
ROI = −42,5%
Ujemny wskaźnik zwrotu z inwestycji sugeruje, że była ona nieopłacalna. Uzyskany wynik pokazał, że dzięki każdej złotówce przeznaczonej na akcję marketingową i sam produkt, z powrotem otrzymaliśmy jedynie 0,575 złotego.
W przypadku chęci określenia wskaźnika ROI należy zapoznać się z wysokością kosztów i przychodów związanych z inwestycją. W przypadku kosztów, mowa tu o środkach przeznaczonych na kampanie reklamowe, SEO, podatki, a także fundusze przeznaczone na wytworzenie i transport danych produktów.
Wskaźnik ROI wydaje się szczególnie interesujący dla osób prowadzących działalność przez internet, ale używa się go także przy dokonywaniu analizy reklam w formie tradycyjnej, czyli przykładowo ulotek. W przypadku stron internetowych bardzo często wiąże się ROI z Google Ads, które cieszy się niezwykłą popularnością wśród platform do zamieszczania reklam online.
Istnieje również inna metoda, zwana ROAS, która w przypadku Google Ads zdecydowanie stanowi znacznie gorszy wybór, niż ROI. ROAS nie uwzględnia innych wydatków, niż sam koszt opublikowania reklamy. Wskaźnika ROI często używa się także w przypadku określania korzyści płynących z pozycjonowania strony internetowej.
Dzięki wskaźnikowi, jakim jest ROI można w łatwy sposób dokonać weryfikacji efektywności podejmowanych działań, a przede wszystkim tego, czy są one dla nas nieopłacalne. Dzięki dokonaniu oceny różnorodnych działań można określić te, które przynoszą nam największe zyski i w przyszłości stawiać właśnie na podobne przedsięwzięcia. Określenie, które kanały komunikacji i czynności sprawiają, że przykładowo dany produkt sprzedaje się znacznie lepiej, jest często kluczem do sukcesu. Dzięki metodzie ROI możemy w optymalny sposób wykorzystywać dostępny budżet, co dla przedsiębiorców jest niezwykle istotną kwestią.
Niektóre z wdrażanych kampanii reklamowych osiągają wyższy wskaźnik ROI niż inne. W związku z tym kolejne inwestycje w kampanie podobnego rodzaju pozwala na proste maksymalizowanie przychodów.
Prostota tej metody to jednocześnie błogosławieństwo i przekleństwo. Dzięki jej nieskomplikowanej formie łatwo zaimplementować ją może każdy, jednak sprawia to również, że czasem jest ona nieprecyzyjna. Wzór na ROI jest stosunkowo ogólny i nie uwzględnia niektórych ważnych aspektów, wśród których wymienić można wahania zysku i sezonowość, czy też inne różnorodne koszty, takie jak wydatki związane z technologią, bądź wynagrodzenia pracowników. W związku z tym można stwierdzić, że metoda ta pozwoli nam uzyskać prawdziwy wynik, jednak jego interpretacji należy dokonać zwracając uwagę także na inne ważne elementy, takie jak wskaźniki rentowności innego rodzaju. Przy obmyślaniu związanych z wynikiem ROI kroków warto skupić się także na właściwej przyczynie, czemu wskaźnik prezentuje się tak, a nie inaczej.
Współczynnik ROI, a raczej jego obliczanie, to istotna kwestia w przypadku prowadzenia działalności internetowej. Dzięki tak prostej metodzie jak ta, którą przedstawiliśmy, można łatwo określić opłacalność danej kampanii reklamowej – być może to właśnie ROI podpowie Ci, co powinieneś zrobić w kwestii marketingu i czym zwiększysz swoje przychody.
Warto pamiętać jednak, że nie zawsze zwrot z inwestycji oznacza gratyfikację finansową. Czasem nie zależy nam jedynie na funduszach, lecz przykładowo na rozpoznawalności marki, czy trafianiu do większego grona odbiorców. Nierzadko stawiamy również przede wszystkim na pozytywny wizerunek firmy. W takiej sytuacji uzyskiwane efekty mogą być niewymierne przy użyciu wskaźnika ROI i należy poddać je ocenie w inny sposób.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: adverther.com, tiptors.com, askmotion.com