Andrea Piacquadio/pexels.com
Słowa kluczowe długiego ogona (ang. long tail keywords) to ściśle ukierunkowane frazy kluczowe, składające się najczęściej z trzech lub więcej słów. Mają mniejszą liczbę wyszukiwań i niższą konkurencję, natomiast nadrabiają większym potencjałem sprzedażowym. Strategia pozycjonowania słów kluczowych z długim ogonem jest szczególnie pomocna na rynku z dużą konkurencją. Poniżej znajdują się przykładowe frazy na długi ogon:
Pozycjonowanie strony internetowej na frazy długiego ogona pozwala na stworzenie większego ruchu o wysokiej jakości, który zakończy się konwersją. Frazy kluczowe długiego ogona składają się z kilku słów, sprawiając tym samym, że są one bardziej szczegółowe. Właściciele witryn otrzymują ruch ściśle dopasowany do ich treści, dzięki czemu użytkownicy zostają wprowadzeni w cykl zakupowy na stronie. Klienci otrzymują również odpowiedzi na nurtujące ich pytania, uzyskując pozytywne wrażenia o stronie i marce.
Wysokie pozycje w wyszukiwarce to cel, do którego dążą właściciele stron internetowych oraz specjaliści od marketingu internetowego. W organicznych wynikach wyszukiwania Google dostępne jest jedynie dziesięć miejsc – ponad połowa ruchu (55%) przypada na słowa kluczowe znajdujące się w pierwszej trójce. Uzyskanie wysokich pozycji dla głównych fraz kluczowych wymaga czasu oraz pracy, dlatego warto zastosować odpowiednią strategię seo. Długi ogon to najszybszy sposób na uzyskanie wysokich pozycji w krótkim okresie czasu.
Frazy long tail zapewniają wiele korzyści dla właściciela strony internetowej i powinny stanowić strategię działań content marketingowych oraz SEO. Strategia umożliwia dotarcie do zdecydowanych klientów oraz zapewnia zwiększenie ruchu i ilości transakcji w znacznie szybszym czasie, niż na frazy główne. Dlaczego warto pozycjonować stronę internetową w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy długiego ogona? Oto siedem powodów:
Frazy długiego ogona są specyficzne i konkretne dla danej branży, stanowią one ponad 70% wszystkich wyszukiwań w internecie. Pomijanie fraz long tail znacząco ogranicza widoczność strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Budując nową stronę, uzyskanie wysokiej pozycji na frazy główne w krótkim czasie jest trudne i wymaga sporo pracy. Pozycjonowanie strony na długi ogon przekłada się na szybsze efekty ze względu na niską konkurencję, a optymalizacja treści pod wyznaczone słowa kluczowe pozwala uzyskać wysokie pozycje.
Użytkownicy docierający na stronę poprzez frazy długiego ogona, wiedzą czego oczekują. Z tego względu chętniej wykonują transakcje na stronie lub realizują cele postawione przez właściciela witryny. Frazy długiego ogona mają ponad 2,5 razy większą szansę na konwersję, niż krótkie słowa kluczowe. Stanowią one końcowy etap w lejku sprzedażowym, korzystają z nich klienci zdecydowani na produkt, szukający atrakcyjnej oferty na rynku. Optymalizując stronę internetową pod frazy długiego ogona, budujesz większą wiarygodność dla przedsiębiorstwa, utrzymując tym samym pozycję lidera w branży.
Uzyskanie wysokich pozycji na ciężkie frazy wymaga czasu oraz inwestycji w SEO. W przypadku SEO długiego ogona sytuacja wygląda inaczej – niższa konkurencja przekłada się na mniejszy koszt oraz krótszy czas konieczny do uzyskania zadowalających efektów. Optymalizacja treści pod wskazane słowa kluczowe, zadbanie o linkowanie wewnętrzne oraz dostosowanie witryny pod aktualne wytyczne Google w prosty sposób pozwoli uzyskać wysokie pozycje na frazy długiego ogona w organicznych wynikach wyszukiwania. Strategia ta pomyślnie zadziała również na stronach o niższym stażu i mniejszym autorytecie domeny, co w przypadku fraz głównych jest praktycznie niemożliwe.
Praca SEO nad frazami długiego ogona pozwala uzyskać szybki efekt. Bardzo często zdarzają się sytuacje, w których podstrony z zoptymalizowanym contentem pod frazy długiego ogona oraz odpowiednim linkowaniem wewnętrznym uzyskują pierwszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania bez pracy nad link buildingiem.
Niska konkurencja na frazy długiego ogona przekłada się na prostsze utrzymanie fraz kluczowych w wyszukiwarce Google. Przygotowanie treści pod odpowiednie frazy długiego ogona oraz działania off-site pozwalają uzyskać stabilne pozycje w długim terminie, ponadto nie są wrażliwe na częste zmiany algorytmów.
Wyszukiwania głosowe to nowoczesna technologia, w której użytkownik, poprzez ustne zapytania na smartfonie, tablecie, komputerze lub urządzeniu inteligentnym, wyszukuje treści w organicznych wynikach wyszukiwania. Wyszukiwanie głosowe poprzez Siri, Alexę oraz Google Home staje się coraz popularniejsze. Według serwisu Moz ponad 70% wyszukiwań to frazy na długi ogon. Użytkownicy korzystający z tej usługi chętnie wyszukują za pomocą długich fraz kluczowych, ponieważ ułatwia to znalezienie konkretnej usługi lub otrzymanie odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Użytkownicy, wyszukując frazy long tail najczęściej znajdują się na końcowym etapie procesu sprzedażowego, oczekują konkretnej usługi, treści lub produktu. Frazy długiego ogona np. “strony internetowe Prestashop” przyciągną większy ruch, niż treści przygotowane pod ogólną podstronę, pod frazę “strony internetowe”, ponieważ treść skonstruowana jest pod bardzo konkretną ofertę, a tym samym istnieje większa szansa na pozyskanie nowego klienta.
Pozycjonowanie strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania posiada szereg korzyści, dlatego warto zastosować je do strony internetowej. Zastosowanie poniższych wskazówek znacząco pomoże przy wdrożeniu strategii SEO pod frazy długiego ogona.
Najważniejszym elementem strategii długiego ogona jest przeprowadzenie odpowiedniego badania fraz kluczowych, aby uzyskać dane do optymalizacji treści pod kątem informacji, których poszukują odbiorcy przedsiębiorstwa. Istnieje wiele sposób na pozyskanie fraz long tail:
Narzędzia do badania słów kluczowych to jeden z najlepszych sposobów pozyskania fraz long tail. Na rynku dostępnych jest wiele darmowych oraz płatnych narzędzi, które możesz wykorzystać np.:
Prace content marketingowe przy budowie nowych lub optymalizacji obecnych treści na stronie powinny skupiać się na frazach długiego ogona. Należy jednak pamiętać, że całkowita treść powinna być merytoryczna, unikalna oraz nie zawierać nadmiernej i nienaturalnej ilości słów kluczowych. Ważnym aspektem jest również poprawna optymalizacja treści zgodnie z obecnymi standardami SEO.
Najczęściej zadawane pytania na stronie to miejsce, które pozwala na wdrożenie rozbudowanych fraz long tail w naturalny i użyteczny sposób. Oznaczenie FAQ za pomocą danych strukturalnych wyróżnia stronę internetową w organicznych wynikach wyszukiwania i przekłada się na wzrost współczynnika klikalności CTR
Algorytm Google ciągle pracuje nad tym, aby dostarczać użytkownikowi precyzyjne odpowiedzi na nurtujące go pytania. Wybieranie fraz długiego ogona znacząco oszczędza budżet marketingowy i jest szczególnie przydatne przy pracy nad e-commerce. Zastosowanie tej strategii przy blogach lub stronach usługowych również jest bardzo dobrym pomysłem. Najważniejszym aspektem jest przeprowadzenie skrupulatnego badania słów kluczowych, przy użyciu specjalistycznych narzędzi, w oparciu o analizę konkurencji oraz utrzymanie strony internetowej w zgodzie z wytycznymi Google. Bardzo często frazy długiego ogona pojawiają się jako polecany fragment z odpowiedzią, pozyskując większy ruch niż standardowa pierwsza pozycja. Obecnie strategia SEO długiego ogona jest jedną z najskuteczniejszych metod pozyskiwania ruchu, sprzedaży oraz promocji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania.