Breadcrumbs – wszystko, co powinieneś wiedzieć o ścieżce nawigacji w witrynie

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Breadcrumbs – wszystko, co powinieneś wiedzieć o ścieżce nawigacji w witrynie

Mikael Blomkvist / pexels.com

Breadcrumbs to drugorzędne elementy nawigacji na stronie internetowej. Chodzi tu o znajdujące się u góry witryny pole, które odzwierciedla jej strukturę i pozwala łatwo nawigować użytkowników po jej zawartości. Ponadto pokazuje im, gdzie się obecnie znajdują i ułatwia wyszukiwarkom lepsze zrozumienie budowy strony.

Kiedy warto wykorzystać nawigację stron nadrzędnych?

Nawigację do stron nadrzędnych warto wykorzystać w budowie dużych witryn lub stron internetowych zorganizowanych według określonych kategorii. Doskonałym tego przykładem może być sklep internetowy, który posiada wiele podstron dotyczących różnych produktów. Należy jednak unikać tego rozwiązania podczas projektowania witryn jednopoziomowych, które nie są uporządkowane na podstawie wielu grup czy kategorii. Jak jednak określić, czy powinieneś skorzystać z tej technologii w przypadku swojego serwisu? Dobrą metodą jest stworzenie mapy witryny, która odzwierciedli jej strukturę, dzięki czemu łatwiej będzie ustalić, czy breadcrumbs usprawni nawigację i poprawi wrażenia użytkowników.

Rodzaje breadcrumbs

  • Nawigacja oparta na lokalizacji

System breadcrumbs oparty na lokalizacji nawiązuje do hierarchii elementów witryny. Użytkownikom pokazywana jest wówczas forma łatwego przechodzenia do poszczególnych stron. Struktura ta jest powszechnie stosowana w budowie blogów i innych witryn z uporządkowaną ścieżką hierarchiczną.

  • Nawigacja oparta na atrybutach

Oparta na atrybutach nawigacja breadcrumbs jest sukcesywnie tworzona w oparciu o drogę kliknięć użytkownika. System ten jest powszechnie stosowany do tworzenia stron kategorii usług i produktów, na których użytkownicy mogą filtrować wyświetlane wyniki. Konsumentom wyświetlana jest wówczas lista atrybutów, które wcześniej wybrali. Struktura ta najczęściej spotykana jest w witrynach e-commerce.

  • Nawigacja oparta na ścieżkach

System breadcrumbs oparty na ścieżkach obejmuje historię przeglądania. Struktura ta prezentuje użytkownikom drogę, którą przebyli, aby dotrzeć do odpowiednich wyników.

Model ten nie jest zbyt popularny, gdyż można łatwo zastąpić go przyciskiem „wstecz”.

Źródło: Pixabay / pexels.com

Optymalizacja breadcrumbs

  • Przyjazność dla urządzeń mobilnych

Zadaniem systemu breadcrumbs jest usprawnienie nawigacji w witrynie, co ma korzystnie wpłynąć na wrażenia użytkownika. Aby jednak osiągnąć najlepsze efekty, strona internetowa powinna być funkcjonalna zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych. Trzeba bowiem wspomnieć, że większość użytkowników w celu znalezienia informacji w sieci wykorzystuje właśnie telefony. Rozmiar i kolor czcionki w modelu nawigacji powinien być więc czytelny nawet na małych ekranach, aby umożliwić użytkownikom kliknięcie danego przycisku.

Pamiętaj o przeprowadzeniu testów A/B, które pozwolą Ci zoptymalizować system nawigacji i wybrać najlepiej dostosowaną do preferencji odbiorców formę.

  • Zadbaj o widoczność

Pasek nawigacji musi być widoczny zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Upewnij się też, że forma breadcrumbs pasuje do wizualnych aspektów witryny, dzięki czemu poprawisz doświadczenia użytkownika i zatrzymasz go na stronie na dłużej.

Ponadto zadbaj o aktywność znaczniku breadcrumbs, który umożliwi botom indeksującym dotarcie do najistotniejszych fragmentów witryny, wskutek czego jej szanse na wysoką pozycję w sieci znacznie wzrosną.

Dlaczego warto wykorzystać system breadcrumbs?

  • Lepsze wrażenia użytkownika

Breadcrumbs gwarantuje użytkownikom bezpośredni dostęp do stron wielu kategorii, co znacznie usprawnia nawigowanie w witrynie i przyspiesza znajdowanie pożądanych treści.

  • Atrakcyjne fragmenty wyszukiwania Google

System ten prezentuje Google inny sposób analizy struktury witryny, który zastępuje adresy URL ścieżkami nawigacyjnymi w wynikach wyszukiwania. Poprawia to doświadczenia użytkownika i korzystnie wpływa na pozycję strony w SERP.

  • Optymalizacja wewnętrznej struktury linkowania

Breadcrumbs ma bezpośredni wpływ na strukturę linków wewnętrznych, gdyż obu tym systemom przyświeca jeden cel – optymalizacja nawigacji i poprawa doświadczeń użytkownika.

  • Atrakcyjna forma

Struktura breadcrumbs jest bardzo czytelna i nie zajmuje dużo miejsca w witrynie, przez co nie zakłóca jej wizualnych aspektów i nie przeciąża treści.

  • Łatwiejsza nawigacja

Konieczność używania przycisku „wstecz” jest ograniczona do minimum, gdyż użytkownicy mogą dotrzeć do strony wyższego poziomu za pomocą jednego kliknięcia na pasku nawigacyjnym.

  • Redukcja współczynnika odrzuceń

Trudność w znalezieniu treści na stronie często frustruje użytkowników, przez co współczynnik odrzuceń znacząco rośnie. System breadcrumbs jest w stanie wyeliminować ten problem, gdyż struktura nawigacji pozwala odbiorcom dotrzeć do elementów, którymi są rzeczywiście zainteresowani.

  • Lepsze pozycjonowanie witryny

Głównym zadaniem Google jest zapewnienie użytkownikom jak najtrafniejszych wyników wyszukiwania. Jako że nawigacja witryny odgrywa kluczową rolę w budowaniu zadowolenia odbiorców, element ten jest istotnym czynnikiem uwzględnianym przez wyszukiwarkę podczas organizowania rankingu SERP.

  • Dłuższy czas spędzony na stronie

Nawigacja breadcrumb poprawia wrażenia użytkownika, przez co jest on skłonny poświęcić więcej czasu na zagłębianie się w struktury witryny. System ten redukuje bowiem liczbę kliknięć niezbędnych do przeniesienia się do pożądanej treści, co daje odbiorcom poczucie pełnego wykorzystania czasu i zachęca ich do pozostania na stronie.

Podsumowanie

System breadcrumbs to doskonały sposób poprawy wrażeń użytkownika, który może zapewnić Ci wysoką pozycję na liście wyników wyszukiwania. Nikt nie lubi przecież marnować cennego czasu na poszukiwanie informacji. Dzięki prostemu modelowi nawigacji każdy element witryny jest na wyciągnięcie ręki, co jest doceniane nie tylko przez odbiorców, ale też wyszukiwarki. Jeśli więc chcesz zwiększyć ruch na stronie i poprawić konwersję, koniecznie skorzystaj z wyżej wymienionych wskazówek, dzięki którym usprawnisz funkcjonalność witryny i staniesz się liderem w swojej branży!

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *