Co zawiera audyt użyteczności?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Co zawiera audyt użyteczności?

Startup Stock Photos / pexels.com

Doświadczenie użytkowników korzystających z zasobów Twojej strony to niezwykle ważny aspekt w opracowywanych planach działania. Być może zastanawiasz się, dlaczego klienci nie finalizują procesu zakupowego i rezygnują z ponownych odwiedzin platformy. W tym przypadku warto przeprowadzić audyt użyteczności strony, aby poznać prawdopodobne problemy, z którymi mogą zmagać się internauci. Przeczytaj już teraz, na czym polega analiza UX i co zawiera kompleksowo przeprowadzony audyt!

Krótko i na temat o audycie UX

Audyt użyteczności to wyrażona przez specjalistę opinia na temat funkcjonalności witryny internetowej. Celem analizy User Experience jest zweryfikowanie, czy użytkownicy postrzegają stronę jako przyjazną, prostą w obsłudze, a także przedstawienie możliwych aspektów wymagających modyfikacji. Podczas realizacji audytu uwzględnia się, czy platforma odpowiada preferencjom użytkownika, a także, czy zapewnia komfort w trakcie spełniania podstawowych potrzeb przez klienta.

Wnioski zamieszczane są w sporządzonym raporcie, a cały przebieg badania odbywa się za pośrednictwem jednej z wybranych metod. Do popularnych taktyk zaliczane są testy AB oraz badania z udziałem konsumentów.

Zazwyczaj audyty użyteczności przeprowadza się w e-sklepach bądź aplikacjach ze względu na fakt, że doświadczenie konsumenta wpływa na wielkość wygenerowanych wyników sprzedażowych przedsiębiorstwa.

Najlepsza pora na audyt UX

Przyczyn realizacji audytu jest naprawdę wiele, jednak pojawiają się sytuacje, które bezpośrednio wskazują na problem w obszarze User Experience. O jakich przypadkach mowa? Co musi się wydarzyć, żebyś zrozumiał potrzebę przeprowadzenia analizy użyteczności witryny?

  • Zintensyfikowany ruch, któremu towarzyszy mała liczba konwersji.
  • Wysoki współczynnik porzuceń koszyka, zaniechanie dalszej aktywności zakupowej konsumentów.
  • Niewystarczająca liczba leadów bądź leady niesatysfakcjonującej jakości.
  • Wysoki współczynniki odrzuceń (bounce rate).

Jeżeli dopiero budujesz swoją stronę internetową, nie pomijaj potencjału audytu UX. W ten sposób unikniesz potencjalnych “wpadek” wynikających z architektury witryny, natomiast zyskasz sympatię przyszłych klientów. Co więcej, uzyskasz wgląd w problemy niewidoczne na pierwszy rzut oka i będziesz w stanie wywrzeć pozytywne wrażenie na odbiorcach.

Rekomenduje się również przeprowadzenie analizy użyteczności w obszarze długo istniejących już stron oraz aplikacji. Wynika to z dynamicznego rozwoju trendów i technologii cyfrowych. Nie wystarczy raz zaktualizować platformę i dostosować ją do wymogów UX, ale systematycznie powtarzać ten proces.

Na czym koncentruje się audyt User Experience?

Wykonanie audytu UX to zestaw kompleksowych czynności, podyktowanych obszerną analizą w różnych obszarach i na różnych płaszczyznach strony. Szczególną uwagę przeprowadzający badanie koncentruje na:

  • usprawnieniu nawigacji po witrynie,
  • wizualnych aspektach strony,
  • zrozumiałych formularzach,
  • implementacji elementów “call to action”,
  • funkcjonalności dostępnych opcji.

Do ważniejszych działań analitycznych w obszarze UX należą testy dotyczące weryfikacji wrażeń użytkowników odwiedzających stronę. W tym celu stosuje się określone narzędzia badawcze. Jednym ze znanych instrumentów jest Hotjar, pozwalający na rejestrację odwiedzin witryny. Dzięki tej możliwości badacz może przyjąć perspektywę internauty i zrozumieć trudności wynikające z obsługi serwisu.

Powodzenie audytu User Experience zależne jest od preferencji konsumenta oraz wcześniej ustalonych celów biznesowych. Wobec tego nie wszystkie powyżej przedstawione segmenty podlegają analizie. Co więcej, nierzadko pojawiają się sytuacje, w których należy przeprowadzić uzupełniające testy.

Wisienka na torcie, czyli sporządzenie raportu

Rezultaty i wstępne wnioski z dziedziny UX prezentowane są klientowi w postaci raportu. Powinien on zawierać zestaw błędów pojawiających się w witrynie, dokładną ich charakterystykę oraz patenty na rozwiązanie trudności. Zadaniem eksperta jest także przekazanie informacji co do obszarów, które w przyszłości mogą wymagać modyfikacji.

Częsty zabieg wykorzystywany w opracowywanym raporcie dotyczy klasyfikacji i hierarchizacji błędów (krytyczne, średnie, podstawowe). Przypisuje się im pewien priorytet, co stanowi wskazówkę dla zarządzających platformą internetową.

Źródło: Mikael Blomkvist / pexels.com

Jakich błędów możesz się spodziewać?

Istnieje zbiór pewnych schematycznych problemów pojawiających się w obrębie budowanej strony WWW. Choć bywają sytuacje, w których występują pojedyncze przypadki nieprawidłowości, warto zainteresować się listą najczęściej spotykanych trudności.

  • Po pierwsze: brak przejrzystego interfejsu.
  • Po drugie: zaawansowana, niekomfortowa w obsłudze nawigacja.
  • Po trzecie: brak responsywności, dopasowania pod kątem wszystkich urządzeń mobilnych.
  • Po czwarte: zawiłe i niezrozumiałe formularze.
  • Po piąte: brak merytorycznych treści.
  • Po szóste: nieoczywiste komunikaty.
  • Po siódme: chaos w rozmieszczeniu podstawowych elementów w witrynie internetowej.

Same plusy, zero minusów z audytu UX

Już wiesz, dlaczego audyt użyteczności strony to istotny element w jej doskonaleniu. Uporządkujmy zatem zestaw zalet wynikających z przeprowadzenia kompleksowej analizy UX. Przede wszystkim: umożliwia ona ocenę stanu technicznego platformy, ułatwia wykrycie pojawiających się trudności, wskazuje na rozwiązania w sektorze sprawniejszego działania strony, finalnie dostarcza informacji o przyszłych zagrożeniach.

Pamiętaj, każdej, udanej strategii reklamowej towarzyszy wykonany audyt User Experience. W końcu o sukcesie Twojej e-sprzedaży decyduje satysfakcja klientów.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*