Christina Morillo / pexels.com
Wygoda strony internetowej stanowi o naszej jakości. Google nieustannie sprawdza wydajność naszych adresów URL i w tym celu stworzył wskaźniki do jej oceny. Core Web Vitals ma na celu usprawnienie pracy twórcom stron, programistom oraz marketerom. Ich ocena wpływa na algorytmy wyszukiwania, a tym co jest dla nas najważniejsze, to jak najwyższe miejsce w rankingach.
Ocenie poddawana jest jakość wizualna witryny, jej interaktywność oraz prędkość ładowania. W tym celu omówimy trzy podstawowe wskaźniki, od który należy zacząć pracę nad witryną. Są to:
Choć brzmi to skomplikowanie, ich zastosowanie w praktyce jest dużo prostsze. W końcu mają one ogromne znaczenie dla doświadczeń użytkowników. Ocena czynników rankingowych pozwala dostosować stronę do wymagań odbiorców. Mają one służyć, według Google’a, lepszej jakości internetu. W praktyce oznacza to, że już nie dopasowujemy się jedynie do botów. Każdy z wymienionych wskaźników oceniany jest na trzech poziomach:
Najprościej mówiąc, jest to czas potrzebny na wyrenderowanie największego elementu treści wyświetlanego użytkownikowi w żądaniach adresu URL. Jest to zwykle duży blok tekstu, ilustracja bądź materiał wideo. Poniżej ocena jakości LCP:
Dlaczego jest to tak ważne? Odpowiedź jest banalnie prosta: im dłuższy czas ładowania się zawartości strony, tym jest ona mniej atrakcyjna dla odbiorcy. Wielu użytkowników nie czeka na wyświetlenie się wszystkich elementów, zmieniając witrynę na inną – sprawniejszą. Tym samym wzrasta wskaźnik odrzuceń, a nasza pozycja w rankingach niebywale spada.
Jest to czas, jaki minął od pierwszej interakcji użytkownika z Twoją stroną. Kliknięcie. Pomiar ten jest mierzony za pomocą dowolnego elementu interaktywnego. Jest to niezwykle ważne dla stron, które nawołują do wykonania konkretnej czynności. Poniżej kryteria oceny:
Podobnie jak w przypadku LCP niska ocena skutkuje zrezygnowaniem ze strony i obniżeniem pozycji w wyszukiwarce. Im szybciej reagujemy na akcje użytkowników, tym większe zadowolenie odbiorcy.
W tym przypadku mowa o sumie pojedynczych wartości wszystkich niezaplanowanych przesunięć w układzie całej strony. 0 to brak przesunięć. Większy wynik świadczy o tym, że jakość korzystania ze strony się pogarsza, a tym samym spadają wrażenia użytkownika z jej korzystania.
Ocena tego wskaźnika informuje o tym, jak dobrze zintegrowane są poszczególne elementy naszej strony internetowej. Za wszelką cenę należy unikać sytuacji, w której użytkownik, klikając wybrany odnośnik, w rzeczywistości otworzy inny.
Wyszukiwarka Google stara się jednak ułatwić ocenę wskaźników za pomocą zakładki Google Search Console. Za jej pomocą możemy w prosty sposób sprawdzić stronę pod kątem wyszukiwanych kryteriów, co pozwoli na uskutecznienie pozycjonowania naszej witryny. Dodatkowym elementem jest przeanalizowanie owych wskaźników dopasowanych do urządzeń mobilnych. Nie należy o nich zapominać – to z nich korzystamy najwięcej. Dostarczy to również informacji o poziomie bezpieczeństwa strony, a także zilustruje widoczność reklam.
W zakładce można również odnaleźć raport dot. wskaźników na wszystkich stronach internetowych działających bez zarzutu. Daje to wgląd do oceny zmiany ilość wyświetleń danej witryny.
Źródło: Judit Peter / pexels.com
Wielu właścicieli stron internetowych nie śledzi zmian w algorytmach Google. Niestety skutkuje to odczuwalnymi konsekwencjami, zwłaszcza jeśli prowadzisz stronę e-Commerce bądź korzystasz z Saas (Software as a Service). Łatwo paść ofiarą kolejnych aktualizacji Google. Dbałość o te trzy podstawowe wskaźniki to minimum, aby mieć wpływ na ocenę strony.
Jeśli wyszukiwarka oceni witrynę jako niskiej jakości, może zostać za to ukarana – będzie odesłana na dalekie miejsce w wynikach wyszukiwania. Jak wiemy, użytkownicy internetu niechętnie korzystają z takich stron. Tym samym Twoje miejsce może zająć konkurencja.
Niski wynik LCP spowodowany jest dużymi elementami na stronie. Oto kilka sposobów na uporanie się z tym problemem:
Jeśli zależy Ci na interakcji, ten wskaźnik należy koniecznie poprawić. Mowa tu przede wszystkim o sklepach internetowych, które wymagają od użytkownika podjęcia kolejnych kroków pozwalających na finalizację zakupu. Oto, co musisz zrobić:
Wskaźnik ten jest z reguły obniżany z powodu wielu reklam, obrazów bez ustalonych wymiarów, czcionkach wywołujących FOIT/FOUT, aktualizacje. Jak zapobiec przesuwaniu się strony w trakcie ładowania:
Rok 2021 był pełen niespodzianek dla użytkowników Google. Po wprowadzeniu wskaźników LCP, FID i CLS wiele stron spadło w rankingach. Każdy z nich związany jest z technicznymi aspektami działania strony. Teraz już wiesz, że odpowiednie zaplecze pozwoli Ci na wdrożenie zaplanowanej strategii. Ich zadaniem jest poprawa wyglądu oraz działania stron, aby odbiorcy cieszyli się korzystaniem z zasobów internetu.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie dbać o wynik swoich wskaźników. Jeśli jednak to zadanie spędza Ci sen z powiek, sięgnij po pomoc profesjonalnej agencji SEO. To ona zadba o to, aby strona była odpowiednio zoptymalizowania pod kątem wskaźników Core Web Vitals. Zwiększysz tym samym ruch na swojej stronie, a użytkownicy będą do Ciebie wracać.