cottonbro/pexels.com
Z roku na rok coraz większe znaczenie i popularność zyskuje reklama internetowa – wzrastają przeznaczane na nią budżety, rośnie zasięg odbiorców i konwersja, pojawia się coraz więcej narzędzi do prowadzenia kampanii promocyjnych. W związku z tym niektórzy przedsiębiorcy i marketingowcy decydują się całkowicie zrezygnować z tradycyjnych kanałów reklamowych takich jak gazety, radio czy nawet główna konkurentka reklamy w Internecie – telewizja.
Założyciel największego amerykańskiego koncernu samochodowego Henry Ford stwierdził, że na każde 10 dolarów 9 wydałby na reklamę. Rzeczywiście, banalne powiedzenie „Reklama jest dźwignią handlu” od dziesięcioleci potwierdzają przedstawiciele setek, jeśli nie tysięcy korporacji i firm, które wydają bajeczne sumy na promocję nie tylko swoich produktów, ale i samej marki. Duże i małe przedsiębiorstwa praktycznie zawsze mają w swoich szeregach specjalistów marketingu, którzy dzień i noc opracowują strategie reklamowe i wybierają najlepsze kanały promocji.
Ostatnim tradycyjnym kanałem, który może jeszcze pochwalić się popularnością, jest reklama w TV. Przy tym jest też metodą najdroższą, zwłaszcza jeśli chodzi o transmisję w kanałach o zasięgu krajowym w godzinach największej oglądalności. Może przybierać kilka form:
Ta forma reklamy nie bez powodu jest jedną z najpopularniejszych i najefektywniejszych. Ma wiele zalety, a najważniejsze z nich to:
Wśród wad reklamy w TV trzeba wskazać:
Nieumiejętnie przygotowana reklama telewizyjna może źle wpłynąć na odbiór marki, dlatego nie warto na niej oszczędzać. Trzeba też zauważyć, że według badań GUS w ostatnich latach spada liczba telewizorów w polskich domach. Nie jest to spadek znaczny, ale utrzymuje się od kilku lat, a specjaliści przewidują, że będzie się tylko nasilać.
Działania reklamowe w sieci mogą przybierać naprawdę rozmaite formy i pod tym względem kanał ten jest dużo bardziej różnorodny od telewizji. W szerokim wachlarzu możliwości znajdziemy:
Listę można by uzupełnić jeszcze o wyskakujace okna czy typowe formy reklamy mobilnej, np. powiadomienia z aplikacji.
Reklama w Internecie ma wiele zalet, które sprawiają, że to kanał uniwersalny i bardzo wszechstronny – praktycznie nie ma branży, która nie skorzystałaby na takiej promocji. Co więcej, reklama internetowa:
Przy odpowiednim ustawieniu kampanii w Internecie zwrot z inwestycji może być znacznie wyższy niż w przypadku telewizji. Wynika to ze względnej taniości i dobrych współczynników konwersji. Cały proces łatwiej kontrolować dzięki ogromnej ilości dedykowanych narzędzi marketingowych.
Wydawać, by się mogło, że przy tak wielu zaletach, w reklamie Internetowej nie znajdziemy żadnych wad. Faktycznie jest ich zaledwie kilka, a największą jest niesamowicie wysoka konkurencja. By dotrzeć do potencjalnego klienta, musisz zaoferować mu coś wyjątkowego i nadążać za aktualnymi trendami, które zmieniają się w błyskawicznym tempie. Ilość witryn, kont firm i marek w mediach społecznościowych, materiałów promocyjnych i komunikatów reklamowych może przytłaczać. Dlatego wielu użytkowników korzysta z Adblock’ów, aby blokować wszelkie reklamy umieszczane na stronie. Warto do tego dodać, że odbiorcy w sieci są bardzo nieufni i niełatwo przekonać ich do siebie, dzielą się między sobą informacjami o produktach i usługach i bardzo świadomie podchodzą do zakupów. Firmy, które nie dbają o rozpoznawalność i nie mają opinii od innych klientów, raczej nie osiągną sukcesu, nawet przy dobrze przemyślanej kampanii reklamowej.
Źródło: Pixabay/pexels.com
Reklama jest niewątpliwie potrzebna, ale ważne jest, by zrozumieć, który z kanałów będzie najlepszy w danym wypadku. Choć mówimy o konkurencji między telewizją a Internetem, to musimy pamiętać, że oba te media mają swoją specyfikę, oferują inny zakres możliwości i w różny sposób wpływają na odbiorców.
Wybierając kanał reklamowy dla swojej firmy, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim specyfikę Twojej grupy docelowej. Jeśli firma świadczy usługi dla lokalnej społeczności, nie ma sensu reklamować jej w telewizji ogólnokrajowej. Będzie to zbędny wydatek, który nie przyniesie wielu zysków. Tak samo, gdy produkt przeznaczony jest dla osób starszych, które w zdecydowanej większości nie korzystają z Internetu – promocja w sieci ograniczy się jedynie do ewentualnych opiekunów takich ludzi, co znacząco zmniejszy jej efektywność.
Drugim czynnikiem, który powinieneś uwzględnić, jest oczywiście Twój budżet. I tu wracamy do Pana Forda, który był gotowy wydać 90% swoich zysków na reklamę. Być może takie drastyczne podejście nie jest konieczne, ale w firmowych finansach zawsze musi być przydział na działania reklamowe. Wiedząc, ile jesteś w stanie na to przeznaczyć, możesz lepiej dobrać nie tylko kanał, ale też rodzaj reklamy.
Reklama internetowa odnosi się do wszelkich treści reklamowych umieszczanych w Internecie. Mogą to być teksty, spoty, audio, grafiki, filmy – wybór narzędzi jest bardzo duży. Można śmiało stwierdzić, że kanał ten ma charakter globalny, a przyczyn jego ogromnej popularności jest kilka:
Nie sposób przecenić możliwości reklamy internetowej. To skuteczne narzędzie skierowane do nowoczesnych użytkowników, którzy po prostu nie potrafią już żyć bez sieci. Dlatego śmiało można stwierdzić, że promocja w Internecie jest kanałem, który w przyszłości całkowicie zdominuje branżę reklamową. I tendencje obserwujemy już dziś.
Według badania przeprowadzonego przez ARK Investment Management, w latach 2010-2017 wydatki na reklamę telewizyjną wzrosły o 16%. Jednak liczba wyświetleń większości programów w tym samym czasie spadła o 20%. Wskazuje to na stały spadek popularności kanału wśród odbiorców. Można wskazać 3 powody, dla których reklama telewizyjna to przeszłość:
Do początku XXI wieku telewizja była jedyną formą mediów, za pomocą której można było trafić na rynek masowy w godzinach szczytu. Jednak czasy się zmieniają i dziś ludzie nie oglądają już tak często telewizji, a niektórzy nawet nie mają w domu odbiorników telewizyjnych.