Reklama telewizyjna vs internetowa – wady i zalety

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Reklama telewizyjna vs internetowa – wady i zalety

cottonbro/pexels.com

Z roku na rok coraz większe znaczenie i popularność zyskuje reklama internetowa – wzrastają przeznaczane na nią budżety, rośnie zasięg odbiorców i konwersja, pojawia się coraz więcej narzędzi do prowadzenia kampanii promocyjnych. W związku z tym niektórzy przedsiębiorcy i marketingowcy decydują się całkowicie zrezygnować z tradycyjnych kanałów reklamowych takich jak gazety, radio czy nawet główna konkurentka reklamy w Internecie – telewizja.

Dlaczego reklama jest ważna?

Założyciel największego amerykańskiego koncernu samochodowego Henry Ford stwierdził, że na każde 10 dolarów 9 wydałby na reklamę. Rzeczywiście, banalne powiedzenie „Reklama jest dźwignią handlu” od dziesięcioleci potwierdzają przedstawiciele setek, jeśli nie tysięcy korporacji i firm, które wydają bajeczne sumy na promocję nie tylko swoich produktów, ale i samej marki. Duże i małe przedsiębiorstwa praktycznie zawsze mają w swoich szeregach specjalistów marketingu, którzy dzień i noc opracowują strategie reklamowe i wybierają najlepsze kanały promocji.

Reklama nie jest to gwarancją sukcesu, ale to warunek konieczny, by w ogóle o nim myśleć. Oto dlaczego:

  • Informuje potencjalnych nabywców o produkcie lub usłudze, tworzy potrzebę i zainteresowanie zakupem.
  • Prowadzi do stymulacji sprzedaży wyprodukowanych towarów i zwiększenia zysków firmy.
  • Ma ogromny wpływ zarówno na jednostki, jak i na społeczeństwo jako całość, kształtując pewne wyobrażenia i wartości, a także zachowania konsumenckie.
  • Pomaga budować wizerunek marki i zwiększa jej wiarygodność.
  • Jest narzędziem komunikacji z odbiorcami docelowymi.

Zalety, wady i formy reklamy telewizyjnej

Rodzaje

Ostatnim tradycyjnym kanałem, który może jeszcze pochwalić się popularnością, jest reklama w TV. Przy tym jest też metodą najdroższą, zwłaszcza jeśli chodzi o transmisję w kanałach o zasięgu krajowym w godzinach największej oglądalności. Może przybierać kilka form:

  • Spoty emitowane regularnie, czyli krótkie materiały, które wyświetlane są w blokach reklamowych między programami i filmami. Kręcą je profesjonalni reżyserzy, dokładnie sprawdzając każdą klatkę. Dobra reklama to prawdziwe dzieło sztuki, a najlepsze z nich pozostają w pamięci widzów na wiele lat.
  • Materiały partnerskie, czyli sytuacja, gdy w jakimś programie prezenterzy lub inni uczestnicy mówią pochlebnie o firmie, lub produktach.
  • Ukryta reklama (lokowanie produktu). Jeśli nie chcesz się reklamować bezpośrednio, możesz opłacić umieszczenie swoich produktów w filmach, serialach i audycjach.

Zalety

Ta forma reklamy nie bez powodu jest jedną z najpopularniejszych i najefektywniejszych. Ma wiele zalety, a najważniejsze z nich to:

  • oddziaływanie na kilka zmysłów jednocześnie, co wpływa na lepsze zapamiętywanie informacji;
  • silne oddziaływanie psychologiczne, które skłania odbiorcę do dokonania zakupu lub zamówienia usługi w reklamowanej firmie;
  • szeroki zasięg – pozwala dotrzeć do odbiorców praktycznie w każdym wieku;

Wady

Wśród wad reklamy w TV trzeba wskazać:

  • wysoki koszt zarówno stworzenia spota, jak i umieszczenia go na antenie;
  • reklamę telewizyjną, a raczej jej produkcję, należy powierzać wyłącznie profesjonalistom, ponieważ wymaga to wysokiego poziomu umiejętności;
  • promocja reklamowa marki jest ograniczona czasem trwania filmu i częstotliwością wyświetleń.

Nieumiejętnie przygotowana reklama telewizyjna może źle wpłynąć na odbiór marki, dlatego nie warto na niej oszczędzać. Trzeba też zauważyć, że według badań GUS w ostatnich latach spada liczba telewizorów w polskich domach. Nie jest to spadek znaczny, ale utrzymuje się od kilku lat, a specjaliści przewidują, że będzie się tylko nasilać.

Zalety, wady i formy reklamy internetowej

Rodzaje

Działania reklamowe w sieci mogą przybierać naprawdę rozmaite formy i pod tym względem kanał ten jest dużo bardziej różnorodny od telewizji. W szerokim wachlarzu możliwości znajdziemy:

  • Reklamę kontekstową – jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie sprzedaży online. Jest skierowana do potencjalnych klientów i umożliwia bezpośrednią pracę z grupą docelową.
  • Marketing wirusowy – polega na tworzeniu treści, które zapadają w pamięć i będą rozpowszechniane w całej sieci bez dodatkowej stymulacji. Może to być tekst, obraz, krótkie nagranie wideo lub audio.
  • Promocję w mediach społecznościowych – polega na założeniu oficjalnego konta firmowego oraz jego aktywnym rozwoju i promocji, a także zamawianiu reklam u liderów opinii, takich jak blogerzy i osoby publiczne.
  • Pozycjonowanie SEO – jeden z rodzajów promocji w wyszukiwarkach, który ma na celu umieszczenie witryny lub strony społeczności marki w pierwszej dziesiątce zapytań użytkowników.
  • Reklama banerowa – animowany lub statyczny obraz umieszczony na stronach internetowych wzdłuż krawędzi głównego materiału.
  • E-mail marketing – obejmuje regularną wysyłkę spersonalizowanych wiadomości o różnym charakterze: newsletterów, powiadomień, ofert i in.

Listę można by uzupełnić jeszcze o wyskakujace okna czy typowe formy reklamy mobilnej, np. powiadomienia z aplikacji.

Zalety

Reklama w Internecie ma wiele zalet, które sprawiają, że to kanał uniwersalny i bardzo wszechstronny – praktycznie nie ma branży, która nie skorzystałaby na takiej promocji. Co więcej, reklama internetowa:

  • jest szybka w uruchomieniu i wygodna w zarządzaniu, można łatwo ją „skorygować”, zmniejszyć lub zwiększyć jej zasięg;
  • umożliwia śledzenie statystyk odsłon z dokładnością do 1 klienta;
  • oddziałuje na odbiorcę z pomocą dźwięku, wideo i obrazów, efektów specjalnych i in.;
  • jest stosunkowo niedroga, a w niektórych przypadkach nawet darmowa;
  • pozwala dokładnie określić odbiorców i dotrzeć do interesującej nas grupy docelowej, reklamę można konfigurować pod kątem miejsca zamieszkania, wieku, zainteresowań i in.;
  • jest interaktywna – często wymaga działania ze strony użytkowników, dzięki czemu reklamodawca może śledzić opinie i reakcje odbiorców.

Przy odpowiednim ustawieniu kampanii w Internecie zwrot z inwestycji może być znacznie wyższy niż w przypadku telewizji. Wynika to ze względnej taniości i dobrych współczynników konwersji. Cały proces łatwiej kontrolować dzięki ogromnej ilości dedykowanych narzędzi marketingowych.

Wady

Wydawać, by się mogło, że przy tak wielu zaletach, w reklamie Internetowej nie znajdziemy żadnych wad. Faktycznie jest ich zaledwie kilka, a największą jest niesamowicie wysoka konkurencja. By dotrzeć do potencjalnego klienta, musisz zaoferować mu coś wyjątkowego i nadążać za aktualnymi trendami, które zmieniają się w błyskawicznym tempie. Ilość witryn, kont firm i marek w mediach społecznościowych, materiałów promocyjnych i komunikatów reklamowych może przytłaczać. Dlatego wielu użytkowników korzysta z Adblock’ów, aby blokować wszelkie reklamy umieszczane na stronie. Warto do tego dodać, że odbiorcy w sieci są bardzo nieufni i niełatwo przekonać ich do siebie, dzielą się między sobą informacjami o produktach i usługach i bardzo świadomie podchodzą do zakupów. Firmy, które nie dbają o rozpoznawalność i nie mają opinii od innych klientów, raczej nie osiągną sukcesu, nawet przy dobrze przemyślanej kampanii reklamowej.


Źródło: Pixabay/pexels.com

Co ma wpływ na wybór kanału reklamowego?

Reklama jest niewątpliwie potrzebna, ale ważne jest, by zrozumieć, który z kanałów będzie najlepszy w danym wypadku. Choć mówimy o konkurencji między telewizją a Internetem, to musimy pamiętać, że oba te media mają swoją specyfikę, oferują inny zakres możliwości i w różny sposób wpływają na odbiorców.

Wybierając kanał reklamowy dla swojej firmy, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim specyfikę Twojej grupy docelowej. Jeśli firma świadczy usługi dla lokalnej społeczności, nie ma sensu reklamować jej w telewizji ogólnokrajowej. Będzie to zbędny wydatek, który nie przyniesie wielu zysków. Tak samo, gdy produkt przeznaczony jest dla osób starszych, które w zdecydowanej większości nie korzystają z Internetu – promocja w sieci ograniczy się jedynie do ewentualnych opiekunów takich ludzi, co znacząco zmniejszy jej efektywność.

Drugim czynnikiem, który powinieneś uwzględnić, jest oczywiście Twój budżet. I tu wracamy do Pana Forda, który był gotowy wydać 90% swoich zysków na reklamę. Być może takie drastyczne podejście nie jest konieczne, ale w firmowych finansach zawsze musi być przydział na działania reklamowe. Wiedząc, ile jesteś w stanie na to przeznaczyć, możesz lepiej dobrać nie tylko kanał, ale też rodzaj reklamy.

Dlaczego reklama w Internecie jest przyszłością?

Reklama internetowa odnosi się do wszelkich treści reklamowych umieszczanych w Internecie. Mogą to być teksty, spoty, audio, grafiki, filmy – wybór narzędzi jest bardzo duży. Można śmiało stwierdzić, że kanał ten ma charakter globalny, a przyczyn jego ogromnej popularności jest kilka:

  • coraz więcej osób uzyskuje dostęp do sieci, a technologie cyfrowe aktywnie się rozwijają;
  • zwiększa się czas, jaki użytkownicy spędzają w sieci, pracując, bawiąc się lub szukając przydatnych informacji;
  • sklepy internetowe już teraz konkurują ze stacjonarnymi lokalami, oferując duży wybór towarów i niskie ceny.
  • czasopisma, gazety, kanały telewizyjne również stopniowo przenoszą się do Internetu;
  • reklama internetowa ma dobre wskaźniki wydajności i wygodne narzędzia do zarządzania.

Nie sposób przecenić możliwości reklamy internetowej. To skuteczne narzędzie skierowane do nowoczesnych użytkowników, którzy po prostu nie potrafią już żyć bez sieci. Dlatego śmiało można stwierdzić, że promocja w Internecie jest kanałem, który w przyszłości całkowicie zdominuje branżę reklamową. I tendencje obserwujemy już dziś.

Dlaczego reklama w TV jest przeszłością?

Według badania przeprowadzonego przez ARK Investment Management, w latach 2010-2017 wydatki na reklamę telewizyjną wzrosły o 16%. Jednak liczba wyświetleń większości programów w tym samym czasie spadła o 20%. Wskazuje to na stały spadek popularności kanału wśród odbiorców. Można wskazać 3 powody, dla których reklama telewizyjna to przeszłość:

  1. Promocja w Internecie jest tańsza. 30-sekundowy spot telewizyjny będzie kosztował tyle, że można zamówić copywriting na stronę internetową, zrobić newsletter e-mailowy, przygotować ofertę handlową i skorzystać z innych form marketingu. Do tego treści w Internecie mają znacznie większe szanse dotrzeć do potencjalnych klientów.
  2. Reklama internetowa pozwala lepiej segmentować grupę docelową. Tradycyjna reklama telewizyjna jest pokazywana wszystkim osobom, które akurat oglądają dany kanał. W tym wypadku grupa docelowa stanowi mieszankę różnego rodzaju ludzi, którzy w większości nie są zainteresowani Twoim produktem lub usługą. Wykorzystanie reklamy internetowej daje większe możliwości określenia parametrów grupy docelowej i jej zainteresowań.
  3. Kampanie reklamowe w sieci są bardziej elastyczne. Reklamodawca może uzyskać wiele informacji zwrotnych: śledzić, mierzyć wyniki i planować optymalizację reklamy w Internecie. Skuteczność reklam w telewizji jest znacznie trudniejsza do zmierzenia i jeszcze trudniejsza do poprawienia. Tak, możesz zrobić kilka wersji wideo dla różnych regionów, ale takie podejście jest niezwykle kosztowne.

Do początku XXI wieku telewizja była jedyną formą mediów, za pomocą której można było trafić na rynek masowy w godzinach szczytu. Jednak czasy się zmieniają i dziś ludzie nie oglądają już tak często telewizji, a niektórzy nawet nie mają w domu odbiorników telewizyjnych.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*