Karolina Grabowska / pexels.com
Według HubSpot 99% Internautów codziennie sprawdza pocztę, a ponad 50% zagląda na maila ponad 10 razy dziennie[1]. Konwencjonalny e-mail marketing nadal jest więc świetnym sposobem na pozyskiwanie nowych klientów, a także przeprowadzenie przez cały proces zakupu tych niezdecydowanych. E-mail marketing wiąże się jednak z pewnymi trudnościami, z których największą jest pozyskiwanie maili od potencjalnych konsumentów. Robienie tego legalnie, a przy tym zgromadzenie adresów poczty elektronicznej od grupy docelowej jest wielkim wyzwaniem. Skąd je wziąć? Jak zgromadzić bazę, do której można wysłać wiadomości elektroniczne? Z pomocą przychodzą GSP AdWords. Jak i kiedy je wykorzystywać? Jakie komunikaty można dzięki nim nadawać?
GSP to skrót od Gmail Sponsored Promotions. Ta forma promocji nazywana jest też reklamami w Gmailu. Promocje sponsorowane na poczcie elektronicznej zostały wprowadzone w 2013 r. jako format reklamy Google Beta. Jako cel GSP AdWords Google wskazał możliwość nawiązywania kontaktów z konsumentami na nowej drodze oraz wchodzenie z nimi w zaawansowane interakcje. Dziś z tego formatu reklamowego mogą korzystać wszyscy reklamodawcy. Od 2015 roku reklamy GPS nie były zakładane przez dedykowany panel, ale przez ten przeznaczony dla AdWords-ów.
GSP AdWords ma format reklam interaktywnych, które wyświetlane są w poczcie Gmail. Na początku są one zwinięte (wyświetla się tylko ich niewielka część), po kliknięciu w reklamę są one rozwijane i wyglądają tak jak klasyczny list elektroniczny. Reklama zawsze wyświetla się bezpośrednio w skrzynkach odbiorców docelowych adresatów. Obecnie po wielu zmianach GPS reklama wyświetla się w karcie Oferty Specjalne. Za ten sposób promocji przedsiębiorca obciążany jest opłatami przez Google. Firmy płacą za kliknięcie w zwiniętą reklamę.
GSP to unikalny i oryginalny format reklamowy. Stosując go, można więc liczyć, na wysoką skuteczność. Wynika to z tego, że wiele osób jest zaciekawionych takim przedstawieniem promocji i klika w nią, a następnie przechodzi za pomocą linku do strony sprzedażowej. Wysoka skuteczność GSP AdWords wynika z tego, że tę formę reklamy często omija tzw. ślepota banerowa.
Oryginalność reklamy GSP wynika z jej wyglądu. Składa się ona bowiem z dwóch podstawowych elementów:
Bardzo ważne jest to, że Gmail Sponsored Promotion swoim wyglądem/ wielkością dopasowują się do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym są przeglądane. Oznacza to, że można je kierować zarówno do użytkowników laptopów, jak i zwykłych komputerów, smartfonów, tabletów.
Mimo że reklamy GSP są dostępne dla przedsiębiorców od dawna, to nadal wielu z nich zastanawia się, czy warto i jakie efekty przyniesie ten rodzaj promocji. Ta natomiast jest niezwykle opłacalna, pod warunkiem, że będzie odpowiednio przeprowadzona i zoptymalizowana. Do jej największych zalet zalicza się:
Kampanie reklamowe prowadzone za pomocą poczty na Gmailu są uważane za uniwersalną formę promocji. Skorzystać mogą:
Chociaż z GSP AdWords mogą korzystać wszyscy, to należy pamiętać, że Gmail może treść reklamy zakwalifikować jako nieodpowiednie dla użytkowników. Za taką zostaną uznane promocje podróbek produktów, niebezpiecznych przedmiotów i usług, treści niestosowanych, obraźliwych, dla dorosłych, napojów alkoholowych, chronionych prawem autorskim, związanych z opieką zdrowotną i polityką.
GSP AdWords dają możliwość dotarcia do różnych grup odbiorców. Z uwagi na powszechność używania Gmaila można kierować ją do masowych społeczności – dla nich najlepiej jest przygotowywać uniwersalne oferty np. z branży gastronomicznej czy modowej. Dzięki GPS można również tworzyć kampanie do ściśle sprecyzowanej grupy. Odbiorców można dobierać na podstawie wielu kryteriów takich jak:
Reklamy Gmail Sponsored Promotion rozliczane są w modelu CPC, czyli Cost Per Click – koszt za kliknięcie. Przedsiębiorca obciążany jest kosztami w momencie, kiedy odbiorca otworzy wiadomość reklamową – rozwinie ją. W przypadku, gdy tylko wyświetli mu się teaser GSP AdWords to reklamodawca nie ponosi żadnych kosztów. Warto też zaznaczyć, że te nie są naliczane za dodatkowe interakcje takie jak np. zapisanie oferty, przesłanie jej dalej, kilkakrotne otwieranie. Budżet na całą kampanię powinien być natomiast ustalony na podstawie oczekiwanego zasięgu. Im on jest bowiem wyższy, tym więcej osób zobaczy reklamę. Statystycznie podaje się, że za jedno kliknięcie w Gmail Sponsored Promotion przedsiębiorca płaci od kilkudziesięciu groszy do złotówki.
Źródło: Ketut Subiyanto / pexels.com
Od 1 lipca 2021 roku Google wycofało się z reklam na Gmailu. Kampanie GSP AdWords mają status tylko do odczytu. Oznacza to, że obecnie nie ma możliwości tworzenia nowych reklam na Gmailu, a także wprowadzenia zmian i edycji do już istniejących kampanii i reklama. Chcąc dalej je wyświetlać, Google rekomenduje założenie kampanii Discovery. Umożliwiają one rozszerzenie zasięgu z Gmaila na inne platformy takie jak YouTube czy Discover, co pozwala docierać do większej ilości Internautów– Google szacuje tę grupę na 3 mld.
Kampanie Discovery to te działające w obrębie sieci Google Display Network (GDN). Reklamy utworzone w ich ramach wyświetlają się w miejscach, gdzie zazwyczaj nie pojawia się standardowa reklama graficzna. Oznacza to, że odbiorca może się z nią spotkać, chociażby w sekcji Obejrzyj Więcej na portalu YouTube, w zakładce Discover na urządzeniach mobilnych oraz w zakładkach Oferty i Społeczności w Gmail.
Kampanie Discovery wyróżniają się jednak nie tylko miejscem wyświetlania przekazu reklamowego, ale także i jego formą. Może on przyjmować kształt reklamy elastycznej lub karuzelowej, która pokazuje treść promocji na kilku kartach przeglądanych przez odbiorcę. W przypadku GSP AdWords kampanie Discovery pokazują karty reklamy karuzelowej obok siebie.
Te cechy reklam Discovery pozwalają tworzyć ciekawe wizualne promocje, które w interaktywny sposób przedstawiają Internautom produkt i usługi. Takie kreacje o wiele częściej zapadają w pamięć, a także są klikane.
Kampanie Discovery to te o wysokiej skuteczności. Odpowiada za nią sposób ich działania. Przekaz kampanii za pomocą sztucznej inteligencji wyświetla się bowiem tylko tym odbiorcom, którzy z dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowani prezentowaną ofertą. Dzięki temu reklama ma szansę pozyskać faktycznych klientów, którzy są zdecydowani szybko sfinalizować zakup. Moc reklam Discovery sprawia, że są one polecane przedsiębiorcom, którzy:
Aby założyć GSP AdWord przez kampanię Discovery, należy:
Wykonując wszystkie te kroki, jest się przenoszonym do panelu tworzenia kampanii, gdzie należy uzupełnić jej nazwę, lokalizację, język, budżet, grupę odbiorców oraz ewentualnie dane demograficzne odbiorców. Kampanie Discovery umożliwiają stworzenie reklam statycznych oraz karuzelowych – do wyboru. Ta pierwsza tworzona jest przez dodanie adresu URL, nagłówka, tekstu reklamy oraz maksymalnie 15 zdjęć i loga. Reklamę karuzelową tworzyć się podobnie jednak adres URL i nagłówek można dodać do każdej grafiki.
[1] disruptiveadvertising.com/google-ads/gmail-sponsored-promotions/