Tiger Lily / pexels.com
Atrybucja jest niezbędnym elementem marketingu, ponieważ pomaga reklamodawcom zrozumieć skąd wzięły się takie, a nie inne wyniki marki. Jednak w obecnej dobie Internetu uzyskanie jasnych informacji na temat atrybucji może być niezwykle trudne. Aby strategia marketingowa mogła przynosić jak największe korzyści, musisz znać źródło, które przyczyniło się do zwiększenia sprzedaży.
Wiedza ta umożliwi Ci nie tylko ustalenie tego, które kanały i kampanie są najbardziej skuteczne, ale też pozwoli Ci rozwinąć swoje strategie, by maksymalnie wykorzystać swój potencjał i pokonać branżowych rywali.
Pamiętaj jednak, że nawet firmy z wyjątkowymi konfiguracjami analitycznymi mogą mieć problemy z określeniem, co w ich przypadku może sprawdzać się najlepiej. Google chce naprawić te nieścisłości.
W listopadzie 2019 r. użytkownicy Google Analytics zauważyli nowy raport: “Atrybucja Beta”. Ten stosunkowo nowy element to duża pomoc dla reklamodawców, gdyż daje im dostęp do modeli atrybucji opartych na wielu zaawansowanych danych.
Na swojej stronie omawiającej ten temat Google definiuje atrybucję jako: „Przypisywanie kredytów za konwersje różnym reklamom, kliknięciom i czynnikom na drodze użytkownika do ukończenia akcji. Model atrybucji może być regułą, zestawem reguł lub algorytmem opartym na danych, który określa, w jaki sposób kredyt za konwersję jest przypisywany do punktów styku jej ścieżek.”.
Osoby korzystające z Google Analytics 360, nie będą usatysfakcjonowani tym rozwiązaniem. Jednak dla tych, którzy pracują z tradycyjną platformą Analytics, jest to naprawdę rewolucyjna metoda.
Aby jednak zrozumieć, dlaczego jest to tak spektakularny dodatek, należy zwrócić uwagę na metody wykorzystywane przez twórców reklam internetowych.
Większość twórców stron internetowych wykorzystała wielokanałowe ścieżki Google Analytics w celu zrozumienia danych atrybucji konwersji na wielu obszarach.
Dzięki takim modelom reklamodawcy mogą dogłębnie poznać drogę, jaką pokonuje kupujący przed faktycznym opłaceniem zamówienia. Modele oparte na regułach mają stałą zdolność do przypisywania kredytów konwersji, więc niezależnie od jej rodzaju lub różnic w zachowaniu użytkowników, zgromadzone informacje wciąż nie są kompletne.
Z kolei atrybucja oparta na danych zapewnia uznanie konwersji na podstawie każdych z nich. Korzystając ze zgromadzonych informacji, ten model atrybucji oblicza wagę każdego kliknięcia.
Podczas gdy reklamodawcy od dawna tkwią w modelu opartym na regułach dostępnych za pośrednictwem wielokanałowych ścieżek Analytics, nowa karta o nazwie “Atrybucja beta” daje im możliwość korzystania z atrybucji opartej na danych, która okazać się może niezwykle skuteczna.
Nowy model atrybucji oparty na danych Google Analytics to system, który ocenia ścieżki konwersji w procesie zakupowym, aby poprawić sposób przyznawania zasług określonym źródłom. Funkcja ta zapewnia marketerom bezpłatną metodę śledzenia konwersji na wielu obszarach w jeszcze bardziej dokładny i przydatny sposób.
Tym, co sprawia, że metoda ta jest lepsza od swojego wcześniejszego odpowiednika opartego na regułach, jest to, że Atrybucja Beta zapewnia twórcom internetowym lepszy wgląd w całą podróż klienta, umożliwiając w ten sposób podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji promocyjnych, które przyniosą najlepsze efekty.
Dzięki temu szczegółowemu modelowi atrybucji reklamodawcy mogą uzyskać znacznie dokładniejszą wiedzę na temat tego, w jaki sposób konsumenci odbierają ich kampanie. Zyskują możliwość skuteczniejszej optymalizacji treści reklam i generują większy zwrot z inwestycji.
Raporty, do których marketerzy mogą uzyskać dostęp dzięki nowemu modelowi atrybucji to:
Ścieżki konwersji: szczegółowe informacje o drodze, którą pokonuje kupujący;
Długość ścieżki konwersji: pomaga zrozumieć wszelkie punkty łączące kolejne etapy ścieżki konwersji;
Opóźnienie konwersji: pokazuje, ile czasu zajmuje przejście całego procesu konwersji;
Porównanie modeli: podkreśla, w jaki sposób alternatywne modele atrybucji wpływają na wycenę kanałów marketingowych.
Chociaż wszystko to jest z pewnością bardzo zachęcające i każdy reklamodawca chciałby wdrożyć tę metodę do swojej strategii, należy pamiętać, że istnieją pewne wymagania dotyczące zbierania informacji przez model atrybucji oparty na danych.
Źródło: ANTONI SHKRABA / pexels.com
Dostęp do tej funkcji nie żąda na szczęście niczego nadzwyczajnego. System ten wymaga jednak minimalnej ilości danych, zanim będzie można uzyskać do nich dostęp.
Google podkreśla, że wymóg dostępu do atrybucji opartej na danych to 600 konwersji w ciągu ostatnich 30 dni.
Ponadto, aby utrzymać dostęp do modelu opartego na danych, konieczne jest, aby zapewnić systemowi stały napływ informacji. Oznacza to, że jeśli konwersje spadną poniżej minimalnej wartości, reklamodawcy utracą możliwość uzyskiwania raportów opartych na danych, dopóki wymagania nie zostaną ponownie spełnione.
Nowy model atrybucji oparty na danych w Google Analytics daje reklamodawcom znacznie więcej informacji o tym, jak kupujący docierają do ich ofert i jakie działania podejmują przed dokonaniem zakupu. Dzięki temu systemowi twórcy mają możliwość lepszej optymalizacji swoich treści, co skutkuje znacznie lepszymi wynikami sprzedażowymi.
Zadbaj więc o konfigurację tego modelu, a zyskasz przewagę nad rywalami i staniesz się liderem w swojej branży.