Canva Studio/pexels.com
Prawdopodobnie wielokrotnie trafiłeś w sieci na stronę, która przy próbie otwarcia wyświetliła Ci błąd 404. Taka sama sytuacja może się zdarzyć w Twoim serwisie – bardzo prawdopodobne, że dojdzie do tego przypadkiem i nawet nie jesteś świadomy, że tak się dzieje. Co oznacza kod 404? Jak naprawić taki błąd w serwisie? Czy jego występowanie może negatywnie wpłynąć na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google?
Wchodząc na stronę, która zwraca błąd 404, możesz zobaczyć takie komunikaty jak „Error 404”, „Page not found” czy „Strony nie odnaleziono”. Owo 404 to oczywiście kod błędu, na który możesz napotkać jako korzystający z danego serwisu, ale też spotka się z nim robot wyszukiwarki Google. Oznacza on, że próbujemy odwołać się do zasobu, który nie istnieje. Przykład, to sytuacja, kiedy miałeś na stronie jakiś artykuł, ale zdecydowałeś się go usunąć, a mimo wszystko on dalej pozostaje zaindeksowany w Google. Użytkownik może zatem go odnaleźć i próbować sprawdzić ten materiał. Po kliknięciu takiego wyniku wyszukiwania wyświetli mu się błąd 404.
Pamiętaj, że 404 nie jest błędem serwera. Nie oznacza on, że pojawił się jakiś kłopot po stronie usługi hostingowej. Wskazuje, że przeglądarka połączyła się z serwerem, natomiast nie udało się odnaleźć żądanego zasobu. W skrócie: dana strona prawdopodobnie nie istnieje. Bardzo łatwo możesz sprawdzić, jaki komunikat wyświetli się na Twojej stronie, jeśli internauta odwoła się do nieistniejącego zasobu. Spróbuj otworzyć w przeglądarce wymyśloną, nieistniejącą podstronę. Zerknij również, jak to wygląda w przypadku innych serwisów. Zapewne trafisz na wiele różnych komunikatów, a to z tego względu, że stronę błędu 404 możesz spersonalizować i np. umieścić w niej odnośniki do innych materiałów, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo opuszczenia przez internautę witryny ze względu na taki komunikat.
Źródło: https://az.pl/fsdfsdfsd, 29.12.2021
Możliwych przyczyn wystąpienia błędu 404 może być wiele, a nieświadome usunięcie strony to tylko jeden z nich. Inne to:
Bez względu na to, jaka jest przyczyna wystąpienia błędu 404, powinieneś się go jak najszybciej pozbyć.
Jeśli Twoja strona zwraca taki kod błędu, to internauta nie trafi na materiał, którego oczekiwał. Jego wystąpienie może mieć różne negatywne konsekwencje, a wśród nich:
Nie jest tak, że algorytm Google automatycznie ukarze Twoją witrynę za występowanie błędów 404. Naturalne jest natomiast, że podstrona, która go zwraca, zniknie z wyników wyszukiwania. Czasami może to nastąpić po kilku godzinach, w innych przypadkach po wielu tygodniach, ale na pewno docelowo Google zaprzestanie wyświetlania w SERP-ach podstrony, która nie jest dostępna.
Warto skorzystać z narzędzi, które umożliwią Ci łatwe znalezienie stron zwracających błąd 404. Poniżej przedstawiamy przykłady płatnych i darmowych rozwiązań, które pomogą Ci odnaleźć takie błędy.
Ta skarbnica wiedzy o Twojej witrynie dostarcza również informacje o błędach 404. Jeśli masz zweryfikowaną stronę, to wybierz z zakładki “Index” opcję “Stan”, a następnie “Wykluczono”.
Źródło: Google Search Console, 29.12.2021
Wówczas wyświetli Ci się lista przyczyn wykluczenia wraz z liczbą stron, których ten problem dotyczy. Możesz wśród nich zauważyć pozycję zatytułowaną “Pozorny błąd 404”. Co to oznacza? Sugeruje to, że przeglądarka otrzymała od serwera kod odpowiedzi 200, co wskazuje, że wszystko jest w porządku i strona powinna się wyświetlić, tymczasem w praktyce pojawia się błąd 404. Jego przyczyny mogą być różne, a o tym, jak rozwiązać problem, dowiesz się z materiałów Google.
Wielu kojarzy to narzędzie głównie z rozwiązaniem służącym do analizowania profilu linkowego witryn, tymczasem zapewnia ono również możliwość wykonania audytu witryny. Po zalogowaniu się do Ahrefs wybierz zakładkę “Site Audit”. Następnie kliknij stronę, która Cię interesuje lub dodaj ją do panelu, jeśli jej tam nie widzisz. Sprawdź najnowszą wersję audytu.
Źródło: Ahrefs.com, 29.12.2021
Przewiń stronę, a wtedy znajdziesz listę znalezionych błędów wraz z ich liczbą.
Ta aplikacja należy do najpopularniejszych narzędzi SEO, a jednym z jej zastosowań jest sprawdzenie, jaki kod odpowiedzi zwracają poszczególne strony. Niestety, ale w przypadku jej darmowej wersji zostanie przeanalizowanych tylko 500 adresów URL. Jeśli przeglądasz swoją stronę w kolejnych rozwiązaniach, o których wspominamy, to być może zauważyłeś już, że w każdym możesz znaleźć inne adresy błędów 404. Nie jest zatem tak, że wystarczy zerknąć do jednego narzędzia.
Jeśli korzystasz z tego CMS-a, to warto, byś zainstalował plugin, który będzie zbierać dane na temat błędów 404. Chodzi o takie przypadki, gdy odnaleziono błąd w linkowaniu wewnętrznym lub też internauci próbowali odwiedzić stronę, wpisując niedziałający adres URL. Taką wtyczką jest Redirection, której możesz też użyć do ustawienia odpowiednich przekierowań.
Wiesz już, co oznacza 404 not found i jak możesz namierzyć takie problemy w przypadku Twojej strony. Co natomiast musisz zrobić, aby rozwiązać taki problem? Wszystko zależy od tego, jaka jest jego przyczyna.
Najczęściej rozwiązaniem jest przekierowanie strony zwracającej błąd 404 na działający URL. Dzięki temu przekazujesz moc SEO – nie tracisz jej. Jednak nie zawsze to będzie najlepsze rozwiązanie.
Może się tak stać, że Twoja witryna padnie ofiarą ataku hakerskiego. W efekcie złośliwe oprogramowanie wygenerowało ogromną liczbę podstron ze spamem i w dodatku zostały one podlinkowane ze źródeł wątpliwej jakości. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest ich skasowanie, ale niekoniecznie dobrym będzie przekierowanie tych URL-i na Twoją stronę. Każdy przypadek należy analizować odrębnie. Może być tak, że lepiej pozostawić dla kilku stron kod 404, niż je przekierowywać na jedną z działających podstron serwisu.
Najczęściej internauci wiedzą, co oznacza kod 404, rozumieją, że dany materiał nie jest dostępny, dlatego zamykają stronę i szukają innego. Możesz natomiast zrobić coś, aby odsetek tych, którzy na tym zakończą obecność w Twojej witrynie, się zmniejszył. W tym celu zaprojektuj własną stronę błędu 404. Jeśli korzystasz z systemu WordPress, to nie powinieneś mieć z tym większych problemów. Sposobem na to jest wtyczka 404page. Żeby z niej skorzystać, nie musisz mieć wiedzy programisty.
Ewentualnie możesz edytować kod strony 404. W tym celu w panelu administracyjnym WordPress wybierz “Wygląd”, a następnie Edytor motywu. Wśród plików tego motywu powinien się znajdować taki z 404 w nazwie.
Wtedy pomiędzy znacznikami <div> i </div> możesz wkleić odpowiedni kod strony 404, odpowiedzialny za wyświetlenie danej zawartości, ale to już wymaga wiedzy programistycznej.
Jeśli korzystasz z innego systemu CMS, to poszukaj pluginów, które umożliwiają modyfikację strony 404 lub ewentualnie znajdź w plikach pomocy firmy hostingowej, jak możesz wprowadzić taką zmianę bez pluginów.
Duża ilość błędów 404 na Twojej stronie może mieć negatywne konsekwencje. Witryna zostanie źle odebrana przez internautę, a robot Google będzie wykorzystywać zasoby na materiały zwracające błąd, zamiast na te, które są dla Ciebie kluczowe. Dlatego monitoruj występowanie tego problemu na stronie i eliminuj go. Nie zapominaj o przygotowaniu indywidualnej strony 404.