Jak wykorzystać przekierowania 301 do pozycjonowania stron

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Jak wykorzystać przekierowania 301 do pozycjonowania stron

Vojtech Okenka/pexels.com

Podstawową funkcją przekierowania 301 jest zmiana adresu aktualnej strony internetowej na inny. Kod ten oznacza, że strona na stałe została przeniesiona pod inną domenę. Bardzo często wykorzystywane jest to np. przedsiębiorców, którzy chcą zmienić nazwę firmy lub jej adres www. Tego typu przekierowanie pozwala także ustrzec się problemu z tzw. duplicate content. Przykładowo gdy do jednej strony ma prowadzić kilka domen. Innym zastosowaniem przekierowania o kodzie 301 jest pozycjonowanie stron i ten temat opiszemy szczegółowo.

Jest to rozwiązanie stosunkowo tanie (nowe domeny kosztują kilkanaście złotych), które w połączeniu z dalszymi działaniami, doskonale poprawia pozycję w wynikach Google. Zakup domeny z historią jest troszkę droższy, jednak przekierowanie jej na docelową pozycjonowaną stronę powoduje przekazanie mocy starej domeny na nową domenę. Zazwyczaj domeny z historią są całkiem dobrze podlinkowane, więc unikamy potrzeby zaczynania praktycznie od nowa budowania sieci linków. Najlepszym wyjściem jest zakup domeny, w której znajdował się serwis zbliżony tematycznie do strony docelowej, wtedy możemy osiągnąć najlepsze wyniki. Jeżeli jednak nie znajdziemy takich domen, to także warto jest zwiększyć moc naszej witryny, przy ich wykorzystaniu. Każdy link dobrej jakości jest niezwykle wartościowy z punktu widzenia pozycjonowanej strony. Zwiększa wartość strony oraz podnosi jej ocenę nadawaną przez algorytm Google. Linki tematyczne są niezwykle ważne, jednak nie powinniśmy także unikać linkowania ze stron o zupełnie innej tematyce.

Jak w każdym działaniu związanym z pozycjonowaniem należy zachować umiar, tak i w przekierowaniach o kodzie 301 nie powinniśmy przesadzać. Duża ilość nowych witryn z przekierowaniem ma ogromne znaczenie dla pozycji domeny, jednak zbyt szybki przyrost może spowodować nałożenie kardy od Google- bana na domenę. I tutaj przechodzimy do jednej z najważniejszych zalet wykorzystania przekierowania 301. Przekierowanie domeny za pomocą tego kodu, w przypadku nałożenia kary przez Google, w ciągu chwili możemy wyłączyć. W przeciwieństwie do tradycyjnych linków z katalogów i stron, domeny z przekierowaniem możemy włączać i wyłączać w dowolnym momencie. W przypadku linkowania z kilkuset stron, problematyczne by było proszenie kilkuset administratorów z prośbą o usuniecie linków. Można ratować się przez zgłoszenie do Google Console (GWT) listy linków tak zwanej Disavow. Jest to proces zrzekania się linków, których nie chcemy, aby Google brało pod uwagę podczas oceny naszej witryny.

Przekierowanie 301 daje ogromne możliwości, szczególnie dla doświadczonych pozycjonerów, którzy stale monitorują wszystkie dane związane ze stroną, której promocją się zajmują. Z uwagi na ten fakt warto jest pozycjonowanie ważnych dla nas stron zlecać profesjonalistom, którzy przez całą dobę czuwają nad pozycją strony i mogą w dowolnym momencie zareagować na niekorzystne czynniki, jakie powodują obniżenie pozycji strony w Google.

Oczywiście nie stoi nic na przeszkodzie, aby taką domenę dodatkowo dopalać systemami SWL lub programami do automatycznego linkowania. Dzięki temu, że koszt zakupu takiej domeny nie jest zbyt wysoki, możemy poeksperymentować i sprawdzić co daje najlepsze wyniki. W przypadku kiedy zauważymy, że dana domena z przekierowaniem działa niekorzystnie na pozycję w wynikach wyszukiwania strony, jaką pozycjonujemy, w ciągu kilku chwil wyłączamy przekierowanie i pozbywamy się negatywnych czynników. Jest to bardzo wygodna metoda, która jednocześnie daje doskonałe wyniki. Jest w pewnym sensie „firewall-em” dla naszej pozycjonowanej strony. Wszystkie negatywne czynniki spoczywają na 301, którą możemy wyłączyć. Natomiast całe zaplecze tanich linków można pozyskiwać właśnie kierując na tą domenę z 301.

W jaki sposób włączyć przekierowanie 301 dla domeny?

Aby włączyć przekierowanie 301 dla domeny, wykorzystuje się trzy sposoby:

Pierwszym z nich jest przekierowanie za pomocą PHP. (Nie polecam)

header(“HTTP/1.1 301 Moved Permanently”);

header(“Location: http://www.NowyAdres.pl/NowaPodstrona/Przekierowanie.html”);


Źródło: Tranmautritam/pexels.com

Drugim lepszym sposobem jest edycja pliku .htaccess, w którym dodajemy odpowiednią linijkę kodu, za sprawą czego domena wskazuje na nowy adres. Przykładowy kod przekierowania:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?domena-przekierowywana\.pl [NC]

RewriteRule (.*) http://domena-docelowa.pl/$1 [R=301,L]

Trzeci najlepszym rozwiązaniem jest przekierowanie domeny za pomocą ustawień na hostingu.

Przykładowo na home.pl w ustawieniach domeny można to wykonać za pomocą przełączenia opcji:

Czy przekierowanie 301 jest bezpieczne?

W większości przypadków tego typu działania są bezpieczne. Warto jednak pamiętać, że nie powinniśmy przesadzać z ilością przekierowań. W przeciwnym wypadku algorytm przeglądarki może odebrać to jako nienaturalne działanie, które kończy się filtrem lub baner nakładanym na dany adres. Bezpiecznie jest więc łączyć przekierowania 301 z innymi formami pozycjonowania jak linkowanie z różnych źródeł, zdobywanie linków z portali społecznościowych oraz dobrej jakości content marketing.

Podsumowując: informacje zawarte w artykule, wykorzystanie przekierowania 301 do pozycjonowania strony jest stosunkowo bezpiecznym działaniem, na które w każdej chwili mamy wpływ. Zapewnia nam to sporą moc przekazywaną przy pomocy domen z historią. Mamy także możliwość dodatkowego wzmacniania tej mocy dzięki linkowaniu domeny z przekierowaniem za pomocą systemów SWL oraz programów do automatycznego linkowania np. SEO Adder.

Warto jednak pamiętać o odpowiednim rozłożeniu w czasie naszych działań, gdyż zbyt szybki przyrost domen (szczególnie z dużą mocą) może bardzo negatywnie wpłynąć na docelowy adres strony internetowej. Nie powinniśmy także opierać się tylko na jednej metodzie pozycjonowania. Aby uzyskać najlepsze efekty, należy wykorzystać wszystkie możliwości, jakie daje nam współczesne SEO.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*