Jak pozbyć się zduplikowanych treści?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Jak pozbyć się zduplikowanych treści?

John Schnobrich / unsplash.com

Użytkownicy odwiedzają prawie ćwierć miliarda stron każdego miesiąca. Niesamowite, prawda?

Przy tak dużej ilości stron, nic dziwnego, że wiele treści okazuje się być zduplikowanych. W 2017 roku Google zaktualizowało wytyczne dotyczące oceny jakości wyszukiwania. Dokument ten mówi: „Ważne: Najniższa ocena jest odpowiednia, jeśli cała lub prawie cała treść na stronie jest kopiowana z niewielkimi lub żadnymi zmianami, albo choćby wartością dodaną dla użytkownika. Takie strony powinny być ocenione jako najniższe, nawet jeśli strona podaje źródło, z którego pochodzi treść.

Dla pozycji firmy w internecie oraz rankingu SEO, najlepszym rozwiązaniem będzie uznanie całej witryny za oryginalną, wartościową i niepowieloną.

Według Johna Muellera z Google, „jeśli możemy stwierdzić, że strony mają tę samą treść lub jej część, postaramy się złożyć je w całość i upewnić się, że wszystkie wpisy skupiają się na jednej z nich”. Posiadając tę wiedzę, należy zwrócić szczególną uwagę na świadomość występowania jakichkolwiek duplikatów w Twojej witrynie.

Pomocne okazać się może specjalistyczne narzędzie do analizowania zduplikowanych treści, które należy zidentyfikować jak najszybciej, aby nie zaszkodziły Twoim działaniom optymalizacyjnym.

Co może Ci pomóc?

Skąd biorą się zduplikowane treści?

Na początku określmy, czym w ogóle są “zduplikowane treści”?

Google definiuje je jako „bloki treści w domenach lub między nimi, które całkowicie pasują do innych treści lub są do nich bardzo podobne”. W dosłownym tłumaczeniu, jest to treść, która ma swoją dokładną lub bardzo podobną kopię na innej stronie.

Jak to się dzieje?

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy, a jako opis produktu przedstawisz dokładną kopię treści ze strony producenta. Spokojnie, to nic złego. Jeśli sprzedajesz bawełniane białe koszulki, trudno opisać je inaczej, niż właśnie “bawełniane białe koszulki”.

Problem polega na tym, że inni sprzedawcy tego samego produktu mogą obrać tę samą strategię. W ten sposób powstaje łańcuch zduplikowanych treści.

Innym przykładem tego problemu jest użycie tego samego opisu do różnych stron internetowych. Jest to powszechne w przypadku witryn, które oferują te same produkty, różniące się na przykład tylko rozmiarem, kolorem lub funkcją.

Duplikaty treści mogą mieć również miejsce, gdy dana firma jest właścicielem wielu witryn internetowych. Może to wystąpić w przypadku, kiedy marka kupiła dwa adresy URL w celu uzyskania większego ruchu. Jeśli oba z nich prowadzą do witryn z tą samą treścią, mówimy o zduplikowanej zawartości.

Jak zduplikowane treści szkodzą Twojej marce?

Bez względu na powód powstania zduplikowanych treści, koniecznie należy się ich pozbyć. Dlaczego jednak jest to tak ważne? Czy bez Twojej reakcji Google Cię ukarze?

Spokojnie, nie ma czegoś takiego jak kara Google za zduplikowane treści. Gdyby tak było, od 25% do 30% tego, co zawiera obecny internet, musiałoby zostać zniszczone.

A wszystko to za sprawą algorytmów wyszukiwarek, które chronią twórców treści przed skutkami ich duplikowania.

Niestety, nic nie może być zupełnie bezkarne. Co prawda Google nie traktuje duplikacji jako spam, ale tylko przez jakiś czas. Jeśli ktoś powiela treści nie przez przypadek, ale w złej intencji, z pewnością spotka się z interwencją największej z wyszukiwarek. Chodzi tu na przykład o coś w rodzaju plagiatu tworzonego w celach czerpania korzyści finansowych lub powielania treści aby poprawić swoją pozycję w SERP.

Biorąc pod uwagę wyżej opisane przypadki można dojść do wniosku, że jeśli duplikujesz treści, ale nie masz w tym złych intencji, możesz z powodzeniem robić to bezkarnie. Nie tędy droga. Nawet jeśli nie spotkasz się z karą, powielone zawartości stron wciąż mogą znacznie wpłynąć na zmarnowanie Twojego wysiłku włożonego w optymalizację pod kątem wyszukiwarek.

Dla przykładu, jeśli wyszukiwarka zidentyfikuje zduplikowane treści na dwóch stronach internetowych, nie będzie w stanie stwierdzić, którą należy wziąć pod uwagę. Problemem będzie wówczas określenie, która z witryn ma większe znaczenie i będzie bardziej wartościowa dla użytkowników. Skutkiem tej niejasności może być to, że wyszukiwarka nie zdecyduje się na pozycjonowanie żadnej z tych dwóch stron.

Jak pozbyć się duplikatów? Użyj narzędzia do sprawdzania powielonych treści.

Ponieważ zduplikowane treści nie mają zazwyczaj żadnych złośliwych intencji, prawdopodobnie nie wiesz, na których stronach znajdują się kopie. Odszukanie ich może zająć wieki, co nie znaczy, że możesz zrezygnować z ich zidentyfikowania. Jest to bowiem pierwszy i najważniejszy krok do rozwiązania tego problemu.

Narzędzie do sprawdzania duplikatów treści pozwala na określenie, czy w swoich witrynach posiadasz jakiekolwiek kopie. Stanowi to najszybszy sposób na usunięcie powielonej zawartości i zmniejszenie jej negatywnych konsekwencji.

Najlepsze programy do wykrywania zduplikowanych treści

Darmowe programy:

  • Duplichecker – natychmiastowe wykrywanie plagiatu
  • Alerty Google – dobre rozwiązanie w przypadku krótkich treści czy tytułów
  • Grammarly – najdokładniejszy serwis sprawdzający gramatykę online w sieci.Poprawia tekst, wykrywa błędy i eliminuje plagiat
  • Plagspotter – pozwala na sprawdzenie kopii strony po wprowadzeniu adresu URL
  • Siteliner – znajduje zduplikowane treści, uszkodzone linki i wiele więcej

Płatne programy:

  • Copyscape – oferuje nie tylko bezpłatną usługę, ale też tę w wersji premium
  • Plagiarismcheck.org – oparte na zaawansowanej technologii renomowane narzędzie do wykrywania plagiatu

Mając do dyspozycji tak szeroki wachlarz różnych narzędzi, łatwiej będzie Ci zlokalizować wszelakie duplikaty treści. Dotyczy to zarówno wewnętrznych duplikatów, czyli tych znalezionych w tej samej witrynie, jak i zewnętrznych, które znajdują się na innych stronach internetowych.

Najlepsze oprogramowania pozwolą Ci wykryć powielone treści na kilku stronach w tym samym adresie URL oraz te w zupełnie innych domenach. Koniecznie skorzystaj z tego rozwiązania, a szybko zlokalizujesz duplikaty, o których nawet nie miałeś pojęcia. Postaraj się, aby Twoje wysiłki włożone w optymalizację treści nie poszły na marne.

Co więcej, bez problemu znajdziesz wszelkie strony internetowe, które skopiowały stworzone przez Ciebie treści bez Twojej wiedzy!

Jak inaczej radzić sobie z duplikatami?

Nie jest możliwym, aby podczas tworzenia treści nie powtórzyć żadnych wyrażeń czy informacji. Jednak używanie dokładnie tych samym wpisów na różnych stronach nie przyniesie Ci żadnych korzyści. Wręcz przeciwnie – to bardzo ryzykowne działania.

Dokładnie zbadaj więc wszystkie wykryte przez program zduplikowane treści i określ, które elementy Twojej pracy wymagają poprawy. Być może są to nagłówki, a może konieczna jest optymalizacja opisu produktów?

Warto też rozważyć linki kanoniczne, które przekierują wyszukiwania na stronę, którą uważasz za priorytet w kwestii dobrego pozycjonowania. Znajdzie to doskonałe zastosowanie w witrynach sprzedażowych, które mogą mieć różne wersje tej samej strony.

Przede wszystkim, upewnij się że Twoje treści są aktualne, niepowtarzalne i wiarygodne. W trakcie tworzenia wpisów również możesz wykorzystać wcześniej wymienione programy, dzięki czemu upewnisz się, że żadna inna strona nie ma podobnej zawartości.

Nie czekaj, usuń duplikaty już dziś!

Działania polegające na wyszukaniu i usunięciu duplikatów mogą okazać się bardzo czasochłonne i wymagające, zwłaszcza, jeśli wystąpienie powielonych treści nie było Twoim zamiarem. Niestety, musisz się tym zająć jak najszybciej, gdyż priorytetem zarówno Google, jak i innych wyszukiwarek jest umożliwienie użytkownikom odnalezienia treści, na których im najbardziej zależy.

Nie czekaj na negatywne skutki zduplikowanych treści i pozbądź się ich jak najszybciej.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*