/pexels.com
Czy wiesz, czym jest mapa witryny XML? Jeśli nie, koniecznie nadrób zaległości – dowiedz się, jak ją utworzyć i szybko wdrożyć w swoją strategię, aby przyniosła Ci same korzyści. Nikt nie lubi marnować swojego cennego czasu, np. podczas podróży. Po co wówczas sięga? Oczywiście, po mapę! Stwórz więc swoją i pozwól odbiorcom i wyszukiwarkom dotrzeć do Ciebie jak najprędzej.
Mapa witryny to swego rodzaju przewodnik po wszystkich Twoich stronach. Gra ona kluczową rolę w doprowadzeniu Google i innych wyszukiwarek do najważniejszych treści w Twojej witrynie. Ta cecha sprawia, że jest ona niezwykle istotna z punktu widzenia SEO.
Nawet, jeśli linki wewnętrzne zawodzą, mapa strony pozwala Google uzyskać dostęp do Twoich najważniejszych treści. Jest to bardzo ważne w procesie pozycjonowania stron internetowych. Jak zatem stworzyć mapę witryny?
Instalacja mapy witryny jest szczególnie przydatna, kiedy chcesz umożliwić Google dostęp do najbardziej kluczowych stron. Czasami problem pojawia się, kiedy wyszukiwarka nie odnajdzie żadnych linków wewnętrznych, gdyż zdecydowanie utrudnia to jej dotarcie do tych treści. Wtedy stworzenie mapy strony okazać się może szczególnie istotne.
Dzięki mapie witryny, Google ma możliwość ustalenia ogólnej struktury Twojej strony i bycia na bieżąco ze zmianami, jakie na niej wprowadzasz. Pozwoli to również wyszukiwarce na indeksowanie wszystkich zaktualizowanych przez Ciebie treści. Dzieje się to za sprawą zmiany daty na mapie – Google od razu wie, że konieczne jest zarejestrowanie nowej zawartości.
Często konieczny okazać się może podział mapy XML z racji dużej liczby adresów URL. Istnieje bowiem ich limit, który automatycznie ustawiany jest na 50 000. Co to oznacza w praktyce? Jeśli Twoja witryna przekracza 50 000 postów, musisz stworzyć do niej dwie mapy XML. Dobrą praktyką jest zatem ustawianie limitu adresów stron URL na 1000, co pozwoli na szybkie ładowanie mapy i usprawni jej działanie.
Biorąc pod uwagę dokumentację Google, mapa XML jest istotna dla niemal wszystkich typów stron internetowych. Odgrywa ona kluczową rolę w procesie odnajdywania przez dowolną wyszukiwarkę pożądanych stron, nawet, jeśli zostały one niedawno zaktualizowane.
Czy wiesz, które strony należy dodać do mapy?Weź pod uwagę trafność swojego adresu URL. Istotne jest, aby odwiedzający od razu docierał do określonego adresu URL na Twojej stronie. Rozważ jeden konkretny adres. Czy chcesz, aby ludzie odszukiwali za pomocą niego Twoją stronę? Jeśli nie, nie powinien się on znajdować na mapie witryny. Jeżeli natomiast zależy Ci, aby adres wyświetlał się w wynikach wyszukiwania, musisz dodać tag “noindex, follow”, co zapobiegnie indeksowaniu strony przez Google.
Google może zindeksować adres URL, jeśli można znaleźć go, korzystając z linków.
Niech sklep internetowy będzie naszym przykładem. Jego właściciel chce, aby Google i inne wyszukiwarki jak najszybciej znalazły adresy URL jego strony i zagwarantowały, że klienci również mogą go zlokalizować. Mapa XML jest w tym bardzo pomocna, dlatego warto zainstalować ją już dziś.
Właściciel sklepu tworzy kategorie opisujące jego pierwsze wpisy i tagi. Niestety, początkowo nie ma on wystarczającej ilości treści, więc jego strony są niezwykle ubogie w jakąkolwiek zawartość i zdecydowanie nie zachęcają potencjalnych klientów do odwiedzenia. Wówczas lepszym sposobem będzie umieszczenie tagów poza mapą witryny. Strony tagów można również ustawić na “noindex, follow”, co sprawi, że użytkownicy nie znajdą ich poprzez listę wyników wyszukiwania.
Inną nieistotną mapą witryny XML okazać się może mapa “media” lub “obraz”. Jeśli zatem dodajesz do swoich wpisów jakieś grafiki, stworzenie do nich dedykowanych multimediów lub map witryn nie przyniosłoby Ci żadnych korzyści. Zaleca się więc zrezygnowanie z tego pomysłu, chyba, że obrazy i media są głównym elementem Twojej działalności. Np. fotograf powinien być taką mapą szczególnie zainteresowany.
Jeśli zależy Ci na tym, aby Google bardzo szybko znalazł Twoją mapę, powinieneś dodać ją do swojego konta Google Search Console. Mapy witryn możesz znaleźć w Search Console, przechodząc do sekcji Indeksowanie i klikając Mapy witryn. Możesz w ten sposób sprawdzić czy mapa Twojej witryny już się tam znajduje.
Działania te są niezwykle ważne, jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoje strony są indeksowane przez Google i inne wyszukiwarki. Jeśli zauważysz błąd w postaci różnicy między przesyłaną i indeksowaną stroną na danej mapie, koniecznie zbadaj ten problem i postaraj się go jak najszybciej rozwiązać. Może się bowiem okazać, że niektóre strony nie są w ogóle indeksowane lub zawierają linki do niezarejestrowanych treści.
Istnieją wtyczki, dzięki którym stworzysz mapy XML dla swoich stron. Część z nich jest bezpłatna, inne to wersja premium. Koniecznie przyjrzyj się im uważnie, gdyż mogą znacznie ułatwić Ci działania związane z tworzeniem map.
Z pewnością już wiesz, jak ważne jest posiadanie mapy witryny. Odgrywa ona szczególną rolę w pozycjonowaniu stron internetowych, co przełożyć się może na sukces Twojej działalności. Google szybko uzyska dostęp do Twoich najistotniejszych treści, a Ty równie szybko zyskasz nowych odbiorców i rozwiniesz swój biznes! Aktualizowanie treści również nie będzie stanowić dla Ciebie żadnego problemu, gdyż wyszukiwarka będzie miała na uwadze ich indeksowanie.
Jeśli wciąż szukasz sposobu na to, jak znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania i pokonać swoich konkurentów, koniecznie weź pod uwagę działalność agencji SEO takich, jak my! Razem sprawimy, że cele dotyczące pozycji Twojej strony w sieci staną się realne! Skontaktuj się z nami już dziś!