Ilość słów kluczowych na stronie

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Ilość słów kluczowych na stronie

Vlada Karpovich/pexels.com

Keyword – czemu właściwie to służy?

Keyword, czyli słowo kluczowe to fraza złożona zazwyczaj z jednego do kilku słów. Jest ona zarazem krótkim opis zawartości witryn, stworzonym specjalnie dla robotów wyszukiwania. Wpisując w wyszukiwarce np. frazę „kosmetyczka Warszawa”, robot zaczyna wyszukiwanie obu tych słów lub całej frazy na stronach, które związane są tematycznie z kosmetyką. Jeśli dobrze wykorzystamy keywords w naszych treściach, mamy większą szansę, że nasza witryna znajdzie się na samym początku wyszukiwania. Również ilość tekstów ma tutaj znaczenie. Im więcej tekstów na naszej stronie oraz podstronach, tym większa szansa, że wyszukiwana przez użytkownika fraza (nawet bardzo złożona) pokryje się z frazami, użytymi w naszych treściach.

Zagęszczenie słów kluczowych

Wielu speców od marketingu internetowego twierdzi, że aby nasza witryna miała lepszą pozycję w wyszukiwarce Google, powinniśmy zastosować odpowiednią ilość słów kluczowych. No dobrze, ale czy istnieje jakiś magiczny algorytm, za pomocą którego wyliczymy, jaka jest ta optymalna ilość? Teorie na ten temat są przeróżne. Jedni podają, że zagęszczenie słów kluczowych powinno wynosić 1,5%, ale są też ludzie, którzy twierdzą, że jest to 3%, a nawet 5%. Z tego wynika, że w tekście składającym się 200 słów, powinno znaleźć się od 3 do 10 słów kluczowych. Ale te liczby to tylko teoria.

Oczywiście prawdą jest, że wyszukiwarka Google skanuje dane strony na podstawie zawartości słów kluczowych. Jeśli jest ich za mało – traktuje stronę jako niezwiązaną z szukanym słowem. Jeśli z kolei słowa kluczowe przeważają w tekście, oznacza je jako spam. Badania algorytmu Google, które zostały przeprowadzone m. in. przez naukowców ze Stanford University, udowodniły, że algorytm nie podlicza słów kluczowych. Określa on jedynie, w jakim stopniu witryna związana jest z wyszukiwaną przez użytkowników frazą.

Początkowo oczywiście duże nasycenie treści słowami kluczowymi dawało dobre efekty, dlatego nikt nie przejmował się tekstami, które treściowo nie do końca były zrozumiałe. Jednak mimo dużego licznika odwiedzin, konwersja była na niskim poziome. Rzadko kto był zainteresowany zakupem od firmy, której treści reprezentowały bardzo niski poziom. Również wyszukiwarka Google przestała premiować strony, mające zbyt dużą liczbę „keywords” względem bezwartościowego tekstu.

Algorytm jest znacznie bardziej skomplikowany, niż by nam się wydawało. W związku z tym, nie ma czegoś takiego, jak optymalne zagęszczenie słów kluczowych. Musimy również pamiętać, że każda strona jest inna, a jej pozycja w Google niekoniecznie musi zależeć od ilości wykorzystanych fraz. Wiele witryn osiągnęło sukces dzięki dobremu zapleczu linkowemu i profilowi domeny pomimo małej ilości „keywords”. Według rankingu serwisu SEOmoz, obecnie liczba słów kluczowych ma jedynie 15% znaczenia w pozycjonowaniu witryny.

Słowa kluczowe w „anchor text” – najsilniejsze linki pozycjonujące

Anchor, zwany również treścią linka to nic innego, jak hiperłącze zamieszczone na stronie, które wyświetla się w formie danego słowa kluczowego. Anchor texty mają duże znaczenie w optymalizacji strony – to one budują pozycję strony w wyszukiwarkach Google. Ważne jednak, by frazy, znajdujące się w anchorach, były bezpośrednio powiązane z tematyką strony, do której prowadzą. Warto przeczytać także czym jest naturalny profil linków.


Źródło: Vlada Karpovich/pexels.com

Synonimy słów kluczowych – jakie mają znaczenie?

Jak się okazuje, na pozycję strony wpływają nie tylko same słowa kluczowe, ale również frazy, które często występują w danej kategorii. Przykładowo na stronie o prezentach będzie to m. in. „upominek”, „urodziny”, „podarunek” itp.

W styczniu 2011 roku Google potwierdziło, że przy wyszukiwaniu duże znaczenie mają także synonimy. Wpisując np. w wyszukiwarce frazę „prezent urodzinowy”, znajdziemy wówczas także „prezent na urodziny”. Co ciekawe, Google znajduje zamiennie (z 98-procentową skutecznością) takie wyrazy jak „stomatolog” i „dentysta”.

Zasady stosowania fraz w tekstach

Jest kilka ważnych zasad, którymi powinniśmy się kierować, aby napisać dobry jakościowo tekst SEO. W większości chodzi po prostu o naturalne pisanie treści, które mimo zawartości danych fraz, nie będą wyglądały sztucznie i mało logicznie.

  1. Zróżnicowany zasób słów. Słowo kluczowe to nie wszystko! No dobrze, powiedzmy, że mamy do napisania tekst, w którym musimy wykorzystać daną frazę. Pamiętajmy jednak, by treść nie ograniczała się tylko i wyłącznie do niej. Starajmy się używać także innych słów, związanych bezpośrednio z tematyką tekstu. Dzięki temu będzie on bardziej naturalny.
    Odmiany mile widziane. Odmienianie słów kluczowych może wyjść nam tylko na zdrowie. Chyba każdy, kto kiedyś widział zdanie typu: „Potrzebna Ci kosmetyczka Wrocław?”, zdaje sobie sprawę z tego, jak nienaturalnie i niepoprawnie to brzmi. Aby uniknąć podejrzeń, że nasz tekst jest typowym materiałem SEO, warto odmieniać takie frazy, by wyglądały bardziej naturalnie i były zgodne z zasadami gramatyki.
  2. Jaką ilość fraz użyć? Nie warto kierować się opiniami innych, które głoszą, że ma być to 3% czy 5% na cały tekst. Użyjmy tyle słów kluczowych, by tekst pozostał logiczny i atrakcyjny. Liczy się jakość, a nie ilość. Pamiętajmy też, by nie przesadzić z frazami. Wówczas robot wyszukiwania może uznać nasz tekst za mało wartościowy spam, czego konsekwencją może być nawet nałożenie filtra na naszą witrynę.
  3. Naturalne rozmieszczenie słów kluczowych. Stosujmy spore odstępy między frazami. Tekst wygląda dużo estetyczniej, jeśli wybrane słowa kluczowe pojawiają się w znacznych odległościach od siebie. Dana fraza może pojawić się w tytule, pierwszym akapicie, jednym z nagłówków i jeśli to możliwe, w ostatnim akapicie. Pamiętajmy jednak, by słowa były rozmieszczone naturalnie. Nie upychajmy ich na siłę we wszystkich tych miejscach, jeśli nie wszędzie pasują. Ważne jest przede wszystkim, by tekst dobrze się czytało.
  4. Pisząc tekst, postaw się na miejscu potencjalnego użytkownika. Spróbuj stworzyć treść tak, by przede wszystkim odpowiadała na wszystkie możliwe pytania, które mogłyby się pojawić w tym temacie. A teraz spójrz na to od strony stylistycznej. Czy tekst dobrze się czyta? Czy wszystkie frazy wkomponowane są naturalnie i nie przeszkadzają w zrozumieniu treści? Jeśli Twoje teksty są unikalne i zawierają wartościowe informacje, Google z pewnością to doceni. Pamiętajmy również, by tekst był odpowiednio ostylowany. Dla ułatwienia czytania oraz wyszukiwania informacji warto stosować nagłówki, podnagłówki, wypunktowania, pogrubienia, podkreślenia czy kursywę.
    Tworząc treści pamiętajmy by kierować się jedną prostą zasadą. Dobrze napisany tekst może zdziałać dużo więcej, nawet bez słów kluczowych, niż słaba jakościowo treść nasycona dużą ilością fraz.
Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*