Analiza konkurencji za pomocą SEMrush

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Analiza konkurencji za pomocą SEMrush

Mikhail Nilov / pexels.com

Analiza konkurencji stanowi element każdej dobrze przemyślanej strategii SEO i powinna obejmować nie tylko spojrzenie na linki zwrotne ale też o wiele głębsze badania działalności rywali. Musisz znać ich poczynania pod każdym kątem. Jakie słowa kluczowe wybierają? Jaka jest ich grupa docelowa? Jak duża jest baza ich klientów? Jak działają w mediach społecznościowych? Czy wykorzystują płatny marketing? Aby zyskać przewagę, musisz wiedzieć wszystko na temat swoich oponentów.

Jednym z najczęściej używanych w tym celu narzędzi jest właśnie SEMrush. Oto schemat badania konkurencji wykorzystujący kilka z jego funkcji.

Badanie słów kluczowych

Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek badania nad konkurencją, musisz dokładnie określić swoje priorytetowe słowa kluczowe, dla których ma być pozycjonowana Twoja strona. Na podstawie tych ustaleń łatwo określisz, kto jest Twoim największym rywalem w branży i określisz sposób, w jaki możesz go pokonać.

Korzystanie z analizy słów kluczowych w SEMrush

Zalety:

  • łatwo możesz sortować słowa kluczowe na podstawie różnych kryteriów
  • szybko określisz pozycję danego słowa w wyszukiwarce
  • masz możliwość grupowania fraz na dane branże
  • możesz stworzyć jeden duży plik ze wszystkimi słowami kluczowymi (nawet milion!)

Wady:

  • nie masz możliwości uwzględnienia lokalizacji wyszukiwań dla określonych słów kluczowych, więc lokalne SEO na tym nie skorzysta

Korzystanie z Planera słów kluczowych Google

Zalety:

  • uzyskasz liczbę wyszukiwań danej frazy dla określonego miasta
  • możesz eksportować dane do pliku CSV

Wady:

  • może się zdarzyć, że otrzymasz długą listę słów kluczowych o nieistotnym dla Ciebie znaczeniu, więc dużo czasu zajmie Ci wybranie tych rzeczywiście wartych Twojej uwagi

Określenie konkurencji

Zwróć uwagę, że Twoja internetowa konkurencja znacznie różni się od tej offline. Jeśli bierzemy pod uwagę Twoich wirtualnych rywali, musisz wiedzieć, że rywalizuje przede wszystkim o wyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania określonych słów kluczowych.

Wyszukaj w Google 10 najpopularniejszych słów kluczowych, które Cię interesują i zapamiętaj pierwsze 5 organicznych pozycji. Oto Twoi rywale.

Analizuj!

Jeśli już dokładnie określiłeś, kto jest Twoim konkurentem, możesz przystąpić do analizy jego działań. Sprawdź, co rywal robi dobrze, a jakie działania niekoniecznie są dla niego korzystne. Dzięki temu będziesz mógł rozwinąć swój biznes i unikać błędów najczęściej popełnianych w Twojej branży.

Narzędzia SEM Rush

  • przegląd domen

Funkcja “przegląd domen” pozwala uzyskać zarys informacji dotyczący tego, jak konkurencja radzi sobie w Internecie, co jej wychodzi, a co nie.

Korzystając z “przeglądu domen”, możesz dowiedzieć się, jaki ruch generują Twoi oponenci z wyszukiwania organicznego i płatnego, a także liczby ich aktualnych linków zwrotnych. Jesteś też w stanie poznać ich najlepsze słowa kluczowe i dokładniej przyjrzeć się tym kierowanym na reklamy w Google Ads.

  • linki zwrotne

Jedną z najważniejszych kwestiii, o którą powinieneś zadbać w pierwszej kolejności, jest uzyskanie wysokiej jakości linków zwrotnych. To główny czynnik, dzięki któremu jesteś w stanie stanąć na szczycie listy wyników wyszukiwania. Podczas analizy działań konkurencji, możesz dowiedzieć się, skąd otrzymują backlinki i spróbować uzyskać z tych witryn linki do swoich treści.

Narzędzia Backlink SEMrush umożliwiają Ci uzyskanie informacji na temat łącznej liczby linków zwrotnych rywali, liczby domen, które je zawierają, liczby odsyłających adresów IP, liczby linków do śledzenia, ich typu oraz listy najpopularniejszych z nich.

  • porównanie linków zwrotnych

Za pomocą tego narzędzia możesz porównać linki zwrotne aż z 5 różnych domen. Jest to świetne rozwiązanie, jeśli chcesz być na bieżąco z działaniami konkurencji i monitorować ich postępy.

Dobierz odpowiednią strategię

Gdy już zebrałeś wszystkie dane na temat konkurencji, musisz przystąpić do tworzenia własnej strategii. Masz już wiedzę dotyczącą najskuteczniejszych działań w kierunku wygenerowania ruchu na stronie, więc pewnie zastanawiasz się, od czego zacząć? To nie takie proste. W grę wchodzi wiele czynników, które mogą wpłynąć na pozycję Twojej witryny w sieci. Na czym zatem skupić się najbardziej?

Przede wszystkim zadbaj o jakość swoich treści, gdyż to właśnie ona stanowi o trafności Twojej strony. Musisz ustalić, w jakim stopniu Twoje treści odpowiadają na pytania odbiorców. Im lepszą stworzysz odpowiedź, tym wyżej uplasujesz się w rankingu wyszukiwarki. Zastosowanie odpowiednich słów kluczowych również ma na to wpływ, więc ich badanie jest świetnym rozwiązaniem. Jeśli szukasz inspiracji, zajrzyj na answerthepublic.com. Możesz tam wpisać dowolne słowo kluczowe i dowiedzieć się, jakie związane z nim pytania zadają użytkownicy.

Prowadzisz już bloga? Jeśli nie, koniecznie zacznij! To doskonały sposób na utworzenie sekcji FAQ zawierającej wszystko na temat Twojej firmy. Masz też wówczas możliwość na stałe dodawanie świeżych treści uzupełnionych o słowa kluczowe, które znacznie łatwiej umieścić właśnie na blogu, niż na innych stronach.

Zadbaj też o linki zwrotne. Budowanie ich może być trudne, ale jest to warunek konieczny, który musisz spełnić, jeśli chcesz stanąć na szczycie listy wyników wyszukiwania. Od czego zacząć? Znajdź wysoko postawione strony w swojej branży i spróbuj uzyskać od nich linki zwrotne. Następnie zwróć się w tym samym celu do witryn, z którymi wcześniej zbudowałeś jakąś relację, a także umieść swoją stronę w lokalnych branżowych katalogach.

Źródło: Kampus Production / pexels.com

Po tym, jak już zakończysz analizę konkurencji, wykonaj dokładny audyt SEO i napraw znalezione błędy, aby upewnić się, że Twoje strony są zoptymalizowane pod kątem odpowiednich słów kluczowych.

Zwróć uwagę na recenzje. Uzyskanie dobrych opinii powinno być ważnym elementem strategii marketingowej każdej internetowej firmy, zwłaszcza tych na lokalnych rynkach. Klienci zawsze badają działalność firmy przed podjęciem decyzji o zakupie, aby upewnić się co do jakości Twoich usług. Dobre recenzje mogą więc nie tylko polepszyć Twój autorytet, ale też znacznie zwiększyć sprzedaż.

Śledź swoje wyniki

Badaj swoje rankingi poprzez porównywanie ich z konkurencją. Często sprawdzaj wygląd witryny i postęp optymalizacji. Śledź kampanie w mediach społecznościowych i zobacz, jak działają w nich Twoi rywale. Zadbaj też o dobrą wiedzę na temat linków zwrotnych. Spełniając te warunki, będziesz miał dokładny obraz działalności swojej marki i uzyskasz informacje niezbędne w procesie jej rozwoju.

Nie zatrzymuj się!

Analiza konkurencji nie powinna być jednorazowym działaniem. Aby stale rozwijać swoją firmę, musisz nieustannie monitorować wyniki jej największych rywali. Tendencje i upodobania użytkowników często się zmieniają, więc badanie słów kluczowych powinno być wykonywane jak najczęściej. Twoja konkurencja również ciągle ulega zmianom. Zwróć więc uwagę na ich najnowsze strategię, a także odszukaj te marki, które dopiero weszły na rynek. Świadomość na temat aktualnej sytuacji w branży może znacznie pomóc Ci w pozycjonowaniu Twojej strony i osiągnięciu efektów, na których zależy Ci najbardziej.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*