Newsletter i dedykowane narzędzia

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Newsletter i dedykowane narzędzia

Vlada Karpovich/pexels.com

Według badań 71% użytkowników Internetu woli, gdy firmy kontaktują się z nimi drogą mailową. Dlatego e – mail marketing pozostaje głównym elementem strategii promocyjnych większości biznesów, ale też organizacji non – profit. Odpowiednio wykorzystywane newslettery skutecznie przekształcają subskrybentów w zadowolonych klientów i są niezawodnym źródłem dochodu.

Newsletter – co to jest?

Newslettery to cyfrowe biuletyny rozsyłane masowo do subskrybentów, czyli osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie tego typu treści i w tym celu pozostawiły niezbędne dane. Ważne, by takie wiadomości były dla odbiorców interesujące i przydatne. Wysyłanie newsletterów nie ma na celu bezpośrednio sprzedaży produktów czy usług, ale jest ważne dla tworzenia silnej więzi z klientem oraz budowania pozytywnego wizerunku marki. Takie działania mają charakter długoterminowy i na dłuższą metę mogą przyczynić się do większego ruchu na stronie, a także wzrostu konwersji.

O czym pisać?

Newsletter służy do informowania odbiorców o nowościach, ciekawych faktach i wydarzeniach z życia firmy, a także o aktualnych trendach w branży. Warto pamiętać, że klienci uwielbiają, gdy rozwiązuje się ich problemy i odpowiada na potrzeby. Jeśli w Twoich wiadomościach mogą znaleźć odpowiedzi na pytania, które ich niepokoją i interesują, to zwiększa się prawdopodobieństwo, że w przyszłości zwrócą się do Ciebie.

Oto kilka pomysłów na treści do newsletterów:

  • zapowiedź nowego produktu;
  • opis ciekawych funkcji produktów;
  • wywiady z ekspertami;
  • pytania i odpowiedzi;
  • inspiracje z wykorzystaniem Twoich produktów;
  • działania firmy od kuchni;
  • ankiety i sondy;
  • zaproszenia na specjalne wydarzenia;
  • instrukcje, jak korzystać z produktów;
  • case study, czyli przypadki, kiedy Twój produkt stał się rozwiązaniem jakiegoś problemu;
  • recenzje klientów.

Najważniejsze, by pamiętać, że treści reklamowe muszą być w zdecydowanej mniejszości, a same newslettery powinny trafiać na skrzynki klientów regularnie. Na szczęście tę część procesu można zautomatyzować z pomocą specjalnych serwisów do e – mail marketingu, w tym także do newsletterów.

Dlaczego warto korzystać z narzędzi do newsletterów?

Oczywiście, możesz wysyłać wiadomości z firmowego adresu e – mail, ale:

  • Twój newsletter wyląduje w folderze „Spam” lub w ogóle nie trafi do odbiorców. Zwykła skrzynka pocztowa nie jest przeznaczona do masowych wysyłek.
  • Nie będziesz mógł śledzić statystyk wysyłek, np.: ile maili zostało otwartych, w ilu kliknięto linki, ile osób zrezygnowało z subskrypcji.
  • Nie będziesz w stanie dodać opcji rezygnacji z otrzymywania wiadomości, a takie praktyki są zabronione i źle wpływają na wizerunek marki.
  • Niemożliwe będzie tworzenie stylowych i czytelnych szablonów z banerami i interaktywnymi elementami, którymi można zarządzać w wygodny sposób.


Źródło:
Ketut Subiyanto/pexels.com

Dowolne narzędzie do newsletterów umożliwia masowe wysyłanie maili i analizowanie działań subskrybentów. Wszystkie niezbędne funkcje masz w jednym miejscu, a co więcej, większość serwisów oferuje integrację z najpopularniejszymi platformami e – commerce i systemami CMS.

Obowiązkowe funkcje każdego narzędzia do newsletterów

Serwisy do newsletterów różnią się oczywiście od siebie i wybór tego najlepszego jest kwestią mocno indywidualną. Jednak pewien zakres funkcjonalności oferują praktycznie wszystkie dobre narzędzia i nie warto rozważać tych, które są bardziej ograniczone. Wybierając usługę dla swojej firmy, po prostu upewnij się, że nie brakuje w niej tych podstawowych funkcji.

Możliwość wgrania bazy kontaktów

Narzędzie powinno dawać Ci możliwość wygodnego i szybkiego przesłania kontaktów z plików: csv, txt, xls, xlsx. Baz kontaktowych nie można kupować, pobierać ani gromadzić z otwartych źródeł. Po pierwsze jest to nielegalne, a po drugie, skuteczność wysyłania newsletterów jest bliska zeru. Wszystkie usługi są pod tym względem zgodne – odbiorcy muszą wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości.

Tworzenie i segmentowanie kontaktów

Każda platforma do e – mail marketingu ma możliwość pracy z listami kontaktów. Odbiorców możemy łączyć w grupy tematyczne lub kategorie pod względem określonej cechy. Ułatwia to zarządzanie bazą subskrybentów i pomaga tworzyć treści bardziej dopasowane do ich potrzeb.

Wygodny edytor zawartości

Dobre narzędzie do newsletterów daje Ci dostęp do wygodnego edytora nie tylko tekstów, ale też elementów wizualnych maila. Do tego niepotrzebna jest wiedza z HTML – tworzenie zarządzanie zawartością odbywa się w modelu „przeciągnij i upuść”, co sprawia, że jest łatwe i wygodne w obsłudze.

Wysyłanie newsletterów zgodnie z harmonogramem

Jest to podstawowa funkcjonalność dostępna w każdym serwisie do newsletterów. Treści możesz planować i przygotowywać z wyprzedzeniem, a dla swojej wygody ustawiasz harmonogram wysyłki. Pomaga to zachować regularność i oszczędza czas.

Personalizacja komunikatów

Ta funkcja polega na automatycznym podstawianiu danych klienta w temacie i treści maila. Gdybyś miał dokonywać takich zmian ręcznie dla każdego swojego subskrybenta, zajęłoby Ci to bardzo dużo czasu. Z pewnością nie uniknąłbyś pomyłek, które mogłyby źle wpłynąć na odbiór wiadomości przez klienta. Personalizacja treści może pomóc w zwiększeniu wskaźnika otwarć newslettera i przekonać odbiorcę do innych działań.

Monitorowanie skuteczności wysyłki

Domyślnie we wszystkich usługach do e – mail marketingu możesz zobaczyć:

  • liczbę wysłanych i dostarczonych maili;
  • ile listów zostało otwartych;
  • ilu subskrybentów przeszło do witryny za pośrednictwem linków z wiadomości;
  • liczbę skarg dotyczących spamu i rezygnacji z subskrypcji.

Większość serwisów udostępnia również mapę kliknięć, na której można zobaczyć, jakie linki subskrybenci najczęściej odwiedzali.

Narzędzie do newsletterów – jak wybrać?

Jak już wspomnieliśmy, wybór narzędzia, które pomoże Ci tworzyć skuteczny newsletter, to kwestia indywidualna. Zawsze w pierwszej kolejność bierz pod uwagę potrzeby swojej firmy, ale koniecznie zapoznaj się z opiniami innych.

Przy wyborze zwróć szczególną uwagę na takie kwestie jak:

  • wygoda i przejrzystość interfejsu;
  • łatwość rejestracji w serwisie;
  • łatwość tworzenia, dostępność bazy wiedzy i samouczków wideo;
  • szybkość i jakość pracy wsparcia technicznego;
  • dostępność bezpłatnej taryfy na usługę testową;
  • stawki za usługi;
  • dostępność gotowych integracji z innymi usługami;
  • ilość gotowych szablonów mailowych;
  • dostępność innych kanałów komunikacji (na przykład SMS);
  • funkcje analityczne.

Dokładnie sprawdź, jakie masz możliwości i przetestuj te narzędzia, które wydają Ci się najlepsze. Myśl również o ewentualnym rozwoju swojej firmy i upewnij się, że w wybranej platformie masz możliwość rozszerzyć zasięg swojego newslettera.

Przykłady narzędzi do newsletterów

MailerLite

Proste i przyjemne w obsłudze narzędzie z wieloma ciekawymi funkcjami. Szczególnie nadaje się dla firm, które nie mają jeszcze wielu odbiorców – jest darmowe przy 12 000 maili miesięcznie do 1000 subskrybentów. Ma przyjemny dla oka i bardzo intuicyjny interfejs, a także dobry edytor graficzny. Początkującym użytkownikom oferuje wsparcie w postaci filmów z samouczkami oraz instrukcji. Oprócz tego narzędzie:

  • daje dostęp do wielu darmowych szablonów graficznych;
  • pozwala tworzyć pop upy, formularze i landing page;
  • ma dobrą integrację z WordPress, Facebook i Shopify;
  • monitoruje i analizuje wysyłkę newsletterów;
  • dostarcza maile według stref czasowych.

MailerLite ma wszystkie funkcje niezbędne do pracy z newsletterami, a przy tym jest stosunkowo niedrogi.

FreshMail

Narzędzie o bardzo rozbudowanej funkcjonalności, które pozwala na obsługę wszystkich działań w zakresie e – mail marketingu. Możesz w łatwy sposób zarządzać swoimi bazami danych, planować wysyłki maili, analizować ich skuteczność, a także przeprowadzać testy. W edytorze masz dostęp do wielu profesjonalnych szablonów, które możesz dowolnie zmieniać oraz personalizować. Oprócz tego jest opcja dodawania własnych szablonów. Narzędzie można zintegrować z Google Analytics, a wbudowany optymalizator czasu wysyłki podpowie Ci, kiedy współczynniki kliknięć z wiadomości jest największy.

GetResponse

To bardzo wszechstronna zautomatyzowana platforma marketingu internetowego dla biznesu, która oferuje narzędzia do zarządzania newsletterami, a także tworzenie landing pages o wysokiej konwersji, sporządzanie formularzy internetowych i ankiet, generowanie raportów analitycznych i przeprowadzanie testów.

Przez lata istnienia GetResponse stworzył ogromną bazę szablonów dla newsletterów odpowiednich do różnych celów i branż. Możesz także użyć edytora HTML, by tworzyć własne szablony od podstaw. Bazą kontaktów możesz dowolnie zarządzać z pomocą wygodnej segmentacji i filtrów. Ważną funkcją narzędzia jest podgląd wiadomości na ekranach komputerów oraz urządzeniach mobilnych. Dzięki temu sprawdzisz, czy wszystkie elementy są wyświetlane poprawnie bez względu na urządzenie.

Jedną z przewag konkurencyjnych tej platformy jest funkcja określenia „idealnego czasu” do wysyłki, co pozwala znacząco zwiększyć ilość otwarć i kliknięć w linki. Na podstawie analizy historii wcześniejszych działań subskrybenta GetResponse może oszacować optymalny czas wysłania newslettera.

MailChimp

MailChimp jest łatwy w konfiguracji i obsłudze, co czyni go jedną z najpopularniejszych platform do e – mail marketingu na świecie. Choć dostępny jest tylko w języku angielskim, w żaden sposób nie utrudnia to pracy. Korzystając z narzędzia, możesz:

  • budować własne listy e-mail, korzystając z formularzy subskrypcji w swojej witrynie;
  • skonfigurować automatyczne wysyłki;
  • tworzyć niestandardowe szablony newsletterów, które pasują do Twojej marki;
  • grupować odbiorców i wysyłać spersonalizowane maile;
  • przeprowadzać testy A/B;
  • analizować skuteczność wysyłki.

W ramach darmowego pakietu MailChimp obsługuje do 10000 wiadomości miesięcznie dla 2000 subskrybentów. Warto dodać, że narzędzie ma wysoki wskaźnik akceptacji – to znaczy, że 96 – 99% maili trafia na skrzynki i odbiorców.

Jeśli nie masz dużego budżetu na działania marketingowe, to wysyłanie newsletterów do klientów, zarówno aktualnych, jak i potencjalnych, może być dobrym sposobem na promowanie swojej działalności. Dedykowane narzędzia są nieocenioną pomocą w osiągnięciu zadowalających wyników. Nawet te najlepsze oferują podstawowe pakiety w wersji darmowej, dlatego nie musisz inwestować w nie dodatkowych pieniędzy.

 

Artykuł powstał dzięki współpracy z:

thickmarketing.pl
voqalmedia.pl
creamedis.pl
marketeersplus.pl

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*