CoWomen/pexels.com
Skuteczna promocja dowolnej witryny opiera się nieustannie na analizie i analityce różnorodnych danych oraz zmiennych. Jedną z analiz, które najlepiej pomagają określić, które strony witryny lub ich części są najbardziej użyteczne i potrzebne, jest mapa ciepła. Na rynku dostępnych jest kilka narzędzi, które ułatwiają monitorowanie tzw. heat map. Hotjar i Microsoft Clarity to jedne z tych najpopularniejszych i dzisiaj przyjrzymy się im bliżej.
Mapa ciepła to metoda prezentacji danych o zachowaniach użytkowników witryny, która wykorzystuje kolory do oznaczania najczęściej odwiedzanych lub wykorzystywanych obszarów. Heat map używa spektrum barw od ciepłych do chłodnych, gdzie ciepłe to oczywiście te elementy lub informacje na stronie, które najbardziej przyciągają uwagę użytkowników. Na tej podstawie możemy stwierdzić, że mapa cieplna pomaga również w analizie czynników behawioralnych, które wpływają na pozycjonowanie witryny.
Po co korzystać z mapy ciepła? Przede wszystkim przeprowadzany jest pełny monitoring aktywnych działań użytkowników na poszczególnych stronach. Co z tym idzie, wyraźnie widać, które treści są nieatrakcyjne dla odbiorców i najprawdopodobniej można je usunąć. W ten sposób możesz też przetestować, jak w praktyce sprawdzają się nowe elementy witryny i porównać dane z wynikami wersji sprzed zmian. To pozwoli Ci zdecydować, które rozwiązania warto wdrożyć, a które nie mają większego sensu. Warto dodać, że mapa cieplna w sposób czytelny i bardzo obrazowy, daje Ci bezcenne informacje na temat Twoich użytkowników, dzięki czemu możesz bardziej dostosować swoją witrynę do ich potrzeb.
Mapy ciepła mogą pokazywać analizę różnych zachowań użytkowników i pod tym względem dzielimy je na 5 rodzajów:
Jeżeli zajmujesz się marketingiem, pozycjonowaniem, projektowaniem stron lub po prostu interesują Cię informacje o działaniach użytkowników w Twojej witrynie, to mapa ciepła dostarczy Ci wielu wartościowych danych. Oto kilka sytuacji, w których będzie nieocenioną pomocą:
Wiesz już, czym są mapy ciepła i do czego je wykorzystać. Pozostaje jedno pytanie: Z pomocą jakich narzędzi możesz dokonać takiej analizy swojej witryny? Wiele narzędzi SEO w ramach swojej funkcjonalności oferuje taką możliwość. Dzisiaj jednak skupimy się na dwóch samodzielnych narzędziach – Hotjar oraz Microsoft Clarity.
Hotjar to jedna z najlepszych usług do analizy użyteczności witryny, z której obecnie korzysta 350 000 firm na całym świecie. Pozwala nie tylko sprawdzić zachowanie użytkowników na poszczególnych stronach serwisu, ale także otrzymywać informacje zwrotne i na ich podstawie wdrażać działania optymalizacyjne zwiększające użyteczność.
Mapy ciepła to jedno z najbardziej wizualnych narzędzi tej usługi, które pozwala dosłownie zobaczyć, gdzie odwiedzający Twoją witrynę klikają najczęściej i które elementy strony pozostają bez uwagi. Hotjar wykorzystuje trzy rodzaje map cieplnych: kliknięcia, przewijania i ruchu kursora. Informacje te są niezbędne, jeśli chcesz poprawić użyteczność swojej strony i przeprojektować ją, aby była wygodniejsza w użyciu i lepiej spełniała swoje funkcje.
Narzędzie pozwala śledzić wszystkie działania odwiedzającego witrynę – „trasę” kursora, przewijanie, czas spędzony na danej stronie lub jej części. Nagrania można zapisywać w ulubionych i udostępniać innym członkom zespołu do dalszej pracy. Zapisy pokazują interakcję rzeczywistego użytkownika z witryną jako całością. Ponadto możesz filtrować zapisy, oznaczać je za pomocą tagów, zapisywać na liście ulubionych itp. Jest to bardzo wygodne do analizy.
Za pomocą Hotjar można połączyć mapy cieplne z testami A/B. To pomaga określić, jak użytkownicy zachowują się na stronach testowych i ocenić, który wariant działa lepiej, a także zidentyfikować funkcjonalność wymagającą poprawy.
Ścieżka konwersji to sekwencja działań, które użytkownicy wykonują przed pożądaną akcją (konwersją). Stworzenie przejrzystego lejka pozwala zorientować się, na jakim etapie odwiedzający witrynę zamieniają się w Twoich klientów, a na jakim rezygnują. W ten sposób możesz wzmocnić słabości witryny i dodatkowo wzmocnić jej mocne strony. Oznacza to zwiększenie ruchu na pożądanych stronach, zmniejszenie współczynnika odrzuceń i uzyskanie większej liczby konwersji.
Wbudowane kwestionariusze na stronie pomagają lepiej zrozumieć Twoją grupę docelową, jej zainteresowania i preferencje, a także wyjaśnić, dlaczego użytkownicy nie wykonują docelowej akcji. Doskonałym przykładem jest okienko wyskakujące, gdy osoba zamyka stronę. Zawiera zwykle pytanie o powód rezygnacji z dalszego przeglądania witryny i kilka możliwych odpowiedzi. Hotjar pozwala właśnie na skonfigurowanie tego typu okienek z ankietami i zbieranie z nich cennych danych.
Na większości witryn dostępne są różnego rodzaju formularze: opinie, zamówienie, „zgłoś błąd” itp. Analityka formularzy od Hotjar pozwala sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy je wypełniają, np.: jakie informacje wprowadzają bez problemów, a jakie z błędami z powodu niezrozumienia polecenia lub na jakim etapie przestają uzupełniać i opuszczają stronę.
Hotjar oferuje cztery plany cenowe do wyboru – Basic, Plus, Business i Scale. Choć nie jest to najtańsza usługa, to ma bardzo rozbudowany plan podstawowy, który nic nie kosztuje. Ta opcja jest odpowiednia dla właścicieli witryn o małym natężeniu ruchu lub tych, którzy chcą po prostu zapoznać się z podstawowymi funkcjami Hotjar. W wersji Basic otrzymujesz:
Do pracy zespołowej i analizy dużych większych witryn, lepszy będzie jeden z płatnych pakietów – ich ceny wahają się od 39 do 389 euro.
Microsoft Clarity to bezpłatne narzędzie analityczne zaprojektowany, aby pomóc właścicielom witryn lepiej zrozumieć zachowanie odwiedzających, a tym samym poprawić wydajność ich projektów.
Mapy ciepła w Clarity występują w dwóch formach: mapy kliknięć i przewijania. W przejrzysty sposób pokazują, jakie treści na Twojej stronie są ważne dla użytkowników i z czym najczęściej wchodzą w interakcję, a także, czy odbiorcy w ogóle docierają do najważniejszych informacji i w których miejscach witryny się zatrzymują.
Panel przedstawia ogólne informacje o ruchu w Twojej witrynie. Możesz zobaczyć w nim m.in.:
Możesz wybrać, które dane mają być wyświetlane w głównym panelu. Możesz także użyć filtrów sesji, aby dowiedzieć się więcej o zachowaniu określonej grupy użytkowników, np. przeglądanie danych tylko w określonym kraju lub w określonym systemie operacyjnym. Clarity daje możliwość zmiany przedziałów czasu, aby zobaczyć informacje o wydajności dla różnych okresów.
Clarity pokaże Ci, co tak naprawdę dzieje się na Twojej stronie: możesz przeglądać nagrania z poszczególnych sesji użytkowników. Umożliwi to badanie ich zachowań, zidentyfikowanie ewentualnych błędów i wprowadzanie ulepszeń. Takich filmów może być nieograniczona liczba, są one przechowywane w Microsoft Clarity przez cały rok, co jest zaskakujące, biorąc pod uwagę brak opłat za korzystanie z narzędzia.
Kolejną ciekawą funkcją Microsoft Clarity jest system filtrowania. Oprócz typowych filtrów, takich jak przedział czasowy, rodzaj systemu operacyjnego, przeglądarka, dane demograficzne itp., tutaj, możesz w prosty sposób dodać własne unikalne metryki, np.:
Źródło: Cytonn Photography/pexels.com
Te kliknięcia/przewinięcia sugerują, że Twoja witryna nie jest przyjazna dla użytkownika.
Po pierwsze, Hotjar umożliwia szczegółową analizę interakcji użytkownika z witryną. Widzisz nie tylko liczbę odwiedzających, kliknięć, konwersji, współczynniki odrzuceń itp. Usługa pozwala dosłownie śledzić ruch użytkowników w witrynie, znajdować punkty o budzące większe zainteresowanie, przeprowadzać ankiety w celu poprawy użyteczności i wiele więcej.
Po drugie, narzędzie przedstawia kontekst zachowania Twoich odbiorców. Hotjar zbiera dane i łączy je z wizualnymi mapami, aby lepiej zobrazować zachowanie użytkownika. Kontekst jest ważny i pomaga zrozumieć, czy konieczne jest wprowadzenie jakichkolwiek zmian w strukturze witryny.
Po trzecie, Hotjar jest niezwykle łatwy w konfiguracji i obsłudze. Bez trudu zintegrujesz go ze swoją witryną i dostosujesz do potrzeb swojej marki. Nawet bez dużego doświadczenia w zbieraniu i interpretacji danych będziesz w stanie samodzielnie podłączyć narzędzie i uzyskać z niego czytelny obraz swoich odbiorców.
Narzędzie od Microsoft pozwala na zidentyfikowanie elementów strony, które rozpraszają użytkowników i tych, które działają dobrze. Dzięki temu możesz poprawić wrażenia użytkownika i zwiększyć konwersję. Clarity pokaże:
Wygodny panel analityczny i łatwe w konfiguracji filtry, czytelne mapy ciepła, a także możliwość przeglądania zapisów sesji pozwolą Ci dokładnie zobaczyć, gdzie użytkownik kliknął i co mu nie odpowiadało oraz zrozumieć, dlaczego opuścił stronę. Bazując na danych z mapy kliknięć i przewijania, będziesz mógł umieścić wartościowe treści w centrum uwagi użytkowników. Dane dostarczane przez Clarity są wystarczająco istotne i szczegółowe, rozważyć korzystanie z tego programu. Co więcej, narzędzie jest całkowicie darmowe i nic nie zapowiada zmiany w tej kwestii.
Hotjar jest liderem na rynku map ciepła od ponad pół dekady. Choć ma w ofercie bezpłatny plan, to większe witryny będą musiały zainwestować w jeden z płatnych pakietów. Niemniej warto, ponieważ dane zbierane przez usługę są rzetelne i niezwykle pomocne. Z kolei Clarity to zdecydowanie lepsza opcja dla małych witryn. Narzędzie zostało oddane w ręce użytkowników dopiero w 2020 roku i pod względem możliwości sporo brakuje mu do Hotjar, jednak Microsoft wciąż dodaje nowe funkcje, a te już dostępne działają niezawodnie.