Czym jest migracja strony internetowej i dlaczego nie warto zajmować się tym samodzielnie?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Czym jest migracja strony internetowej i dlaczego nie warto zajmować się tym samodzielnie?

Pixabay / pexels.com

Prowadząc stronę internetową, możesz dojść do wniosku, że nie wykorzystuje ona swojego pełnego potencjału i potrzebuje zmian. Z drugiej strony, możesz być również w sytuacji, która pozwala Ci na jej rozwój, a tym samym potrzebujesz nowych zasobów. Z pomocą przyjdzie proces migracji witryny internetowej. Cel jest jeden, czyli jak największa widoczność w SERP oraz wysoka pozycja rankingowa. Warto więc dowiedzieć się więcej na jej temat, aby ocenić swoje potrzeby, możliwości, potencjalne zyski.

Migracja strony WWW i jej typy

Choć brzmi to enigmatycznie, to jest to po prostu przeniesienie witryny na inny:

  • system zarządzania treścią (CMS);
  • wydajniejszy hosting;
  • nową domenę;

lub też w sytuacjach:

  • rebrandingu (zmiana logo, zmiana nazwy firmy, zmiana adresów e-mail, aktualizacja regulaminu i/lub polityki prywatności, zmiana danych w mediach społecznościowych, na zewnętrznych portalach, w wizytówce Google My Business);
  • fuzji stron;
  • wyodrębnienia części serwisu na subdomenę;
  • redesignu.

Czy można to zrobić samodzielnie?

Odpowiedź brzmi: tak. Należy jednak taki proces bardzo dokładnie zaplanować na działania przed, w trakcie i po migracji. Jest to szczególnie ważne, ponieważ od poprawnie przeprowadzonej migracji zależą ruch oraz widoczność strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jeśli jednak coś pójdzie nie po naszej myśli, strona odnotuje ogromne straty, których naprawienie będzie wiązać się z wysokimi kosztami oraz czasem. Mowa tutaj o spadku liczby odwiedzin, utracie widoczności i pozycji słów kluczowych, zmniejszeniu konwersji, spadku CTR, a w konsekwencji utracie przychodów. Z tego względu najlepiej zatrudnić profesjonalistę.

Źródło: Pixabay / pexels.com

Jak zaplanować migrację?

Krok 1: Analiza

Przede wszystkim należy ustalić cel migracji. Jest to moment, w którym należy również ocenić jej przyczyny, wziąć pod uwagę ograniczenia danego CMS-u i możliwe problemy techniczne. Należy również realnie ocenić termin migracji. Im na więcej pytań odpowiemy, tym lepiej.

Następnie należy opracować plan zadań wraz z listą niezbędnych czynności do wykonania w konkretnym terminie. W zależności od typu lista zadań się zmienia, dla przykładu można jednak podać takie działania, jak:

  • audyt strony on i off-site;
  • stworzenie kopii strony i bazy;
  • blokada przed indeksowaniem;
  • wdrożenie certyfikatu SSL;
  • przygotowanie przekierowań;
  • przeniesienie kont użytkowników;
  • zmiana serwera pocztowego;
  • aneksy do umów.

Krok 2: Realizacja

Na tym etapie przygotowujemy stronę, testujemy ją i w efekcie migrujemy. Najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie strony w środowisku testowym (dzięki czemu zabezpieczymy się przed skanowaniem i procesem indeksowania). Pamiętaj jednak, że podczas działania na kopii witryny nie powinieneś wdrażać nowych elementów do jej pierwotnej wersji.

Nie można również pominąć tutaj kwestii związanej z User Experience (UX), ponieważ każda zmiana powinna mieć pozytywny wpływ na doświadczenia użytkowników. Na każdym etapie możemy skorzystać z dostępnych narzędzi oraz wtyczek. Niestety wiele elementów będzie wymagało ręcznego sprawdzenia.

Krok 3: Ocena strony po przeniesieniu

Niestety nasza praca nie kończy się po przeniesieniu wszystkich elementów. Wszystko należy teraz sprawdzić (przekierowania, meta tagi, plik robots.txt, mapa witryny, znaczniki linków etc.). Dalej należy ocenić stronę pod kątem czynników rankingowych Google, m.in. PageSpeed Insights, Core Web Vitals czy Mobile Friendly. Co najważniejsze, jest to moment, w którym musimy bardzo dokładnie sprawdzać zachowania użytkowników na stronie. To oni oceniają jakość wykonanej migracji.

Jak długo powinna trwać migracja strony WWW?

Wszystko zależy od jej typu. Jeśli jednak mówimy o prostych migracjach, wykonanie wszystkich czynności nie powinno trwać więcej niż kilka dni. Jeśli jednak zmieniamy całą domenę, proces jest znacznie dłuższy i może potrwać nawet kilka miesięcy.

Decydując się na współpracę z ekspertem, możesz skorzystać jedynie z konsultacji, zlecić do migracji wybrany element, a – jeśli czujesz się niepewnie – zlecić pełną zmianę strony. Masz tutaj możliwość wyboru, z której z pewnością warto skorzystać.

Koszt przeprowadzenia migracji przez specjalistę

Cały świat SEO to jedna wielka zmienna i nie inaczej jest w tym przypadku. Koszt procesu migracji jest zależny od jej zakresu, ilości elementów, wymagań czasowych, a tym samym ustalany jest indywidualnie. Mimo wszystko standardowy koszt zaczyna się od 300 zł.

Słowo na koniec

Prawdopodobieństwo, że będziesz zmuszony przeprowadzić migrację strony WWW, jest naprawdę duże. Z tego względu tak ważna jest świadomość kroków niezbędnych do wykonania. Od ich poprawności zależy cała nasza aktywność w sieci. Warto również pamiętać, aby nie przeprowadzać migracji na ostatnią chwilę. Zgromadzenie wszystkich danych zajmuje dużo czasu, a pośpiech jest zazwyczaj złym doradcą. Przede wszystkim zadaj sobie dwa pytania: dla kogo lub na co będzie mieć wpływ oraz na jaki efekt liczysz?

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*