Ron Lach/pexels.com
Sprzedaż e-commerce (e-sprzedaż) polega na sprzedaży towaru lub usług za pośrednictwem internetu i stanowi duże przeciwieństwo standardowej sprzedaży. Warto poznać podstawowe różnice między nimi. Najważniejszą jest oczywiście forma zamawiania. Konsument, czyli klient indywidualny (niebiznesowy), nie ma możliwości zapoznania się z towarem przed jego otrzymaniem ze sklepu wysyłkowego, polskie prawo przewiduje jednak formę jego ochrony, dając aż 14-dniowe prawo do zwrotu bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Sprzedawca jest zobowiązany wówczas do przyjęcia zwracanego towaru, gdyż wynika to nie z jego woli, a z ustawowego obowiązku. Kolejną różnicą jest także zakres obowiązków sprzedającego i kupującego. Kupujący musi między innymi uiścić zapłatę za towar przed jego wysyłką bądź zdecydować się na dokonanie płatności za pobraniem, a sprzedający powinien wysłać towar niezwłocznie, odpowiednio go zabezpieczając na czas transportu.
Warto także poznać zalety e-commerce. Podstawowym autem e-handlu jest znaczne obniżenie kosztów prowadzenia działalności, co z kolei wpływa na możliwość wyraźnego obniżenia ceny końcowej za usługi i towary. Kosztami wiążącymi się z prowadzeniem standardowego sklepu fizycznego są głównie wynajem lokalu i koszty zatrudnienia pracownika lub pracowników, które przedsiębiorca musi wliczyć w cenę sprzedawanego towaru. E-commerce jest ukłonem w stronę klienta, który może towar otrzymać taniej, a przy tym także wprost pod swoje drzwi w przypadku wybrania firmy kurierskiej.
Każda platforma sprzedażowa e-commerce powinna zapewniać odpowiedni zakres funkcjonalności niezbędnej do bieżącej obsługi zamówień, a najlepiej także do analizy wysokości sprzedaży. Jest to między innymi system zarządzania, który umożliwia dodawanie lub usuwanie produktów oraz ustalanie ich cen, ewentualnie również uzupełnianie bieżących promocji i opcję umieszczenia opisu czy zdjęć produktowych.
Bardzo istotne w przypadku sprzedaży towarów fizycznych są ponadto funkcje monitorowania magazynu. Wystarczy uzupełnić w ustawieniach liczbę produktów „na stanie”, która będzie zmniejszać się podczas systematycznej sprzedaży wybranego produktu. Można w ten sposób uniknąć sprzedaży nieistniejącego towaru. Niezbędna jest również bramka płatności, a także system zautomatyzowanego przyjmowania zamówień i odpowiednie aplikacje zabezpieczające przed dostępem do platformy osób nieupoważnionych.
Pozycjonowanie sklepu ma ogromny wpływ na wysokość sprzedaży. Ten złożony z wielu precyzyjnie zaplanowanych etapów proces służy głównie do podnoszenia pozycji domeny w wynikach wyszukiwania w najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce – Google. Po wykonaniu audytu SEO, specjalista sporządza strategię działania, po czym przeprowadza jej wdrożenie. Polega ono na poprawie UX, czyli doświadczeń użytkownika w wyniku przebywania na stronie, budowaniu bazy linków oraz nasyceniu wybranymi frazami kluczowymi wszystkich treści dostępnych na stronie, co często się łączy z pisaniem ich od nowa. Jak widać, pozycjonowanie to długi proces, który jednak przyczynia się do znacznie wyższej wartości sprzedaży.
Na rynku znajdziemy dziesiątki mniej i bardziej polecanych wtyczek, które ułatwiają przeprowadzenie pozycjonowania samodzielnie, bez decydowania się na usługi zewnętrznych firm SEO. Niestety, ich funkcjonalność jest dość okrojona, dlatego sprawdzi się wyłącznie w przypadku niewielkich sklepów, którym wystarczy okazjonalna sprzedaż. Duże sklepy oparte na platformach e-commerce korzystają z pozycjonowania zewnętrznych firm. Wszystkie popularne platformy są pod tym kątem dobrze zoptymalizowane, dzięki czemu wprowadzenie strategii może być znacznie szybsze, niż w przypadku własnych stron www opartych o autorski silnik.
Sprzedaż przez internet powoli zaczyna wypierać z rynku sprzedaż fizyczną, a wpływa na to kilka istotnych czynników. Najważniejszymi z nich są wygoda i pełen komfort zamawiania wprost z fotela we własnym domu, niskie ceny i możliwość ich porównywania, a także, co ciekawe, znacznie większe bezpieczeństwo konsumenta, wynikające z prawnej ochrony podczas kupowania na odległość. W Polsce rynek e-commerce, czyli e-handlu, rośnie z roku na rok, a z zakupów on-line korzystają nawet seniorzy, dla których jeszcze kilka lat temu rynek sprzedaży internetowej był wymysłem pokroju science fiction. Większość dużych i mniejszych firm oraz start-upów prowadzących sprzedaż fizyczną decyduje się obecnie także na sprzedaż internetową. Inne z kolei przeniosły całą swoją działalność do sieci. Pomaga w tym ogromna liczba dostępnych platform e-commerce, które zachwycają prostotą obsługi. Aby jednak sklep cieszył się dużą popularnością, powinien mieć dobre pozycjonowanie.
Źródło: Kampus Production/pexels.com
Najpopularniejszą platformą e-commerce w Polsce pozostaje od wielu lat WooCommerce. Ta wtyczka do popularnego silnika blogowego WordPress cieszy się dobrą sławą ze względu na łatwość integracji, prostą obsługę oraz pełne bezpieczeństwo danych ze względu na fakt, iż jest to oprogramowanie w typie open source. Licencja sprawia, że każdy może zajrzeć do jej kodu źródłowego i wyłapać najważniejsze błędy, które zwiększają ryzyko wycieku danych oraz ataków hakerskich.
Platforma WooCommerce jest także bardzo rozwojowa. Jej funkcjonalność można bowiem rozszerzyć o wiele wtyczek, które zdecydowanie ułatwiają prowadzenie sklepu, realizację zamówień i monitorowanie stanu magazynowego. Wśród tysięcy dostępnych rozszerzeń warto wymienić aplikacje służące wyłącznie do pozycjonowania. Popularne wtyczki są bardzo proste w użytkowaniu, a z ich konfiguracją powinien sobie poradzić praktycznie każdy. Pozycjonowanie to bardzo istotny element tej platformy, która jest szczególnie dobrym wyborem dla sklepów oczekujących szybkiego napływu klientów.
Większość wtyczek i sam CMS WooCommerce jest darmowy, co również ma duży wpływ na jego popularność. Rozszerzenie platformy o najbardziej zaawansowane funkcje wymaga już uiszczenia pewnej kwoty lub abonamentu, bardzo często jednak się opłaca. Szczególnie w przypadku zaawansowanych narzędzi do pozycjonowania.
Platforma Shoper jest polską odpowiedzią na WooCommerce, lecz w przeciwieństwie do niego stanowi odrębne oprogramowanie, niezależne od innych silników. CMS charakteryzuje się przejrzystym interfejsem administratora, ogromną liczbą funkcji ułatwiających zarządzanie sprzedażą e-commerce, a także szeregiem gotowych skórek, które zupełnie zmieniają ostateczny design całej strony.
Platforma Shoper została w całości zaprojektowana przez polską markę, dlatego jej funkcjonalność sprawdza się głównie w naszym kraju. Widać to doskonale po niektórych opcjach. CMS ma wbudowane praktycznie wszystkie polskie bramki płatności, takie jak BLIK, Google Pay oraz DotPay, jest w całości zintegrowany z platformą aukcyjną Allegro oraz Ceneo, a także z firmami realizującymi usługi wysyłkowe, np. Pocztą Polską oraz InPostem i serwisami skupiającymi usługi transportowe innych firm, np. Sendit.
Warto również wiedzieć, że platforma Shoper wspiera pozycjonowanie, które w przypadku tego CMS może być bardzo zaawansowane i nastawione na szybkie osiągnięcie dobrych wyników. Nie bez znaczenia jest ponadto obsługa fragmentów rozszerzonych oraz szybkie działanie hostingu, który zapewnia działanie platformy przez praktycznie cały czas.
Kolejną godną uwagi platformą sprzedażową jest PrestaShop. Oprogramowanie to, podobnie jak WooCommerce, jest w pełni otwarte i tym samym zapewnia bardzo wysoką funkcjonalność przy niezrównanym bezpieczeństwie. CMS zawiera edytor WYSWIG, który zdecydowanie ułatwia wprowadzanie i edycję produktów, a także zaawansowane funkcje zarządzania sprzedażą oraz całym serwisem. PrestaShop skutecznie obsługuje kanały RSS do powiadomień o nowych pozycjach w katalogu oraz ma wbudowaną wyszukiwarkę i obsługę kodów kreskowych. Tak naprawdę funkcjonalność platformy dorównuje WooCommerce, a w niektórych aspektach ją wręcz przewyższa.
Wiele funkcji pozwala na dotarcie do szerokiego grona klientów. Pozycjonowanie w CMS PrestaShop jest zaawansowane. Można przeprowadzić proces pozycjonowania samodzielnie przy użyciu narzędzi dostępnych od razu po zainstalowaniu oprogramowania na serwerze.
Magneto to platforma otwarta, która jest udostępniana na podstawie licencji Open Software i wchodzi w skład ogromnej grupy eBay. Z CMS korzysta około 10% sklepów internetowych na całym świecie, co czyni ją liczącym się graczem na rynku e-commerce. Magneto, podobnie jak inne silniki e-commerce, gwarantuje funkcjonalność niezbędną w celu realizacji zamówienia i monitorowania stanu magazynowego oraz bogate wsparcie do pozycjonowania. Na platformie Magneto pozycjonowanie jest stosunkowo proste i sprowadza się do wykonania kilku podstawowych kroków, które zapewniają uzyskanie dobrych efektów przy zaangażowaniu minimalnych środków finansowych.
Wśród innych CMS popularnych w naszym kraju warto także wymienić dopracowaną w najmniejszych szczegółach platformę Click Shop, IAI Shop oraz Shoplo, Red Cart, SkyShop i SOTE czy też OsCommerce i Shopify. Wszystkie zapewniają dobrą funkcjonalność i są w pełni bezpieczne, a liczba dostępnych opcji tuż po pierwszej konfiguracji powinna zaspokoić w zasadzie wszystkie małe, duże i średnie przedsiębiorstwa zajmujące się zawodowo sprzedażą w internecie. Różnice pomiędzy nimi wynikają np. z kosztów utrzymania domeny lub wysokości płatnej subskrypcji oraz sposobu obsługi, który dość mocno różni się w zależności od dostawcy.
Rynek e-commerce rośnie z roku na rok i powoli wypiera tradycyjną sprzedaż realizowaną w sklepach stacjonarnych. Sprawia to, że poszczególne platformy są stale aktualizowane poprzez cykliczne wprowadzanie nowych funkcji czy zabezpieczeń. Zapewniają one między innymi łatwe pozycjonowanie, do którego nie potrzeba ogromnej wiedzy z zakresu programowania. By osiągnąć najlepsze efekty pozycjonowania, warto jednak skorzystać z usług firmy SEO zajmującej się tym zagadnieniem zawodowo.