Czym jest AMP i jaki ma wpływ na SEO?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Czym jest AMP i jaki ma wpływ na SEO?

Tranmautritam / pexels.com

Każdy z nas z pewnością natknął się kiedyś na wolno ładującą się witrynę na swoim smartfonie. Być może niektórzy skłonni są poczekać, aż strona się otworzy, jednak większość użytkowników oczekuje zaprezentowania informacji od razu, a gdy to wymaganie nie zostanie spełnione – witryna zostaje opuszczana.

Długi czas wczytywania stron na urządzeniach mobilnych to w obecny świecie dość powszechny problem. W idealnym scenariuszu witryny na smartfonach powinny otwierać się w ciągu około trzech sekund. Niestety załadowanie większości z nich zajmuje średnio 15 sekund.

Przyspieszone strony mają być rozwiązaniem tego dość frustrującego problemu. Celem AMP jest zatem optymalizacja czasu ładowania witryn internetowych na urządzeniach mobilnych. Ma to wynikać z faktu wykorzystania mniejszej bazy zasobów HTML i pamięci podręcznej. Dzięki AMP strona na smartfonie otwierana jest niemal natychmiast. Chociaż narzędzie to istnieje już od kilku lat, wielu twórców wciąż nie zna jego specyfiki i, co jeszcze gorsze, nie wykorzystuje go w swojej strategii.

Przyjrzyjmy się zatem temu, jak działa AMP, dlaczego warto go wykorzystać i jak wdrożyć go do swojego planu optymalizacyjnego.

Jak działa AMP?

Ogólnie rzecz ujmując, AMP jest uproszczoną wersją standardowego kodu HTML. Strony internetowe korzystające z tego narzędzia wyświetlają tylko najważniejsze treści, a nie wszystkie zasoby możliwe do poznania z poziomu komputera. AMP składa się z trzech podstawowych elementów, dzięki którym możliwe jest szybsze ładowanie stron:

  • AMP HTML – oryginalny kod HTML zmieniany jest w celu utworzenia mniej złożonej wersji;
  • AMP JavaScript – element ten umożliwia jednoczesne ładowanie wszystkich zasobów zewnętrznych;
  • AMP Cache – Google wyświetla strony AMP bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

Najłatwiejszym sposobem na wdrożenie AMP jest zainstalowanie oficjalnej wtyczki dla WordPressa.

Warto też zaznaczyć, że jeśli nie korzystasz z WordPressa, wykorzystanie AMP będzie wymagać nieco więcej zaangażowania. Bez możliwości zakodowania wtyczki, wdrożenie AMP okazać się może dość trudnym zadaniem.

AMP posiada jednak oficjalny przewodnik, dzięki któremu łatwiej zainstalujesz wtyczkę. Jeśli jednak jesteś początkującym twórcą i nie masz doświadczenia w budowaniu stron internetowych, warto skorzystać z pomocy osoby, która posiada niezbędne umiejętności i kwalifikacje.

Jak zainstalować AMP?

Poprzez projekt AMP:

  • Aby oznaczyć daną stronę poprzez AMP, użyj w <head> tagu: <html amp>;
  • Umieść <link rel=”canonical” href=”$adresURL”> wewnątrz <head> i nakieruj go na oryginalną stronę HTML lub stronę AMP, jeśli nie posiadasz kopii HTML;
  • Uwzględnij informacje o stronach AMP w oryginalnej kopii HTML, umieszczając tag <link rel=”amphtml” href=”https://www.example.com/url/to/amp/document.html”> w <head>;
  • Stwórz responsywne strony internetowe, wstawiając <meta name=”viewport” content=”width=device-width,minimum-scale=3″> w tagu <head>;
  • Stwórz obrazy przy pomocy tagów img AMP, takich jak: <amp-img src=”zdjęcie.jpg” alt=”zdjęcie” height=”350″ width=”400″></amp-img>.


Źródło: Christina Morillo / pexels.com

Kiedy skorzystać z AMP?

Każdemu twórcy zależy, aby jego witryna ładowała się na urządzeniach mobilnych jak najszybciej. Mimo że AMP jest świetnym narzędziem, które umożliwia ten efekt, trzeba zaznaczyć, że nie jest rozwiązaniem dla wszystkich. Chociaż korzystanie z wtyczki niesie za sobą wiele korzyści, nie zagwarantuje jednakowych rezultatów każdej osobie, która ją wykorzysta.

Na użyciu AMP najbardziej skorzystają witryny regularnie publikujące dużo treści. Blogi czy serwisy informacyjne to portale, które zwykle w pełni wykorzystują potencjał wtyczki. Eksplorowanie treści wyświetlanych na urządzeniach mobilnych wymaga znacznie mniej elementów niż podczas odbierania ich na komputerze stacjonarnym. Wynika z tego fakt, iż ​​tego typu strony internetowe mają największe predyspozycje do wdrożenia AMP, gdyż w każdej chwili mogą z niego zrezygnować bez utraty wydajności treści.

Konfiguracja całej witryny w celu przyspieszenia jej ładowania zachęcać może niejednego właściciela. Warto jednak mieć na uwadze, że zajmie to trochę czasu i zawsze istnieje ryzyko, że nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Najrozsądniej jest zatem wykorzystać AMP na stronach produktów, pozostawiając przy tym strony docelowe w stanie nienaruszonym. Ponieważ narzędzie to usuwa elementy zbędne podczas czytania treści na urządzeniach mobilnych, może również pozbyć się ważnych treści na stronie głównej.

Zalety AMP:

  • Szybsze ładowanie stron mobilnych;
  • Lepsza widoczność witryny w wynikach wyszukiwania organicznego;
  • Bardziej czytelna treść na smartfonach;
  • Łatwiejsza implementacja z HTML.

Wady AMP:

  • Usuwanie niektórych zasobów na stronie, takich jak JS, CSS czy HTML;
  • Wykorzystanie niestandardowych tagów graficznych;
  • Niedokładne śledzenie analiz;
  • Brak dopasowania do niektórych systemów zarządzania treścią.

Wpływ AMP na SEO

Google nigdy nie potwierdził, że korzystanie z AMP korzystnie wpływa na ranking w SERP. Jednak mimo że sama wtyczka nie zapewni dobrej widoczności w wyszukiwarce, efekty, które wynikają z jej zastosowania, są istotnymi czynnikami poprawiającymi pozycjonowanie witryny. Użytkownicy doceniają bowiem szybki czas ładowania strony, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Ma to bezpośredni wpływ na minimalizację współczynnika odrzuceń, co jest ważnym czynnikiem rankingowym. Warto więc wdrożyć AMP do swojej strategii, gdyż okazać się może kluczem do sukcesu każdej witryny.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*