Czy opisy produktów powinny być unikalne? Jak tworzyć treść na produkt?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Czy opisy produktów powinny być unikalne? Jak tworzyć treść na produkt?

Vlada Karpovich / pexels.com

Sprzedajesz w Internecie określone dobra i chciałbyś, aby były opisane językiem korzyści, zgodnie z zasadami panującymi obecnie w marketingu internetowym? Zobacz najbardziej istotne informacje o tekstach, jakimi są opisy produktów. To ważny element, który pomoże Ci w promocji marki i zwiększeniu sprzedaży. Co warto o nich wiedzieć?

Stworzenie sklepu internetowego czy witryny, prezentującej określone produkty wymaga przygotowania wysokiej jakości opisów. Niesie to ze sobą wymierne korzyści, wpływające ostatecznie na konwersję Twojej strony. W jaki sposób przygotować wysokiej klasy opisy produktów? Czym są unikalne opisy produktów?

Czym są opisy produktów i gdzie się je stosuje?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym tak naprawdę są opisy produktów, gdzie znajdą zastosowanie i z jakiego względu są tak bardzo istotne?

Opisy produktów – czym tak naprawdę są?

Opis produktu, znany również pod angielską nazwą product description, to tekst opisujący oferowane przez daną markę dobro, umieszczony w karcie produktowej strony internetowej. Powinien zawierać przede wszystkim dwie rzeczy – najważniejsze informacje opisujące dane dobro (wymiary, kolor, materiał wykonania i wszystko to, co może być istotne względem klienta) i zwroty zachęcające do zakupu dobra.

Gdzie umieścisz opisy produktów?

Unikalne opisy produktów to głównie domena sklepów internetowych. Klient wchodzący na daną stronę, oferującą określone elementy poszukuje tego, który odpowiada jego wymaganiom. Bazuje tu głównie na opisie produktu. W zależności od tego jak tekst jest przygotowany, odwiedzenie danej podstrony może zakończyć się zakupem lub opuszczeniem witryny przez klienta.

Co jednak ważne, opisy produktów znajdują się nie tylko w sklepach internetowych. Spotkasz je również na stronach wizytówkowych, prezentujących ofertę danej marki. Jeżeli np. sklep nie prowadzi sprzedaży przez sieć, a pokazuje jakie produkty można zakupić odwiedzając jego stacjonarną placówkę, również bazuje na opisach produktów.

Dlaczego opisy produktów w sklepie internetowym są tak istotne?

Jak już wspomnieliśmy, opisy produktów są jednym z najważniejszych elementów tekstowych e-commerce. Dobrze przygotowane, szczegółowe i prosprzedażowe opisy produktów w sklepie internetowym mogą wpłynąć na poziom konwersji i zaufania użytkowników do sklepu. Pozytywnie przełożą się też na pozycjonowanie (powinni być przygotowane zgodnie ze wskazówkami profesjonalnych pozycjonerów). Z kolei duplikaty, zawierające błędy merytoryczne i tekstowe, zniechęcą użytkowników do zakupu i obniżą rangę strony.

Dlaczego opis produktów powinien być unikalny i zgodny z SEO?

Opisy produktów do sklepu internetowego powinny być stworzone według określonych zasad. Wyłącznie ich przestrzeganie sprawi, że przyniosą one wymierne korzyści. Najważniejsze zasady związane z opisami produktów dotyczą unikalności, SEO i UX.

Unikalne opisy produktów – co to znaczy?

Przede wszystkim unikalne opisy produktów to teksty, które są pisane od zera. Mogą oczywiście bazować na technicznych informacjach o danym produkcie czy jego parametrach, jednak pod żadnym pozorem nie można kopiować ich z innej strony, z producencką włącznie. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy produkt jest w pełni zgodny ze zduplikowanym opisem.

Nie możesz też duplikować opisów dwóch produktów na swojej stronie. Każdy sprzedawany element powinien mieć swój, w pełni unikalny opis.

Dlaczego unikalność opisów produktów jest tak ważna?

Zacznijmy od tego, że plagiat naraża Cię na karę finansową i roszczenia ze strony podmiotu, który przygotował wcześniej opis. Znacznie obniża też rangę sklepu w wyszukiwarce Google. Opisy będące duplikatami nie są też dobrze odbierane przez potencjalnych klientów.

Unikalne opisy produktów to:

  1. zaufanie klienta do sklepu, który samodzielnie potrafi wskazać jego zalety;
  2. zdecydowanie lepsze parametry SEO i pozytywny odbiór przez roboty indeksujące wyszukiwarki;
  3. wartościowe informacje dla klientów, zachęcające do zakupów;
  4. zaleta sprzedawanego produktu, wskazująca na różnice między Twoją ofertą, a ofertą konkurencji.

UX i SEO – opisy produktów to ważny punkt działań

Nie tylko unikalność stanowi cechę, jaką powinny charakteryzować się opisy produktów do sklepów internetowych czy innych witryn. Tworząc tego typu treści nie możemy zapomnieć o aspekcie SEO i UX. Jeżeli chodzi o pozycjonowanie, to opisy produktów zawierają najczęściej określone frazy kluczowe, są dobrze sformatowane (mają np. nagłówki i akapity), a dodatkowo mają mieć odpowiednią długość. Podobnie jak innego rodzaju teksty, mogą zawyżyć lub obniżyć ranking strony w wyszukiwarce. Przy okazji należy pamiętać o wewnętrznym linkowaniu między produktami i wskazywanie klientom pozostałych kategorii.

Nie zapominaj też o aspektach UX. Tekst musi być przyjazny dla czytelnika i łatwo się czytać. Wskazane jest np. wypunktowanie najważniejszych informacji i zalet danego produktu. Na UX wpływają również obrazy zawarte w podstronie opisu produktu czy podział tekstu na części. Pamiętaj, że klient będzie z pewnością czerpał wiele informacji z tekstu i nie może on mieć np. błędów merytorycznych czy ortograficznych. To obniża wartość UX.

Źródło: Burst / pexels.com

W jaki sposób tworzyć atrakcyjne opisy produktów?

Stworzenie wysokiej jakości opisów produktów to proces, którym powinni zająć się profesjonaliści. W przygotowaniu takich treści posłużą się określonymi informacjami i danymi, zmieniając je w prosprzedażowe, wartościowe merytorycznie teksty.

Kto stworzy dla Ciebie atrakcyjne opisy produktów?

Zacznijmy od tego, kto powinien przygotować dla Ciebie opisy produktów, które są wartościowe pod względem merytorycznym, perfekcyjne technicznie i w pełni unikalne. Tego typu zadaniem zajmie się doświadczony i profesjonalny copywriter, specjalizujący się w przygotowywaniu treści pod kategorię Twojej działalności i potrafiący stworzyć wysokiej jakości opisy produktów.

Copywriterzy zmienią pozyskane drogą researchu informacje w prosprzedażowe, atrakcyjne dla wyszukiwarki i użytkowników treści, które będą sprzyjały konwersji. Angażując bardzo dobrych copywriterów, możesz mieć pewność, że w tekstach nie będzie błędów językowych i merytorycznych, a całość zostanie sformatowana zgodnie ze współczesnymi wymogami.

Jakie informacje potrzebne są do stworzenia atrakcyjnych opisów produktów?

Przede wszystkim copywriter będzie czerpał wiedzę z danych technicznych, dostępnych na stronach producenta, w dostarczonej mu literaturze czy instrukcjach obsługi. Informacje tam zawarte to zwykle wypunktowane, suche parametry. Dotyczy to szczególnie produktów elektronicznych czy ubrań. Doświadczony twórca wskaże np. zalety stosowania odpowiedniej tkaniny w sprzedawanych przez Ciebie butach czy pokaże jak bardzo nowoczesny jest oferowany w Twoim sklepie telewizor. Język korzyści to główny oręż, stosowany przez profesjonalnego copywritera.

Dane muszą dotyczyć między innymi rozmiaru produktu, jego koloru, aspektów technicznych, wyróżników (cech, które pokazują przewagę konkretnego elementu w porównaniu z konkurencją). Copywriter może też oczywiście posiłkować się też informacjami z innych stron, jednak musi robić to na tyle uważnie, aby pod żadnym pozorem nie duplikować treści.

Wskazane są też dane przekazywane ustnie. To Ty jesteś specjalistą w sprzedaży swoich produktów i znasz je najlepiej. Wskaż więc copywriterowi na jakie aspekty powinien zwrócić szczególną uwagę i na co warto położyć nacisk przy tworzeniu treści. Współpraca między właścicielem e-commerce czy witryny, a twórcami to kluczowa część sukcesu.

Czego unikać przy przygotowywaniu opisów produktów?

Przygotowanie opisów produktów wiąże się z ryzykiem popełnienia kilku błędów. Należy ich unikać, bo mogą znacznie skomplikować kwestię sprzedaży w sklepie internetowym.

Duplikowanie treści

Najpoważniejszy błąd w przygotowywaniu opisów. Obniża on rangę danego tekstu, niekorzystnie wpływa na SEO i może mieć konsekwencje finansowe (w przypadku plagiatowania innej strony internetowej). Ważny jest więc nacisk na oryginalność tekstów. Pamiętaj, że duplikowanie treści dotyczy też jednej strony. Nie kopiuj opisu do kilku produktów, nawet jeżeli różnię się one np. tylko kolorem lub rozmiarem (jeżeli każdy z nich ma inną podstronę).

Zbyt obszerne teksty

Opisy produktów powinny być zwięzłe, czytelne i pokazywać najważniejsze zalety danego dobra. Zbyt obszerne treści, które mają rozbudowane, zawiłe zdania bardzo negatywnie wpływają na odbiór przez potencjalnych klientów. Użytkownicy chcą znaleźć istotne informacje o produktach, przekazywane przyjaznym językiem i wskazujące na korzyści z ich stosowania. Zbyt rozwlekłe teksty mogą obniżać poziom konwersji.

Treści mało merytoryczne, z błędami językowymi

Klienci będą zwracać uwagę na to, czy przygotowane teksty zawierają prawdziwe informacje, bazują na rzeczywistych danych i stanowią wartość merytoryczną. Jeżeli jest inaczej, Twój sklep będzie miał opinię nieprofesjonalnego i niegodnego zaufania. Zwróć też uwagę na kwestię językową. Błędy sprawiają, że strona odbierana jest jako niewiarygodna.

Brak wyważenia pomiędzy SEO i UX

Uważaj na to, aby opisy produktów były przygotowane zarówno z zachowaniem zasad SEO, jak i UX. Zbyt mocny nacisk na pozycjonowanie (np. zbyt częste wdrażanie fraz kluczowych), znacznie obniża wartość merytoryczną tekstu i jego przyjazną formę dla użytkowników. Z kolei przy tworzeniu prokonsumenckich treści nie możemy zapominać również o pozycjonowaniu.

Na co mogą wpłynąć błędy w opisach produktów?

Pamiętaj, że powyższe nieprawidłowości niosą ze sobą określone skutki. Wpływają między innymi na liczbę odsłon sklepu internetowego i poziom późniejszej konwersji. Obniżają ranking witryny w wyszukiwarce i psują opinię na temat danej marki. Unikaj więc błędów przy przygotowywaniu unikalnych opisów produktów i zaangażuj do tego profesjonalnych copywriterów. To klucz do sukcesu.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*