Narzędzia SEO – czym warto wspomagać się podczas analizy strony?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Narzędzia SEO – czym warto wspomagać się podczas analizy strony?

FreeBoilerGrants/pexels.com

W niniejszym artykule przedstawiamy zbiór użytecznych narzędzi, które przydadzą się każdemu kto chce przeanalizować witrynę internetową pod kątem SEO.

Lista najlepszych narzędzi SEO – sprawdź czym warto wspomagać się podczas analizy strony.

Specjalista zajmujący się SEO, nie może obejść się bez narzędzi wspomagających analizę strony. Współcześnie jest bardzo dużo narzędzi tego typu w związku z czym sztuką jest wybranie tych najpraktyczniejszych i rzeczywiście najbardziej potrzebnych. Innymi słowy – liczy się jakość a nie ich ilość. Wychodząc temu naprzeciw, w niniejszym artykule przedstawiamy listę narzędzi, których sami chętnie używamy i wiemy, że są bardzo przydatne. Dla usystematyzowania poniżej listy na początku przedstawiliśmy narzędzia, które dostarcza Google a w dalszej części artykułu przedstawiono pozostałe rozwiązania.

Podstawowe narzędzia do analizy strony od Google

Google Analytics

Gdy chcesz sprawdzić jak strona internetowa jest widziana przez wyszukiwarkę internetową to oczywiście podstawą jest sprawdzenie ruchu. Najprościej wykonać to za pomocą Google Analytics. Podpięcie witryny do Google Analytics umożliwia dostęp do rozbudowanego panelu analitycznego z poziomu, z którego można przeanalizować ruch na stronie w bardzo szczegółowy sposób.

Podstawą z punktu widzenia SEO jest możliwość sprawdzenia źródła ruchu w wybranym okresie czasowym w podziale na ruch bezpośredni oraz ruch organiczny. Poza tym, GA umożliwia zaawansowaną analizę informacji o użytkownikach odwiedzających witrynę oraz szereg innych funkcjonalności analitycznych.

Google Search Console

Wydawać by się mogło, że Google Analytics to zaawansowane narzędzie, które w pełni wystarcza do analizy strony internetowej. Tymczasem z punktu widzenia pozycjonera niezbędne jest podpięcie strony do Google Search Console. Do czego służy GSC? Google Search Console to narzędzie, które pozwala na sprawdzenie statusu indeksowania witryny przez wyszukiwarkę Google oraz umożliwia zoptymalizowanie strony zgodnie z wymogami i rekomendacjami wyszukiwarki.

Poniżej przedstawiamy kilka najbardziej charakterystycznych funkcjonalności:

  • Monitorowanie ruchu organicznego oraz sprawdzenie listy słów kluczowych, które wyświetlają się w SERPach. Co bardzo istotne jednocześnie można sprawdzić jak często dane słowo kluczowe wyświetliło się w wynikach wyszukiwania. W efekcie możemy otrzymać informację o tym, że dane słowo kluczowe wyświetliło się np. 100 razy i wygenerowało 2 kliknięcia co oznacza CTR na poziomie 2%;
  • Sprawdzenie, które podstrony są poprawnie zaindeksowane, a które wymagają działań technicznych, dzięki którym możliwe będzie ich zaindeksowanie przez wyszukiwarkę Google;
  • Upewnienie się, że mapa witryny została wgrana prawidłowo;
  • Sprawdzenie linków zewnętrznych – wypisane są witryny, które odsyłają do analizowanej strony;
  • Sprawdzenie linkowania wewnętrznego – wypisana jest lista podstron, które linkują do analizowanej podstrony;
  • Monitorowanie stanu witryny i informowanie o różnych problemach technicznych, które są zauważone przez robota wyszukiwarki np. o problemach związanych z obsługą strony na urządzeniach mobilnych.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights to narzędzie, za pomocą którego można zmierzyć szybkość ładowania się strony w skali od 0 do 100. Punkty są przyznawane osobno dla wersji desktopowej oraz mobilnej. Po przeprowadzonym teście użytkownik otrzymuje informacje o tym, jaki jest czas wczytywania poszczególnych zasobów. Tym samym od razu wiadomo, które elementy wymagają poprawy. Najczęściej newralgiczne elementy to zbyt duży rozmiar obrazków, nadmierne wykorzystanie kodu JavaScript oraz nieoptymalne zastosowanie kodu CSS.

Google Data Studio

Alternatywą dla PageSpeed Insihts może być raport crUX Dashboard wygenerowany w Google Data Studio. Za pomocą tego raportu można sprawdzić jaka była szybkość ładowania strony na urządzeniach internautów, którzy odwiedzili analizowaną witrynę.

Google Trends

Google Trends to znane i lubiane narzędzie, które w bardzo szybki i wygodny sposób pokazuje popularność poszczególnych słów kluczowych. Z punktu widzenia SEO narzędzie to jest istotne, gdyż pozwala sprawdzić, które słowa kluczowe mają potencjał do pozyskiwania ruchu organicznego. Naszym zdaniem Google Trends to bardzo wygodne i proste w obsłudze narzędzie, które przydaje się do wstępnej i przede wszystkim szybkiej analizy. Dla osób, które poszukują dokładniejszych danych polecamy skorzystanie z narzędzia od Google, które jest znane pod nazwą „Planer słów kluczowych Google Ads”. W tym narzędziu poza informacjami o popularności danej frazy otrzymamy także informacje o tym, jak bardzo dana fraza jest konkurencyjna.

Pozostałe narzędzia do pozycjonowania stron

Ahrefs

Google Analytics i Google Search Console to bardzo dobre narzędzia, jednak nie można z nich zawsze skorzystać, gdyż wymagają implementacji kodu na stronie internetowej. W rezultacie GA lub GSC to rozwiązania, z których możemy skorzystać tylko wtedy, gdy administrujemy analizowaną stroną internetową. Co zrobić, gdy chcemy sprawdzić stronę internetową konkurencji lub po prostu z różnych przyczyn nie mamy dostępu do back-endu analizowanej strony? Naszym zdaniem w takim przypadku prawdziwym „must have” jest narzędzie do SEO znane pod nazwą Ahrefs. Żeby zbadać dowolną stronę wystarczy wkleić link i to wszystko. Po chwili można sprawdzić przekrój linków, organiczne słowa kluczowe, historię zajmowanych pozycji na wybrane słowa kluczowe, szacowany ruch organiczny oraz szereg innych informacji. Podobno Ahrefs posiada najszybszy crawler sprawdzający linki przychodzące na świecie. Niezależnie od tego czy ich narzędzie jest najszybsze, czy też nie, trzeba przyznać, że po prostu sprawdza się w boju. Jest to rozwiązanie, na którym można polegać. Co bardzo ważne, działa globalnie w związku z czym można analizować zarówno polskie, jak i zagraniczne strony internetowe (co nie zawsze jest standardem wśród serwisów tego typu).

Na koniec warto odnotować, że Ahrefs ma swój własny wskaźnik mierzący „moc” domeny. Wskaźnikiem tym jest UR (URL Rating) oraz DR (Domain Rating). Wskaźnik informuje jak moc domeny lub adresu URL jest prawdopodobnie oceniana przez wyszukiwarkę. Wskaźniki te są bardzo często wykorzystywane do porównywania mocy domen, na których umieszczane są linki wychodzące pozyskiwane w ramach link buildingu.

Senuto i Semstorm

Co ciekawe, nie trzeba korzystać wyłącznie z zagranicznych rozwiązań, bo są też polskie narzędzia SEO, które również bardzo dobrze się sprawdzają. Najpopularniejsze to Senuto oraz Semstorm. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie pokazuje bazę zaindeksowanych słów kluczowych w postaci przejrzystych statystyk pozwalających w szybki i bardzo wygodny sposób sprawdzić, jaką popularnością w SERPach cieszy się analizowana witryna. Poza tym, za pomocą jednego i drugiego narzędzia możliwe jest stałe monitorowanie pozycji oraz wyszukiwanie słów kluczowych, które mogą mieć potencjał do pozyskiwania ruchu organicznego.

Screaming Frog

Wśród narzędzi używanych przez pozycjonera nie może zabraknąć crawlera. SEO narzędzia tego typu to roboty, które pozwalają dokładnie przeanalizować architekturę witryny. Wiodącym rozwiązaniem tego typu jest Screaming Frog – rozwiązanie, z którego korzysta tysiące agencji SEO na całym świecie.

Dzięki Screaming Frog, można odpowiedzieć na wiele istotnych pytań (z punktu widzenia on-site SEO). Wśród nich między innymi:

  • Czy wszystkie strony są poprawnie zaindeksowane?
  • Czy nie zawieruszyły się gdzieś niedziałające linki (błąd 404)?
  • Czy nie występują problemy z serwerem (błąd 500)?
  • Czy nie występują zduplikowane treści?
  • Czy nie występują niechciane przekierowania?
  • Czy wszędzie, gdzie trzeba, wprowadzono metatagi, metadescription oraz metatitle?
  • Jak wygląda struktura linków wewnętrznych (w podziale na dofollow oraz nofollow)?
  • Czy mapa XML spełnia swoją rolę?

Nie wszystko, co da się przeanalizować za pomocą Screaming Frog, da się też przeanalizować dzięki Google Search Console. Dlatego naszym zdaniem bardzo dobrym pomysłem jest traktowanie Screaming Frog jako narzędzia uzupełniającego GSC. Połączenie obu tych narzędzi daje naprawdę mocny wgląd w architekturę strony internetowej.

Wyszukiwanie słów kluczowych (AnswerThePublic, Ubersuggest, Keywordtool.io)

Narzędzia SEO, które służą do wyszukiwania słów kluczowych to coś, co zdecydowanie przydaje się specjaliście SEO. Jednak ciężko jednoznacznie określić, które narzędzie jest najlepsze. Naszym zdaniem podstawą są narzędzia od Google tj. Google Trends oraz Planer słów kluczowych Google Ads. Jednak znakomitym dopełnieniem tego może być jedno z przedstawionych poniżej rozwiązań:

AnswerThePublic narzędzie, które pokazuje sugestie pytań związanych z wybranym słowem kluczowym. Wystarczy wpisać dowolne słowo kluczowe, by pojawiła się lista zwrotów, które są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę. Z całą pewnością jest to interesujące rozwiązanie dla każdego, kto poszukuje inspiracji na słowa kluczowe do tak zwanego długiego ogona.

Ubersuggest – rozbudowane narzędzie, które po wpisaniu słowa kluczowego pokazuje sugestie słów kluczowych. Dodatkowo udostępnia informację o trudności danej frazy oraz o jej popularności. Można zatem powiedzieć, że jest to narzędzie łączące w sobie Google Trends, Planer słów kluczowych oraz AnswerThePublic w jednym. Całość jest przedstawiona za pomocą bardzo atrakcyjnego i intuicyjnego interfejsu dla użytkownika.

Keywordtool.io – to znane w środowisku SEO narzędzie, które po wpisaniu słowa kluczowego wyświetla kilkaset sugerowanych słów kluczowych z długiego ogona w formie przejrzystej listy.

SurferSEO

Naszym subiektywnym zdaniem prawdziwą perełką jest SurferSEO. Jest to narzędzie SEO, które pomaga optymalizować content. Wszyscy znamy powiedzenie „Content is king!”, jednak trzeba wiedzieć, że aby content rzeczywiście miał moc w oczach wyszukiwarki, to musi być odpowiednio zoptymalizowany i właśnie w tym aspekcie bardzo pomocny jest SurferSEO. Jest to narzędzie, które wyłącznie na podstawie zaplanowanego tytułu tekstu podpowiada, jakich słów kluczowych użyć, ile powinno być zamieszczonych poszczególnych słów kluczowych oraz jaka powinna być ich gęstość. Poza tym, narzędzie podpowiada, ile należy zamieścić nagłówków (H1, H2, H3), ile obrazków, ile napisać paragrafów, jaka powinna być rekomendowana długość tekstu itd. Co ciekawe, wszystkie te rekomendacje są tworzone na podstawie zaawansowanych analiz popartych testami. Wszystko po to, aby szybko i wygodnie dowiedzieć się, jaki artykuł będzie dobrze widziany w oczach wyszukiwarki Google. Wskazówki są generowane na podstawie analizy najskuteczniejszych stron. Warto odnotować, że jest to rozwiązanie, które analizuje content napisany w różnych językach (w tym między innymi w j. polskim i angielskim).


Źródło: George Morina/pexels.com

Podsumowanie – czym warto się wspomagać podczas analizy strony?

W ramach podsumowania poniżej przedstawiamy narzędzia do SEO, z których warto skorzystać w podziale na zadania realizowane przez poszczególne narzędzia:

  • Analiza ruchu i słów kluczowych na stronie internetowej:
    Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, Senuto, Semstorm.
  • Wyszukiwanie słów kluczowych z potencjałem: Google Trends, Planer słów kluczowych Google Ads, AnswerThePublic, KeywordTool.io Ubersuggest.
  • Analiza czynników on-site: Google Search Console, Google Data Studio, Screaming Frog.
  • Analiza contentu na stronie internetowej: SurferSEO.
Udostępnij:
Ostatnie wpisy
Czym jest ROI?
Czym jest ROI?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *