Lukas / pexels.com
Stworzenie odpowiedniej strony internetowej to dopiero pierwszy krok w kierunku jej prawidłowego funkcjonowania. Często w serwisie pojawia się mnóstwo mniejszych lub większych błędów, które wpływają na różne statystyki, przekładające się na pozycjonowanie, ruch czy konwersję. Jeżeli chcesz naprawić tego typu nieprawidłowości, musisz je najpierw wykryć. Jak pomogą w tym crawlery? Jak działają najpopularniejsze, takie jak Sitebulb SEO? Zobacz!
Efektywna diagnostyka to jeden z najważniejszych punktów przygotowywania SEO. Odpowiedni i rozbudowany audyt polega nie tylko na analizie tekstów strony, dostosowania do fraz kluczowych czy jej walorów user experience, ale też diagnozie większych i mniejszych błędów, wpływających na funkcjonowanie strony. Z tego względu crawlery są podstawowym narzędziem pracy każdego doświadczonego pozycjonera.
Zacznijmy najpierw od błędów na stronach internetowych. Ich zakres jest bardzo szeroki i może wpływać zarówno na zakres techniczny strony, jak i kwestię user experience. Pamiętaj, że za eliminowanie błędów możesz zabrać się tylko, gdy dowiesz się które z nich dotyczą Twojego serwisu.
Strony internetowe mogą generować mnóstwo różnego rodzaju błędów, które oznaczane są różnymi komunikatami czy kodami. To zarówno kwestie stojące po stronie serwera na jakim postawiona jest Twoja strona, jak i np. kodu HTML czy PHP.
Błędy na stronach internetowych niekorzystnie wpływają na wiele czynników. Przy jakich elementach zauważysz negatywne oddziaływanie różnych błędów?
Diagnostyka błędów witryny internetowej nazywana jest przez specjalistów crawlowaniem. To słowo pochodzące od crawlera (robota indeksującego, robota internetowego) czyli narzędzia do analizy strony pod kątem wyszukiwania ewentualnych nieprawidłowości. Wyłącznie profesjonalny skan crawlerami może pomóc w wyszukaniu błędów.
Wiesz już, że błędy mogą bardzo negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie strony. Aby je usunąć, trzeba zdiagnozować ich typ, pochodzenie i przyczynę. Pomogą w tym crawlery. Co to takiego?
Crawlery znane są również jako roboty indeksujące lub roboty internetowe (a także pająki i boty). To narzędzia, które wyszukiwarki internetowe lub pozycjonerzy wykorzystują w celu analizy strony pod kątem struktury, zawartości (wizualnej i tekstowej) oraz kodowania. Dzięki nim Google może zaproponować swoim użytkownikom najlepsze treści (promując witryny zawierające najmniej błędów), z pozycjonerzy czy webdeveloperzy mogą usunąć błędy, które wpływają na optymalizację.
Crawlery analizują stronę praktycznie pod każdym kątem. Kontrolują jej pełną strukturę (landing page, podstrony, treści), aspekt użytkowy i wizualny, puste kategorie czy nieprawidłowe linki oraz błędy w kodzie strony.
Działanie crawlerów możemy podzielić na dwie główne podgrupy. Pierwsza to tzw. Deep Crawl czyli bardzo wnikliwe i rozbudowane analizowanie witryny. Fresh Crawl to natomiast proces, w którym robot bada stronę po aktualizacji.
Jak wspomnieliśmy, Twoja strona będzie poddana analizie crawlera niezależnie od chęci. Za jej kontrolę odpowiedzialny będzie robot indeksujący Google. Żeby wyniki były dla Ciebie korzystne, crawler nie może być odrzucany przez witrynę poprzez tzw. crawl error (czyli błąd, który uniemożliwia przeprowadzenie crawlowania strony).
Te dzielą się na następujące:
Należy koniecznie wyeliminować wszystkie błędy, które utrudniają robotowi analizę strony, chyba, że jej część ma być wyłączona z indeksacji.
Crawler bazuje na informacjach, które są dostępne dla każdego użytkownika. Analizuje kod strony, jej strukturę i ustawienia. Zbiera też informację o domenie i monitoruje, czy zostały na niej wprowadzone jakiekolwiek zmiany. Jeżeli te są korzystne dla użytkowników, zwiększa jej rangę. W przypadku błędów, blokuje dostęp do wyższych stron w wyszukiwarce.
Źródło: Kampus Production / pexels.com
Co ważne, crawlery to również narzędzia wykorzystywane przez specjalistów od SEO. Zewnętrzne roboty takie jak Sitebulb SEO czy Screaming Frog SEO Spider ułatwiają odnalezienie błędów, które utrudniają skuteczną optymalizację. Pozwalają kontrolować strukturę witryny, zdublowane treści, nieprawidłowości przy ich wczytywaniu i pozostałe kwestie.
Profesjonaliści mogą korzystać z różnego rodzaju crawlerów, które analizują walory techniczne strony. Jedne z dwóch najpopularniejszych to Sitebulb SEO i Screaming Frog SEO Spider. Z kolegi Googlebot to narzędzie techniczne wyszukiwarki Google.
Jest to oprogramowanie, które pozwala skutecznie przeanalizować stronę pod względem optymalizacji SEO. Analizuje tagowanie, nagłówki, indeksowanie, bada prawidłowe funkcjonowanie głównej strony i podstron oraz kontroluje treści czy grafiki. Jest bardzo rozbudowany i umożliwia analizowanie aż 300 różnych parametrów. Przez dwa tygodnie dostępny jest w darmowej odsłonie, natomiast później wymaga wykupienia licencji miesięcznej w kwocie 10 funtów brytyjskich (ta umożliwia przeskanowanie nawet 10 tysięcy adresów URL).
Sitebulb SEO to narzędzie bardzo czytelne, intuicyjne i rozbudowane. W pełni nadaje się do zastosowań profesjonalnych.
Screaming Frog to software podobny do Sitebulb. Również umożliwia kontrolowanie kodu strony, jej indeksowania, analizę treści czy wyszukiwania duplikatów. Dzięki wizualizacji serwisu możesz przeanalizować witrynę, krok po kroku. W wariancie podstawowym Screaming Frog jest darmowym narzędziem w wersji podstawowej i nie wymaga wykupienia jakiejkolwiek licencji (jednak analizuje do 500 URL).
Jeżeli Screaming Frog SEO Spider ma już służyć profesjonalnej analizie większej liczby adresów URL, to konieczne jest wykupienie jednorazowej, rocznej licencji w wysokości 149 GBP. Licencja ta daje dostęp do dodatkowych funkcjonalności.
Narzędzie opracowane przez firmę Google, służące do jej wewnętrznej analizy witryn internetowych dostępnych w wyszukiwarce. Analizuje każdą stronę, chyba, że zablokujemy dostęp do crawlowania przy pomocy pliku robots.txt (to mechanizm informowania robotów o ich uprawnieniach). Na bazie danych z Googlebota układane są rankingi wyszukiwania w Google.
Crawlery pozwalają dokładnie przeanalizować pełną strukturę strony internetowej, wyłapując określone błędy, które trudno byłoby znaleźć przy pomocy ręcznej analizy.
Jakie są najważniejsze zalety kontrolowania strony za pomocą crawlerów?
Dzięki crawlerom możesz zmienić stronę w taki sposób, aby była ona jak najlepiej oceniania przez roboty indeksujące przeglądarki, ale też poprawić jej walory użytkowe, wpływające na odbiór samych odbiorców jej treści.
Pamiętaj, że crawlery nie są narzędziem do naprawiania błędów, a jedynie ich diagnostyki. Chociaż samo korzystanie z robotów umożliwi Ci wyłącznie sprawdzenie ich występowania, to jednak stanowi niebagatelną rolę w procesie ich naprawy. Nie jesteś bowiem w stanie gołym okiem sprawdzić dokładnie kodu strony czy znaleźć wszystkich duplikatów.
Po przeanalizowaniu witryny za pomocą crawlerów, pozycjonerzy eliminują więc krok po kroku kolejne błędy, sprawiając, że ta staje się przejrzysta, poprawnie funkcjonująca i dynamiczna. Po przeprowadzeniu tych czynności, możesz oczekiwać efektów w postaci lepszej pozycji w Google i zwiększonego ruchu na stronie.