Crawlery czyli narzędzie do analizy błędów na stronie

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Crawlery czyli narzędzie do analizy błędów na stronie

Lukas / pexels.com

Stworzenie odpowiedniej strony internetowej to dopiero pierwszy krok w kierunku jej prawidłowego funkcjonowania. Często w serwisie pojawia się mnóstwo mniejszych lub większych błędów, które wpływają na różne statystyki, przekładające się na pozycjonowanie, ruch czy konwersję. Jeżeli chcesz naprawić tego typu nieprawidłowości, musisz je najpierw wykryć. Jak pomogą w tym crawlery? Jak działają najpopularniejsze, takie jak Sitebulb SEO? Zobacz!

Efektywna diagnostyka to jeden z najważniejszych punktów przygotowywania SEO. Odpowiedni i rozbudowany audyt polega nie tylko na analizie tekstów strony, dostosowania do fraz kluczowych czy jej walorów user experience, ale też diagnozie większych i mniejszych błędów, wpływających na funkcjonowanie strony. Z tego względu crawlery są podstawowym narzędziem pracy każdego doświadczonego pozycjonera.

Błędy na stronie – to, co warto o nich wiedzieć?

Zacznijmy najpierw od błędów na stronach internetowych. Ich zakres jest bardzo szeroki i może wpływać zarówno na zakres techniczny strony, jak i kwestię user experience. Pamiętaj, że za eliminowanie błędów możesz zabrać się tylko, gdy dowiesz się które z nich dotyczą Twojego serwisu.

Jakie błędy mogą pojawić się na stronie internetowej?

Strony internetowe mogą generować mnóstwo różnego rodzaju błędów, które oznaczane są różnymi komunikatami czy kodami. To zarówno kwestie stojące po stronie serwera na jakim postawiona jest Twoja strona, jak i np. kodu HTML czy PHP.

  • Błąd responsywności – w tego rodzaju błędach strona niepoprawnie wyświetla się na różnych urządzeniach. Może się zdarzyć, że witryna będzie odpowiednio wyglądać na ekranie laptopa, ale landing page na urządzeniach mobilnych stanie się nieczytelne i rozjechane.
  • Powolne ładowanie strony – to szereg błędów, które sprawiają, że witryna ładuje się powoli lub w ogóle. Niekiedy np. użytkownik nie będzie mógł załadować podstron albo ilustracji.
  • Błędy techniczne wpływające na funkcjonowanie serwisu – do technicznych błędów zaliczamy takie, które utrudniają korzystanie z serwisu. Mogą one uniemożliwić otwarcie danej podstrony (np. przez nieaktywny adres URL) lub utrudnić funkcjonowanie koszyka w serwisie e-commerce.
  • Błędy związane z indeksowaniem strony – tego rodzaju błędy znacznie obniżają pozycję witryny w wyszukiwarce internetowej.

Na co wpływają błędy na stronie internetowej?

Błędy na stronach internetowych niekorzystnie wpływają na wiele czynników. Przy jakich elementach zauważysz negatywne oddziaływanie różnych błędów?

  • Rankowanie strony w wyszukiwarkach – statystyki takie jak Page Rank strony zacznie dołować, a pozycja strona w wyszukiwarce spadnie. Błędy mają bardzo niekorzystny wpływ na indeksowanie witryny.
  • Kwestie użytkowe strony internetowej – błędy responsywności, związane z powolnym ładowaniem strony czy technicznymi kwestiami ograniczą potencjalnym klientom możliwość korzystania z jej funkcjonalności.
  • Płynność działania serwisu – nawet jeżeli Twój serwis będzie działał poprawnie w sensie technicznym, to wiele błędów uniemożliwi np. płynne przechodzenie z jednej podstrony do drugiej.
  • Pozycjonowanie strony i konwersja użytkowników – ostatecznie strona pełna errorów czy bugów nie będzie atrakcyjna dla użytkowników, ci przejdą do konkurencji, a wszystkie statystyki znacznie się obniżą.

Jak wykryć błędy na stronie internetowej?

Diagnostyka błędów witryny internetowej nazywana jest przez specjalistów crawlowaniem. To słowo pochodzące od crawlera (robota indeksującego, robota internetowego) czyli narzędzia do analizy strony pod kątem wyszukiwania ewentualnych nieprawidłowości. Wyłącznie profesjonalny skan crawlerami może pomóc w wyszukaniu błędów.

Czym są crawlery?

Wiesz już, że błędy mogą bardzo negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie strony. Aby je usunąć, trzeba zdiagnozować ich typ, pochodzenie i przyczynę. Pomogą w tym crawlery. Co to takiego?

Crawlery czyli roboty internetowe

Crawlery znane są również jako roboty indeksujące lub roboty internetowe (a także pająki i boty). To narzędzia, które wyszukiwarki internetowe lub pozycjonerzy wykorzystują w celu analizy strony pod kątem struktury, zawartości (wizualnej i tekstowej) oraz kodowania. Dzięki nim Google może zaproponować swoim użytkownikom najlepsze treści (promując witryny zawierające najmniej błędów), z pozycjonerzy czy webdeveloperzy mogą usunąć błędy, które wpływają na optymalizację.

Jakie błędy mogą znaleźć crawlery i jakie są ich typy?

Crawlery analizują stronę praktycznie pod każdym kątem. Kontrolują jej pełną strukturę (landing page, podstrony, treści), aspekt użytkowy i wizualny, puste kategorie czy nieprawidłowe linki oraz błędy w kodzie strony.

Działanie crawlerów możemy podzielić na dwie główne podgrupy. Pierwsza to tzw. Deep Crawl czyli bardzo wnikliwe i rozbudowane analizowanie witryny. Fresh Crawl to natomiast proces, w którym robot bada stronę po aktualizacji.

Błędy, które utrudniają pracę crawlerom

Jak wspomnieliśmy, Twoja strona będzie poddana analizie crawlera niezależnie od chęci. Za jej kontrolę odpowiedzialny będzie robot indeksujący Google. Żeby wyniki były dla Ciebie korzystne, crawler nie może być odrzucany przez witrynę poprzez tzw. crawl error (czyli błąd, który uniemożliwia przeprowadzenie crawlowania strony).

Te dzielą się na następujące:

  • Site Errors – krytyczne błędy indeksacyjne. Uniemożliwiają crawlerom dotarcie do plików witryny. To między innymi błąd 301, 302, 403 czy 404.
  • URL Errors – te błędy ograniczają crawlerom dostęp do części witryny. Nie pozwalają np. przeanalizować sposobu dokonywania płatności czy zabezpieczeń i certyfikatów.

Należy koniecznie wyeliminować wszystkie błędy, które utrudniają robotowi analizę strony, chyba, że jej część ma być wyłączona z indeksacji.

Jak działa crawler?

Crawler bazuje na informacjach, które są dostępne dla każdego użytkownika. Analizuje kod strony, jej strukturę i ustawienia. Zbiera też informację o domenie i monitoruje, czy zostały na niej wprowadzone jakiekolwiek zmiany. Jeżeli te są korzystne dla użytkowników, zwiększa jej rangę. W przypadku błędów, blokuje dostęp do wyższych stron w wyszukiwarce.

Źródło: Kampus Production / pexels.com

Co ważne, crawlery to również narzędzia wykorzystywane przez specjalistów od SEO. Zewnętrzne roboty takie jak Sitebulb SEO czy Screaming Frog SEO Spider ułatwiają odnalezienie błędów, które utrudniają skuteczną optymalizację. Pozwalają kontrolować strukturę witryny, zdublowane treści, nieprawidłowości przy ich wczytywaniu i pozostałe kwestie.

Sitebulb, Screaming Frog i inne – najpopularniejsze crawlery

Profesjonaliści mogą korzystać z różnego rodzaju crawlerów, które analizują walory techniczne strony. Jedne z dwóch najpopularniejszych to Sitebulb SEO i Screaming Frog SEO Spider. Z kolegi Googlebot to narzędzie techniczne wyszukiwarki Google.

Sitebulb SEO

Jest to oprogramowanie, które pozwala skutecznie przeanalizować stronę pod względem optymalizacji SEO. Analizuje tagowanie, nagłówki, indeksowanie, bada prawidłowe funkcjonowanie głównej strony i podstron oraz kontroluje treści czy grafiki. Jest bardzo rozbudowany i umożliwia analizowanie aż 300 różnych parametrów. Przez dwa tygodnie dostępny jest w darmowej odsłonie, natomiast później wymaga wykupienia licencji miesięcznej w kwocie 10 funtów brytyjskich (ta umożliwia przeskanowanie nawet 10 tysięcy adresów URL).

Sitebulb SEO to narzędzie bardzo czytelne, intuicyjne i rozbudowane. W pełni nadaje się do zastosowań profesjonalnych.

Screaming frog SEO Spider

Screaming Frog to software podobny do Sitebulb. Również umożliwia kontrolowanie kodu strony, jej indeksowania, analizę treści czy wyszukiwania duplikatów. Dzięki wizualizacji serwisu możesz przeanalizować witrynę, krok po kroku. W wariancie podstawowym Screaming Frog jest darmowym narzędziem w wersji podstawowej i nie wymaga wykupienia jakiejkolwiek licencji (jednak analizuje do 500 URL).

Jeżeli Screaming Frog SEO Spider ma już służyć profesjonalnej analizie większej liczby adresów URL, to konieczne jest wykupienie jednorazowej, rocznej licencji w wysokości 149 GBP. Licencja ta daje dostęp do dodatkowych funkcjonalności.

Googlebot

Narzędzie opracowane przez firmę Google, służące do jej wewnętrznej analizy witryn internetowych dostępnych w wyszukiwarce. Analizuje każdą stronę, chyba, że zablokujemy dostęp do crawlowania przy pomocy pliku robots.txt (to mechanizm informowania robotów o ich uprawnieniach). Na bazie danych z Googlebota układane są rankingi wyszukiwania w Google.

Jakie są zalety korzystania z crawlerów?

Crawlery pozwalają dokładnie przeanalizować pełną strukturę strony internetowej, wyłapując określone błędy, które trudno byłoby znaleźć przy pomocy ręcznej analizy.

Najważniejsze zalety używania crawlerów

Jakie są najważniejsze zalety kontrolowania strony za pomocą crawlerów?

  • Ułatwiają wyszukiwanie duplikatów, obniżających pozycjonowanie strony.
  • Wskazują treści, które należałoby zmienić.
  • Wyszukują błędy, które wpływają na indeksację witryny i jej użytkowanie.
  • Potrafią skontrolować działanie dodatkowych wtyczek na stronie czy prawidłową pracę grafik i multimediów, a w razie nieprawidłowości pozwolą Ci je wyeliminować.

Dzięki crawlerom możesz zmienić stronę w taki sposób, aby była ona jak najlepiej oceniania przez roboty indeksujące przeglądarki, ale też poprawić jej walory użytkowe, wpływające na odbiór samych odbiorców jej treści.

Jakie parametry poprawi używanie robotów indeksujących?

Pamiętaj, że crawlery nie są narzędziem do naprawiania błędów, a jedynie ich diagnostyki. Chociaż samo korzystanie z robotów umożliwi Ci wyłącznie sprawdzenie ich występowania, to jednak stanowi niebagatelną rolę w procesie ich naprawy. Nie jesteś bowiem w stanie gołym okiem sprawdzić dokładnie kodu strony czy znaleźć wszystkich duplikatów.

Po przeanalizowaniu witryny za pomocą crawlerów, pozycjonerzy eliminują więc krok po kroku kolejne błędy, sprawiając, że ta staje się przejrzysta, poprawnie funkcjonująca i dynamiczna. Po przeprowadzeniu tych czynności, możesz oczekiwać efektów w postaci lepszej pozycji w Google i zwiększonego ruchu na stronie.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*