Pixabay/pexels.com
W pewnych przypadkach istnieje konieczność przekierowania użytkownika i jednocześnie robota wyszukiwarki na inny adres URL. Możesz to zrobić wtedy, gdy zmieniasz adres podstrony, decydujesz się na korzystanie z nowej domeny oraz w wielu innych przypadkach. W takich sytuacjach powinno Ci zależeć nie tylko na przekierowaniu użytkownika, ale również mocy SEO. Tutaj pojawia się przekierowanie 301, dzięki któremu możesz zrealizować te cele.
Przypadków, w których najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z przekierowania 301, jest wiele. Co ono właściwie oznacza? Ustalając je, przekazujesz do serwera informację, że dany materiał nie znajduje się już pod tym adresem i znajdować się nie będzie. Teraz użytkownik może się z nim zapoznać pod innym, pod który właśnie przekierowujesz. Efekt? Docelowo internauta i tak dociera do materiału, który go interesował, ale znajduje się pod innym adresem.
W wyniku żądania otwarcia danego materiału serwer wysyła w odpowiedzi – przeniesiono na stałe. Internauta dotrze do tego materiału, którego szukał, zostanie do niego przeniesiony. W praktyce modyfikacja adresu URL, owe przekierowanie, może być dla niego nawet niezauważalne. Dopiero zerkając na adres wyświetlany przez przeglądarkę, może spostrzec, że nie jest tam, gdzie zamierzał wejść.
Przekierowanie 301 jest rozwiązaniem przydatnym w przeróżnych sytuacjach, a stanowi element wręcz niezbędny w SEO, gdzie odgrywa kluczową rolę z tego względu, że przekierowuje jego moc.
Wykorzystanie przekierowania 301 jest słusznym rozwiązaniem w wielu przypadkach. Jest ono zalecane przez Google w każdej sytuacji, gdy masz dostęp do pliku konfiguracyjnego serwera i tym samym możesz je ustawić. Są również inne rodzaje przekierowań – meta refresh czy też JavaScript, ale te zaleca się wyłącznie wtedy, gdy nie możesz ustawić przekierowania 301 w pliku konfiguracyjnym serwera.
Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/301-redirects?hl=pl, 27.12.2021
Oto przykłady sytuacji, w których powinieneś zastosować przekierowanie 301:
To najczęstsze zastosowania przekierowania 301 – tak naprawdę to element niezbędny w przypadku prawie każdej strony i coś, co jest jednym z podstawowych kroków przy optymalizacji serwisu pod wymagania Google.
Kluczową cechą tego przekierowania jest fakt, iż przekazuje ono moc SEO. Jeśli zmieniasz adres strony WWW, to chciałbyś, aby po tej modyfikacji witryna miała w Google taką samą widoczność jak przed zmianą, tym bardziej jeśli na osiągnięcie wyników poświęciłeś mnóstwo czasu. Nie musisz budować widoczności od nowa – przekierowanie 301 powoduje, że moc SEO zostanie przekazana, ale czy w pełni? Czy możesz liczyć na to, że strona wróci mniej więcej na te same pozycje? Szacuje się, że za pomocą przekierowania 301 przekazuje się około 80-90 proc. mocy SEO, zatem strona nie odzyska w pełni do swojej dotychczasowej widoczności.
Kiedyś przekierowania 301 były wykorzystywane do szybkiego osiągania wysokich pozycji przez daną witrynę. Wystarczyło skierować na konkretny adres różne domeny o bardzo dobrych parametrach SEO. Teraz ta metoda nie przyniesie już takiego efektu, natomiast w dalszym ciągu przekierowanie takiego URLa o bardzo dobrych parametrach może przynieść znakomite rezultaty.
Sprawdź domenę, która jest dobrze wypozycjonowana w Google, za pomocą choćby Ahrefs. Być może znajdziesz wśród stron, które do niej linkują, przekierowania 301, tak jak na screenie. Osiągnięcie korzyści w przypadku takiego działania nie jest łatwe. Znaczenie ma wiele czynników i nie każde przekierowanie spowoduje, że Twoja strona nagle znacząco poprawi swoje wyniki w Google.
Źródło: Ahrefs, 27.12.2021
Innym popularnym rodzajem przekierowania jest 302, które jednak ma zastosowanie w innych przypadkach niż 301 oraz inaczej działa. Stawiając na 302, informujesz, że dany adres zmienił się, ale tylko tymczasowo i zostanie przywrócony poprzedni. Kiedy powinieneś z niego skorzystać? Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy i dany produkt jest tymczasowo niedostępny. Nie chcesz, aby internauta trafił na stronę artykułu, którego nie może on zamówić, dlatego za pomocą 302 przekierowujesz go na inny produkt, który może go zainteresować.
Google zaindeksuje zarówno dotychczasowy adres, jak i nowy, ale, co istotne, nie dojdzie tutaj do przekazania mocy SEO. Natomiast innym przekierowaniem, które ma zastosowanie w przypadku, gdy chcesz to zrobić na stałe, jest 308. Dużo bezpieczniejszym rozwiązaniem jest jednak standardowe 301. 308 nie jest jeszcze bardzo popularne, a możliwe nawet, że dany użytkownik korzysta z jakiejś starszej wersji przeglądarki, która nie obsługuje tego przekierowania.
Wiesz już, jak działa przekierowanie 301, zatem przejdźmy do tego, jak możesz je ustawić. Możliwości masz kilka, ale też wiele zależy od tego, co dokładnie chcesz przekierować i gdzie.
Jeśli masz do niego dostęp na serwerze, to wystarczy go edytować. Plik htaccess znajdziesz w folderze głównym domeny. Nie musisz łączyć się przez program FTP – najprawdopodobniej w panelu zarządzania usługą hostingową masz dostępną taką funkcję jak menedżer plików lub podobną – za jej pomocą łatwo edytujesz plik. Pojawia się jednak większe wyzwanie – potrzebujesz odpowiedniego kodu, który umieścisz w tym pliku.
Pierwszy, najprostszy przykład to przekierowanie dotychczasowej podstrony na nowy adres:
Redirect 301 /stary-adres.html /nowy-adres.html
Kolejnym jest przekierowanie całej starej domeny na nową:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^stary-adres.pl [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.star-adres.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://nowy-adres.pl/$1 [L,R=301,NC]
Kolejnym jest przekierowanie strony z wersji HTTP na HTTPS:
RewriteEngine On<
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
Jeśli jednak nie chcesz ręcznie edytować plików, obawiasz się, że popełnisz błąd i zamiast rozwiązać problem, stworzysz kolejny, możesz skorzystać z innych sposobów na ustawienie przekierowania 301. Mają one jednak zastosowania nie w każdym przypadku.
Niemal na pewno system, za pomocą którego zarządzasz usługą hostingową, daje Ci możliwość ustawienia przekierowania 301. Taką opcję znajdziesz m.in. w cpanel i DirectAdmin. Funkcja może się ukrywać pod różnymi nazwami, ale najczęściej jest nazwana przekierowania URL lub podobnie. Natomiast zaletą tego rozwiązania jest łatwość skorzystania z niego. Poniżej widzisz screen z systemu DirectAdmin. Kliknij tę opcję.
Źródło: System DirectAdmin, 27.12.2021
Następnie masz możliwość łatwego dodania przekierowania URL. Wystarczy, że podasz dotychczasowy adres oraz nowy, a następnie wybierzesz typ przekierowania i to wszystko. Kliknij jeszcze “Zapisz” i sprawdź, czy na pewno zmiana działa, tzn. czy po wpisaniu starego URLa trafiasz na ustalony.
Możesz też skorzystać z pluginów, które są dostępne do popularnych systemów CMS i umożliwiają łatwe dodanie przekierowań. Taką możliwość dają Ci m.in. różne pluginy do systemu WordPress, a jednym z nich jest darmowa wtyczka o nazwie Redirection. Dodanie w niej przekierowania wymaga wprowadzenia dotychczasowego oraz nowego adresu.
Bez względu na to, czy pracujesz w branży SEO czy nie, przekierowanie 301 z pewnością Ci się przyda. Dzięki niemu łatwo przeniesiesz użytkownika na inny adres, przekażesz moc SEO i rozwiążesz wiele różnych problemów. Pamiętaj jednak o sprawdzeniu, czy aby na pewno ustawiłeś przekierowanie 301, a nie 302. Popełniając taki błąd, możesz stworzyć sobie problemy.