Algorytmy Google i Machine Learning – co należy wiedzieć?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Algorytmy Google i Machine Learning – co należy wiedzieć?

Pixabay / pexels.com

Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie świat bez internetu? Współcześnie większość z nas żyje w świecie wirtualnym, korzystając z ekranów w pracy, domu, podróży. Przemierzamy zasoby sieci w poszukiwaniu informacji i przyjemności. Na świecie jest ponad 7 miliardów ludzi, a ponad 5 miliardów korzysta z urządzeń mobilnych. W związku z rosnąca liczbą użytkowników oraz mnożącymi się treściami, wyszukiwarki internetowe korzystają z algorytmów oraz systemów samouczących się. Indeksują one wszystkie treści umieszczane w przestrzeni wirtualnej, dopasowując nasze zapytania do wyników wyszukiwania.

Pierwszym przykładem maszynowego uczenia się był program Arthura Samuela zaprojektowany, na przełomie lat 50. i 60., dla firmy IBM do szkolenia zawodników szachowych. W 1997 roku Garri Kasparow, mistrz świata w szachach, został pokonany przez komputer Deep Blue w ostatniej z sześciu rozgrywek. Z czasem algorytmy maszynowego uczenia się zaczęły być wykorzystywane przez największe wyszukiwarki, takie jak Google, Yahoo, Bing.

Najważniejsze zastosowania samouczących się algorytmów

  • analiza i użytkowanie olbrzymich baz danych,
  • dostosowywanie się do środowiska,
  • analiza i poszukiwanie zależności,
  • analizowanie i opracowywanie złożonych, kosztownych problemów,
  • automatyczne tłumaczenie,
  • rozpoznawanie ludzkiej mowy,
  • interfejs sterowany głosem,
  • interaktywne biura obsługi.

Algorytmy Google’a

Użytkownik – cel i powód, dla którego wciąż powstają nowe rozwiązania projektowania treści. Algorytmy mają generować dla użytkowników najtrafniejsze strony pod względem ich intencji. Powinny one zapewnić efektywność, wydajność, bezawaryjność i redukcję kosztów.

Wykonują one ogromną ilość pracy, której nie jesteśmy w stanie dostrzec – od poprawy błędów ortograficznych po dopasowywanie wyników do intencji odbiorców. Są one coraz to bardziej unowocześniane, jednak aby usprawnić pracę stosuje się uczenie maszynowe. Bez niego Google nie byłby w stanie przetworzyć tych setek tysięcy informacji. Algorytmy opierają się na słowach kluczowych, jednak to za mało. Najważniejsza jest treść.

Oznacza to, że po ustaleniu kwestii technicznych związanych z powstaniem samej strony internetowej, Twoim głównym zadaniem jest dopasowanie treści do potencjalnych odbiorców. Za ich pomocą możesz przekazywać informacje, ale również zachęcać do podjęcia działania. Im bardziej przemyślany content marketing, tym jesteś lepiej odczytywany przez algorytmy Google. Jakie są ich rodzaje i za co odpowiadają?

PageRank

To jeden z pierwszych algorytmów służący do indeksowania – oceny jakości stron internetowych. Chodzi tutaj o ocenę wiarygodności treści oraz pozycję danej strony wśród wyników wyszukiwania. Optymalizując swoją witrynę pod kątem SEO w oparciu o ranking PageRank, będziesz kontrolować ruch na swojej stronie.

Panda

Algorytmy oparte na maszynowym uczeniu się nie tylko oceniają dobór słów i haseł kluczowych. Panda przeszukuje strony internetowe, oceniając ich treści. Tutaj najważniejszymi kryteriami są autentyczność, jakość, niepowtarzalność. Jego zadaniem jest blokowanie stron, które powielają i plagiatują treści. Zwraca również uwagę na ilość tekstu.

Pingwin

W tym przypadku celem jest przeciwdziałanie formom nieetycznego marketingu oraz walka ze spamem. Algorytm sprawdza jakość linków, ich źródło, a także odniesienia do innych stron internetowych.

Koliber

Jest to algorytm wspomagający potrzeby użytkownika. Analizuje on zawartość internetu pod kątem dopasowania zapytania odbiorców, prezentując kolejne wyniki w wyszukiwarce.

Gołąb

Tutaj najważniejsza jest geolokalizacja. Algorytm ten stara się łączyć wyniki wyszukiwania z mapami, aby były one spójniejsze i czytelniejsze dla użytkowników.

Responsywność – bądź szybszy niż konkurencja

Google stawia na user experience, czyli wygodę i przyjemność z eksplorowania sieci. W tym celu algorytmy są wspomagane przez wskaźniki internetowe, takie jak:

  • LCP – czyli czas, w jakim wyświetla nam się multimedialna zawartość strony,
  • FID – czas, w jakim użytkownik podjął interakcję ze stroną,
  • CLS – przesunięcia w układzie strony zaburzające korzystanie z niej.

Im dłuższy czas otwierania się strony, brak odpowiednio zintegrowanych elementów, czy niska interaktywność, tym zajmujesz dalsze miejsce w rankingach. Algorytmy analizują wyniki tych trzech kryteriów oceny w sposób automatyczny. Zadbaj więc o funkcjonalność oraz układ swojej witryny, zoptymalizuj jej czas działania pod kątem urządzeń stacjonarnych oraz mobilnych.

Źródło: Pixabay / pexels.com

Filtry

Nie można również zapominać o ręcznie ustawianych filtrach i specyfikacjach użytkowników. Google oferuje im szereg ustawień w celu ułatwienia wyszukiwania treści. W tym celu wyszukiwarka ma dostęp do historii Twoich wyszukiwań, aby móc trafniej dobrać dla Ciebie wyniki.

Aktualizacje

Kiedy myślisz, że wszystko już wiesz, Google nagle wprowadza aktualizację algorytmów systemów samouczących się. Niestety tutaj są dwie możliwości: będziesz zarywać co jakiś czas noc na zaznajomienie się ze zmianami lub pozwolisz na to agencji marketingowej specjalizującej się w działaniach cyfrowych. Jeśli nie będziesz dostosowywać swojej strony do aktualizacji, niestety Twoja pozycja w rankingach wyszukiwania drastycznie spadnie.

Maszyna vs człowiek

Chociaż mistrz świata Kasparow przegrał z systemem komputerowym, to nie możemy zapominać, że tak naprawdę każde oprogramowanie jest tworzone dla ludzi, aby ułatwić nam codzienne funkcjonowanie. Technologie są nieustannie dopracowywane i poprawiane. Z tego powodu należy pamiętać o kontroli wiedzy generowanej przez samouczące się algorytmy. Pomimo szybkiego rozwoju w dziedzinie uczenia maszynowego napotykane są różne problemy, np. błędna analiza wynikająca ze zbyt dużej zależności systemu od środowiska, generowana wiedza bywa domyślna, powstają niekompletne bądź sprzeczne dane.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*