Schema.org – czym są dane strukturalne i jak możesz je wykorzystać?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
Schema.org – czym są dane strukturalne i jak możesz je wykorzystać?

Christina Morillo / pexels.com

Jeśli już od jakiegoś czasu zajmujesz się prowadzeniem strony internetowej, być może słyszałeś o czymś takim, jak schema. Niewątpliwie jest to element, na który należy zwrócić szczególną uwagę podczas optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek. Pojawia się jednak pytanie: dlaczego jest tak ważny?

Schema to rodzaj danych strukturalnych używanych w celu dokładnego przedstawienia formatu pewnych danych. W tym artykule dowiesz się, jaki wpływ na SEO mają te elementy i jak wykorzystać je w celu polepszenia pozycji witryny na liście wyników wyszukiwania.

Pierwszym ważnym aspektem, o którym koniecznie należy wspomnieć, jest to, że SEO wykorzystuje uporządkowane dane strukturalne do przekazywania wyszukiwarkom ważnych informacji dotyczących strony internetowej. Co wchodzi w ich skład? Są to elementy, takie jak nazwa firmy, numer telefonu, adres URL, lokalizacja, rodzaj działalności, linki do profili w mediach społecznościowych i wiele innych.

Dlaczego warto wykorzystać dane strukturalne?

Celem Google jest dostarczanie użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania konkretnych słów kluczowych. Wyobraź sobie, że prowadzisz stronę firmy zajmującej się aranżacją ogrodów. Z pewnością Twoim celem nie jest wyświetlanie się w SERP odbiorcom, którzy poszukują architekta wnętrz. Obie te dziedziny zajmują się projektowaniem przestrzeni, ale istnieją między nimi kluczowe różnice, które sprawiają, że firmy te posiadają zupełnie innych klientów.

Dzięki zastosowaniu uporządkowanych danych możesz poinformować Google, czym dokładnie się zajmujesz, dzięki czemu dotrzesz do docelowych odbiorców.

Wyszukiwarki zwykle są w stanie określić temat Twojej witryny i przypisać ją do odpowiedniej kategorii. Schema może jednak pomóc Google w skuteczniejszym analizowaniu strony internetowej, dzięki czemu szanse na pojawienie się na liście docelowych wyników wyszukiwania znacznie wzrosną.

Jak działa schema?

Być może zastanawiasz się, dlaczego większość specjalistów SEO korzysta z uporządkowanych danych. Powodem tego jest bez wątpienia poprawa widoczności witryn na liście wyników wyszukiwania. Jeśli na przykład prowadzisz witrynę kulinarną, dane strukturalne mogą pomóc Ci pojawić się na najwyższych pozycjach SERP.

Wyobraź sobie, że ktoś wyszukuje przepis na szarlotkę. Wszelkie popularne w sieci instrukcje mają wówczas szansę pojawić się w polecanych fragmentach, które zazwyczaj wyświetlają się na samej górze listy wyszukiwarki, a więc zbierają najwięcej kliknięć.

Poniżej polecanego fragmentu znajdują się wyniki, które są wzbogacone o zdjęcia wypieków. Obrazy te mogą być wyświetlane, ponieważ zastosowane zostały dane strukturalne. Trudno się nie zgodzić, że pliki graficzne cieszą się zwykle największym zainteresowaniem. Wpływa to zatem na wartość schema, gdyż dzięki temu modelowi witryna jest w stanie wygenerować większy ruch.

Jakiego typu dane strukturalne warto zastosować?

Istnieje wiele różnych elementów danych strukturalnych, a każdy z nich ma unikalne właściwości. Oto kilka przykładów:

  • JSON-LD,
  • karta RDFa,
  • mikrodane.

JSON-LD

Wielu programistów i specjalistów SEO uważa, że nie ma idealnego zestawu. Jednoznacznie można jednak stwierdzić, że JSON-LD jest najbardziej wydajny i szczególnie polecany zarówno przez Google, jak i inne wyszukiwarki.

Powodem, dla którego model JSON-LD okazuje się tak skuteczny, jest to, że zawiera on wszystkie uporządkowane dane w jednym skrypcie, umieszczonym w nagłówku witryny. Podczas użycia tego schematu oddziaływać on będzie w całej witrynie, dzięki czemu jego efekty okażą się jeszcze lepsze. Ponadto jest to jeden z najszybszych procesów zastosowania danych strukturalnych, co dodatkowo potęguje jego wartość.

Źródło: CoWomen / pexels.com

RDFa i mikrodane

Różnice między RDFa a mikrodanymi są stosunkowo niewielkie. Oba typy danych strukturalnych obejmują sprowadzenie fragmentów zawartości witryny do znaczników. Warto jednak podkreślić, że proces ten jest znacznie bardziej czasochłonny niż schemat opisany powyżej.

Jak tworzyć dane strukturalne?

Wielu początkujących twórców stron internetowych używa automatycznych generatorów do tworzenia danych strukturalnych. Są to świetne narzędzia do nauki całego procesu, a ponadto można dzięki nim zaoszczędzić wiele cennego czasu. Warto jednak wspomnieć, że generatory często wyświetlają błędy i ostrzeżenia. Z czego to wynika? Schema jest bardzo szybko ewoluującym procesem, przez co automatyczne programy nierzadko nie są w stanie nadążyć za jego dynamicznymi zmianami.

Ponadto większość znanych generatorów to starsze aplikacje, które nie są już aktualne i trudno im współgrać z nowoczesnymi technikami. Jest to powodem, dla którego wielu właścicieli stron internetowych decyduje się na podjęcie współpracy ze specjalistą w zakresie tworzenia danych strukturalnych.

Inną opcją, o której również warto wspomnieć, jest wykorzystanie płatnych wtyczek schema. Nierzadko okazuje się to bardzo łatwym i szybkim rozwiązaniem. Niestety mają one jedną poważną wadę – nie są w stanie korzystać z polecanych fragmentów. Wtyczki schema często zawierają zestaw tylko kilku niezbędnych informacji, choć, w przeciwieństwie do generatorów danych strukturalnych, są aktualizowane znacznie częściej. Należy jednak zauważyć, że ulepszenia te obejmują zwykle wyłącznie naprawianie błędów, a nie dodawanie nowych funkcji.

Jakie rozwiązanie jest najlepsze?

Widzisz już pewnie, że nie ma uniwersalnego sposobu, który pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać możliwości danych strukturalnych i wdrożyć je do swojej strategii. Możesz oczywiście skorzystać z wielu specjalistycznych narzędzi, w tym automatycznych generatorów schema czy przydatnych wtyczek. Pamiętaj jednak, że strategia musi być dobrana do Twoich indywidualnych potrzeb, a zapewnić Ci to może wyłącznie współpraca z doświadczonym specjalistą.

Jeśli więc chcesz dodać uporządkowane dane do swojej witryny, koniecznie skontaktuj się z nami, a wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie Twoich problemów.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.