Różnice pomiędzy CPC, a CPM

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Różnice pomiędzy CPC, a CPM

Kampus Production/pexels.com

Płatne kampanie reklamowe są skutecznym sposobem pozyskiwania klientów do swojego przedsiębiorstwa. Obecnie Internet oferuje nam wiele miejsc, gdzie takie reklamy możemy kupić. Do wyboru dostępne są między innymi Google Ads, Instagram Ads, Linkedin Ads oraz Facebook Ads. W każdym z nich spotkamy się z różnymi modelami rozliczania kampanii.

Podczas tworzenia reklamy spotkasz się z charakterystycznymi skrótami, które warto znać, aby skutecznie realizować cele biznesowe. Najpopularniejszymi metodami rozliczania są CPC oraz CPM. Często zadawane jest pytanie: “którą metodę wybrać?”. W tym artykule poznasz wszelkie informacje, potrzebne do wybrania odpowiedniej metody reklamowej.

CPC definicja

CPC (Cost per click) jest sposobem rozliczania się w kampaniach płatnych. Reklamodawca ponosi koszt za kliknięcie w reklamę, a nie za wyświetlanie. Oznacza to, że jeśli CPC wynosi 10 pln, to każde pojedyncze kliknięcie w reklamę będzie kosztowało 10 pln.

Jak liczony jest CPC?

CPC = koszt reklamy / liczba kliknięć

W przeciwieństwie do CPM, CPC jest modelem reklamowym liczonym w oparciu o wydajność. CPC marketing jest bardzo popularnym typem reklamy. Reklamodawcy ponoszą koszt tylko w przypadku, gdy użytkownik kliknie w reklamę. Metoda ta jest również prostsza przy liczeniu zwrotu z reklamy (ROI).

Od czego zależy koszt CPC?

Koszt jednego kliknięcia w reklamę w modelu CPC zależny jest od wielu czynników. W najpopularniejszych systemach takich jak Facebook Ads lub Google Ads, zastosowano model aukcyjny. Koszt kliknięcia zależny jest od wybranej frazy kluczowej. Warto wiedzieć, że w popularniejszych branżach, trzeba zastosować wyższą stawkę, aby reklama się pojawiła. Dane dotyczące stawek w Google Ads dostępne są do sprawdzenia w planerze słów kluczowych. Podana jest tam kwota za dolny i górny zakres. Informacje o stawkach przydatne są do wielu działań np. w estymacji budżetów do prowadzenia kampanii reklamowych.

Cost per click – zalety

Głównym atutem cost per click jest fakt, że płacisz jedynie za kliknięcia w Twoją reklamę. W momencie, gdy reklama jedynie wyświetla się i nikt w nią nie klika, nie tracisz budżetu reklamowego. CPC pozwala na łatwiejsze targetowanie i dotarcie do określonej grupy docelowej na podstawie danych demograficznych, płci, wykształcenia czy używanego aktualnie urządzenia. Reklama jest efektywniejsza jeśli chodzi o zwrot z inwestycji, pomimo wyższego kosztu. Koszt poniesiony zostanie tylko w przypadku kliknięcia w reklamę.

Wskaźnik CPC – wady

Pomimo, że opłata wynika tylko z kliknięcia w reklamę, koszt reklamowy jest dosyć wysoki. W przypadku popularnych słów kluczowych, o wysokich stawkach za kliknięcie, wskaźnik ten może nie wygenerować akceptowalnej sprzedaży. Model reklamowy CPC jest czasochłonny i wymaga ciągłej konfiguracji kampanii. Aby uzyskać lepsze efekty i zwiększyć skuteczność, należy ciągle optymalizować reklamę. Dodatkowo kliknięcia, mogą nie przekładać się na współczynnik konwersji. W metodzie CPC pojawia się problem z oszustwami, polegającymi na wyklikaniu reklam przez właścicieli witryn lub konkurencję. W takim przypadku reklama wydaje się nieskuteczna i tracisz na tym budżet reklamowy. Google i inne przedsiębiorstwa zajmujące się dystrybucją reklam, dbają o to, aby uniknąć takich sytuacji. Aby temu zapobiec, wdrażane są zaawansowane systemy chroniące przed tego typu działaniami. W modelu CPC opłata ponoszona jest w przypadku kliknięcia – nie oznacza to jednak, że klient na pewno dotrze i zobaczy Twoją stronę internetową.

CPM definicja

CPM (Cost per mille) to koszt za tysiąc wyświetleń w kampaniach płatnych. Jeśli reklama wyświetli się 1000 razy przy wskaźniku cpm 10 pln, to całkowity koszt reklamy wyniesie 10 pln. Słowo “mille” to po łacińsku “tysiąc”.

Jak liczony jest CPM?

CPM = koszt / wyświetlenia x 1000

Cost Per Mille jest jedną z najpopularniejszych metod wyceny reklam w marketingu internetowym. Opiera się na ilości wyświetleń reklamy. Reklamodawcy płacą ustaloną kwotę za określoną ilość wyświetleń reklamy. Ten typ reklamy nie uwzględnia jednak kliknięć w nią. Marketingowcy liczą zaangażowanie reklamy poprzez współczynnik klikalności (CTR). Wyraża on procent osób, które widziały reklamę i w nią kliknęły. Przykładowo dla reklamy, która została wyświetlona 100 razy i uzyskała 2 kliki, wskaźnik CTR wynosi 2%. Ciężko jednak zmierzyć sukces reklamy samym współczynnikiem klikalności, gdy użytkownik widzi reklamę produktu, a w nią nie klika. CPM to model reklamowy, który idealnie sprawdza się u reklamodawców, których celem jest budowa świadomości marki w internecie, głównie jako kampanie zasięgowe lub wizerunkowe. Użytkownik podczas tworzenia reklamy w oparciu o rozliczenie CPM, wskazać może górny koszt reklamowy, jaki jest w stanie zapłacić za wyświetlenie reklamy.

Cost per mille (CPM) – zalety

Główną zaletą modelu CPM jest niski koszt w porównaniu z innymi metodami. Reklamy nie są drogie i niskim kosztem zwiększają widoczność marki w internecie. Ponadto świetnie budują świadomość bez nadmiernego obciążenia dla budżetu reklamowego. Ciągłe pojawianie się loga lub brandu pozostawia w umyśle użytkowników ślad po marce, co w przyszłości przełoży się na pozyskanie konwersji. Budowanie świadomości marki jest kluczowym działaniem w kampaniach marketingowych. Użytkownicy chętniej podejmują interakcje z przedsiębiorstwem, które regularnie widzą. Ponadto CPM jest modelem dobrym dla początkujących reklamodawców. Idealnie nadaje się do testów A/B, aby zmierzyć CTR.

CPM wskaźnik – wady

Jedną z największych wad metody CPM jest brak gwarancji wysokiej jakości ruchu. Oznacza to, że ciężko ocenić czy wyświetlenia przekładają się na zamierzony efekt. Reklamodawcy często krytykują wskaźnik CPM, ze względu na dokładność liczenia wyświetleń. Problem pojawia się w przypadku zduplikowanych wyświetleń przez właściciela witryny lub botów internetowych, odwiedzających witrynę i wypalających budżety reklamowe. Wskaźnik CPM podatny jest na oszustwa właściciela strony internetowej, który używa skryptów generujących ruch, aby zwiększyć ilość wyświetleń.

CPV - wyświetlanie reklam wideo

CPV (cost per view) jest modelem wykorzystywanym w przypadku reklam wideo np. w Youtube. Opłata ponoszona jest w przypadku obejrzenia reklamy przez wyznaczony czas. Koszt powstaje w przypadku, gdy użytkownik w pełni obejrzy reklamę, lub ogląda ją przez określony czas np. 10 sekund. CPV nie liczy pierwszych kilku sekund wyświetlania reklamy. Podobnie do reklamy w modelu CPM, możliwe jest ustalenie górnej stawki za wyświetlenie reklamy. Model ten preferowany jest przez wielu reklamodawców. Opłacają oni jedynie koszt wyświetlania dla użytkowników, którzy realnie są zainteresowani reklamowanym produktem lub usługą. Sprawdza się również jako model sprzedażowy oraz pozyskujący ruch na stronę.

CPM vs CPV – który system wybrać?

Różnica pomiędzy CPM oraz CPV jest wyraźnie widoczna. W pierwszej metodzie koszt ponoszony jest za wyświetlanie tysiąca reklam, natomiast w CPV opłata ponoszona jest dopiero w przypadku obejrzenia ustalonego czasu reklamy. Zatem, który system wybrać? CPM sprawdzi się w przypadku, gdy nie oczekujesz, że użytkownik kliknie w reklamę i kupi twój produkt. Natomiast jeśli głównym celem jest promowanie wydarzenia np. koncertu lub konferencji, wtedy spełni on swoją rolę.


Źródło: Vojtech Okenka

CPV świetnie sprawdzi się w przypadku budowania świadomości marki. Opłata ponoszona jest dopiero po obejrzeniu ustalonego czasu reklamy. Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem restauracji i wdrażasz specjalną ofertę. CPM pozwoli Ci na dotarcie do klientów i poinformowanie ich o tym, natomiast CPV może pomóc zwiększyć częstotliwość wizyt w Twoim biznesie. Model CPV najczęściej spotykany jest do promowania aplikacji mobilnych.

CPM vs CPC - które jest lepsze?

Ciężko jednoznacznie stwierdzić, która metoda rozliczania będzie efektywniejsza. Wybór zależy od strategii biznesowej i celu, jaki chcesz osiągnąć. W przypadku, gdy głównym założeniem jest pozyskiwanie klientów, sprzedaż produktów, zdobywanie kontaktów ze strony internetowej, najlepszym rozwiązaniem będzie użycie CPC. Jeśli celem kampanii reklamowej jest budowanie świadomości marki, wyeksponowanie produktów, usług lub samej strony internetowej, w takim przypadku wskaźnik CPM lepiej spełni swoją funkcję. CPM Marketing jest lepszym wyborem dla reklamodawców, którzy chcą uzyskać lepszą widoczność, która w porównaniu z kampanią CPC wygeneruje mniejszy koszt. Aby uzyskać odpowiedź na pytanie, które z nich jest lepsze, najprościej przetestować każdą metodę i wyciągnąć wnioski na temat uzyskanych efektów. W modelu CPM firmy odnoszą wymierne korzyści podczas szerszej kampanii reklamowej, która koncentruje się na zwiększeniu świadomości ich produktu lub rozpoznawalności marki. Cost per milie nie jest dobry dla mniejszych i niszowych przedsiębiorstw, które skupiają się na niewielkiej grupie docelowej.

CPC vs CPM – różnice

  • W przypadku CPM koszt ponoszony jest za wyświetlanie reklam, natomiast podczas działań reklamowych CPC opłata jest za każde kliknięcie wykonane przez użytkownika;
  • Reklamy w modelu cost per mille nie są zależne od wydajności, a CPC głównie oceniany jest pod względem skuteczności pozyskiwanych konwersji;
  • Model CPM dostarcza mniejszą ilość informacji, nie pozwala na konkretną identyfikację tego, czy odbiorca jest potencjalnym klientem. W CPC dane są dokładniejsze, opłata za kliknięcie sprawia, że uzyskujemy zainteresowanych użytkowników, a informacje o nich przydatne są podczas dalszego procesu reklamowego np. w retargetingu;
  • Koszt reklamowy dla CPM jest o wiele niższy, niż dla CPC.

Artykuł powstał dzięki współpracy z:

arturrro.pl
adstiptop.pl
overgoads.pl
giltheads.pl

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*